Gå til innhold

Anemi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått påvist en Hb på 8 uten at legene hittil har funnet noen årsak. Får bare beskjed om å ta jerntabletter.

Jeg er blek (noen ganger helt hvit på leppene), må gå sakte for å ikke bli andpusten, klarer knapt og løfte noe tyngre enn et par kg og er generelt trett, sliten og småsvimmel. Har hatt det sånn i 1 uke nå.

Er det noen som har det sånn? Og hva kan jeg gjøre for å få opp blodprosenten? Kan jo ikke gå rundt på denne måten.

Anonymkode: ff39b...af4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen bør først og fremst måle jernlageret ditt for å fastslå at det er det som er grunnen,hvis ikke hjelper det ikke å ta jerntbl

AnonymBruker
Skrevet

Ta jerntabeletter slik som legen har gitt beskjed om og spis jernholdig mat. 

Ungå melk sammen med jern. Det hindrer opptaket. C-vitamin øker opptaket. Dette burde legen ha informert om.

Dersom det ikke er legen som har gitt beskjed om å ta jern, så forhører du deg med lege først. Anemi kan komme av flere grunner. Moren min har anemi på grunn av mangel på jern. Jeg er visstnok i ferd med å bli anemisk grunnet mangel på folsyre igjen. Har lest at anemi også kan komme av andre grunner. 

Ikke forvent at det kommer seg over natten. Det tok meg 2 måneder å komme opp på normale verdier forrige gang. Moren min går fast på jern. Det har hun gjort i 15 år. Hun har det bedre, men blir ikke helt våken.

Anonymkode: 6e140...851

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått påvist en Hb på 8 uten at legene hittil har funnet noen årsak. Får bare beskjed om å ta jerntabletter.

Jeg er blek (noen ganger helt hvit på leppene), må gå sakte for å ikke bli andpusten, klarer knapt og løfte noe tyngre enn et par kg og er generelt trett, sliten og småsvimmel. Har hatt det sånn i 1 uke nå.

Er det noen som har det sånn? Og hva kan jeg gjøre for å få opp blodprosenten? Kan jo ikke gå rundt på denne måten.

Anonymkode: ff39b...af4

Legen må finne årsaken til den lave hb. Uansett du må spise jerntabletter for å fylle på tomme jernlagre. Noe annet er ikke mulig for at du skal få det bedre. Du er ikke lav nok til blodoverføring, noe som ikke er noe å trakte etter.

Anonymkode: 81010...2db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...