AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #1 Skrevet 8. august 2018 Hei! Jeg var på tur for ca 2 uker siden og klarte å glemme P pillene mine der. Ingen krise egentlig, for jeg hadde et brett til hjemme. Nå har jeg 1 uke igjen med piller, og skulle ringe legen for å få ny resept (siden den er tom). Men legekontoret har stengt i 4 uker og reserve legekontoret ønsket ikke å prioritere å fornye resept siden de hadde det travelt. Kan jeg (23 år) få resept hos helsesøster? Anonymkode: a2270...976
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #2 Skrevet 8. august 2018 Du kan få resept på legevakt. En del steder kan man benytte helsestasjon for ungdom frem til 25 år, men ikke alle steder og de er sannsynligvis stengt om sommeren. Anonymkode: 4fb66...43b 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #3 Skrevet 8. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg var på tur for ca 2 uker siden og klarte å glemme P pillene mine der. Ingen krise egentlig, for jeg hadde et brett til hjemme. Nå har jeg 1 uke igjen med piller, og skulle ringe legen for å få ny resept (siden den er tom). Men legekontoret har stengt i 4 uker og reserve legekontoret ønsket ikke å prioritere å fornye resept siden de hadde det travelt. Kan jeg (23 år) få resept hos helsesøster? Anonymkode: a2270...976 ... hæ Anonymkode: acb15...a41 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #4 Skrevet 8. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: ... hæ Anonymkode: acb15...a41 Hehe ja, i følge dem var ikke fornyelse av resepter første pri😅 Anonymkode: a2270...976
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #5 Skrevet 8. august 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe ja, i følge dem var ikke fornyelse av resepter første pri😅 Anonymkode: a2270...976 Det kan fort skape mer jobb for dem når du er blitt gravid vil ikke si at dette legekontoret virker særlig vel bevart! Ring en gang til. Anonymkode: a2223...e48 8
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #6 Skrevet 8. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg var på tur for ca 2 uker siden og klarte å glemme P pillene mine der. Ingen krise egentlig, for jeg hadde et brett til hjemme. Nå har jeg 1 uke igjen med piller, og skulle ringe legen for å få ny resept (siden den er tom). Men legekontoret har stengt i 4 uker og reserve legekontoret ønsket ikke å prioritere å fornye resept siden de hadde det travelt. Kan jeg (23 år) få resept hos helsesøster? Anonymkode: a2270...976 Du får ikke resept hos helsesøster, du har blitt for gammel. Legevakten skriver heller ikke resepter på ppiller midt i ferietiden, legevakten er for akutt sykdom og skade. Trenger du ppiller får du oppsøke privat legekontor som Volvat eller Aleris eller andre der du bor. Anonymkode: cb787...637
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #7 Skrevet 8. august 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan fort skape mer jobb for dem når du er blitt gravid vil ikke si at dette legekontoret virker særlig vel bevart! Ring en gang til. Anonymkode: a2223...e48 Kondom er oppfunnet. Legekontro er ikke ansvarlig for at pasientene ikke blir gravide på grunn av manglende ppiller når kondom finnes. Og for ordens skyld, legekontor, legevakt og lignende har i sine retningslinjer atmppiller stiller langt bak i køen når det er pressituasjon slik som i ferien. Skal en med lungebetennelse ikke få hjelp fordi ts ikke klarer å holde orden på ppillene sine? Skulle ts bli gravid og ønske abort, går hun ikke til legekontoret men får beskjed om å henvende seg direkte til sykehus. Anonymkode: cb787...637
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #8 Skrevet 8. august 2018 Forny resepten på nett selv da vell Anonymkode: 94f3f...46d
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #9 Skrevet 8. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kondom er oppfunnet. Legekontro er ikke ansvarlig for at pasientene ikke blir gravide på grunn av manglende ppiller når kondom finnes. Og for ordens skyld, legekontor, legevakt og lignende har i sine retningslinjer atmppiller stiller langt bak i køen når det er pressituasjon slik som i ferien. Skal en med lungebetennelse ikke få hjelp fordi ts ikke klarer å holde orden på ppillene sine? Skulle ts bli gravid og ønske abort, går hun ikke til legekontoret men får beskjed om å henvende seg direkte til sykehus. Anonymkode: cb787...637 Man skulle tro det var mulig å forstå mitt relativt tøysende humør da jeg la på - tegnet.... Forøvrig vil jeg tørre å påstå at hvis legekontoret balanserer på en så hårfin grense mellom liv og død som du gir uttrykk for at de gjør (lungebetennelser som ikke blir behandlet hvis TS får p-pilleresept) så bør det da ringe en mye større alarmklokke, og problemet er atskillig større enn at TS får en resept. Jeg hadde lett ringt legekontoret en gang til, men kanskje neste dag. Anonymkode: a2223...e48 5
boblevann Skrevet 8. august 2018 #10 Skrevet 8. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke resept hos helsesøster, du har blitt for gammel. Legevakten skriver heller ikke resepter på ppiller midt i ferietiden, legevakten er for akutt sykdom og skade. Trenger du ppiller får du oppsøke privat legekontor som Volvat eller Aleris eller andre der du bor. Anonymkode: cb787...637 Alle kan få resept av helsesøster, det er ingen øvre aldersbegrensning på helsesøster/jordmors rekvireringsrett TS, jeg ville ringt legekontoret en gang til og spurt. Svaret du fikk høres veldig rart ut. Hvis ikke, ville jeg ringt din nærmeste helsestasjon og forklart problemet - kanskje en helsesøster eller jordmor har 5 minutter til å skrive resepten til deg.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #11 Skrevet 8. august 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe ja, i følge dem var ikke fornyelse av resepter første pri😅 Anonymkode: a2270...976 Hadde tatt en telefon til til de, for de MÅ fornye enr resept om de vil eller ei. Er folk som går på livsviktig medisin som også må fornye resepter, så hadde ikke gitt meg på det. I tillegg hadde jeg skrevet en mail til fylkesmannen og sagtdet du fikk beskjed om. For det går fqktisik ikke ann å holde på slik Anonymkode: 3cfd3...d81 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #12 Skrevet 8. august 2018 Det tar to sekunder å sende en e-resept. Anonymkode: 3cfd3...d81
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #13 Skrevet 8. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kondom er oppfunnet. Legekontro er ikke ansvarlig for at pasientene ikke blir gravide på grunn av manglende ppiller når kondom finnes. Og for ordens skyld, legekontor, legevakt og lignende har i sine retningslinjer atmppiller stiller langt bak i køen når det er pressituasjon slik som i ferien. Skal en med lungebetennelse ikke få hjelp fordi ts ikke klarer å holde orden på ppillene sine? Skulle ts bli gravid og ønske abort, går hun ikke til legekontoret men får beskjed om å henvende seg direkte til sykehus. Anonymkode: cb787...637 1.) ... Skal vi ikke bare alle droppe å dra til legen da, så lenge vi ikke mistenker vi har kreft? Du vet, for å ikke oppta køen? 🤦🏼♀️ 2.) Nei. Man kontakter legen først. Man må få henvisning dit. Ingen i Norges land kan bare troppe opp på sykehus når vi føler for det. 3.) Det tar typ to min å fornye resept på p pille. De klarer å skvise inn det her «innimellom slaga» Anonymkode: acb15...a41
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #14 Skrevet 8. august 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1.) ... Skal vi ikke bare alle droppe å dra til legen da, så lenge vi ikke mistenker vi har kreft? Du vet, for å ikke oppta køen? 🤦🏼♀️ 2.) Nei. Man kontakter legen først. Man må få henvisning dit. Ingen i Norges land kan bare troppe opp på sykehus når vi føler for det. 3.) Det tar typ to min å fornye resept på p pille. De klarer å skvise inn det her «innimellom slaga» Anonymkode: acb15...a41 2. Oppdater deg, ved abort henvender man seg direkte til sykehuset, på telefon eller ved personlig fremmøte. 3. Det skal gjøres langt mer enn å skrive en resept når en pasient skal ha en resept, særlig når det er en annen leges pasient, så bei, man skviser ikke bare pasienten innimellom. Det øvrige ser jeg ingen grunn til å kommentere utover at du glemte ironiflagget. Anonymkode: cb787...637
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #15 Skrevet 8. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: 2. Oppdater deg, ved abort henvender man seg direkte til sykehuset, på telefon eller ved personlig fremmøte. 3. Det skal gjøres langt mer enn å skrive en resept når en pasient skal ha en resept, særlig når det er en annen leges pasient, så bei, man skviser ikke bare pasienten innimellom. Det øvrige ser jeg ingen grunn til å kommentere utover at du glemte ironiflagget. Anonymkode: cb787...637 2.) I hvert fall ikke i Møre og Romsdal fylke. Her må man innom legen å få henvisning. 100%. 3.) Ikke ved p piller, som var det som var nevnt her. Heller ikke ved fornyelse av medikamenter en bruker fast. Da ser man i journalen at pasient har tatt tilstrekkelige tester som har godkjent at vedkommende bruker aklurat den type prevensjon. (Som foreksempel mål av blodtrykk.) Hadde det du sier vært nødvendig hadde man jo ikke kunnet hente ut nye resepter via en app. Anonymkode: acb15...a41
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #16 Skrevet 8. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 2.) I hvert fall ikke i Møre og Romsdal fylke. Her må man innom legen å få henvisning. 100%. 3.) Ikke ved p piller, som var det som var nevnt her. Heller ikke ved fornyelse av medikamenter en bruker fast. Da ser man i journalen at pasient har tatt tilstrekkelige tester som har godkjent at vedkommende bruker aklurat den type prevensjon. (Som foreksempel mål av blodtrykk.) Hadde det du sier vært nødvendig hadde man jo ikke kunnet hente ut nye resepter via en app. Anonymkode: acb15...a41 3.) Her mente jeg så klart fornyelse av resept. Anonymkode: acb15...a41
Gjest Cocosa Skrevet 8. august 2018 #17 Skrevet 8. august 2018 Til de av dere som tror det «bare» er å bruke kondom - det er da flere grunner til at man bruker p-piller! Det kan gis som medisin ved diverse plager. Det er heller ikke bra å bare stoppe og starte på noe så «ufarlig» som p-piller! Det er helt uhørt at legekontoret ikke har tid til å fornye resepter. Hva med alle de som har langt alvorligere plager? Hvem sitter og vurderer om person A skal få fornyet, men ikke person B? TS, hvis dette er tilfelle, må du melde inn saken til fylkesmannen fortere enn svint.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2018 #18 Skrevet 8. august 2018 Legekontoret har ikke lov til å nekte å fornye resepter uten tungtveiende grunner. Det at de «ikke har tid» er ikke greit. Å dere som mener det ikke er krise, det er størst sjanse for å pådra seg feks blodpropp ved start og stopp. Anonymkode: 75702...86a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå