Gå til innhold

Erfaring med Cerazette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen som har erfaring med Cerazette? Jeg har fått hirsutisme (økt hårvekst på kroppen), og tåler ikke Yasminelle som skal ha en antiandrogen virkning. Er mye kvalm, selv om jeg har tatt den til kvelden før jeg legger meg (gynekologen mente dette kunne hjelpe da jeg "sover meg gjennom kvalmen"). Ett år på denne pillen og jeg er forferdelig LEI. Hormonspiraler har også androgen virkning, så de er utelukket for meg. Grunnen til at jeg vurderer Cerazette er fordi 

1) jeg har gått på den før, og mistet mens helt. Fantastisk! 

2) på internett står det at den "kan ha liten grad av androgen virkning" men dette fremkommer noe usikkert 

3) ingen kvalme 

4) trooor jeg fikk mer hår på lårene den perioden; men i den perioden gikk jeg gjennom et samlivsbrudd, la på meg over 10 kg fordi jeg spiste mye junk, sukker å dårlig mat. Kan det ha noen virkning på hårvekst? (Tenker spesielt på sukker) 

Gynekologen har utelukket pcos, og konstatert med at jeg har hirsutisme på grunn av genetiske forhold. Gynekologen sier det er opp til meg selv nå å velge prevensjon, fordi man aldri kan gi pasienter et eksakt svar på hvordan en p-pille vil virke - da vi alle har forskjellige kropper og responderer ulikt! 

Har nå lest mye på internett, artikler og diverse forskning i 2 måneder og er lut lei! Hva skal jeg velge!? Vet ingen her kan komme med et svar på det, men vil gjerne høre hva slags erfaringer dere har med Cerazette og eventuelt om det er noen her som har Hirsutisme og hva dere bruker slags prevensjon. 

Anonymkode: 9959e...573

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke få androcur da? http://legemiddelhandboka.no/Legemidler/46910

Indikasjoner
  • Demping av kjønnsdriften ved seksualdeviasjoner hos menn

• Visse andre former for sykelig hyperseksualitet og seksuelt avvik off label

• Idiopatisk pubertas praecox hos barn (brukes sjelden, ikke førstehåndspeparat) off label

• Kjønnsidentitetsforstyrrelser og transseksualisme (ved Nasjonal behandlingstjeneste for transseksualisme ved OUS - RH) off label

• Hirsutisme (godkjent indikasjon i Sverige) off label

• Hetetokter som bivirkning ved hormonbehandling av prostatakreft (i henhold til nasjonalt handlingsprogram for prostatakreft, Helsedirektoratet 2015) off label

Anonymkode: 731c9...112

Skrevet

BARE positivt med Cerazette her. Beste prevansjonen jeg har gått på. Har prøvd vanlige p-piller, hormonspiral og kobberspiral. Har ikke hatt mens på 2 år nå, og det er GODT!! Ingen andre bivirkninger heller, så jeg har nok vært heldig. Mindre sjanse for blodpropp også, siden den ikke inneholder det samme som p-piller.

Anonymkode: e3e15...75e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...