AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #1 Skrevet 10. august 2018 Har noen spørsmål jeg håper å få svar på: 1) Er det slik at i jo lengre periode man bruker p-piller, jo lengre tid tar det før eggløsningen starter igjen når man slutter på p-pillene? 2) Går den an å bli tom for egg i eggstokkene? Eller "bevares" de der uansett hvor lenge man går uten å ha eggløsning og mensen? 3) Hvorfor får man mensen i den pillefri uka når man bruker p-piller? Anonymkode: cc2ad...242
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #2 Skrevet 10. august 2018 Og hva er egentlig funksjonen til østrogenet/kvinnelige kjønnshormoner som tilføres kroppen når man tar p-piller? Vi har jo kvinnelige kjønnshormoner fra før? Så skjønner ikke helt hvorfor man tar piller med dette. Anonymkode: cc2ad...242
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #3 Skrevet 10. august 2018 Understreker at jeg ikke er helsepersonell. 1. Nei, det er i de fleste tilfeller veldig individuelt. 2. Selvsagt. Det kalles overgangsalder. Så vidt jeg vet "mister" du et egg hver måned selv om du går på p-piller. Ellers kunne du jo spart på de eggene til du var 70 hvis du gikk på p-piller lenge nok. Og sånn er det jo ikke. Jeg er ikke helt sikker på hvordan ting funker, men jeg tror det "klargjøres" et egg hver måned som bare dør før du skulle hatt eggløsning. Eller noe i den duren. 3. Du får ikke mensen, men en bortfallsblødning. 4. P-piller tilfører ekstra østrogen (og andre hormoner) for å lure kroppen til å tro den er gravid så du ikke får eggløsning. Anonymkode: 7b55e...6df
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #4 Skrevet 10. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Understreker at jeg ikke er helsepersonell. 1. Nei, det er i de fleste tilfeller veldig individuelt. 2. Selvsagt. Det kalles overgangsalder. Så vidt jeg vet "mister" du et egg hver måned selv om du går på p-piller. Ellers kunne du jo spart på de eggene til du var 70 hvis du gikk på p-piller lenge nok. Og sånn er det jo ikke. Jeg er ikke helt sikker på hvordan ting funker, men jeg tror det "klargjøres" et egg hver måned som bare dør før du skulle hatt eggløsning. Eller noe i den duren. 3. Du får ikke mensen, men en bortfallsblødning. 4. P-piller tilfører ekstra østrogen (og andre hormoner) for å lure kroppen til å tro den er gravid så du ikke får eggløsning. Anonymkode: 7b55e...6df Takk for svar Men hva hvis man har hatt anoreksia lenge, og kroppen ikke har produsert kvinnelige kjønnshormoner (og man dermed ikke har hatt eggløsning og mensen)? Har det likevel dødd ett egg hver måned? Er det igjen egg der slik at normal eggløsning starter opp hvis man legger på seg til normalvekt? Jeg har ikke anoreksia, men lurer likevel. Anonymkode: cc2ad...242
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #5 Skrevet 10. august 2018 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har noen spørsmål jeg håper å få svar på: 1) Er det slik at i jo lengre periode man bruker p-piller, jo lengre tid tar det før eggløsningen starter igjen når man slutter på p-pillene? 2) Går den an å bli tom for egg i eggstokkene? Eller "bevares" de der uansett hvor lenge man går uten å ha eggløsning og mensen? 3) Hvorfor får man mensen i den pillefri uka når man bruker p-piller? Anonymkode: cc2ad...242 3. Du får ikke mens, men bortfallsblødning i pillefri uke på hormontablettprevensjon. 2. Eggstokkene er "lagret" med tilmålt mengde til deg i eggstokker fra fosterlivet av. Bruker du ppiller så dør ikke eller forsvinner ikke eggene fra eggstokkene. 1. Lengden på bruk av hormonprevnsjon har lite å si for hvor raskt og hvordan kroppen din klarer å gjennopprette normal hormonfunksjon, eggløsning og menstruasjon. Anonymkode: 7154b...f26
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #6 Skrevet 10. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: 3. Du får ikke mens, men bortfallsblødning i pillefri uke på hormontablettprevensjon. 2. Eggstokkene er "lagret" med tilmålt mengde til deg i eggstokker fra fosterlivet av. Bruker du ppiller så dør ikke eller forsvinner ikke eggene fra eggstokkene. 1. Lengden på bruk av hormonprevnsjon har lite å si for hvor raskt og hvordan kroppen din klarer å gjennopprette normal hormonfunksjon, eggløsning og menstruasjon. Anonymkode: 7154b...f26 Men hvis de ikke dør eller forsvinner, så vil man jo ha igjen unormalt mange egg når man blir eldre? Hvis man bruker p-piller lenge. Anonymkode: cc2ad...242
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #7 Skrevet 10. august 2018 Og er det slik at jo flere ganger man starter på p-piller (altså at man slutter, og så starter igjen noen måneder senere), jo større risiko er det for blodpropp og kreft? Beklager mange spørsmål her, men jeg lurer virkelig. Selv har jeg startet på nytt med p-piller tre ganger allerede, og er bare 20 år. Sluttet i januar i år, men vurderer å starte igjen. Anonymkode: cc2ad...242
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #8 Skrevet 10. august 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvis de ikke dør eller forsvinner, så vil man jo ha igjen unormalt mange egg når man blir eldre? Hvis man bruker p-piller lenge. Anonymkode: cc2ad...242 Modning av eggene i eggstokkene styres av kroppens hormoner. Hvilke og når de slutter å modnes er umulig å forutsi, da det styres av når tid overgangsalderen inntrer og eggmodningen opphører. Anonymkode: 7154b...f26
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #9 Skrevet 10. august 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Modning av eggene i eggstokkene styres av kroppens hormoner. Hvilke og når de slutter å modnes er umulig å forutsi, da det styres av når tid overgangsalderen inntrer og eggmodningen opphører. Anonymkode: 7154b...f26 Men jeg skjønner ikke. Styres av kroppens hormoner? Med p-piller tilfører man jo hormoner. Men det som skjer er at eggene ikke modnes, men forblir urørt i eggstokkene? Anonymkode: cc2ad...242
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå