Gå til innhold

Undervekt, p-piller

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har bestilt legetime, skal dit om 2 uker. Håper likevel at noen her kan dele sin kunnskap og/eller erfaringer allerede nå. Forventer altså at ingen skal gi meg et fasitsvar. 

Har vært undervektig i flere år. Tidligere hadde jeg mensen (uregelmessig), og fikk den regelmessig da jeg begynte på p-piller. Slutta på p-piller for ca. 2 år siden, og etter det har jeg ikke hatt mensen. Sikkert pga. undervekten, som gjør at kroppen ikke produserer østrogen. 

Har bestemt meg for å gå opp de nødvendige kiloene slik at jeg får en sunn og velfungerende kropp. Har lest litt rundt på nett om at p-piller kan være gunstig for jenter/kvinner som har problemer med mensen, da virkestoffet/hormonene er viktig for beinhelsen. 

Vurderer derfor å spørre legen om jeg kan få resept på p-piller igjen, slik at kroppen min får hormoner så fort som mulig. Skal samtidig gå opp i vekt, slik at kroppen også vil produsere østrogen naturlig. Men da må jeg vel slutte på p-pillene etter vektøkningen, for å vite om jeg har en naturlig mensen? 

Trenger for øvrig ikke p-piller for prevensjonen sin del, da jeg ikke har noen partner. Bare sånn at det er sagt og ikke trenger å tas med i vurderingen :)

Anonymkode: 0cbc0...e99

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Unngå mest mulig unaturlige greier i kroppen om du ikke behøver det. Jeg tror det beste er å starte med vektøkning alene, så vil du se når kroppen selv syns den er frisk og sunn nok til at den lar mensen komme.

Er du bare redd for å legge på deg?

Anonymkode: 6e5ca...081

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unngå mest mulig unaturlige greier i kroppen om du ikke behøver det. Jeg tror det beste er å starte med vektøkning alene, så vil du se når kroppen selv syns den er frisk og sunn nok til at den lar mensen komme.

Er du bare redd for å legge på deg?

Anonymkode: 6e5ca...081

Redd for å legge på meg? Absolutt ikke. Skulle helst lagt på meg i går. Men jeg må jo la det ta den tiden kroppen trenger på å gå opp i vekt. Jeg vet omtrentlig vekt jeg må ha for å få mensen naturlig (vekten jeg hadde sist jeg fikk mensen naturlig). Men greia er at jeg har lest og hørt at p-piller kan være til hjelp for å bedre beinhelsen hos de som har uregelmessig eller fraværende mensen. Hva er ulempene med unaturlige greier? Utrolig mange jenter og kvinner bruker jo p-piller eller annet prevensjonsmiddel. 

Anonymkode: 0cbc0...e99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...