Gå til innhold

Oxcynorm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

har nylig vært i en ulykke og i den forbindelse har jeg store smerter. Vanlige smertestillende Ibux, paracet ect hadde ingen effekt. Fikk resept på paralgin forte som heller ikke hjalp. Måtte så oppsøke legevakten pga høye smerter (avtalt via telefon) og fikk der tramadol som virket ganskebra. Tok smertene men var kortvarig. Fikk så utskrevet oxcynorm fra fastlegen min, og det er noe av det jævligste jeg har tatt. Tok en pille torsdag kveld og fikk forsåvid sove nesten hele natten, men har siden følt meg sikkelig utafor. I går var jeg kvalm og uvel hele dagen og følte ikke jeg hadde kontroll over kroppen. Bedre i dag, men føler meg fortsatt sikkelig ´fyllesjuk`. Ikke turt å ta noe av noen ting siden, og har store smerter. Skal be legen skrive resept på tramadol i stedenefor, da den tar smertene men ikke gjør meg dårlig. Men noen som har erfaring med oxynorm? Er det vanlig slik jeg opplevde det? Og hvor lenge sitter det i kroppen? Vil bare føle meg normal igjen 

Anonymkode: 896fe...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sterke greier. Jeg fikk det etter en operasjon og hallusinerte før jeg sovnet. Men det er ikke farlig selv om det er ubehagelig.

Anonymkode: 376b1...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like godt å droppe det. Det er veldig vanedannende. 

Anonymkode: f8e86...857

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på Oxynorm og Tramadol selv, blir litt rusa av Oxynorm, men den tar i alle fall smertene.. Synes den virker ganske lenge, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oxcynorm er et opiat så ville vært forsiktig med det. Fort å bli hekta.

Anonymkode: acc34...260

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil bli dårlig de førSte gangene i oppstart. Går over. Men det er veldig vanedannende og kalle heroin i pilleform. Stort problem i usa. Men viss du trenger dem å bruker de for smerte funker de veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde en heavy operasjon i vinteren og fikk  oxynorm. Ble møkk dritings, sovnet etter 15  min og ble litt kvalm. Men heller det enn de smertene jeg fikk. 

Anonymkode: 128c4...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta det uten å spise en relativt stor mengde mat. Dette gjelder også for tramadol. Jeg tar tramadol regelmessig og tåler det veldig bra og merker ikke noe til det når jeg tar det, annet enn at smerter forsvinner, men hvis jeg tar det på tom mage, eller en stund etter jeg har spist så blir jeg ordentlig dårlig. Det samme gjelder for oxynorm. 

Anonymkode: 54bd2...61f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Like godt å droppe det. Det er veldig vanedannende. 

Anonymkode: f8e86...857

Neida, det skal ganske mange uker til før man blir avhengig av det. Jeg gikk på det i 6 uker uten problem (både oxynorm og oxycontin), og kirurgen min var absolutt ikke bekymret for å bli avhengig. Etter det gikk jeg på kodeinpreparat i 6 uker til før jeg gikk over til neurontin i et år. Det er veldig viktig når man er i risiko for kroniske smerter at man tar smertestillende som forskrevet. Pga god smertebehandling har jeg i dag ingen kroniske smerter til tross for store vevsskader. 

For å presisere sov jeg stort sett døgnet rundt de 6 ukene jeg brukte oxynorm og oxycontin. Har svært lite minner fra de ukene. 

Anonymkode: f21c5...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, det skal ganske mange uker til før man blir avhengig av det. Jeg gikk på det i 6 uker uten problem (både oxynorm og oxycontin), og kirurgen min var absolutt ikke bekymret for å bli avhengig. Etter det gikk jeg på kodeinpreparat i 6 uker til før jeg gikk over til neurontin i et år. Det er veldig viktig når man er i risiko for kroniske smerter at man tar smertestillende som forskrevet. Pga god smertebehandling har jeg i dag ingen kroniske smerter til tross for store vevsskader. 

For å presisere sov jeg stort sett døgnet rundt de 6 ukene jeg brukte oxynorm og oxycontin. Har svært lite minner fra de ukene. 

Anonymkode: f21c5...1a9

Det kommer helt ann fra person til person. Noen er mer disponible for å bli avhengige. Gikk selv på det i en måned og slet med abstinenser i lang tid etterpå. Helt forferdelig og anbefaler ingen å gå på det med mindre man ikke har noe valg?!? 

Jeg ble våken av oxynorm. Veldig blid, pratsom og levde i min egen lille boble, men husker svært lite av den perioden. 

Anonymkode: cb70d...bca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tramadol kan man også bli uvel av. Jeg ble det, fikk også illebefinnende, og ble helt gele i beina, før jeg sank sammen. Aldri opplevd før. Sykepleier sa at det ikke var uvanlig på Tramadol. Da var jeg på max dose etter alvorlig operasjon + infeksjon. For øvrig tok ingen av smertestillende alle smertene. Det ga meg knapt 1-2 timer med mindre smerter på toppen. Noen ganger kan man ikke forvente å være smertefri. 

Anonymkode: 9e146...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig var det vanlig på sykehuset med paracetamol i bunnen og oxy/Tramadol på toppen. Var slik jeg ble "smertelindret". Var ikke en eller den andre. Snakk med legen din. 

Anonymkode: 9e146...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje oxycontin er bedre for deg? Både det og oxynorm og oxydon er opeider og ikke morfinpreparater - som nok er grunnen til at de virker så godt for din del mens morfinpreparater som paracet osv ikke virker.. 

Tramadol er egentlig et morfinlignende preparat, på samme måte som paralgin forte osv, rart at det virker om ikke tilsvarende virker.. 

Anonymkode: 8288d...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

kanskje oxycontin er bedre for deg? Både det og oxynorm og oxydon er opeider og ikke morfinpreparater - som nok er grunnen til at de virker så godt for din del mens morfinpreparater som paracet osv ikke virker.. 

Tramadol er egentlig et morfinlignende preparat, på samme måte som paralgin forte osv, rart at det virker om ikke tilsvarende virker.. 

Anonymkode: 8288d...f23

Morfin er opiat. Oxynorm er både opiat og morfinpreparat altså. Og tror du Paracet er morfinpreparat???? 

Anonymkode: 68a35...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kvalm da jeg tok det, og fikk beskjed om å ta dem samtidig med mat. Da gikk det greit. Men ja, jeg lå i en evig rus en ukes tid etter en operasjon. Men jeg synes det faktisk bare var deilig..... Slippe smertene. 

Anonymkode: 3e424...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å bli kvalm av morfin og opiat-preparater. Det er en bivirkning så og si alle får, idet preparatet begynner å fungere kan du fint begynne å spy også. Det er sånn morfin og opiater funker på kroppen :(.. man blir jo vandt til det, men er ubehagelig ja. 

Anonymkode: 91fb7...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest supernova_87

GIkk på både oxynorm og oxycontin samtidig. (Og paralgin forte.) Den ene virker vel sånn 12 timer i slengen og den andre 4-6? 

Jeg var helt rusa ut av hodet og ræva. Kunne ikke ta vare på meg selv, pratet tull og hallusinerte. Trodde det hadde gått to-tre dager og det hadde gått to timer. Jeg holdt en samtale, og ga visst ok mening for de rundt, men selv husket jeg ikke begynnelsen av tanken jeg hadde tenkt en gang. Jeg var veldig opptatt av å fortelle min far at det var noe jeg skulle si men at jeg hadde glemt det, så sovnet jeg og så våknet jeg og var fortvilet fordi jeg hadde glemt hva jeg skulle si! Og det repeterte jeg titallsganger mens jeg sovnet og våknet i noen timer. "Men du forstår ikke, jeg husker ikke hva jeg skulle si! Det var noe jeg ville si! Jeg tror jeg skulle si noe! Men jeg husker ikke. Jeg kjenner at det var noe jeg skulle si. Jeg klarer ikke fange den, skjønner du? Hallo. Jeg husker ikke!". Så lo jeg litt. Så grein jeg litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...