Gå til innhold

Er aspergers et problem i kjrælighetslivet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg lurer på om dere med as opplever kjærligheten som annerledes en andre? Mindre åpne om følelser pga skam bl.a? Vanlig at en med as velger å være hemmelig forelsket enn å prøve?

Anonymkode: 1eb18...d06

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du googler litt (fortrinnsvis på engelsk) så finner du ganske mange artikler om dette. Det kan være utfordrende å leve med noen med Aspergers, men det er mye fint med det også. Ingen forhold er vel like, uansett.

Jeg har ikke Aspergers selv.

Anonymkode: e7ab8...0a8

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du googler litt (fortrinnsvis på engelsk) så finner du ganske mange artikler om dette. Det kan være utfordrende å leve med noen med Aspergers, men det er mye fint med det også. Ingen forhold er vel like, uansett.

Jeg har ikke Aspergers selv.

Anonymkode: e7ab8...0a8

Takk, men nå tenkte jeg på den som har aspergers.

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg lurer på om dere med as opplever kjærligheten som annerledes en andre? Mindre åpne om følelser pga skam bl.a? Vanlig at en med as velger å være hemmelig forelsket enn å prøve?

Nei, jeg har vel vært ganske som "alle andre" på det. Hadde kjæreste fra jeg var 15 til jeg var 16 år, og fra 17 år til dags dato.

Anonymkode: d2dcf...9c9

AnonymBruker
Skrevet

Voldsomt så mange aspergers-tråder det var her nå.

Anonymkode: c055e...771

• Liker 6
Skrevet

Tror det kommer an på hvor mye asperger personen har, for det er jo noen som er omtrent normale, og så er det jo de som ikke skjønner de sosiale kodene i det hele tatt, og for dem kan et langvarig forhold hvor kommunikasjon er viktig bli trøblete. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært gift med en aspie i snart tjue år. Det er først de siste årene vi har visst om det. Men vårt forhold er vel like unikt som alle andres, selv om vi nå kan se enkelte konflikter vi kunne unngått hadde vi visst tidligere fx. 

Skrevet
7 minutter siden, frubaluba said:

Tror det kommer an på hvor mye asperger personen har, for det er jo noen som er omtrent normale,

Frekt å kalle aspergere for unormale.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, superjon said:

Tror du skjønner hva jeg mener. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, superjon skrev:

De er jo per definisjon det.

Alle psykiske lidelser er avvik fra normalen.

Anonymkode: dda23...6c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aspergers og har ikke hatt en kvinne i mitt liv ennå (er i 30 årene)

Det er en utfordring å skjønne hvordan kvinner hinter, hvordan de ikke klarer være direkte, hvordan de rasjonaliserer med følelser og hvordan de ofte lyver. Dessuten skjønner jeg aldri når de vil ha sex og ikke

Dessuten kan jeg ofte bli opphengt i enkelte tema og prate om enkelte ting som gjør at damene får turnoff / kommer i et elendig humør. 

Nei det er ikke lett å ha aspergers. For det meste nå så holder jeg meg unna damer for det er ikke verdt maset. Det blir bare drama uansett hva jeg gjør. Damer har rett og slett ikke tålmodigheten eller evnene til å tilpasse seg meg, de fleste krever bare at man skal være normal og tilpasse seg henne.

Anonymkode: 57b29...797

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

De er jo per definisjon det.

Alle psykiske lidelser er avvik fra normalen.

Asperger er ikke en psykisk lidelse!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Asperger er ikke en psykisk lidelse!

Jo det er det. Det står under autismespekterforstyrrekser i ICD-10

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jo det er det. Det står under autismespekterforstyrrekser i ICD-10

Nei, det er en utviklingsforstyrrelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du ikke selv selvmotsigelsene i dine spørsmål? Hvordan kan en som er noe sammenligne sitt "indre" med noe han eller hun ikke er? Hver og en er ho bare segselv og kan ikke vite hvordan andre har det. Høres også ut som om alle som ikke har asbergers har en personlighet og alle som har asbergers har en annen. Spørsmålet ditt er meningsløst, du kan antagelig finne noen indikasjoner i forskni g men det avviser du jo over her til fordel på jakten på noen med asbergers som kan uttale seg på vegne av alle både med og uten... 

Anonymkode: 417a4...0eb

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en utfordring å skjønne hvordan kvinner hinter, hvordan de ikke klarer være direkte, hvordan de rasjonaliserer med følelser og hvordan de ofte lyver. Dessuten skjønner jeg aldri når de vil ha sex og ikke

Dessuten kan jeg ofte bli opphengt i enkelte tema og prate om enkelte ting som gjør at damene får turnoff / kommer i et elendig humør. 

Nei det er ikke lett å ha aspergers. For det meste nå så holder jeg meg unna damer for det er ikke verdt maset. Det blir bare drama uansett hva jeg gjør. Damer har rett og slett ikke tålmodigheten eller evnene til å tilpasse seg meg, de fleste krever bare at man skal være normal og tilpasse seg henne.

Forhold fungerer somregel best om man tilpasser seg hverandre. Bare et vennlig hint. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Forhold fungerer somregel best om man tilpasser seg hverandre. Bare et vennlig hint. 

Jeg vet jo det selvfølgelig skal jeg tilpasse meg motparten. Men det er også spørsmål om hvor mye en skal gi slipp på seg selv for å tilpasse seg motparten. Jeg har for eksempel behov for å være mye alene i ny og ne. Selvfølgelig kunne jeg vært oppå dama hele tiden og gitt henne den oppmerksomheten hun trenger, men det hadde gått på bekostning av min psykiske helse og energinivået mitt. Sånne små ting kan fort bli problematisk, for damer forventer visse ting fra menn som jeg ikke kan gi dem. Dessuten er jeg også veldig ukonvensjonell og eksentrisk av meg. Det hjelper heller ikke på.

Til syvende og sist går det også på at jeg som mann er pliktet til å lede an i relasjonen, noe som er slitsomt når man ikke forstår hva motparten vil (nettopp pga manglende evne til å kommunisere slik at jeg forstår). Det blir et helvetes styr med å prøve å forstå, og ofte tar det flere uker før den situasjonen eller muligheten jeg hadde gir mening. Det tok meg flere år å skjønne at en jente likte meg, så da jeg innså det hadde hun allerede fått seg ny type og kjøpt leilighet. Det går mye på meg, men det går også mye på kvinner som tror vi menn er tankelesere. Hadde hun bare sagt rett ut at hun liker meg hadde situasjonen vært en annen.

Men det er jo like sjeldent som å tro at en kvinne vil være direkte angående sex også. Det er hinting og bruk av kroppspråk for å signalisere interesse, for det å bruke munnen er for vanskelig...

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydelig at du verken liker eller respekterer kvinner.  Tror ikke det er et tap for noen at du holder deg unna.

Snakk om surpomp grinebiter!

Anonymkode: be5f5...33e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tydelig at du verken liker eller respekterer kvinner.  Tror ikke det er et tap for noen at du holder deg unna.

Snakk om surpomp grinebiter!

Hva får deg til å tro det? 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva får deg til å tro det? 

Les ditt eget innlegg en gang til du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...