Gå til innhold

Kalorier i fast food og restaurantmat?


jenny_d_b

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg liker nå å ha sånn ca. oversikt over hva jeg spiser. Problemet er hvis jeg spiser ute. På restaurant har de sjelden full oversikt over hva som er i maten, det kan være sauser osv. som trekker ned. Fast food er ennå verre - bestilte quesedillas fra Jafs på kveldsvakt i dag, fikk nesten dårlig samvittighet fra første bit. Det virker som én wrap alene er 550 kalorier (når jeg søker på beef quesadilla i MyFitnessPal). Så kommer rømme, nachoschips osv. i tillegg.

Akkurat i dag var det nok ikke noe problem siden jeg gikk fjelltur før i dag + kun hadde spist en lett frokost på morgenen og hadde et ganske stort kaloriunderskudd. Men sånn generelt hadde det vært greit å vite hvor mye kalorier det er i ting. Hvis man kjøper seg en kebab eller en burger som nattmat, hvor mye kalorier er det EGENTLIG? Finner det ikke i myfitnesspal. Noen som vet sånn ca.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I kebab er dressingen problemet, da sjekker du opp kalorier på dressing og legger på det. Gatekjøkken mat er lett over 1000kalorier. 

Så med slike ting hadde jeg lagt inn mat på 1200kalorier og vært på den trygge siden

, hvis du da ikke drikker wukkerbrus i tllegg.

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/mXVkq/sjekk-kaloriinnholdet-i-fastfood

Anonymkode: 60be9...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig, om enn umulig, å finne eksakt kaloriinnhold på restaurantmat. Jeg holder på å slanke meg ved å telle kalorier, men velger å fremdeles spise ute et par ganger i måneden, og spise det jeg får servert hos andre. Det jeg gjør er å spise det jeg har lyst på, men ikke å spise meg stappmett. Og den dagen jeg spiser ute så spiser jeg en lett lunsj med mindre kalorier enn vanlig eller spiser litt mindre kalorier dagen etterpå.

Jeg tar alltid ekstra godt i når jeg regner restaurantmåltidet. Feks i går hadde falafel i pita. Siden jeg ikke visste alle ingrediensene så regnet jeg 1000 kcal på måltidet. Mest sannsynlig så var det mindre enn det, men når målet mitt er vektnedgang, så kan jeg ikke ta sjansen på å underestimere.

Anonymkode: 08029...9a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På McDonalds står det oppgitt kalorier på alle produktene.

Anonymkode: 9e39d...f16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir rett og slett trist hver gang jeg ser noen som har et slikt forhold til mat, det er ikke slik det vurde være. 

Vær så snill, for din egen del, ikke tenk på kalorier når det kommer til alt du spiser. La det bare være av og til. 

 

https://karalydon.com/intuitive-eating/why-counting-calories-doesnt-work-for-weight-loss/

Anonymkode: 463f6...242

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, jenny_d_b skrev:

Hei!

Jeg liker nå å ha sånn ca. oversikt over hva jeg spiser. Problemet er hvis jeg spiser ute. På restaurant har de sjelden full oversikt over hva som er i maten, det kan være sauser osv. som trekker ned. Fast food er ennå verre - bestilte quesedillas fra Jafs på kveldsvakt i dag, fikk nesten dårlig samvittighet fra første bit. Det virker som én wrap alene er 550 kalorier (når jeg søker på beef quesadilla i MyFitnessPal). Så kommer rømme, nachoschips osv. i tillegg.

Akkurat i dag var det nok ikke noe problem siden jeg gikk fjelltur før i dag + kun hadde spist en lett frokost på morgenen og hadde et ganske stort kaloriunderskudd. Men sånn generelt hadde det vært greit å vite hvor mye kalorier det er i ting. Hvis man kjøper seg en kebab eller en burger som nattmat, hvor mye kalorier er det EGENTLIG? Finner det ikke i myfitnesspal. Noen som vet sånn ca.?

De som ligger i MFP som "beef quesedilla" er med innhold. Siden det jo står beef. Ellers hadde det bare stått tortilla wrap eller quesedilla wrap eller lignende. Men 550 på en stor quesedilla med innhold er nok riktig. Men ja, det du har ved siden av kommer jo i tillegg. Nachochips trekker jo opp, du må ikke ha det.

Denne er veldig snedig. Mange kjeder vi ikke har her, men det er hjelpsomt om man vil vite sånn ca hva man kan velge:

http://www.themacroexperiment.com/blog/the-iifym-fast-food-restaurant-master-list

Det er mye kalorier i sånt. Burger KAN du klare å finne sånn ca i MFP, det vil jo være å plukke det fra hverandre (ikke fysisk, men tankemessig) - brød - dressing - burger, logge en og en ting. Å logge "burger med fries" blir veeeldig upresist. Prøv å tenke sånn ca hvor mye det veier og velg de produktene i MFP som ligner mest, men som er høyest i kalorier, så overestimerer du fremfor å underestimere. Du kan også be om å få dressingen ved siden av, og ta den på selv, da har du mer kontroll. Kebab i seg selv er ikke såå ille, men dressingen drar kaloriene noe veldig opp. Tror den røde er mindre kaloririk enn den hvite, og du kan også si at de skal ta lite dressing. 

Anonymkode: a21d2...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må du telle det du spiser ute og fastfood da? Hvor ofte spiser du det?

Jeg telte aldri det jeg spiste ute eller med andre når jeg gikk ned i vekt. Jeg klarte uansett å kvitte meg med 60 kg, og har klart å holde vekta etterpå. I løpet av tiden jeg gikk ned spiste jeg både burger, pizza og kebab samt drakk endel øl. Det er sunt å kunne unne seg noe en gang i blant uten å telle eller straffe seg selv med mindre kalorier dagen etter. Om du gjør det til en livsstil er også sjansen for å legge på seg igjen mindre, og man vil vel ha både fastfood og restaurantmat som en del av livsstilen sin. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir rett og slett trist hver gang jeg ser noen som har et slikt forhold til mat, det er ikke slik det vurde være. 

Vær så snill, for din egen del, ikke tenk på kalorier når det kommer til alt du spiser. La det bare være av og til. 

 

https://karalydon.com/intuitive-eating/why-counting-calories-doesnt-work-for-weight-loss/

Anonymkode: 463f6...242

For oss som har mange kilo for mye, og som jobber med å gå ned i vekt, så er kaloritelling et nyttig redskap. Jeg kan rett og slett ikke drite i å telle kalorier i maten jeg spiser, for det er denne mangelen på kunnskap, og forståelsen for hva som er en normal porsjon mat som gjorde meg feit. 

Så fint for deg som kan spise det du har lyst på uten å tenke på kaloriinnhold, men vi er mange som jobber med å få et mer bevisst forhold til hva vi putter i oss. 

Anonymkode: 08029...9a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er opptatt av kosthold og vekt spiser du jo ikke fastfood, enkelt og greit. Virker formålsløst å telle kalorier i kebab og burgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kritt said:

Hvis du er opptatt av kosthold og vekt spiser du jo ikke fastfood, enkelt og greit. Virker formålsløst å telle kalorier i kebab og burgere.

Det spørs jo *litt* på hva slags kostholdsplan man følger, man kan fint rydde plass til kebab eller burger fra tid til annen, men man må ha kontroll på hva man har i seg uansett, og hva det inneholder og hvordan det påvirker planen sin sånn i det hele.

Men uten å vite en damn shit om kosthold eller bry seg om noe annet enn kalorier, så er man dømt til å feile, uansett. Dumskap kan bare ikke fikses.

Anonymkode: f8984...f03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep, brukerdebatt og svar til dette

Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

For oss som har mange kilo for mye, og som jobber med å gå ned i vekt, så er kaloritelling et nyttig redskap. Jeg kan rett og slett ikke drite i å telle kalorier i maten jeg spiser, for det er denne mangelen på kunnskap, og forståelsen for hva som er en normal porsjon mat som gjorde meg feit. 

Så fint for deg som kan spise det du har lyst på uten å tenke på kaloriinnhold, men vi er mange som jobber med å få et mer bevisst forhold til hva vi putter i oss. 

Anonymkode: 08029...9a0

Nå var det ikke snakk om å ikke telle kalorier til vanlig, men nå man drar på restaurant eller spiser fastfood. Jeg har hatt mange kilo for mye og skjønner tankegangen din litt, likevel har du godt av å ikke telle innimellom. Det kan gi kroppen et sjokk og hjelpe deg med videre vektnedgang. 

Jeg gikk ned 60 kg ved å telle kalorier, men jeg telte aldri det jeg spiste ute eller alkohol. Rett og slett fordi man ikke gjør det så ofte (særlig om man er på vei ned i vekt). Til tross for at jeg hadde dager der jeg ikke telte gikk vekta sikkert nedover. I dag kan "jeg spiste hva jeg vil uten å tenke på kaloriinnholdet", men det betyr jo ikke at jeg spiser junk hver dag. Jeg spiser sunn og hjemmelaget mat hel uka og skeier ut med noen øl og kanskje en tur på restaurant i helgene. Jeg gikk aldri tilbake til det gamle kostholdet og jeg vet at noe av grunnen til det var at jeg ikke var såpass streng at jeg måtte telle det jeg spiste ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store burgerene på BK og Makkern ligger på 800-900 kcal. Da kommer friesen i tillegg. 

Så ett måltid kan fort bli 1300-1400 kcal ...

Anonymkode: 8d053...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ha en planlagt sushi-smell denne helgen og har ligget litt ekstra lavt på kalorier hele uken, og planlagt en ekstra treningsøkt på lørdag før måltidet. Det går fint ann å planlegge litt rundt disse litt større kcal måltidene opplever jeg hvertfall :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man spiser en sjeldent gang har ingenting å si. 

Jeg er mye ute i Oslo, og det handler om å stort sett ta sunne valg. Bestiller alltid sashimi (sushi uten ris og ost/majones). Trenger jeg nattmat blir det en enkel burger. Ikke bli lurt av at man er veldig sulten, og bestille salaten (uten dressing) likevel. Drikker kun vann, eventuelt et-par glass vin. Men føler jeg for en pizza på Olivia, aller trøffel fries på Bølgen, da tar jeg det. Det kan bare ikke bli en daglig vane. Også spiser jeg som regel ekstra sunt når jeg først er hjemme, nettopp fordi det er så mange ganger ut-og-spise hver uke. 

Anonymkode: 8bc54...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...