Gå til innhold

Alfa, Beta og Omega osv

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er dere? 

Jeg er en omega og Omgitt av Alfaer og Beta..

Jeg finner aldri plassen min i venninne flokk eller på jobb. Sliter veldig på jobben. Har ei som stadig er nedlatende mot meg ( skjer veldig ofte , men de fleste andre er hyggelige men som sagt så finner jeg meg aldri til rette). 

Har byttet en del jobber i håp om at det blir bedre der, men nei.. Alltid noen der også. 

Jeg bryter oftest ut av flokken jeg ikke trives med, og trives til tider best alene. Ser datteren er likedan. Hun dilter ikke etter de mest populære, hun gjør sine egen greie ( ei jente som sjeldent depper over ting og gjør det hun liker å gjøre uten noen påvirkning i fra andre). 

Her er det jeg leste litt om angående Delta, Beta osv. Her skrives det om dyreriket, men leste en annen plass at dette kan sammenlignes i menneskeverden og

Jeg mener fremdeles det er beta som er nærmest alfa ut i fra den engelske artikkelen. Den som er nederst på en rangstige er den som alltid blir hakket mest på. Beta lever i mer fred med alfa fordi beta befinner seg høyere oppe på rangstigen og derfor ikke blir plaget slik som omegaen. En omega vil alltid prøve å komme seg ut av sin posisjon i flokken. 

Jeg har sett mange naturprogrammer om dette, deriblandt et som omhandler noen som skaper/setter sammen/ danner en ulveflokk som skal leve vilt i USA. De bor med dyrene i flere år, og her er det masse snakk om alfa, beta og omega. 
I denne flokken var det broren til alfaen som havnet som en omega nederst på rangstigen. Han ble masse plaget og forskerne håpet at han en dag ville unnslippe omega rollen fordi dette er en grusom rolle¨å ha i en ulveflokk. Det er vanlig at omegaer ofte forlater flokken for å finne seg en ny flokk der den vil slippe unna omegarollen. Det står også i den artikkelen om rotter. 
Betaen har alltid blitt beskrevet som den som er nr. 2 på rangstigen og dermed mer tilfreds med sin rolle. Betaene er ofte de som går i mellom og holder mer fred i en flokk. Grunnen til at nr 2 på rangstigen kalles beta er fordi alfa (a) kommer først, deretter beta (b),..... og omega (o) kommer mye senere i alfabetet. 

Jeg kan forstå hvordan noen kan mistolke det som står i den artikkelen, fordi de automatisk tror at den som vil overta en alfarolle blir nestemann på rangstigen. Det står det ikke noe om i den engelske artikkelen. Det står at beta og omega har forskjellige strategier og at beta er mer akseptert av alfaen og derfor plages mindre og får mer tilgang på mat. Slik det er i dyreriket, er at jo høyere en er på rangstigen, jo mer mat og mindre plaget vil dyret være. 
Det er mer krevende å være alfa fordi det er viktig å forsvare sin posisjon som leder. En leder vil alltid bli utfordret av andre som ønsker å overta lederrollen. Dette skjer ofte når alfaen blir eldre og når unge dyr vokser til og vil teste sin posisjon i hierarkiet. 
Om omegaen står det at den blir plaget og i noen tilfeller vil prøve å overta rollen som alfa dersom alfaen fjernes fra flokken og at omegaen kan være i en bedre posisjon til å overta rollen enn en beta. Det står også at den blir plaget og at den ofte vil forlate flokken. Omegaer som ikke lykkes i å flykte kan bli så hardt angrepet og plaget at det resulterer i dødsfall. 

Anonymkode: b57c6...37e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er dette pratet om alfa, beta og omega? Vi er da ikke dyr, men mennesker med større hjernekapasitet. Sliter du med plassen din i "flokken" så får du finne deg en annen flokk. Les litt sosialpsykologi om du har problemer med sosiale koder. Det er ikke noe problem å ønske lite sosial omgang med andre. Men det betyr ikke at du er nederst på rangstigen.

Anonymkode: 6e871...5b1

AnonymBruker
Skrevet

Du tror vi er en flokk med ulver, eller?

Tror du overtenker litt vel...

Vi mennesker tenker ikke over sånne ting, naturligvis. Vi har kommet lenger i den utviklingen og godtar folk som oppfører seg ordentlig, og støter ut tullingene (som du virker å være)

Anonymkode: b9e8f...d58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...