AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #1 Skrevet 11. august 2018 Beklager misvisende tittel, for jeg ønsker bare å finne en løsning av denne knipa. Jeg leier ut en leilighet i en annen by og de har bodd der i mange år. Leien har kommet presis hver gang. Det er leid ut til en liten familie på 3. Leiligheten er bare 60kvm og har 2 soverom. Jeg trodde at alt var i orden til jeg ble oppringt av naboen for å klage på leietakerens. Det bor visst 8 stykker der i den lille leiligheten. Hele storfamilien har flyttet inn. Så jeg måtte selv fly dit og se det selv med egne øyne. De har bodd slik i over ett år nå. Leietakerens bror mistet jobben og hus og flyttet inn til dem. De er på venteliste for å få kommunal bolig, så inntil videre bor de alle sammen der. Det bor nå 4 voksne og 4 barn der. Det er ikke forsvarlig å la de bo slikt. Hva kan jeg gjøre? Jeg vurderer å kjøpe en leilighet til å leie ut, men de har ikke råd. Ingen andre private vil leie til de. Kommunen stresser ikke med å finne bolig siden de har tak over hodet. For å ikke snakke om at leiligheten er nedslitt med så mange mennesker boende der. Den var totalrenovert da de flyttet inn. Anonymkode: 5d629...f95
Morten1 Skrevet 11. august 2018 #2 Skrevet 11. august 2018 Tja, namsmannen må i såfall kaste de ut, om de ikke har ett annet sted å bo er ikke ditt problem. Hvis begge de myndige oprinnelige leietakerne har signert kontrakten, så er det jo de du går utifra at skal bo der, ikke mormor og de 8 ungene. Jeg leier ut selv og har i kontrakten min at det ikke skal bo andre i enheten enn de som faktisk leier (de 2 jeg leier ut til). Det er for å unngå slik som du beskriver. 8
Morten1 Skrevet 11. august 2018 #3 Skrevet 11. august 2018 Har du forresten garanti fra Nav eller har du depositum konto?
Gjest Newroz Skrevet 11. august 2018 #4 Skrevet 11. august 2018 Kapittel 7. Opptak i husstand og framleie § 7-1. Opptak i husstand Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. Jeg er ingen ekspert i husleierett, men i dette tilfellet skulle de ha varslet deg og du kunne ha nektet ettersom det her er snakk om bror og hans familie.
Carrot Skrevet 11. august 2018 #5 Skrevet 11. august 2018 Som utleier kan du muligens legge press på NAV for å finne bolig til de som IKKE opprinnelig leier ved at du understreker at du kommer til å avslutte leieavtalen om de ikke finner bolig til de som trenger det - og da er det to boliger som må finnes av NAV, 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #6 Skrevet 11. august 2018 Du kaster for faen ikke ut en barnefamilie på gata. Ta en for landet vårt og vær den du skulle ønske du ble møtt av hvis det var du som var i en livskrise. La de bo der de månedene videre det tar for kommunen å finne et hjem til de. Anonymkode: d78db...775 17
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #7 Skrevet 11. august 2018 Hvorfor vil du kaste ut leietaker og deres barn fremfor de som ikke skal bo der? Du sier selv at leien har kommet presis. Og du kan heller ikke vite at det er sant at de øvrige har bodd der i et år. Du har kun naboens ord for dette. Det kan være dette er en sur nabo som vil ha disse ut. Jeg ville heller snakket med dine leietakere og gitt dem en frist til å ordne opp. Anonymkode: 80f8b...7e9 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #8 Skrevet 11. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kaster for faen ikke ut en barnefamilie på gata. Ta en for landet vårt og vær den du skulle ønske du ble møtt av hvis det var du som var i en livskrise. La de bo der de månedene videre det tar for kommunen å finne et hjem til de. Anonymkode: d78db...775 ... men sett opp husleia med et par tusen for slitasje! Familie nr to har NOE inntekt! Anonymkode: f4e50...7e1 11
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #9 Skrevet 11. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kaster for faen ikke ut en barnefamilie på gata. Ta en for landet vårt og vær den du skulle ønske du ble møtt av hvis det var du som var i en livskrise. La de bo der de månedene videre det tar for kommunen å finne et hjem til de. Anonymkode: d78db...775 Da regner jeg med at du ønsker alle som trenger bolig hjertelig velkommen i ditt hus? Hva med å lage en annonse i avisen. Regner med at du har folk troppende på døra sekundet annonsen er ute. Anonymkode: 7e091...91c 44
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #10 Skrevet 11. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kaster for faen ikke ut en barnefamilie på gata. Ta en for landet vårt og vær den du skulle ønske du ble møtt av hvis det var du som var i en livskrise. La de bo der de månedene videre det tar for kommunen å finne et hjem til de. Anonymkode: d78db...775 Det er virkelig ikke forsvarlig at det bor mange der. Alle tingene deres er i leiligheten. Det er blitt så fullt og trangt at selve nødutgangen er sperret. Hadde jeg enda hatt plass så hadde de fått lov. Barna kan ikke bo slikt. Anonymkode: 5d629...f95 23
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #11 Skrevet 11. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: ... men sett opp husleia med et par tusen for slitasje! Familie nr to har NOE inntekt! Anonymkode: f4e50...7e1 Depositum er for slike ting som slitasje ikke økt leie. Anonymkode: 80f8b...7e9 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #12 Skrevet 11. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kaster for faen ikke ut en barnefamilie på gata. Ta en for landet vårt og vær den du skulle ønske du ble møtt av hvis det var du som var i en livskrise. La de bo der de månedene videre det tar for kommunen å finne et hjem til de. Anonymkode: d78db...775 Kommunen er så kjipe at de nok ikke kommer til å prioritere dem som sagt så lenge de har tak over hodet. Ellers er jeg veldig uenig i det du sier. Ts, de har jo brytt kontrakten og da kan du si dem opp. Gjør du dette så må du gjøre det på en skikkelig måte. Skriftlig. Men har du prøvd å si til dem at de bryter kontrakten? At resten av familien ikke får lov til å bo der? Gi dem en advarsel rett og slett. Anonymkode: c8d6f...3a0 10
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #13 Skrevet 11. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du kaste ut leietaker og deres barn fremfor de som ikke skal bo der? Du sier selv at leien har kommet presis. Og du kan heller ikke vite at det er sant at de øvrige har bodd der i et år. Du har kun naboens ord for dette. Det kan være dette er en sur nabo som vil ha disse ut. Jeg ville heller snakket med dine leietakere og gitt dem en frist til å ordne opp. Anonymkode: 80f8b...7e9 De har sagt det selv da jeg kom dit for å se om det naboen har sagt stemte. Da fikk jeg møte broren selv og hans familie. Anonymkode: 5d629...f95 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #14 Skrevet 11. august 2018 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kaster for faen ikke ut en barnefamilie på gata. Ta en for landet vårt og vær den du skulle ønske du ble møtt av hvis det var du som var i en livskrise. La de bo der de månedene videre det tar for kommunen å finne et hjem til de. Anonymkode: d78db...775 Ta en for landet vårt? Ikke ta en for landet vårt, ta en for deg selv da det er din leilighet. Jeg hadde startet med og huseierens landsforbund og forhørt meg. Evt kontaktet namsmannen ut i fra svar jeg hadde fått så forhørt meg der. Hvis du er "låst" og ikke har utkastelse klausul k kontrakten hadd jeg sendt en bekymringsmelding til brannvesenet som er en etat som vil følge deg opp og setter i gang ballen. Vet mange går denne veien når kommunen "lukker" øya... Anonymkode: 248ff...bd6 Innlegget er ryddet for personangrep. Endret 11. august 2018 av Papirfly 10
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #15 Skrevet 11. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De har sagt det selv da jeg kom dit for å se om det naboen har sagt stemte. Da fikk jeg møte broren selv og hans familie. Anonymkode: 5d629...f95 ok? Så de er ærlige. Anonymkode: 80f8b...7e9
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #16 Skrevet 11. august 2018 Du har mange valg, her er noen: 1. Ignorere hele situasjonen 2. Fortelle de at broren og familien hans må flytte ut hvis de ønsker å fortsette å leie. 3. Si opp kontrakten. Regner med at de uansett har oppsigelse tid på 1-3 måneder. Kommunene er pliktig til å finne bolig til de, men det har ikke hastet siden de ikke er hjemløse. 4. Øke husleien Jeg mener ikke du er slem som sier opp konstrakten, men det skader ikke å gi de muligheten til å få broren ut av leiligheten. Anonymkode: f52eb...e8e 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #17 Skrevet 11. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er virkelig ikke forsvarlig at det bor mange der. Alle tingene deres er i leiligheten. Det er blitt så fullt og trangt at selve nødutgangen er sperret. Hadde jeg enda hatt plass så hadde de fått lov. Barna kan ikke bo slikt. Anonymkode: 5d629...f95 Ref. Sikker hverdag Hovedkravet er at alle boliger skal ha minst én rømningsvei som fører direkte til det fri. Boliger med flere bebodde etasjer må ha alternative rømningsveier i tillegg. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ta en for landet vårt? Har du røyka gamle sokker din fjøsnisse...? Ikke ta en for landet vårt, ta en for deg selv da det er din leilighet. Jeg hadde startet med og huseierens landsforbund og forhørt meg. Evt kontaktet namsmannen ut i fra svar jeg hadde fått så forhørt meg der. Hvis du er "låst" og ikke har utkastelse klausul k kontrakten hadd jeg sendt en bekymringsmelding til brannvesenet som er en etat som vil følge deg opp og setter i gang ballen. Vet mange går denne veien når kommunen "lukker" øya... Anonymkode: 248ff...bd6 Hva er det du mener er brudd på hvilken forskrift som brannvesenet har hjemmel til? Anonymkode: 5b1a4...ac0
Gjest Mass Skrevet 11. august 2018 #18 Skrevet 11. august 2018 Når jeg leide og skrev kontrakt med huseier så sa huseier at jeg faktisk kunne la hele storfamilien (tenkt scenario) flytte inn om jeg ville. Huseier kunne i så fall ikke gjøre noe pga reglementet. Huseier hadde gransket reglene nøye. Nå var ikke det aktuelt her da, men ut i fra slik jeg forstod det den gang så kan du ikke gjøre noe..
Thyra Skrevet 11. august 2018 #19 Skrevet 11. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er virkelig ikke forsvarlig at det bor mange der. Alle tingene deres er i leiligheten. Det er blitt så fullt og trangt at selve nødutgangen er sperret. Hadde jeg enda hatt plass så hadde de fått lov. Barna kan ikke bo slikt. Anonymkode: 5d629...f95 Det er mange innvandrerfamilier her i Oslo som bor veldig trangt, ihvertfall. Det er selvsagt ikke ideelt for barna å bo slik. Men grunnen til at de bor slik er jo at alternativet er verre. 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #20 Skrevet 11. august 2018 Du mener det ikke er forsvarlig og at NAV ikke hjelper fordi de tross alt har et sted å bo. Da må dere kontakte barneverntjenesten og melde fra om at familie nummer 2 står uten sted å bo om kort tid, og at der de bor nå ikke er et forsvarlig sted å bo med 8 mennesker. De vil legge press på NAV, og ting vil gå raskt. Anonymkode: 57fdc...303 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå