Gå til innhold
AnonymBruker

Dine beste løpetips

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har blitt bitt av basillen, og etter C25K programmet i vår er jeg nå der at jeg løper en mil på rett under timen. Vil gjerne forbedre meg og melde meg på løp, men jeg innser at jeg fremdeles er ganske uerfaren som løper. Dere erfarne løpere; har dere gode tips til meg for å bli bedre og holde meg skadefri? Jeg er kvinne, 34 år. 

Anonymkode: 6522e...54d

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isambard

Ja! 

1. Ikke øk treningsmengden for fort. Ikke øk antall km mer enn 10% per uke. Det er den aller viktigste regelen for å unngå skader. Kroppen må gradvis trenes opp til å tåle belastningen. 

2. Ta en eller maks to økter i uka med intervall, 4x4 f.eks.  Dra opp hastigheten og pulsen skikkelig. Resten av treningen skal være rolig langkjøring. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
MammaMums
På 11.8.2018 den 20.41, Isambard skrev:

Ja! 

1. Ikke øk treningsmengden for fort. Ikke øk antall km mer enn 10% per uke. Det er den aller viktigste regelen for å unngå skader. Kroppen må gradvis trenes opp til å tåle belastningen. 

2. Ta en eller maks to økter i uka med intervall, 4x4 f.eks.  Dra opp hastigheten og pulsen skikkelig. Resten av treningen skal være rolig langkjøring. 

Gode råd👍

Men du? Jeg er helt nybegynner i løp her - men likevel blitt bitt av løpebasillen😍 Bare simpelthen digger å være ute å løpe! Har fire løpeturer i uka- og sitter bare å verker i hviledagen for å komme meg ut igjen 🙈

Et spm ang råd nr 2)? 

Hva menes med 4x4 intervall? Og resten rolig løp? Hvordan sånn i praksis foregår det? Litt flaut å spørre om- men sånn er det bare😨 Er nybegynner.. Hva oppnås med denne formen for løpetrening? 

Venter i spenning på svar her nå😂

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Overrasket

Dersom du løper en mil på under timen er det ingenting i veien for å melde deg på et løp. Det å ha et stort arrangement i kalenderen å se frem mot kan hjelpe deg å motivere deg. Jeg husker første gang jeg løp halvmaraton, eller egentlig hver gang jeg har en bestemt dato for halvmaraton i kalenderen, det er de periodene før et spesifikt løp at jeg er mest motivert i det daglige. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 minutt siden, Overrasket skrev:

Dersom du løper en mil på under timen er det ingenting i veien for å melde deg på et løp. Det å ha et stort arrangement i kalenderen å se frem mot kan hjelpe deg å motivere deg. Jeg husker første gang jeg løp halvmaraton, eller egentlig hver gang jeg har en bestemt dato for halvmaraton i kalenderen, det er de periodene før et spesifikt løp at jeg er mest motivert i det daglige. 

Jeg har meldt meg på halvmaraton, faktisk. Om litt under tre måneder. Så nå må jeg virkelig jobbe, for det lengste jeg har løpt til nå er 12 km....Men god motivasjonsfaktor, da. Ingen unnskyldning for å droppe noen løpeøkter.

Anonymkode: 6522e...54d

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Overrasket

Hvis du allerede har klart 12 km vil jeg si det er stor sannsynlighet for at du klarer et halvmaraton. :5:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Isambard
2 timer siden, MammaMums skrev:

Gode råd👍

Men du? Jeg er helt nybegynner i løp her - men likevel blitt bitt av løpebasillen😍 Bare simpelthen digger å være ute å løpe! Har fire løpeturer i uka- og sitter bare å verker i hviledagen for å komme meg ut igjen 🙈

Et spm ang råd nr 2)? 

Hva menes med 4x4 intervall? Og resten rolig løp? Hvordan sånn i praksis foregår det? Litt flaut å spørre om- men sånn er det bare😨 Er nybegynner.. Hva oppnås med denne formen for løpetrening? 

Venter i spenning på svar her nå😂

4x4 intervall er at man løper fort 4 minutter i strekk og tar en pause (går/jogger) 3 minutter for å få ned melkesyren. Dette gjentas 4 ganger, derav 4x4. Pulsen skal være skikkelig høy i slutten av dragene.

Poenget er å få hjertet til å jobbe hardt. Man må ha pauser i mellom siden sånn ar man skal klare å ta i nok i dragene. 

Dette er den mest effektive måten å øke oksygenopptaket, dvs få bedre kondis på kort tid. I tillegg er det bra for løpeteknikken å løpe fort noen ganger. 

Hvis man skal trene mye kan ikke all treningen være så hard. Kroppen må få hentet seg inn. Rolig trening gir andre gode effekter, som bedre forbrenning, blodomløp etc. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
14 timer siden, Isambard skrev:

4x4 intervall er at man løper fort 4 minutter i strekk og tar en pause (går/jogger) 3 minutter for å få ned melkesyren. Dette gjentas 4 ganger, derav 4x4. Pulsen skal være skikkelig høy i slutten av dragene.

Poenget er å få hjertet til å jobbe hardt. Man må ha pauser i mellom siden sånn ar man skal klare å ta i nok i dragene. 

Dette er den mest effektive måten å øke oksygenopptaket, dvs få bedre kondis på kort tid. I tillegg er det bra for løpeteknikken å løpe fort noen ganger. 

Hvis man skal trene mye kan ikke all treningen være så hard. Kroppen må få hentet seg inn. Rolig trening gir andre gode effekter, som bedre forbrenning, blodomløp etc. 

Har et spørsmål om intervalltrening, og det virker som om du har peiling. Jeg trener bare ute, hater tredemølle. Og bruker heller ikke pulsklokke. Så når det gjelder intervalltrening - vil jeg få lgod effekt på oksygenopptaket selv om det ikke blir så skjematisk?

Feks - den løypa jeg liker å løpe er ca 9 km med 8-9 bratte, lengre bakker. Vil det funke som intervalltrening å feks jogge rolig på de flate partiene, og så spurte opp bakkene? Bakkene kommer jo ikke med regelmessige 4 minutters mellomrom, og varer ikke så lenge som 4 minutter, men kanskje det funker likevel?

Føler jeg dreper løpegleden litt om jeg hele tiden skal følge med på tid og fart. 

Anonymkode: 6522e...54d

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Isambard
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har et spørsmål om intervalltrening, og det virker som om du har peiling. Jeg trener bare ute, hater tredemølle. Og bruker heller ikke pulsklokke. Så når det gjelder intervalltrening - vil jeg få lgod effekt på oksygenopptaket selv om det ikke blir så skjematisk?

Feks - den løypa jeg liker å løpe er ca 9 km med 8-9 bratte, lengre bakker. Vil det funke som intervalltrening å feks jogge rolig på de flate partiene, og så spurte opp bakkene? Bakkene kommer jo ikke med regelmessige 4 minutters mellomrom, og varer ikke så lenge som 4 minutter, men kanskje det funker likevel?

Føler jeg dreper løpegleden litt om jeg hele tiden skal følge med på tid og fart. 

Anonymkode: 6522e...54d

Ja, det er overhodet ikke viktig å følge oppskriften slavisk.

Jeg har vært på foredrag med de som forsker på dette på NTNU. Poenget er at dragene må være lange nok til å få opp pulsen og at det til sammen blir nok tid med høy puls. 30 sekunder blir for kort, men du kan like gjerne ta 8 drag på 2 minutter, eller 6 drag på 3 minutter. 4x4 er litt tilfeldig valgt for å formidle forskningen til folket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
MammaMums
På 17.8.2018 den 6.02, Isambard skrev:

4x4 intervall er at man løper fort 4 minutter i strekk og tar en pause (går/jogger) 3 minutter for å få ned melkesyren. Dette gjentas 4 ganger, derav 4x4. Pulsen skal være skikkelig høy i slutten av dragene.

Poenget er å få hjertet til å jobbe hardt. Man må ha pauser i mellom siden sånn ar man skal klare å ta i nok i dragene. 

Dette er den mest effektive måten å øke oksygenopptaket, dvs få bedre kondis på kort tid. I tillegg er det bra for løpeteknikken å løpe fort noen ganger. 

Hvis man skal trene mye kan ikke all treningen være så hard. Kroppen må få hentet seg inn. Rolig trening gir andre gode effekter, som bedre forbrenning, blodomløp etc. 

Tusen takk for godt svar😃 Da skal jeg prøve å legge inn noen sånne i løpingen etterhvert her nå. Jeg har bare løpt i to mnd - med et avbrekk på tre ferieuker midt i- så jeg vet ikke helt om jeg skal prøve riktig enda. Er redd for å gå for hardt ut, og bli skada😱 

Men, med mine fire løpeturer i uka- så merker jeg god fremgang på kondisjonen nesten fra gang til gang. Jeg løpet liksom litt lengre og lengre og lettere for hver gang. Er mer og lengre oppe i høyrere puls også. Moro 🤩🤩

Hvor mange ganger bør jeg ta sånne 4x4 økter på en løpetur, synes du? Rundt 5km løype som regel..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her