Gå til innhold

I dag begraves Sunniva, og jeg gråter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

..gråter over hva som kan skje med uskyldige jenter på vei hjem. Gråter over den lille jentespira jeg har i magen som skal komme ut i en verden hvor dette faktisk skjer. Hvor jenter overfalles, voldtas, blir drept. Ja, dette skjer med gutter også.

Er det flere enn meg som tenker på sånne ting? Som kjenner på å skulle slippe sine uskyldige små ut i verden uten å kunne beskytte dem hvert eneste sekund resten av livet? 

Anonymkode: 49bb6...ae4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Er ikke noe nytt at verden kan være et skummelt sted å ferdes. Velkommen etter.

Anonymkode: de247...6b5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjenner på den redselen, og synes til tider det kan være vanskelig å finne balansen mellom å gi mine barn styrke og selvtillit til å gå ut i verden med tillit til at det finnes mest bra mennesker i verden, og å gjøre dem oppmerksom på farene. 

Det blir litt som da jeg bevisst forsøkte å unngå at mine barn arvet min skrekk for innsekter. Jeg viste dem, pekte og forklarte hvilken nytte de hadde i naturen, at alt hadde sin plass i økosystemet. Så kom et plutselig uforvarende på meg, og jeg skrek opp og veivet rundt. Gjett hva de lærte! :(

Jeg forsøker å gi dem trygghet, i en verden som også skremmer meg, og nå som de er tenåringer må jeg gi dem rom til å bevege seg rundt, uten at jeg passer på til enhver tid. Jeg må informere dem om hva de må passe seg for, men likevel holde min redsel i sjakk, fordi det ikke er til deres beste å utvikle en overdrevet redsel for verden. Hver gang de er litt senere tilbake enn avtalt går jeg imidlertid rundt med hjertet i halsen, og klarer ikke å slappe av. Jeg må rett og slett tvinge meg selv til å ikke ringe dem når det bare har gått 5 minutter siden jeg ventet dem hjem. 

De fleste mennesker er bra mennesker, og ønsker andre godt. Det må jeg minne meg selv på til stadighet. 

Men det finnes grusomme mennesker, og det er så ufattelig skremmende! Får ufattelig vondt inni meg hver gang en slik sak dukker opp.

Hjertet mitt blør for Sunniva, og for familien hennes!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Er ikke noe nytt at verden kan være et skummelt sted å ferdes. Velkommen etter.

Anonymkode: de247...6b5

Og sånne surmaga mennesker som deg bidrar ikke til å gjøre verden til et bedre sted, heller.

Jeg tror ingen går rundt og tenker at verden frem til nå har bestått av sukkerspinn og enhjørninger. Men det er vel ikke alltid unaturlig å kjenne litt mer på den frykten for alt som kan skje når man vet man skal sette nye menneske til verden selv?

Anonymkode: 49bb6...ae4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heldigvis ekstremt sjelden at slike ting skjer i Norge med barn involvert.

Flest drap og vold mot barn skjer i nære relasjoner. 

Kommer ikke noe godt ut av å la frykt for noe "ukjent" styre barns hverdag, men snakk om normale forholdsregler.

Finn balanse mellom beskyttelse og utfordre på selvstendighet.

Husk at man blir ekstra følsom som gravid, det er normalt. 

Forferdelig det som har skjedd med Sunniva, tenker på hennes familie i denne tiden. Også den siktedes familie går tøffe tider i møte. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

..gråter over hva som kan skje med uskyldige jenter på vei hjem. Gråter over den lille jentespira jeg har i magen som skal komme ut i en verden hvor dette faktisk skjer. Hvor jenter overfalles, voldtas, blir drept. Ja, dette skjer med gutter også.

Er det flere enn meg som tenker på sånne ting? Som kjenner på å skulle slippe sine uskyldige små ut i verden uten å kunne beskytte dem hvert eneste sekund resten av livet? 

Anonymkode: 49bb6...ae4

 Dette innlegget minner meg om denne tråden.

 Folk som benytter andre menneskers tragedie, for å få mest mulig sympati selv... 

Anonymkode: dc32c...846

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Dette innlegget minner meg om denne tråden.

 Folk som benytter andre menneskers tragedie, for å få mest mulig sympati selv... 

Anonymkode: dc32c...846

Hvor får du dette fra? Jeg skrev da ingenting om egne, fæle opplevelser? Jeg ønsket bare å lufte tanker rundt det - ingenting å hente der, hva gjelder sympati.

Ts

Anonymkode: 49bb6...ae4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Making the decision to have a child is momentous. It is to decide forever to have your heart og walking around outside your body"

Jeg hadde det litt som deg da min var nyfødt, tenkte mye på alt det forferdelige som kan skje med ham når jeg ikke er der for å passe på. Men så vokser barna til og det slipper litt tak, men redselen ligger alltid og lurer. Sånn er det å ha barn, man får plutselig veldig mye å tape.

Nå tenker jeg mer på å oppdra det som forhåpentligvis skal bli en empatisk god mann, en som respekterer mennesker uansett kjønn.

 

Anonymkode: 9b51a...fba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"Making the decision to have a child is momentous. It is to decide forever to have your heart og walking around outside your body"

Jeg hadde det litt som deg da min var nyfødt, tenkte mye på alt det forferdelige som kan skje med ham når jeg ikke er der for å passe på. Men så vokser barna til og det slipper litt tak, men redselen ligger alltid og lurer. Sånn er det å ha barn, man får plutselig veldig mye å tape.

Nå tenker jeg mer på å oppdra det som forhåpentligvis skal bli en empatisk god mann, en som respekterer mennesker uansett kjønn.

 

Anonymkode: 9b51a...fba

*go walking*

 

Og ja, jeg gråter også for Sunniva i dag. Det har ingenting å gjøre med å prøve å få sympati som en skriver over her. Det er medmenneskelig.

Anonymkode: 9b51a...fba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg synes selvsagt det er helt grusomt.

Jeg synes også det er helt grusomt å se druknede spedbarn fra Syria, og at det er en masse barn det ute som får livene sine ødelagt gjennom å bli solgt til voldtekt og overgrep. 

Det gir jo ingen mening.

Men jeg går ikke rundt og er redd for egne barns sikkerhet sånn i hverdagen, og overfører ikke redselen direkte til meg selv.

Men at det åpenbart er helt grusomt og meningsløst, absolutt. 

Anonymkode: eee5e...b30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråter du for den 15-årige norsk-somaliske gutten som ble drept for et par år siden også? 

 

Anonymkode: 2ac01...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist, men jeg gråter ikke for alt som skjer. 

Men når det skjer ting med barn som er jevngamle med mine egne, da gråter jeg. 

Nyhetsinnslag fra krig med sultne barn på mine barns alder osv. Så hadde jeg hatt en 13-årig eller deromkring jente, så hadde jeg sikkert kjent litt mer på det. 

Anonymkode: 835b7...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Gråter du for den 15-årige norsk-somaliske gutten som ble drept for et par år siden også? 

 

Anonymkode: 2ac01...683

Ts inkluderte gutter i innlegget sitt mtp hva som kan skje med barna våre. Hun er gravid!

Anonymkode: 74294...575

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gråter du for den 15-årige norsk-somaliske gutten som ble drept for et par år siden også? 

 

Anonymkode: 2ac01...683

Hvis det er et dårlig skjult forsøk på å få frem at jeg mest sannsynlig er en rasist fordi jeg gråter over at et barn har blitt drept, et barn som tilfeldigvis var ei hvit jente, så synes jeg du skal ta en bitterpille og bevege deg ut av internett en liten stund.

Hvis gutten du tenker på var han som ble knivstukket i Kristiansand (var ikke han 14?) så ja. Det er heldigvis sjelden barn blir drept i Norge og når det skjer så lar jeg meg bevege av det, uavhengig av barnets hudfarge.

Begriper ikke at du er ute etter å piske opp til krangel i en sånn tråd, du er et ufint menneske.

Anonymkode: 9b51a...fba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest COSL Innovator

Jeg synes verden er rå, men har helt sluttet med å ta inn over meg slike saker. Jeg får ikke gjort hverken fra eller til likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er et dårlig skjult forsøk på å få frem at jeg mest sannsynlig er en rasist fordi jeg gråter over at et barn har blitt drept, et barn som tilfeldigvis var ei hvit jente, så synes jeg du skal ta en bitterpille og bevege deg ut av internett en liten stund.

Hvis gutten du tenker på var han som ble knivstukket i Kristiansand (var ikke han 14?) så ja. Det er heldigvis sjelden barn blir drept i Norge og når det skjer så lar jeg meg bevege av det, uavhengig av barnets hudfarge.

Begriper ikke at du er ute etter å piske opp til krangel i en sånn tråd, du er et ufint menneske.

Anonymkode: 9b51a...fba

Tja, det er ikke så uvanlig at mennesker har svært forskjellig empatisk reaksjon ovenfor ulike type hendelser.

Se bare på behandlingen og omtalen ungdommen som ble skutt, drept og overlevde Utøya får i kommentarfelt og dagligtale. Eller hvordan barn som dør i sultkatastrofer eller ødelegges av kjemiske våpen bare scrolles forbi.

Det gjør ikke de nære tragediene mindre - overhodet ikke - men mennesker har en voldsom hang til å ha ganske selektiv dyptgående empati. 

Anonymkode: eee5e...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den saken gå nok inn på alle, men det skjer veldig få drap i Norge, sammenlignet med andre land.

Legger ved en link med masse statistikk: der kan du blant annet se at tallet har sunket jevnt og trutt siden 1980 på side 5, så Norge er nok tryggere nå, enn da du selv ble født. 

https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/drap/drapsoversikt-kripos-2017.pdf

 

Anonymkode: e2dee...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og sånne surmaga mennesker som deg bidrar ikke til å gjøre verden til et bedre sted, heller.

Jeg tror ingen går rundt og tenker at verden frem til nå har bestått av sukkerspinn og enhjørninger. Men det er vel ikke alltid unaturlig å kjenne litt mer på den frykten for alt som kan skje når man vet man skal sette nye menneske til verden selv?

Anonymkode: 49bb6...ae4

Hvorfor det å være realistisk ikke bidrar til at verden blir et bedre sted?  

Vi kan ikke forutsi alt. Men enkle tiltak kan vi innføre: følge våre barn slik at de ikke går alene i mørket osv osv. Jeg vet det er ønskelig at Norge er et land der det skal være trygd å gå aleine i mørket, men for meg - som kommer fra et annet land - er ikke det en frihetsbegrensning å gjøre dette, det er en selvfølge. Og dette kommer jeg til å gjøre med mitt barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer forøvrig på hvorfor han omhandles som norsk statsborger bosatt på varhaug, og ikke entisk norsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Liven_ skrev:

Lurer forøvrig på hvorfor han omhandles som norsk statsborger bosatt på varhaug, og ikke entisk norsk

Det var helt i starten. Han omtales nå som det han er; etnisk norsk, fra Varhaug.

Anonymkode: 6348c...f50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...