AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #1 Skrevet 10. august 2018 En liten historie: Jeg er menneskesky, lar ingen komme under skallet mitt, jeg føler alle ser rart på meg, at jeg er dum et null. Føler de snakker om meg bak min rygg, har en følelse om at andre vil meg vondt, om jeg forteller de noe vil det bli brukt mot meg. Jeg har ingen venner, vil ikke ha heller, for mennesker er falske og egoister. Trives best i eget selskap, jeg er ikke ensom men er alene med tankene mine. Hva tenker dere sosialangst eller paranoia ? Anonymkode: 7044a...4bd
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #3 Skrevet 10. august 2018 38 minutter siden, AnonymBruker said: En liten historie: Jeg er menneskesky, lar ingen komme under skallet mitt, jeg føler alle ser rart på meg, at jeg er dum et null. Føler de snakker om meg bak min rygg, har en følelse om at andre vil meg vondt, om jeg forteller de noe vil det bli brukt mot meg. Jeg har ingen venner, vil ikke ha heller, for mennesker er falske og egoister. Trives best i eget selskap, jeg er ikke ensom men er alene med tankene mine. Hva tenker dere sosialangst eller paranoia ? Anonymkode: 7044a...4bd Kunne ønske jeg kunne ha gitt deg en klem ❤️ Anonymkode: 3d4e0...e0f
eller Skrevet 10. august 2018 #4 Skrevet 10. august 2018 Jeg vet ikke, men noe er det i alle fall. Det er fint du setter ord på det her, det er et skritt på vei mot å ta tak i utfordringene.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #5 Skrevet 10. august 2018 3 minutter siden, eller skrev: Jeg vet ikke, men noe er det i alle fall. Det er fint du setter ord på det her, det er et skritt på vei mot å ta tak i utfordringene. Men vet ikke helt om hvordan jeg skal si det til legen. Anonymkode: 7044a...4bd
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #6 Skrevet 10. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kunne ønske jeg kunne ha gitt deg en klem ❤️ Anonymkode: 3d4e0...e0f Takk, men hvorfor ? Anonymkode: 7044a...4bd
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #7 Skrevet 10. august 2018 Angst, dårlig selvbilde, kanskje litt paranoia. Si det du skriver her til legen din så kan du få hjelp av psykolog. Anonymkode: af30d...7df
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #8 Skrevet 10. august 2018 Hei! Over hvor lang tid har du hatt dette? Har du det i perioder eller hele tiden? Har du noen kjente sykdommer? Det trenger ikke være psykisk sykdom. Jeg synes det høres ut som at du kanskje har hatt dårlige erfaringer med mennesker i og med at du sier at du tror mennesker er falske og egoister, og at dette fører til de tankene du har. Er det sånn at du tror at disse tankene er helt sikkert sanne, kan du se for deg at de ikke er sanne og/eller tenker du at de sannsynligvis ikke er sanne? Forandrer dette på seg fra en situasjon til en annen? Ved sosial angst kan man ha irrasjonelle tanker som man dog ser at er usannsynlige utenfor situasjonen som vekker angst. Vanligvis kan man også ha fysiske symptomer på angst. Jeg synes ikke dette høres ut som sosial angst. Paranoia er ikke en diagnose. Paranoid personlighetsforstyrrelse og paranoid psykose er diagnoser. Paranoid personlighetsforstyrrelse er noe man gjerne utvikler tidlig i tenårene og varer lenge. Paranoid psykose er mer akutt og medfører vanligvis ganske stort funksjonsfall. Jeg kan forstå at man kan føle og tenke disse tingene etter å ha hatt dårlige erfaringer. Dersom dette er noe nytt du opplever vil jeg anbefale deg å ikke vente for lenge med å ta det opp med en lege eller psykolog. Anonymkode: 5a06e...aef
Elán Skrevet 10. august 2018 #9 Skrevet 10. august 2018 Vel, jeg lurer bare på om det er så viktig å plassere seg i en bås dersom du ikke føler deg ensom og du trives slik du har det? Får du noen ganger angstfølelse når du er ute og sammen med folk?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #10 Skrevet 10. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Over hvor lang tid har du hatt dette? Har du det i perioder eller hele tiden? Har du noen kjente sykdommer? Det trenger ikke være psykisk sykdom. Jeg synes det høres ut som at du kanskje har hatt dårlige erfaringer med mennesker i og med at du sier at du tror mennesker er falske og egoister, og at dette fører til de tankene du har. Er det sånn at du tror at disse tankene er helt sikkert sanne, kan du se for deg at de ikke er sanne og/eller tenker du at de sannsynligvis ikke er sanne? Forandrer dette på seg fra en situasjon til en annen? Ved sosial angst kan man ha irrasjonelle tanker som man dog ser at er usannsynlige utenfor situasjonen som vekker angst. Vanligvis kan man også ha fysiske symptomer på angst. Jeg synes ikke dette høres ut som sosial angst. Paranoia er ikke en diagnose. Paranoid personlighetsforstyrrelse og paranoid psykose er diagnoser. Paranoid personlighetsforstyrrelse er noe man gjerne utvikler tidlig i tenårene og varer lenge. Paranoid psykose er mer akutt og medfører vanligvis ganske stort funksjonsfall. Jeg kan forstå at man kan føle og tenke disse tingene etter å ha hatt dårlige erfaringer. Dersom dette er noe nytt du opplever vil jeg anbefale deg å ikke vente for lenge med å ta det opp med en lege eller psykolog. Anonymkode: 5a06e...aef Takk, for fint svar, jeg har blitt mobbet og utestengt gjennom helle skolen, i tillegg har jeg hatt et ustabilt hjem som barn, med en far som var alkoholiker og en mor som var underkuet ham. Jeg har problemer med jobb, siden det krever sosialisering med andre mennesker. Og jeg vet innerst inne at tankene er meg ene og alene, jeg oppsøkte hjelp tidlig i 20 årene, men følte psykologen ikke tok meg på alvor, så jeg sluttet,etter en kort stund, nå er jeg i 30 årene og føler det bare blir være. Anonymkode: 7044a...4bd
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #11 Skrevet 10. august 2018 9 minutter siden, Elán skrev: Vel, jeg lurer bare på om det er så viktig å plassere seg i en bås dersom du ikke føler deg ensom og du trives slik du har det? Får du noen ganger angstfølelse når du er ute og sammen med folk? Ja, jeg kan få angst ute blant folk, spesielt om det er mange da hører jeg alle prater i munnen på hverandre, som fult av stemmer som visker i hodet mitt på engang. Anonymkode: 7044a...4bd
AnonymBruker Skrevet 11. august 2018 #12 Skrevet 11. august 2018 Flere synspunkter ? Anonymkode: 7044a...4bd
Elán Skrevet 11. august 2018 #13 Skrevet 11. august 2018 På 10.8.2018 den 19.12, AnonymBruker skrev: Ja, jeg kan få angst ute blant folk, spesielt om det er mange da hører jeg alle prater i munnen på hverandre, som fult av stemmer som visker i hodet mitt på engang. Anonymkode: 7044a...4bd Da kan jeg skjønne at det påvirker deg negativt! Slik jeg tolket HI, trodde jeg du bare var ute etter å få satt en "diagnose" på deg, så jeg beklager det. Jeg skjønner din problemstilling, og slik du forklarer det, tenker jeg det er en form for sosial angst. En kan fint trives alene og synes vennskap eller andre sosiale relasjoner er oppskrytt og at det bare fører med seg noe negativt. Hvis det hindrer deg fra å gjøre dagligdagse ting som å jobbe, handle, gå på kino eller andre ting du må/vil gjøre, så tenker jeg det kan være lurt å få hjelp med det og ta tak i det. Det betyr ikke at du må få deg venner eller knytte kontakter, men at det kan være lurt slik at du ikke blir hindret i å gjøre noe du må/ønsker å gjøre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå