AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #1 Skrevet 9. august 2018 Jeg har ei datter på 13 år som blør igjennom veldig ofte når hun har mensen (de første dagene av mensen). Hun må bruke nattbind om dagen + at hun må skifte bind oftere enn det som er vanlig. Om natten blør hun stort sett alltid igjennom. Hun kaster trusene sine i søpla/gjemmer dem, for hun syns det er flaut at hun hele tiden blør igjennom. Hun vil nok ikke at jeg og faren skal få vite om det, men det gjør vi allerede. Jeg har pratet med faren om dette. Han sier at han tror grunnen til at hun blør igjennom så ofte, er at hun ikke skifter bind ofte nok, men det gjør hun jo. Hun skifter som sagt bind oftere enn det som er vanlig, så faren har nok ikke rett i at hun ikke skifter bind ofte nok. Dette gjelder som sagt bare de 4 første dagene av mensen. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 05740...d74
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #2 Skrevet 9. august 2018 Er det ikke bare å kjøpe et bind som suger opp mye mer? Spør på apoteket om det ikke finnes noe i dagligvarebutikkene. Da jeg hadde mensen før jeg fikk satt inn spiral, merket jeg at jeg oftere blødde igjennom da butikkene gikk over til å selge ultratynne bind. Det var mye bedre oppsugingsevne i de tykke bindene. Det må jo gå an å få tak i bedre bind, om man så må bestille dem fra et eller annet sted. Skjønner at dette er kjipt for henne! Anonymkode: cd662...6c9 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #3 Skrevet 9. august 2018 Du må ta en prat med henne om å bytte oftere. Vi som blør mye må bytte mye oftere enn det som er "vanlig" rett og slett. Foreslå at hun kan prøve med tampong i tillegg for økt sikkerhet, men bytte ofte blir hun nødt til uansett. Anonymkode: 0a1ed...3eb 19
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #4 Skrevet 9. august 2018 Du må snakke med henne, og gjøre dette til en helt normal ting. Jeg hadde samme problem, og et veldig godt forhold til min mor. Så skjedde det når vi var på ferie eller besøk hos andre ordnet hun alltid opp for meg, og snakket sikkert også med vertskapet slik at de latet som ingenting. La henne starte med tamponger om hun ønsker. Det hjalp meg mye, og var en stor sikkerhet ha ha "dobbel opp" Men du trenger ikke nevne at det er diskutert med faren. Jeg ser nå (som voksen) at det er helt naturlig, men ville følt det var veldig rart på den tiden. Anonymkode: 893c6...2b0 17
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #5 Skrevet 9. august 2018 Hun trenger de sjukkere nattbind- ikke de tynne nattbind- hilsen snart 48 åring som fortsatt blør masse! Mulig hun burde også vurder super pluss tamponer i tilegg til bind. Anonymkode: 8406c...280 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #6 Skrevet 9. august 2018 Hva slags bind bruker dere? For veldig aktive ungdommer kanskje det kan være litt problematisk å få det til å ligge helt i ro hele tiden? Kanskje de "sklir" litt til siden, eller frem og tilbake i trusene. Dermed blør det jo direkte ut i truse / bukse, isteden for å havne i selve bindet. Anonymkode: e0e9d...cb1 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #7 Skrevet 9. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva slags bind bruker dere? For veldig aktive ungdommer kanskje det kan være litt problematisk å få det til å ligge helt i ro hele tiden? Kanskje de "sklir" litt til siden, eller frem og tilbake i trusene. Dermed blør det jo direkte ut i truse / bukse, isteden for å havne i selve bindet. Anonymkode: e0e9d...cb1 Bind med vinger sklir jo ingen steder. Anonymkode: 0a1ed...3eb 10
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #8 Skrevet 9. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun trenger de sjukkere nattbind- ikke de tynne nattbind- hilsen snart 48 åring som fortsatt blør masse! Mulig hun burde også vurder super pluss tamponer i tilegg til bind. Anonymkode: 8406c...280 Ei jente på 13 år kan jo ikke bruke super pluss tamponger... Anonymkode: 0a1ed...3eb 25
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #9 Skrevet 9. august 2018 Jeg har alltid hatt samme problemet, og er nå over 40. Jeg må skifte nattbind OG tampong hver halve time de 2-3 første dagene. Renner rett gjennom, selv om jeg bruker begge deler samtidig. Jeg har 2 nattbind og tampong om natten og må opp å skifte flere ganger. Vanlig bind bruker jeg kun de siste dagene. Anonymkode: f10c3...a10 1
SPOCA Skrevet 9. august 2018 #10 Skrevet 9. august 2018 Jeg har samme problemet. Jeg bruker rett og slett to bind etterhverandre, som overlapper. Etter at jeg begynte med dette har jeg aldri blødd gjennom. Føler med henne, har også slitt mye med det samme, dette til tross for at jeg skifter bind ofte. 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #11 Skrevet 9. august 2018 Pass på at trusa ikke er for stor. Da vil man blø igjennom. Og kjøp sorte truser til henne så hun ikke blir så flau. Anonymkode: 6b854...926 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #12 Skrevet 9. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ei datter på 13 år som blør igjennom veldig ofte når hun har mensen (de første dagene av mensen). Hun må bruke nattbind om dagen + at hun må skifte bind oftere enn det som er vanlig. Om natten blør hun stort sett alltid igjennom. Hun kaster trusene sine i søpla/gjemmer dem, for hun syns det er flaut at hun hele tiden blør igjennom. Hun vil nok ikke at jeg og faren skal få vite om det, men det gjør vi allerede. Jeg har pratet med faren om dette. Han sier at han tror grunnen til at hun blør igjennom så ofte, er at hun ikke skifter bind ofte nok, men det gjør hun jo. Hun skifter som sagt bind oftere enn det som er vanlig, så faren har nok ikke rett i at hun ikke skifter bind ofte nok. Dette gjelder som sagt bare de 4 første dagene av mensen. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 05740...d74 Faren høres ut til å ha god erfaring med menstruasjon Det er nokså vanlig at unge jenter blør mye ved mens, grunnen er enkel, om de ikke har lave jernlagre når de får mensen så får de lave jernlagre eventuelt i kombinasjon med lav hemoglobin. Når hemoglobin er lav eventuelt i kombinasjon med lave jernlagre, også lav folat, så blør man automatisk mer ved alle typer blødninger. Det er nokså åpenbart at problemet ligger her. Derfor er første bud å få jentas jernstatus kontrollert hos fastlegen. Dernest kan dere begynne å se på løsninger for å beskytte både klær og sengetøy. Jerntabletter skal ikke brukes før blodprøvesvar fra lege foreligger og legen gir råd. Anonymkode: abbcc...d51 36
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #13 Skrevet 9. august 2018 Ta en tur til legen. Unormalt store blødningen kan være symptom på at noe er galt, og kanskje hun kan få hjelp til å få det under kontroll. Anonymkode: 7f17f...626 10
Gjest Bøff Eløff Skrevet 9. august 2018 #14 Skrevet 9. august 2018 Jeg ville tatt en tur til legen, så får dere fulgt med blodprosenten også. Og noen må bytte bind hver halvtime, sånn er det bare. Tjukke nattbind og kanskje en tampong om hun får den inn. Husk god hygiene.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #15 Skrevet 9. august 2018 Datter, nå 17, hadde samme utfordring. Det er veldig viktig at du prater mye med datteren din. Mye, selv om hun blir flau og vrir seg unna de første 100 gangene. Det går seg til. Min datter fikk p-stav rett før fylte 16, og slipper nå blødning. Anbefales. Anonymkode: 6b64b...ae1 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #16 Skrevet 9. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Faren høres ut til å ha god erfaring med menstruasjon Det er nokså vanlig at unge jenter blør mye ved mens, grunnen er enkel, om de ikke har lave jernlagre når de får mensen så får de lave jernlagre eventuelt i kombinasjon med lav hemoglobin. Når hemoglobin er lav eventuelt i kombinasjon med lave jernlagre, også lav folat, så blør man automatisk mer ved alle typer blødninger. Det er nokså åpenbart at problemet ligger her. Derfor er første bud å få jentas jernstatus kontrollert hos fastlegen. Dernest kan dere begynne å se på løsninger for å beskytte både klær og sengetøy. Jerntabletter skal ikke brukes før blodprøvesvar fra lege foreligger og legen gir råd. Anonymkode: abbcc...d51 Man kan faktisk ha voldsomme mensblødninger uten at man mangler noe som helst eller at noe som helst er galt. Anonymkode: 0a1ed...3eb 8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #17 Skrevet 9. august 2018 Dette er normalt, spesielt i tenårene. Jeg er 37 år, og har alltid blødd mye - men ikke unormalt mye. Jeg må fortsatt bruke både en av de største tampongene og nattbind selv på dagtid. Mitt tips er å kjøpe Tampax, den grønne typen, samt Libresse sitt tykke nattbind. Tampongen kan være over natten sålenge hun setter den i rett før leggetid, og tar ut straks hun står opp. Tampax har hjelpehylse som gjør innsetting mye enklere for unge jenter. Jeg bruker fortsatt den. Tena har også et bind som er bra for kraftige blødninger på natten. For å unngå lekkasjer i seng kan man kjøpe et tisselaken å ha under, det bruker faktisk jeg for å unngå flekker på dyr madrass. Om jeg bruker nattbind på butikk må jeg ha tampong, men Tena sitt holder alene. Far (og du?) har nok ikke helt skjønt at dette faktisk er innenfor normalen. Om hun blør så mye at nattbind må skiftes mer enn hver time på dagtid, så er legebesøk nødvendig. P-piller minsker ofte mengde, og for meg har blødningene alltid vært kraftige og langvarige når jeg ikke bruker p-piller. Utpver dette anbefaler jeg jerntilskudd under menstruasjon for å unngå konstant jernmangel. Mål avogtil hos legen. Fortell datteren din at det er plagsomt, men normalt. Særskilt i tenårene. Si at hun kan velge selv om p-piller etterhvert kan være en god løsning, så slår du to fluer i en smekk. Det kan være lettere for henne å be om dette i relasjon til mens enn å si at hun har hatt sex om det er tilfelle nå eller senere i tenårene. Anonymkode: bb13d...bd7 8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #18 Skrevet 9. august 2018 Jeg glemte å legge til at det er VIKTIG å ikke bruke tampong beregnet for større blødninger enn man faktisk har. Kan man gå 4-5 timer uten en dråpe lekkasje kan det være lurt å gå ned på størrelse. Om hun er stresset for tampong så øver hun med den minste først. Med første dagene blør jeg faktisk gjennom hver 1-2 time på den grønne, og i tenårene var det verre. Anonymkode: bb13d...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #19 Skrevet 9. august 2018 Det er stor forskjell på de ulike bindene, det kan hjelp å forsøke et annet merke. Det er ikke alltid de tynneste absorberer mest heller, selv om det kan føles best å gå med. Hun kan evt prøve tampong i tillegg, Tampax har med innføringshylse så det blir enklere for en som er ung og jomfru, det kan i alle fall ta imot litt. Ellers støtter jeg foralget om å kjøpe sorte truser så blødningen ikke syns, det går også an å kjøpe kladder på apoteket til å ha i senga de verste nettene så det ikke går ut over sengetøy og madrass. Støtter ellers forlag om en sjekk hos lege, både for å få sjekket blodverdier, men også for medisiner som evt kan redusere den verste blødningen. Og til alle dere voksne damer som må bytte største bind hver time/halvtime, dere bør også ta en tur til legen. For voksne finnes det faktisk hjelp i form av prevansjon, men også muligheter for å få tabletter som reduserer blødningen. Etter mange år på p-piller var det et helvete å få mensen igjen, men jeg trodde det å blø lraftig var slik det skulle være, helt til Hben var på 9 og kroppen var tom for flere både jern og ferritin. Da fikk jeg Cyclokapron av gynekolog til de verste dagene, og det hjalp veldig. Anonymkode: 17114...428 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #20 Skrevet 9. august 2018 Jeg ville hatt en fortrolig samtale med datteren og tatt henne med til lege. Gjerne en spesialist. Jeg hadde det også sånn, og det er ikke noe særlig å være ung og blø igjennom hele tiden. Dessuten vil det tære på jernlagrene som nevnt over her. Løsningen for meg (som ikke vil bruke hormonprevensjon) ble et legemiddel som heter Cyklokapron. Den reduserer blødningene betraktelig. Jeg tar tabletter kun de dagene jeg blør mye, og synes det fungerer utmerket. Din datter er muligens litt for ung for å bruke Cyklokapron men dere kan jo høre med legen. Anonymkode: f5c69...a8c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå