Gå til innhold

Fra Hashimotos til hypotyreose


Gjest middagshøyden

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg hadde Hashimotos i noen år før jeg fikk lavt stoffskifte. Først hadde jeg høyt stoffskifte et par år og raste i vekt. Etter at jeg fikk et barn ble det lavt og da fikk jeg omtrent samme symptomer som deg pluss håravfall.

Anonymkode: ae9fe...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om prøveresultatene, kopi av de faktiske prøveresultatene, ikke bare fastlegens tolkning av at det er innenfor normalområdet.

Folk kan ha symptomer og føle seg dårlig selv med verdier som er innenfor "normalområdet", det er veldig individuelt, og hvis du ligger i det øvre sjiktet av TSH (noen leger mener verdier på helt opp mot 3-4 er normalt), så kan du allikevel ha nytte av å ta tilskudd av tyroksin.

Jeg regner med at du også sjekkes jevnlig for antistoffer, spesielt TPO antistoffer, hvis ikke så ber du spesifikt om det hos legen neste gang. Ultralyd av skjoldbruskkjertelen er også aktuelt, om du har hatt Hashimotos lenge.

Hashimotos vil over tid bryte skjoldbruskjertelen ned, og dermed gjøre at det som er igjen av den ikke vil være i stand til å produsere nok tyroksin.

Edit: Jeg er ikke helsepersonell, men jeg har/har hatt tyreoiditt og fått lavt stoffskifte som følge av det, og har lest og lært meg en del om det.

Endret av 282_NaughtySpark
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg "sprengte" skalaene for anti-TPO (verdiene var for høye til å måles, som ditt "over 1300"-resultat) så de på det som grunn til bekymring, mener det var da jeg ble henvist til ultralyd og slikt, og at det var ønskelig å gjøre noe med dette.

Det beviser jo at immunforsvaret jobber på spreng med et eller annet.

Jeg hadde også kun lett forhøyet TSH, ikke over 4, og fikk samme beskjed, det er innenfor "normalen", men jeg visste at det var for høyt og kunne gi symptomer, og insisterte på å få begynne på tyroksin.

Etterhvert sank anti-TPO, og jeg fikk aldri noen diagnose på Hashimotos (noe moren min forsåvidt HAR fått), men jeg fortsetter å fullsupplere med tyroksin daglig allikevel, så slipper skjoldbruskkjertelen å ta den belastningen, og evt. utløse et nytt autoimmunt angrep.

Jeg har andre autoimmune sykdommer i tillegg, så jeg er generelt påpasselig med å ikke trigge immunforsvaret unødig, siden da går det meste bananas i kroppen min, he he..

Endret av 282_NaughtySpark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest middagshøyden

Så tøft at du insisterte! Det hadde jeg aldri turt, tror jeg. Jeg er nok for forsiktig, og derfor går årene uten at noe skjer. Jeg fikk diagnosen da anti-TPO kom over 1300-grensen. 

Jeg forstår at det er vanlig å ha flere autoimmune sykdommer samtidig. I ditt tilfelle er det nok lurt å ta tyroksin, så det var bra du sto på for det. :) 

Jeg har PTSD, og traumer er kjent for å trigge autoimmune reaksjoner. Men jeg har opplevd at nettopp på grunn av PTSD-en blir mine stoffskiftesymptomer bagatelliserte. Den forrige fastlegen min holdt en lang tirade der hun kastet alt i PTSD-sekken. Har man en diagnose i psykiatrisystemet er man som kjent ikke i stand til å vurdere sin egen helse, sant..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nylig lest en del om traumer/PTSD og hvordan det har sammenheng med autoimmune sykdommer og immunaktivering generelt, så synd at du skal bli avspist med det, når det er mye forskning som påviser en sterk sammenheng!

Det burde egentlig være ganske logisk, PTSD setter kroppen i konstant alarmberedskap, er det så utenktelig at immunforsvaret også forandres og påvirkes av dette?

Men det blir en litt annen diskusjon igjen, men interessant at du nevnte det..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest middagshøyden

Sammenhengen synes å være klar, den ja. Jeg er glad for forskningen på feltet, for det gjør at jeg i det minste kan ta meg selv på alvor. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til privat Lege med kunnskap om stoffskifte. Da tar de alle de nødvendige blodprøvene og tolker dette bedre enn de fleste fastleger. 

Lavt stoffskifte påvirker hele kroppen og har en veldig lang symptomliste, så er ikke uten grunn mange sliter. 

Selv har jeg hatt lavt stoffskifte i mange år. Etter å ha vært hos privatlege og fikk de nødvendige medisinene tok det ikke lang tid før de fleste symptomene var borte. Jeg fikk også kostholdsråd, så endret kostholdet og sluttet på hormonell prevensjonsmiddel. 

Når jeg hadde lavt stoffskifte sov jeg 18 timer i døgnet, mistet masse hår, slapp når jeg var våken, deprimert, oppblåst i hele kroppen, vondt i alle ledd og muskler, masse kviser og uren hud, svimmel og mye mer. Helt forferdelig sykdom. 

 

Anonymkode: a6308...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er å få utskrift av blodprøvene. Ta eget ansvar siden veldig mange leger har utdatert kunnskap. Minimum er t4, t3 og tsh 

Anonymkode: 53f85...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, alltid presis said:

Må bare fortelle hva jeg opplevde på mitt forrige legesenter angående dette med prøvesvar. Jeg hadde tatt stoffskifteprøver, og gikk i luka for å få vite resultatet. Hun bak der stirret på meg som om jeg hadde truet henne med noe, ringte deretter legen min og sa med nærmest hviskende stemme: "Hun vil vite resultatene, hun ønsker "å følge med," sier hun..." Jeg hørte ikke hva legen svarte, men hun ga meg nå meget motvillig resultatene på en post-it-lapp. Altså... Er det så rart å ville vite noe som angår min egen kropp? Etter dette har jeg ikke villet spørre. Men jeg skal prøve å mote meg opp.

Du har krav på kopi av prøvesvarene dine, den samme kopien som legen får.

Du kan enten få de som utskrift fra legens PC mens du er der, eller at de tar en utskrift og sender som brev i posten.

Skjønner at det kan være vanskelig å spørre om, men du har rett til å be om det ;)

"Jeg vil gjerne ha en utskrift av prøvesvarene mine"

Kan de ikke (vil ikke?) gi deg den der og da, så sier du ok og ber de om å sende deg den i posten når de kan.

Jeg vet det er lett for meg å bare sitte her og si det, men de kan ikke nekte deg det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå til privat Lege med kunnskap om stoffskifte. Da tar de alle de nødvendige blodprøvene og tolker dette bedre enn de fleste fastleger.

 

Anonymkode: a6308...4b2

Å, det var lurt. Vet du tilfeldigvis om noen i Osloområdet /østlandet? 

Legen min er av typen som ikke tar noe seriøst med mindre jeg er halvdød, så en lang liste diffuse symptomer imponerer ikke.. 

Anonymkode: f644f...4a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å, det var lurt. Vet du tilfeldigvis om noen i Osloområdet /østlandet? 

Legen min er av typen som ikke tar noe seriøst med mindre jeg er halvdød, så en lang liste diffuse symptomer imponerer ikke.. 

Anonymkode: f644f...4a9

Du har enkelte leger på balderklinikken i Oslo, blant annet Lars Omdal er veldig dyktig, men de har også andre som er veldig flinke der. 

Joakim Iversen i Sandvika er veldig dyktig på lavt stoffskifte. 

Begge disse har nok lang ventetid, men som sagt, andre på Balder som har god kunnskap hvor man får time relativt fort. 

Jeg gikk til en kvinnelig lege på Balder og angrer ikke et sekund. Jeg ble heller ikke tatt seriøst hos fastlegen. 

Anonymkode: a6308...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler senteret hvor Joakim Iversen tilhører. Flere leget der som tenker som ham.

Anonymkode: 53f85...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har enkelte leger på balderklinikken i Oslo, blant annet Lars Omdal er veldig dyktig, men de har også andre som er veldig flinke der. 

Joakim Iversen i Sandvika er veldig dyktig på lavt stoffskifte. 

Begge disse har nok lang ventetid, men som sagt, andre på Balder som har god kunnskap hvor man får time relativt fort. 

Jeg gikk til en kvinnelig lege på Balder og angrer ikke et sekund. Jeg ble heller ikke tatt seriøst hos fastlegen. 

Anonymkode: a6308...4b2

Tusen takk! :)

Anonymkode: f644f...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...