Gå til innhold

Hvordan har dere fått vite om dødsfall?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker da på både familie, venner og andre bekjente.

Jeg har opplevd å få beskjed på tlf, fb og hørt av andre litt tilfeldig. Noen har jeg lest om selv i dødsannonser.

Jeg opplevde for noen år siden å lese i aviser om en person, alder og bosted hadde omkommet i ulykke på jobb. Navn ikke nevnt, men jeg visste bare ut fra de få opplysningene at det var en bekjent. Dagen etter ble navnet meddelt i media med bilde. Selv om jeg var 100% sikker, så ble det ett lite sjokk.

Jeg gruer meg til foreldrene mine dør. Gruer meg for evt en tlf om at en av de døde plutselig. Samtidig så ønsker jeg heller det enn å sitte på sykehus og vente på at de skal dø.

Jeg virkelig hater dødsfall. Verste jeg vet om, det knyter seg i brystet bare ved tanken.

Anonymkode: 06a0c...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da broren min døde ringte faren min meg. Verste telefonen jeg har fått i mitt liv.. Faren min ringer meg aldri (ikke fordi vi ikke har kontakt, men fordi ingen av oss liker å ringe), så jeg tenkte med en gang det var noe da det plutselig var flere tapte anrop.. Kommer aldri til å glemme den samtalen..

Anonymkode: 8cc3b...ab6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da broren min døde ringte faren min meg. Verste telefonen jeg har fått i mitt liv.. Faren min ringer meg aldri (ikke fordi vi ikke har kontakt, men fordi ingen av oss liker å ringe), så jeg tenkte med en gang det var noe da det plutselig var flere tapte anrop.. Kommer aldri til å glemme den samtalen..

Anonymkode: 8cc3b...ab6

Huff, det må ha vært helt jævlig. Føler virkelig med deg. Enkelte ting brenner seg fast i hjernen til evig tid 🌹

Anonymkode: 06a0c...6a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da broren min døde ringte faren min meg. Verste telefonen jeg har fått i mitt liv.. Faren min ringer meg aldri (ikke fordi vi ikke har kontakt, men fordi ingen av oss liker å ringe), så jeg tenkte med en gang det var noe da det plutselig var flere tapte anrop.. Kommer aldri til å glemme den samtalen..

Anonymkode: 8cc3b...ab6

Nesten samme her. Da broren min døde ringte mamma, men jeg rakk ikke å svare, så hun ringte den andre broren min som tilfeldigvis var hos meg. Så jeg fikk beskjeden fra ham. Den samtalen er spikret her også.. 

Andre har vært via telefon, noen som har kommet innom eller fb for mer perifere bekjente. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt ringt til, av min mor, da vi hadde dødsfall i vår slekt.

 

Senest i går hadde jeg nærmest et mareritt, selv om det var på dagtid, om at jeg var redd for at min morfar skulle dø. Det har vært dødsfall på både mannen min og min sin slekt i 2017, så det "sitter litt i en" nå, det å forberede hvordan man skal lage en minnetale, og hvordan blomsterbuketten skal være. :(  Jeg gruer meg nok mest til når min mormor og morfar dør, skal jeg innrømme. Får håpe det er hundre år til.

 

 

Anonymkode: 59c85...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom ikke noen av dine søsken tar kontakt, kommer politi/prest på døra. Tenker da på foreldre.

Anonymkode: 5fdc0...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vite det via telefonen. En i nær familie var plutselig død. Knakk helt sammen og det tok mange timer før jeg var i stand til å dra dit vi samlet oss etter dødsfallet. Det var helt grusomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt oppringt fra sykehjemmet om budskapet, og ringte videre til andre. 

Har blitt oppringt fra sykehuset. 

Har fått budskapet muntlig fra familie som har mottatt budskapet først. 

Har blitt oppringt/sms fra familie om dødsfall i familien. 

Har blitt oppringt/sms av venner om dødsfall i vennegjengen. 

Har lest dødsannonser om fjernere bekjente. 

Kan ikke erindre å ha mottatt budskapet på FB, men kan ha skjedd. 

Muligens også fått formidlet budskapet gjennom type Messenger, men usikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå og sov en ettermiddag/tidlig kveld da samboeren min plutselig vekte meg fordi det var så mye trafikk på tlf min. Var flere som hadde ringt og ringt meg. Broren min ringte via Facetime og ville snakke alene. Da hadde mamma dødd helt plutselig. 

Ellers har jeg fått beskjed via min far at oldemoren min døde osv. En av bestemødrene mine fikk jeg vite om på facebook via en status noen hadde lagt ut. Det var ikke noe moro.

Anonymkode: e0d05...67e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min far døde så satt jeg på offentlig transport når jeg fikk budskapet. Jeg visste det var i ferd med å skje og jeg var på vei til sykehuset for å være der. De ringte meg en halvtime tidligere, og jeg skjønte det egentlig da, men tok ikke tlf fordi at jeg hadde det for travelt med å gjøre meg klar til å dra opp dit pg jeg avslo det med at "de sikkert bare ville at jeg skulle huske å ta med et eller annet". Å ta tlf ville forsinket meg veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler så med dere alle

Eneste gangen jeg håpet på at noen skulle dø var når mormor var alvorlig syk. Vi hadde fått beskjed om at hun ikke ville overleve. Da mamma ringte for å si ifra så kjente jeg først en enorm lettelse, men også sorg.

Anonymkode: 06a0c...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært tilstede på flere av dødsfallene. Er veldig glad for det, har fått følge dem helt til siste åndedrag 💙

Anonymkode: dd53c...726

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært tilstede på flere av dødsfallene. Er veldig glad for det, har fått følge dem helt til siste åndedrag 💙

Anonymkode: dd53c...726

Det er min største skrekk at skjer. Jeg vet ikke om jeg orker å sitte der til foreldrene mine dør. Samtidig så er du kanskje litt forberedt i forhold til plutselig dødsfall.

Jeg satt mors på sykehjem og det var greit, det var jo ingen pårørende for meg likevel. Ingen sv de døde på min vakt og nå i ettertid så skjønner jeg ikke at jeg turte å ta påmmeg den oppgaven.

Anonymkode: 06a0c...6a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bestefaren min døde hadde en vært på sykehus en liten periode. Han var gammel og syk og vi skjønte alle hvordan det kom til å gå. Mamma kom hjem en dag, kom bort til meg og sa at nå var han borte. Ga meg en klem. Det var veldig trist, men det kom heldigvis ikke brått på.

Da onkelen min hadde tatt livet sitt var det faren min som ringte meg og sa det. Jeg var på jobb da og det kom som lyn fra klar himmel. Ble helt sjokkert og fikk dra hjem umiddelbart. Grusom telefon å få.

Anonymkode: fa414...554

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sist nå i påsken satt jeg inne til mormor gikk bort. Sammen med aller nærmeste familie.

Jeg har fått mobil på jobb da morfar gikk bort.

Blitt hentet fra fritidsaktivitet av pappa da farfar gikk bort.

Oppringt grytidlig om morgenen da farmor gikk bort.

Ringt av mamma og venner da øvrig familie og venner er gått bort.

Også sett felles melding på sosiale medier da omgangskrets er gått bort.

Og lest dødsannonse i papirutgaven av avisen om omgangskrets er gått bort.

 

Jeg er utdannet hjelpepleier og har sittet morse-vakt(en person som sitter ved den dødssyke, så de ikke dør alene på sykehus.) Og jobbet 2 år på sykehus. Folk blir født. Folk går bort.

 

Jeg er ikke redd døden, jeg kjenner den, har opplev den og har ingen makt over den. Samme med fødsel. Det er to sider av samme sak synes jeg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste venninne mistet moren sin tidligere i år etter flere års sykdom.

Jeg visste at det kom til å skje, men uansett stakk det i hjertet når hun skreiv "nå døde mamma".. 

Uansett hvordan man får vite sånne ting er det helt forferdelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å gikk tur da min bror ringte å fortalte at faren min plutselig døde på ferie i utlandet. Knakk helt sammen og skrek så høyt at de rundt meg trodde jeg hadde skadet meg veldig og kom løpende. Jeg klarte ikke å snakke, så gav bare telefonen fra meg så broren min kunne fortelle hva som hadde skjedd. Tydeligvis fikk jeg en sjokkreaksjon. 

Anonymkode: e9c5f...384

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Facebook.--------------------helt for J…………………………………………..

Anonymkode: e18db...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...