Gå til innhold

1.dag sfo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Vår datter starter på SFO i morgen. Hun har gledet seg nesten hele uka,men nå i kveld kom tårene  og gruing. Etter samtale med SFO leder før sommeren sitte jeg med et inntrykk av at foreldre går ganske fort allerede på dag 1. Blir jo spennende å se hvordan det går med vår sensitive datter som blir veldig utrygg i nye settingen (SFO leder har fått denne info fra bhg). Så mitt spm blir.

Hvor lenge er det vanlig å være som foreldrene på SFO 1.dag?

Anonymkode: 43e73...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår var ikke alene første dag. Var der 1.5 time sammen med meg. 

Var alene etter en halv time på dag 2. 

Det funket for vår😀

Anonymkode: 65971...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om å være så lenge vi ville. Noen ble hele dagen, jeg fikk gå etter 10 min. Henta tidlig de to første dagene. 

Ta det helt i deres tempo

Anonymkode: a6e34...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hente tidlig etter planen. Får finne en løsning med de ansatte i morgen.

Anonymkode: 43e73...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt gutten min på SFO tre dager nå. Min erfaring er at noen foreldre leverte og gikk allerede første dag, men andre foreldre var med hele dagen også fredag (3. dagen). I følge de ansatte kunne vi være så lenge vi ville. Jeg gikk en liten tur første dag, andre og tredje dag har han vært der korte dager alene. Det virker som «alt» er lov, egentlig. Ta det i barnets tempo, om mulig. 

Anonymkode: 8bbf9...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn var alene første dagen da han begynte... Jeg var klar for å være der jeg, men etter 20 minutter spurte han meg om jeg ikke skulle gå snart.😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig varierende. Mitt inntrykk fra SFO på mine barns skole er at de fleste barna har i alle fall litt tid alene på SFO allerede første dag, men de fleste foreldre blir værende en stund ved levering de første dagene. Noen sitter 10 minutter før barna jager dem av gårde, de fleste er der 30-60 minutter og noen få er der enda lenger. De fleste så ut til å ha korte dager i starten, noe SFO også anbefaler. SFO før skolestart er veldig rolig hos oss. Det er mange ansatte og førsteklassingene har SFO for seg selv. Det er helt vanlig at noen trenger litt lenger tid enn andre på å bli trygge. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn begynte i fjor. Vi dro innom og hilste på uken før han skulle begynne på SFO. Da var det grining og han prøvde å gjemme seg og ikke være med inn etc. En utrolig hyggelig ansatt forbarmet seg over oss og viste oss rundt, det hjalp. 

Første ordentlige dag på SFO hadde jeg gjort avtale med moren til bestevennen, så vi møttes og gikk inn sammen. Da var de trygge og fornøyde begge to og vi voksne kunne gå fra dem med en gang 😊 Kjekt med en bestekompis 😊

Anonymkode: f11e6...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi gjorde noe annet enn å levere første dag på SFO... men da hadde han vært på besøk noen ganger før sommeren, så han var klar. Storkoste seg de første dagene! 

Men det er helt normalt å grue seg før en så stor endring. Inntrykket mitt er at skole og SFO er veldig fleksibel i oppstarten. Om barnet har behov for det så får dere nok være der så lenge barnet trenger. Men husk at det som regel går mye bedre enn ventet etter at foreldrene har gått! Det er ofte selve avskjeden som er verst. Se det an på barnet og snakk med de ansatte! Dette går så fint så :) 

Anonymkode: aa4c2...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som SFO-leder OG i tillegg har jeg hatt barn på en annen SFO selv: det varierer VELDIG!

Datteren min leverte jeg, var der i ti minutter, så kastet hun meg ut døra....

På jobb går de fleste ganske kjapt. Men det hender at noen er der lenger. Noen få er ikke der alene 1.dag i det hele tatt. Og bare for å ha sagt det: hvis det er for BARNETS del at foreldrene er der lenge, så er det selvfølgelig HELT i orden! Det er de tilfellene hvor barnet signaliserer at det vil at forelderen skal gå, men forelderen sier "det er nok best jeg blir litt til", hvor forelderen prøver å få barnets oppmerksomhet gjennom dagen mens barnet egentlig bare vil leke og blir oppgitt, DA pleier vi å bryte inn.... Dersom barnet helt klart er tryggest med foreldre der, at foreldrene hjelper til med å få barnet i kontakt med oss/andre barn, hvor foreldrene trekker seg unna når barnet er litt i gang, for så å tre støttende til igjen dersom det trengs, og barnet da etter hvert (enten samme dag eller dagen etter eller noe) sier at "nå kan du dra hvis du kommer fort igjen", og foreldrene faktisk GJØR det og heller kommer tilbake etter en time bare for å trygge barnet - DA gjør man det på riktig måte! Men jeg har som sagt dessverre vært borti tilfeller hvor foreldrene er der bare for sin egen del, og det blir feil.... 

Dersom barnet ditt trenger at du er der, så er du der! Men hjelp barnet i lek, snakk med de ansatte SAMMEN med barnet for å lage et bånd, bli med og vær der hvor barnet har lyst til å leke,  vis at du gjerne vil støtte barnet i å danne relasjoner. Jeg sier ikke at du IKKE gjør dette, jeg sier bare at ingen ansatte reagerer et sekund om det er sånn settingen er! Og når du går første gang, avtal gjerne med barnet at du bare er borte en times tid, for eksempel. Da er det ikke så lenge, og HVIS barnet da ikke vil hjem, så har det gått fint ;) Og når du først sier at du skal gå, så gå.... Har barnet et valg, så la det velge. Men hvis barnet IKKE har et valg, ikke lat som om det er barnets avgjørelse. Vær trygg når du går, overlat barnet til en voksen selv om det blir trist, men ikke drøy avskjeden. Vær trygg og blid, og gjenta at du kommer om en time når klokka er 12 (eller hva den nå er).

Det går fint! Det er det ukjente som er verst, og overganger. Når man blir kjent er det ikke så ille lenger! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn begynte mandagen, jeg var der 4 timer med han første dag og så fikk han valget om han vill være med hjem eller være alene en liten stund. Han valgte å være alene, så da hentet jeg han 1,5 time etterpå. De påfølgende dagene gikk jeg etter ca 10 minutter. Han hadde et par korte dager og et par lange dager forrige uke. 

Han var og litt som din jente, gledet seg for så å plutselig grue seg dagen før. 

Fra i morgen kommer jeg til å forsøke å bare levere og gå med en gang så han blir vandt med det innen jeg starter jobb igjen uken etter 😊 

Lykke til, kommer nok til å gå bra 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...