Gå til innhold

Tom for p-piller


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg var på tur for ca 2 uker siden og klarte å glemme P pillene mine der. Ingen krise egentlig, for jeg hadde et brett til hjemme. 

Nå har jeg 1 uke igjen med piller, og skulle ringe legen for å få ny resept (siden den er tom). Men legekontoret har stengt i 4 uker og reserve legekontoret ønsket ikke å prioritere å fornye resept siden de hadde det travelt. 

Kan jeg (23 år) få resept hos helsesøster?

Anonymkode: a2270...976

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få resept på legevakt. En del steder kan man benytte helsestasjon for ungdom frem til 25 år, men ikke alle steder og de er sannsynligvis stengt om sommeren. 

Anonymkode: 4fb66...43b

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg var på tur for ca 2 uker siden og klarte å glemme P pillene mine der. Ingen krise egentlig, for jeg hadde et brett til hjemme. 

Nå har jeg 1 uke igjen med piller, og skulle ringe legen for å få ny resept (siden den er tom). Men legekontoret har stengt i 4 uker og reserve legekontoret ønsket ikke å prioritere å fornye resept siden de hadde det travelt. 

Kan jeg (23 år) få resept hos helsesøster?

Anonymkode: a2270...976

...

Anonymkode: acb15...a41

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

...

Anonymkode: acb15...a41

Hehe ja, i følge dem var ikke fornyelse av resepter første pri😅

Anonymkode: a2270...976

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe ja, i følge dem var ikke fornyelse av resepter første pri😅

Anonymkode: a2270...976

Det kan fort skape mer jobb for dem når du er blitt gravid :fnise:  vil ikke si at dette  legekontoret virker særlig vel bevart! Ring en gang til.

Anonymkode: a2223...e48

  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg var på tur for ca 2 uker siden og klarte å glemme P pillene mine der. Ingen krise egentlig, for jeg hadde et brett til hjemme. 

Nå har jeg 1 uke igjen med piller, og skulle ringe legen for å få ny resept (siden den er tom). Men legekontoret har stengt i 4 uker og reserve legekontoret ønsket ikke å prioritere å fornye resept siden de hadde det travelt. 

Kan jeg (23 år) få resept hos helsesøster?

Anonymkode: a2270...976

Du får ikke resept hos helsesøster, du har blitt for gammel. 

Legevakten skriver heller ikke resepter på ppiller midt i ferietiden, legevakten er for akutt sykdom og skade. 

Trenger du ppiller får du oppsøke privat legekontor som Volvat eller Aleris eller andre der du bor. 

Anonymkode: cb787...637

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan fort skape mer jobb for dem når du er blitt gravid :fnise:  vil ikke si at dette  legekontoret virker særlig vel bevart! Ring en gang til.

Anonymkode: a2223...e48

Kondom er oppfunnet. Legekontro er ikke ansvarlig for at pasientene ikke blir gravide på grunn av manglende ppiller når kondom finnes. 

Og for ordens skyld, legekontor, legevakt og lignende har i sine retningslinjer atmppiller stiller langt bak i køen når det er pressituasjon slik som i ferien. 

Skal en med lungebetennelse ikke få hjelp fordi ts ikke klarer å holde orden på ppillene sine? 

Skulle ts bli gravid og ønske abort, går hun ikke til legekontoret men får beskjed om å henvende seg direkte til sykehus. 

Anonymkode: cb787...637

AnonymBruker
Skrevet

Forny resepten på nett selv da vell

Anonymkode: 94f3f...46d

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kondom er oppfunnet. Legekontro er ikke ansvarlig for at pasientene ikke blir gravide på grunn av manglende ppiller når kondom finnes. 

Og for ordens skyld, legekontor, legevakt og lignende har i sine retningslinjer atmppiller stiller langt bak i køen når det er pressituasjon slik som i ferien. 

Skal en med lungebetennelse ikke få hjelp fordi ts ikke klarer å holde orden på ppillene sine? 

Skulle ts bli gravid og ønske abort, går hun ikke til legekontoret men får beskjed om å henvende seg direkte til sykehus. 

Anonymkode: cb787...637

Man skulle tro det var mulig å forstå mitt relativt tøysende humør da jeg la på :fnise: - tegnet....

 

Forøvrig vil jeg tørre å påstå at hvis legekontoret balanserer på en så hårfin grense mellom liv og død som du gir uttrykk for at de gjør (lungebetennelser som ikke blir behandlet hvis TS får p-pilleresept) så bør det da ringe en mye større alarmklokke, og problemet er atskillig større enn at TS får en resept. 

Jeg hadde lett ringt legekontoret en gang til, men kanskje neste dag.

 

 

Anonymkode: a2223...e48

  • Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke resept hos helsesøster, du har blitt for gammel. 

Legevakten skriver heller ikke resepter på ppiller midt i ferietiden, legevakten er for akutt sykdom og skade. 

Trenger du ppiller får du oppsøke privat legekontor som Volvat eller Aleris eller andre der du bor. 

Anonymkode: cb787...637

Alle kan få resept av helsesøster, det er ingen øvre aldersbegrensning på helsesøster/jordmors rekvireringsrett :) 

TS, jeg ville ringt legekontoret en gang til og spurt. Svaret du fikk høres veldig rart ut. Hvis ikke, ville jeg ringt din nærmeste helsestasjon og forklart problemet - kanskje en helsesøster eller jordmor har 5 minutter til å skrive resepten til deg. 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe ja, i følge dem var ikke fornyelse av resepter første pri😅

Anonymkode: a2270...976

Hadde tatt en telefon til til de, for de MÅ fornye enr resept om de vil eller ei. Er folk som går på livsviktig medisin som også må fornye resepter, så hadde ikke gitt meg på det. I tillegg hadde jeg skrevet en mail til fylkesmannen og sagtdet du fikk beskjed om. For det går fqktisik ikke ann å holde på slik

Anonymkode: 3cfd3...d81

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det tar to sekunder å sende en e-resept.  

Anonymkode: 3cfd3...d81

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kondom er oppfunnet. Legekontro er ikke ansvarlig for at pasientene ikke blir gravide på grunn av manglende ppiller når kondom finnes. 

Og for ordens skyld, legekontor, legevakt og lignende har i sine retningslinjer atmppiller stiller langt bak i køen når det er pressituasjon slik som i ferien. 

Skal en med lungebetennelse ikke få hjelp fordi ts ikke klarer å holde orden på ppillene sine? 

Skulle ts bli gravid og ønske abort, går hun ikke til legekontoret men får beskjed om å henvende seg direkte til sykehus. 

Anonymkode: cb787...637

1.) ... Skal vi ikke bare alle droppe å dra til legen da, så lenge vi ikke mistenker vi har kreft? Du vet, for å ikke oppta køen? 🤦🏼‍♀️

 

2.) Nei. Man kontakter legen først. Man må få henvisning dit. Ingen i Norges land kan bare troppe opp på sykehus når vi føler for det. 

 

3.) Det tar typ to min å fornye resept på p pille. De klarer å skvise inn det her «innimellom slaga»

 

 

 

Anonymkode: acb15...a41

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1.) ... Skal vi ikke bare alle droppe å dra til legen da, så lenge vi ikke mistenker vi har kreft? Du vet, for å ikke oppta køen? 🤦🏼‍♀️

 

2.) Nei. Man kontakter legen først. Man må få henvisning dit. Ingen i Norges land kan bare troppe opp på sykehus når vi føler for det. 

 

3.) Det tar typ to min å fornye resept på p pille. De klarer å skvise inn det her «innimellom slaga»

 

 

 

Anonymkode: acb15...a41

2. 

Oppdater deg, ved abort henvender man seg direkte til sykehuset, på telefon eller ved personlig fremmøte. 

3. 

Det skal gjøres langt mer enn å skrive en resept når en pasient skal ha en resept, særlig når det er en annen leges pasient, så bei, man skviser ikke bare pasienten innimellom. 

Det øvrige ser jeg ingen grunn til å kommentere utover at du glemte ironiflagget. 

Anonymkode: cb787...637

AnonymBruker
Skrevet

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

2. 

Oppdater deg, ved abort henvender man seg direkte til sykehuset, på telefon eller ved personlig fremmøte. 

3. 

Det skal gjøres langt mer enn å skrive en resept når en pasient skal ha en resept, særlig når det er en annen leges pasient, så bei, man skviser ikke bare pasienten innimellom. 

Det øvrige ser jeg ingen grunn til å kommentere utover at du glemte ironiflagget. 

Anonymkode: cb787...637

2.) I hvert fall ikke i Møre og Romsdal fylke. Her må man innom legen å få henvisning. 100%. 

 

3.) Ikke ved p piller, som var det som var nevnt her. Heller ikke ved fornyelse av medikamenter en bruker fast. Da ser man i journalen at pasient har tatt tilstrekkelige tester som har godkjent at vedkommende bruker aklurat den type prevensjon. (Som foreksempel mål av blodtrykk.)

 

Hadde det du sier vært nødvendig hadde man jo ikke kunnet hente ut nye resepter via en app.

Anonymkode: acb15...a41

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

2.) I hvert fall ikke i Møre og Romsdal fylke. Her må man innom legen å få henvisning. 100%. 

 

3.) Ikke ved p piller, som var det som var nevnt her. Heller ikke ved fornyelse av medikamenter en bruker fast. Da ser man i journalen at pasient har tatt tilstrekkelige tester som har godkjent at vedkommende bruker aklurat den type prevensjon. (Som foreksempel mål av blodtrykk.)

 

Hadde det du sier vært nødvendig hadde man jo ikke kunnet hente ut nye resepter via en app.

Anonymkode: acb15...a41

3.) Her mente jeg så klart fornyelse av resept.

Anonymkode: acb15...a41

Gjest Cocosa
Skrevet

Til de av dere som tror det «bare» er å bruke kondom - det er da flere grunner til at man bruker p-piller! Det kan gis som medisin ved diverse plager. Det er heller ikke bra å bare stoppe og starte på noe så «ufarlig» som p-piller! Det er helt uhørt at legekontoret ikke har tid til å fornye resepter. Hva med alle de som har langt alvorligere plager? Hvem sitter og vurderer om person A skal få fornyet, men ikke person B?

TS, hvis dette er tilfelle, må du melde inn saken til fylkesmannen fortere enn svint. 

AnonymBruker
Skrevet

Legekontoret har ikke lov til å nekte å fornye resepter uten tungtveiende grunner. Det at de «ikke har tid» er ikke greit. 

Å dere som mener det ikke er krise, det er størst sjanse for å pådra seg feks blodpropp ved start og stopp. 

Anonymkode: 75702...86a

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...