Gå til innhold

Kan noen forklare meg proteinpulver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Overrasket
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men nå oppgir ikke TS at de har noen spesielle næringsbehov eller andre ernæringsmessige utfordringer annet enn at de har begynt å trene litt.

Anonymkode: 6ffce...6fb

Hvis du skal argumentere med hva TS ikke sier så oppgir vedkommende heller ikke å ha et gjennomtenkt kosthold med masse fantastisk næring. Så kan vi fortsette og fortsette å argumentere basert på hva TS ikke sier. 

Konklusjonen min blir det samme. Ingen kan si at andre, som de ikke kjenner, ikke kan ha nytte av næringspulver. Poenget er ikke ja eller nei til næringspulver, men hvordan noen kan nyttegjøre seg det ved bevisst valg og bevisst bruk som en liten del av et ellers sunt kosthold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en viktig avklaring her:

Er målet å være sunn og frisk, eller er målet å få størst mulig muskler?

Det er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskningen viser ganske entydig at proteininntak (helt opp til 1,6g /kg kroppsvekt) gir økt styrke og muskelvekst hos friske personer som trener:

https://bjsm.bmj.com/content/early/2017/07/11/bjsports-2017-097608

Dette er en relativt ny metastudie. Det er altså en oppsummering av tidligere forskning. Hvis noen finner mer relevant forskning som sier noe annet er jeg glad for å høre det. Jeg har aldri smakt proteinpulver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første TS må gjøre er å kartlegge hvor mye protein de får i seg i dag gjennom kosten. Når du vet dette kan du avgjøre om du faktisk trenger mer protein i kosten og om dette skal inntas via vanlig mat eller som et tilskudd. 

Anonymkode: dda52...60b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ca 1,5-2 gram protein per kroppsvekt hver dag og har aldri brukt proteinpulver. Om man spiser riktig, så får man nok protein i seg. Til å begynne med bør man fokusere på å spise riktig, variert og sunn. Hvis dere innser at dere har for lite protein i deres kosthold (av en eller annen grunn), kan dere vurdere proteinpulver. Personlig mener jeg at pulverne er egentlig for dem med ekstra store muskler - altså, ikke for oss "vanlige" mennesker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det handler om å øke muskulaturen, så er dietten like viktig som det å tilbringe ekstra timer på treningssenteret. Protein er det eneste makronæringsstoffet som bidrar til utviklingen og opprettholdelsen av muskelmasse og av denne grunn maksimerer protein muligheten for muskelvekst.

Ved jevnlig å innta protein i løpet av dagen kan du forsikre deg om at muskelmassen har kontinuerlig tilgang på aminosyrer slik at du skaper et optimalt anabolsk miljø for muskelvekst.

Det kommer veldig ann på målet du og din mann har ved treningen. Er hoved målet å bare komme i en litt bedre fysisk form og få en litt sunnere kropp, så vil ikke bruk av proteinpulver ha noe særlig hensikt. 

Selv trener jeg aktivt, 4-5 ganger i uken og bruker proteinpulver som et tilskudd. Måltid er som mange allerede har sagt like viktig som selve treningen, det er anbefalt 5-6 måltider for dagen, med ca 3 timers mellomrom mellom hvert måltid. Som alenepappa med en hektisk hverdag sier det seg selv at det ikke alltid er helt realistisk, så jeg bruker derfor proteinpulver i form av en proteinshake som "mellom måltid" for å kunne tikke av minst 5 daglige måltider. 

Om du kun ønsker å forbrenne litt fett og kun "stramme" opp noen muskler uten at de skal øke nevneverdig i størrelse, så kommer du langt ved bare å drikke en 0,5 liter sjokolademelk, 2 bananer og litt nøtter etter treningen, og ellers prøve å få tid til å spise jevnlig. Du trenger ikke å spise deg mett hver gang, dreier seg bare om å holde "fyr i peisen". 

Jeg ville nok bare ha googlet litt rundt den type treningsmål du og mannen din har, og lest litt rundt det. Er ikke noe poeng i å investere i en masse tilskudd uten å vite om du trenger det.  

Lykke til med treningen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trener hard styrke 4-5 ganger i uken og bruker ikke proteinpulver. Før fokuserte jeg veldig på proteinene, spiste mer av det og drakk minst to proteinshakes daglig. Nå spiser jeg mindre proteiner (og mer karbohydrater) og bruker ingen from for pulver, jeg har både blitt sterkere og fått mer muskler enn da jeg proppet i meg proteiner. 

 

Endret av Inwe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulver er bare noe noen har funnet på for å tjene penger. Det er svært få som trenger tilskudd. Hvis poenget er å slanke seg og få mer muskler er det jo bare å bytte ut karbohydrater med protein i det vanlige kostholdet, så blir det vinn-vinn.

Anonymkode: 97a5c...1b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulver er et tilskudd, ikke erstatning for vanlig mat og næring. Det vet nok alle. Tilskudd som f.eks proteinpulver har sitt bruksområdet, nei ingen trenger det, men det kan være forbaska praktisk i mange tilfeller. Så de som avfeier det helt vet rett og slett ikke hva de prater om, eller mangler evne til å sette seg inn i andres situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pulver er bare noe noen har funnet på for å tjene penger. Det er svært få som trenger tilskudd. Hvis poenget er å slanke seg og få mer muskler er det jo bare å bytte ut karbohydrater med protein i det vanlige kostholdet, så blir det vinn-vinn.

Anonymkode: 97a5c...1b0

Så jeg kan slanke meg ved å bytte ut karbohydrater (4kcal pr gram) mot proteiner (4kcal pr gram)?

Det blir som å si at jeg blir rikere om jeg kjøper to 50-lapper for hundre kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, VET said:

Så jeg kan slanke meg ved å bytte ut karbohydrater (4kcal pr gram) mot proteiner (4kcal pr gram)?

Det blir som å si at jeg blir rikere om jeg kjøper to 50-lapper for hundre kroner.

Ja, faktisk, fordi karbohydrater og proteiner oppfører seg forskjellig i kroppen og blir behandlet forskjellig i forhold til opptak, fordøyelse og hormonrespons.

Anonymkode: 6ffce...6fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, faktisk, fordi karbohydrater og proteiner oppfører seg forskjellig i kroppen og blir behandlet forskjellig i forhold til opptak, fordøyelse og hormonrespons.

Anonymkode: 6ffce...6fb

Gamechanger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2018 den 10.43, AnonymBruker skrev:

Ja jeg og mannen er ganske ny i treningsverden. Han har begynt å trene en del styrke. Kan noen fortelle meg hva en trenger? Var innom proteinfabrikken i Sverige og det bar helt sykt mye! Aner jo ikke hva vi/han trenger. Så en liten Innføring hadde vert supert. Eventuelt hva man tar før hva man tar etter osv. 

Anonymkode: f14f8...64e

Det er ikke vits å blakke seg helt og kjøpe 34 ulike produkter. Jeg hadde kun kjøpt 1 dunk fra Proteinfabrikken - whey proteiner- jordbær er godt. Bland det i melk før og etter trening. Holder å bare ta det etter trening også - om en ikke er helt  Pro-Mr.Fitness.

Proteinfabrikken er et supert merke og er norsk produsert - mye info på hjemmesiden deres :).

 

Det viktigste ( i tillegg til et tålig sunt kosthold med minst mulig alkohol ) er at dere klarer å oppretholde treningen over tid! Samt at en husker på å presse seg når en trener. Det er altfor mange som pusler rundt år etter år. Proteinpulver er en fin måte å sørge for at dere får utbytte av treningen uten å  måtte spise - laks,ris,kyllingfilet,laks,ris,tunfisk 25/7.

Det er bare tull det noen her skriver  " en går opp masse i vekt og blir så og så stor". Proteinpulver er ikke steroids, men hjelper musklene dine å bygge seg opp igjen etter at man har brutt de ned ved trening.

 

På 6.8.2018 den 10.52, AnonymBruker skrev:

Hverken nybegynnere eller folk som ikke trener profesjonelt trenger proteintilskudd, vanlig mat holder i massevis.

Anonymkode: 6ffce...6fb

Tullball.

 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 6.8.2018 den 10.43, AnonymBruker skrev:

Ja jeg og mannen er ganske ny i treningsverden. Han har begynt å trene en del styrke. Kan noen fortelle meg hva en trenger? Var innom proteinfabrikken i Sverige og det bar helt sykt mye! Aner jo ikke hva vi/han trenger. Så en liten Innføring hadde vert supert. Eventuelt hva man tar før hva man tar etter osv. 

Anonymkode: f14f8...64e

 

De eneste tilskuddene som har bevist effekt, er proteintilskudd (om du ikke greier å dekke det med mat), kreatin, og beta-alanin.

Du trenger mest sannsynlig ingen av dem.

Ingen andre produkter har noe for seg, og noen av dem ser det ut til at til og med kan virke mot sin hensikt, som feks BCAA.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har vært proff idrettsutøver med over 30 treningstimer i uka i perioder. Etter å ha tilbragt en del tid på både toppidrettssenter og med kostholdseksperter begynner han å få rimelig bra peiling på treningskost. - Han sier st ingen trenger proteintilskudd for å trene og har selvfølgelig aldri brukt det selv. 

Anonymkode: 5fe96...8cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen har vært proff idrettsutøver med over 30 treningstimer i uka i perioder. Etter å ha tilbragt en del tid på både toppidrettssenter og med kostholdseksperter begynner han å få rimelig bra peiling på treningskost. - Han sier st ingen trenger proteintilskudd for å trene og har selvfølgelig aldri brukt det selv. 

Anonymkode: 5fe96...8c

Drev han med curling?

"Har selvfølgelig aldri brukt det selv" 😂høres ut som du snakker om steroider. Du har aldri sett f.eks. Bjørgen og skijentene  drikke YT fra Tine? Proteinpulver fra f.eks. Proteinfabrikken er produsert i Sandefjord og henter mysen fra Tine - forskjellen er at man slipper å betale  30-ish kr for 3 dl drikke.

 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen har vært proff idrettsutøver med over 30 treningstimer i uka i perioder. Etter å ha tilbragt en del tid på både toppidrettssenter og med kostholdseksperter begynner han å få rimelig bra peiling på treningskost. - Han sier st ingen trenger proteintilskudd for å trene og har selvfølgelig aldri brukt det selv. 

Anonymkode: 5fe96...8cd

Selvsagt, ingen trenger det, men det kan være et greit tilskudd og enkelt om man trenger å sikre dagens kvote med proteiner og kalorier.

For noen blir det snakk om praktiske forhold i hverdagen og det å få kabalen til å gå opp. Din mann er ikke fasiten for hele Norges befolkning. Alle har forskjellige utgangspunkt og forhold i treningen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen har vært proff idrettsutøver med over 30 treningstimer i uka i perioder. Etter å ha tilbragt en del tid på både toppidrettssenter og med kostholdseksperter begynner han å få rimelig bra peiling på treningskost. - Han sier st ingen trenger proteintilskudd for å trene og har selvfølgelig aldri brukt det selv. 

Anonymkode: 5fe96...8cd

Man trenger det ikke, men det kan være praktisk. Som proff idrettsutøver har du gjerne mer tid til trening og kost enn vi som jobber 40 timer i uka i tillegg. Selv trener jeg etter jobb og spiser derfor ikke noe annet enn et par frukt mellom lunsj (12:00) og middag (rundt 19-20:00), så nå skal jeg begynne å drikke en proteinshake etter trening for å slippe og bli slapp utover kvelden. 

Min samboer har vært proff bodybuilder (var heldigvis ferdig før han møtte meg) og vet han kan spise alle proteinene sine, men velger å drikke proteinshakes fordi han rett og slett ikke orker å spise så mye som han må for å beholde muskelmassen sin. Han hadde nok valgt det uansett da han synes det er kjedelig å spise mat. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Drev han med curling?

"Har selvfølgelig aldri brukt det selv" 😂høres ut som du snakker om steroider. Du har aldri sett f.eks. Bjørgen og skijentene  drikke YT fra Tine? Proteinpulver fra f.eks. Proteinfabrikken er produsert i Sandefjord og henter mysen fra Tine - forskjellen er at man slipper å betale  30-ish kr for 3 dl drikke.

 

Reklame kalles det!

Anonymkode: 75bf9...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...