Gå til innhold

Hva skjer med hjernen under depresjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt depresjon i en periode og det er nesten så jeg vurderer å utrede meg selv for demens.

jeg bruker kjempelang tid på å bestemme meg for noe, sliter veldig med å ta initiativ overfor venner. 

Jeg skulle sitte i bil med en fyr og gikk på feil side! Lurer på hva han tenkte da? Det er situasjoner hvor logikken fullstendig svikter som skremmer meg. Hadde jeg hatt en nevrologisk utredning er jeg litt redd for at de ville diagnostisere meg med lærevansker!

hvilke symptomer har dere hvis dere har noen?

Anonymkode: c051f...011

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er demens. Demens er vel at man sliter mye med hukommelsen. 

Depresjon har masse tegn, men betyr ikke at du har de sykdommene selvom symptomene sier det samme om en annen diagnose :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, gladjenta96 skrev:

Tror ikke det er demens. Demens er vel at man sliter mye med hukommelsen. 

Depresjon har masse tegn, men betyr ikke at du har de sykdommene selvom symptomene sier det samme om en annen diagnose :) 

Jeg vet at jeg er for ung for demens men jeg føler meg likevel i den båsen:(

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet at jeg er for ung for demens men jeg føler meg likevel i den båsen:(

Ingen vil gi deg utredning for det da slike symptomer er veldig vanlig ved depresjon. Det er først lenge etter at depresjonen er over og symptomene vedvarer at det kan bli aktuelt.

Anonymkode: 5d416...ec6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig med svikt i konsentrasjonen og arbeidsminnet ved depresjon. Hvis du googler det, særlig på engelsk, så kommer masse linker opp. 

Anonymkode: 8d312...7e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanlig med svikt i konsentrasjonen og arbeidsminnet ved depresjon. Hvis du googler det, særlig på engelsk, så kommer masse linker opp. 

Anonymkode: 8d312...7e7

Kan det også skje logiske brister og at du glemmer hvordan ting fungerer etter kort tid?

AnonymBruker
Skrevet

Har dere selv opplevd noen kognitive symptomer på depresjon ?

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, spesielt beslutningsvegring, treg hukommelse, og som du sier vanskelig for å ta initiativ/ sosialt ansvar. 

Anonymkode: 30678...75d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, spesielt beslutningsvegring, treg hukommelse, og som du sier vanskelig for å ta initiativ/ sosialt ansvar. 

Anonymkode: 30678...75d

Jeg også, i tillegg til en del konsentrasjonsvansker

Anonymkode: 5d416...ec6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg måtte til nevropsykolog pga jeg ville ha utredning for evt kognitiv svikt. det viste seg at jeg var fullt oppgående, men at angst og depresjoner gjennom mange år har ført til at jeg føler meg mer eller mindre»dement»🤔altså dårlig hukommelse, konsentrasjonsvansker, problemer å forstå/lære nye ting, afasi mm

Anonymkode: 383f1...398

AnonymBruker
Skrevet

Ja og at man kan surre veldig og gjøre noe og glemme det helt bort som om det aldri skjedde. Blir klønete og klossete. Vanskelig å fokusere. Nei, ikke noen logiske brister, ved annen psykisk lidelse. Hva opplever du som logisk brist ?

Anonymkode: 29094...441

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

nå har jeg akkurat vært til utredning og har ikke resultatene enda, så jeg kan ikke si jeg har fått diagnosen. Men jeg har mange symptomer og det blir en forferdelig sirkel. Og særlig når du i enkeltes øyne fremstår som oppegående, da møter du lite forståelse.

Jeg har det slik at det er vanskelig å komme seg opp om dagen. Jeg kan ligge til langt på dag uansett når jeg legger meg om kvelden. Kan likevel være våken til langt på natt igjen.

Man blir rotete. Orker ikke å rydde hjemme.

Orker ikke å smile. Blir litt likegyldig til folk. Noen sier at en kan høre på stemmen/talemåten til folk hvordan de har det. Stemmen min er ganske flat og lite engasjert.

Dårlig hukommelse. Kan plutselig gå et sted og ikke huske hva jeg skulle der. Husker ikke ting jeg skal lære og blir da oppfattet som treg og dum, føler jeg da. Og det tærer på selvtillit og man blir sint på seg selv fordi "alle andre får det til". 

Ofte behov for å legge seg nedpå. Eller for å besøke kvinneguiden ;) 
Orker heller ikke lage noe særlig mat. Gleder seg ikke til noe særlig. Man føler bare at man eksisterer men "er ikke noen". Er redd for fremtiden og blir bitter pga andre har så mye de skal på og klarer seg i livet. 
Mens jeg føler meg utakknemlig for at jeg ikke er glad, er tross alt frisk ellers. Ligger ikke inpå et mørkt rom med ME liksom. 

Anonymkode: 7bdd7...ab4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja og at man kan surre veldig og gjøre noe og glemme det helt bort som om det aldri skjedde. Blir klønete og klossete. Vanskelig å fokusere. Nei, ikke noen logiske brister, ved annen psykisk lidelse. Hva opplever du som logisk brist ?

Anonymkode: 29094...441

Nei det er sånne ting som at jeg skal sette meg inn i passasjersetet på en bil og går til venstre istedenfor høyre! Hadde jeg vært britisk så hadde det skapt meningen. Fyren jeg skulle kjøre med lurte på om det var pga at jeg ikke hadde lappen at sånt skjedde 

normalt sett ville jeg gått inn på høyre side, så vet ikke hvorfor slike ting skjer. Det er masse andre ting som skjer i hodet, uten at jeg kan nevne alle eksemplene her. Det føles rett og slett som en kortslutning av hjernen. Tok en EKG for noen år siden for å utelukke epilepsi men de fant ingenting

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...