AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #1 Skrevet 10. august 2018 Nå har det endelig begynt å komme tomater på tomatplantene mine. Jeg har knepet tyver og beskjært nederst (det som ikke ser friskt ut). Det jeg lurer på er hvor lenge jeg kan plantene stå ute? Jeg har de på balkongen, i Midt-Norge, hvor temperaturen begynner å falle og regnet tar over. Hvor lang tid bruker de på å modnes i midt-norsk klima? Hvor mye bør jeg beskjære? Og når bør jeg toppe? Jeg tenker om jeg skal gjøre det nå, pga været? De har ikke så veldig mange klaser ennå, men dette var planter jeg fikk og egentlig ikke har plass til, så jeg ønsker ikke å ha de så store. Men jeg har jo lyst til at de tomatene som begynner å komme blir modne. De største plantene er ca 1m høye. Anonymkode: e0bdf...bcc
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #2 Skrevet 10. august 2018 Du kan toppe de når du synes de er høye nok. Så kan du fjerne bladene opp til første tomatklase. Husk å gi de gjødsel nå som den begynner å få tomater. Hvor lenge de kan stå ute, er jeg ikke sikker på, da jeg har drivhus og bor mye lengre sør enn deg. Men står de i le så kan de stå ute lenge enda. Om du får mye tomater som ikke vil modnes tidlig nok, så klipp av hele klasene. Legg de mørkt i en skuff eller lignende med avispapir og ett eple, så vil de modnes etterhvert. Du kan også lage syltet grønne tomater om du heller vil det! Anonymkode: d63ea...dc0
AnonymBruker Skrevet 10. august 2018 #3 Skrevet 10. august 2018 Takk for mange gode tips! Det med å legge tomatene i en skuff med et eple har jeg aldri hørt om før. Anonymkode: e0bdf...bcc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå