Gå til innhold

Dysthymi vs alexithymia vs depresjonstester = ??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hvordan depresjonstestene er ment å fungere for personer som lider av dysthymi og/eller har alexitymia

Dysthymi betyr at du føler deg dritt hele tiden

Alexithymia betyr at en ikke kan presisere og seperere følelsene, det er bare en suppe, og en vet smaken men ikke bestanddelene (altså du kan føle deg dritt men ikke helt peke på hvorfor)

Ok så la oss måle om du er deprimert da, frøken. Har du følt a b c d ? Nei (alexithymia). Har du følt  e f g h mer de siste dagene enn dagene før?Nei (dysthymi)

Gratulerer, du er 100% ikke deprimert. Lykke til videre med livet. Jamen, jeg føler meg deprimert da jeg svarte ærlig men resultatet ble feil... ?? Testen sier at du ikke er deprimert så da er du ikke deprimert :) 

For å gjøre forvirrelsen enda større, googlet alexithymia og depresjon, jeg tenkte ok folk med alexitymia må jo være mindre deprimerte enn andre, sånn på papiret/juridisk sett, men viser seg at det er motsatt? Folk som IKKE kan forklare hvor mye av forskjellige ille følelser de har, er mer deprimerte. Hvordan er dette mulig, gitt testenes utforming, hva er det jeg misforstår her ??
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3071987/

Uansett, dette blir for dumt, skjerpings psykiatere og psykologer og andre, dysthymi er ikke så uvanlig, hvorfor ikke lage en test for oss/hvis testen finnes allerede gi oss testen, isteden for svada vås og hets ? Dette virker amatørmessigt ?

Kjør debatt ?

Anonymkode: 7f766...b79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...