AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #1 Skrevet 8. august 2018 Er det vanlig med kraftig ømhet nede i magen og ryggen, med smerter som stråler nedover beina, og "influensafølelse" i kroppen? Det er en cyste på ca 6 cm, så den er jo ganske stor, tror jeg. Anonymkode: 4d864...0c4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #2 Skrevet 8. august 2018 Ja, og særlig hvis det er Endometriose-cyste, som kan føre til inflamasjon. Anonymkode: e0322...b16 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #3 Skrevet 8. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, og særlig hvis det er Endometriose-cyste, som kan føre til inflamasjon. Anonymkode: e0322...b16 Takk for svar. Noen som vet om man tar prøvene CA 125, hemoglobin og leukocytter hvis man mistenker det? Jeg vet at CA 125 er en markør for eggstokkreft, så jeg er litt stresset her. Og hemoglobin og leukocytter tas kanskje også hvis man mistenker kreft? Legen hadde det så travelt at jeg ikke fikk spurt noen spørsmål. Hun har henvist meg videre , men det er lenge å vente når man stresser. Anonymkode: 4d864...0c4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #4 Skrevet 8. august 2018 Jeg har tatt CA 125 begge ganger pga. Endometriose, det er ikke uvanlig å ta ved cyster. Det er vel kanskje til og med rutine ved cyster. Har også tatt de andre prøvene. Vet det er ekkelt å vente på svar. Hvis det er mistanke om Endometriose, så kan du lese mer og stille spørsmål til spesialister her http://endometriose.no/forum/ Anonymkode: e0322...b16 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #5 Skrevet 8. august 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har tatt CA 125 begge ganger pga. Endometriose, det er ikke uvanlig å ta ved cyster. Det er vel kanskje til og med rutine ved cyster. Har også tatt de andre prøvene. Vet det er ekkelt å vente på svar. Hvis det er mistanke om Endometriose, så kan du lese mer og stille spørsmål til spesialister her http://endometriose.no/forum/ Anonymkode: e0322...b16 Tusen takk Anonymkode: 4d864...0c4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #6 Skrevet 8. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det vanlig med kraftig ømhet nede i magen og ryggen, med smerter som stråler nedover beina, og "influensafølelse" i kroppen? Det er en cyste på ca 6 cm, så den er jo ganske stor, tror jeg. Anonymkode: 4d864...0c4 Det høres ut som om du har mer å slite med enn bare en cyste på eggstokken. Jeg tipper du har en sjokoladecyste = endometriosecyste = en blodfylt cyste. Har du trykk nedover begge beina eller er det mestmpå ene siden? Anonymkode: d9028...5df 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #7 Skrevet 8. august 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Noen som vet om man tar prøvene CA 125, hemoglobin og leukocytter hvis man mistenker det? Jeg vet at CA 125 er en markør for eggstokkreft, så jeg er litt stresset her. Og hemoglobin og leukocytter tas kanskje også hvis man mistenker kreft? Legen hadde det så travelt at jeg ikke fikk spurt noen spørsmål. Hun har henvist meg videre , men det er lenge å vente når man stresser. Anonymkode: 4d864...0c4 CA 125 er en omstridt blodprøve. Noen tar den andre tar den ikke fordi dersom den er positiv så må blodprøven følges opp nesten resten av livet, i alle fall inntil den blir negativ. Grunnen til at noen leger bruker CA 125 er at den kan være positiv ved endometriose, men er ingen markør for endom. Hvor du bor i landet og hvilken lege du møter på er ofte avgjørende for om du får hjelp og hvilken hjelp du får ved endometriose. Enkelte sykehus frarådes det å la seg behandle for endometriose på. Anonymkode: d9028...5df 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #8 Skrevet 8. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det høres ut som om du har mer å slite med enn bare en cyste på eggstokken. Jeg tipper du har en sjokoladecyste = endometriosecyste = en blodfylt cyste. Har du trykk nedover begge beina eller er det mestmpå ene siden? Anonymkode: d9028...5df Det er begge beina, men mest/oftest på siden hvor jeg har cysten. Anonymkode: 4d864...0c4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #9 Skrevet 8. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: CA 125 er en omstridt blodprøve. Noen tar den andre tar den ikke fordi dersom den er positiv så må blodprøven følges opp nesten resten av livet, i alle fall inntil den blir negativ. Grunnen til at noen leger bruker CA 125 er at den kan være positiv ved endometriose, men er ingen markør for endom. Hvor du bor i landet og hvilken lege du møter på er ofte avgjørende for om du får hjelp og hvilken hjelp du får ved endometriose. Enkelte sykehus frarådes det å la seg behandle for endometriose på. Anonymkode: d9028...5df Sykehuset jeg er henvist til er UNN Tromsø. Anonymkode: 4d864...0c4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #10 Skrevet 8. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sykehuset jeg er henvist til er UNN Tromsø. Anonymkode: 4d864...0c4 Fint, det er ikke landets verste sykehus mht. Endometriose. Du kan gjerne også ha nytte av å prate med en likemann i endometrioseforeningen? De finner dom på nettsiden til foreningen. Håper dette løser seg for deg. Anonymkode: d9028...5df 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #11 Skrevet 8. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Fint, det er ikke landets verste sykehus mht. Endometriose. Du kan gjerne også ha nytte av å prate med en likemann i endometrioseforeningen? De finner dom på nettsiden til foreningen. Håper dette løser seg for deg. Anonymkode: d9028...5df Tusen takk Anonymkode: 4d864...0c4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #12 Skrevet 8. august 2018 Så lenge det er klart at det er Endometriose, som blir klart etter operasjon og biopsi er det ingen som følger opp CA125 til den blir negativ. Har aldri skjedd meg, og den var klart forhøyet. Den tas to ganger med noe tids mellomrom, det har vært prosedyren begge gangene jeg har vært under utredning og operasjon ved to forskjellige sykehus. Anonymkode: e0322...b16
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #13 Skrevet 8. august 2018 45 minutter siden, AnonymBruker said: Så lenge det er klart at det er Endometriose, som blir klart etter operasjon og biopsi er det ingen som følger opp CA125 til den blir negativ. Har aldri skjedd meg, og den var klart forhøyet. Den tas to ganger med noe tids mellomrom, det har vært prosedyren begge gangene jeg har vært under utredning og operasjon ved to forskjellige sykehus. Anonymkode: e0322...b16 Husker du var den var på? Var den veldig forhøyet, og sank den mye etter operasjon? Anonymkode: 4d864...0c4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #14 Skrevet 8. august 2018 TS her med et spørsmål til. Er dette er typisk for endometriose eller noe annet. Vonde "kramper" i cysten, eller ihvertfall omtrent der hvor cysten er. Jeg hadde det i går kveld, og nå har jeg det igjen. Omtrent som krampene man får i ryggen og magen under mensen. Altså at det kniper til i eggstokken med noen minutters mellomrom. Jeg venter mensen en gang mellom i morgen og søndag hvis det har noe å si. Anonymkode: 4d864...0c4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå