Gå til innhold

Leggerutiner 4 år


Macillah

Anbefalte innlegg

Vi har frem til nå vært inne på rommet med barnet frem til han har sovnet. Ja, han er enebarn, for de som lurer 😂

Nå som han ble 4 år, har vi innført det vi kaller for «4 års reglen». Den går ut på at vi leser en bok, så går vi. Da går den som legger inn på rommet ved sidenav. Problemet vårt er bare at han kommer ut igjen, hver eneste gang. Vi har holdt på en uke nå, men han gir seg ikke. Når han til slutt bare sovner når en av oss bærer han inn igjen, mens han klamrer seg fast i hånda vår. 

Han har nettopp byttet barnehage, og en en usikker/sjenert gutt til vanlig.

Hvordan gjør dere andre dette med legging, dere som har barn i samme alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min blir 4 nå.

Vi starter kveldsrutiner ca kl 18 med kveldsmat. Av IG til prater vi sammen, andre ganger får han se på TV/iPad. Deretter en tur på badet, før det er senga. Han sover på eget rom. Han legger seg, vi prater litt om hvordan dagen hans har vært og hva de har gjort i barnehagen. Vi synger 4 sanger som vi har sunget hver kveld siden han var ca 6 mnd, og så sier jeg natta og går ut. 

Han vil ha døra til rommet stående åpen, så det får han. Sjelden han komner ut av rommet etter legging, som regel sovner han i løpet av 5-10 minutter.

Nå har vi akkurat flyttet fra en leilighet på ett plan til en på to plan. De første dagene ville han at jeg skulle være i soveromsetasjen når han skulle sovne, så da tok jeg hensyn til det. Nå går det fint st jeg ikke er det. 

I deres situasjon ville jeg nok bare fortsatt å kjøre på. Følg han tilbake i senga hver gang han går ut, uten å gi han oppmerksomhet. Så vil det forhåpentligvis snart bedre seg😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Macillah skrev:

Vi har frem til nå vært inne på rommet med barnet frem til han har sovnet. Ja, han er enebarn, for de som lurer 😂

Nå som han ble 4 år, har vi innført det vi kaller for «4 års reglen». Den går ut på at vi leser en bok, så går vi. Da går den som legger inn på rommet ved sidenav. Problemet vårt er bare at han kommer ut igjen, hver eneste gang. Vi har holdt på en uke nå, men han gir seg ikke. Når han til slutt bare sovner når en av oss bærer han inn igjen, mens han klamrer seg fast i hånda vår. 

Han har nettopp byttet barnehage, og en en usikker/sjenert gutt til vanlig.

Hvordan gjør dere andre dette med legging, dere som har barn i samme alder?

Min 4-åring sitter jeg hos hver kveld til han sovner. Det tar bare ca 5 minutter, fordi han er trygg når jeg gjør det.

Fortsett med det som funket, før eller senere vokser ditt barn det av seg. Glem råd om at « barnet er for stort til det». Sitt der, gi trygghet og nyt kreftene en barnefri kveld gir. De blir større, og en dag går det av seg selv.

Anonymkode: 66e7f...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sitter enda inne hos vår datter som er 1.klassing nå i år. Hun er også en litt engstelig jente på noen ting. Tenker som så at hun sikkert ber oss gå ut når hun ikke trenger oss mere. Fått støtte på det synet av både helsestasjonen, familieteamet og helsesøster. Så fortsetter uten dårlig samvittighet. Det tar Max 10min før hun sovner

Anonymkode: 03c37...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leser bok, synger en sang og så får han høre på lydbok en stund. Vi går ut fra rommet. Har flere barn enn vi er voksne, så har ikke mulighet til å sitte inne hos alle sammen. 

Det funker greit for oss nå, men det har i perioder vært slik at han har stått opp igjen. Vi har en «gjesteseng» på soverommet vårt han har fått lov å sovne i hvis det har vært veldig sårt og vanskelig å sovne.

Anonymkode: d314c...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han akkurat har byttet barnehage, hadde jeg nok ventet noen uker før jeg innførte nye leggerutiner. Men ellers ville jeg også trukket meg mer gradvis ut av rommet. F eks. begynt å sitte ved døra framfor ved senga til han sovnet, deretter i gangen, før jeg gikk i stua eller rommet ved siden av. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt fra han begynte å legge seg før oss, har vi bare båret han opp (nå går han selv da), brettet dyna over han, sunget nattasang og gitt en kos. Går ut mens vi sier god natt og elsker deg, og han sovner. Dette begynte vi med helt fra han lå i sprinkelseng og ikke hadde mulighet til å gå ut selv. I begynnelsen hendte det han protesterte litt, men da bare gikk vi inn, gjentok alt unntatt nattasangen og gikk ut igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Jadzia skrev:

Helt fra han begynte å legge seg før oss, har vi bare båret han opp (nå går han selv da), brettet dyna over han, sunget nattasang og gitt en kos. Går ut mens vi sier god natt og elsker deg, og han sovner. Dette begynte vi med helt fra han lå i sprinkelseng og ikke hadde mulighet til å gå ut selv. I begynnelsen hendte det han protesterte litt, men da bare gikk vi inn, gjentok alt unntatt nattasangen og gikk ut igjen. 

Hvordan hjelper denne informasjonen ts? 

Anonymkode: 66e7f...477

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vera Vinge skrev:

Hvis han akkurat har byttet barnehage, hadde jeg nok ventet noen uker før jeg innførte nye leggerutiner. Men ellers ville jeg også trukket meg mer gradvis ut av rommet. F eks. begynt å sitte ved døra framfor ved senga til han sovnet, deretter i gangen, før jeg gikk i stua eller rommet ved siden av. 

Du har nok rett i det. Har kjent veldig på akkurat det, mtp at han er er som han er. Han utagerer endel hjemme nå, siden han ikke alltid tør å si ifra til andre barn eller voksne. Det er nok rett og slett for mye med to så store overganger på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min 4-åring sitter jeg hos hver kveld til han sovner. Det tar bare ca 5 minutter, fordi han er trygg når jeg gjør det.

Fortsett med det som funket, før eller senere vokser ditt barn det av seg. Glem råd om at « barnet er for stort til det». Sitt der, gi trygghet og nyt kreftene en barnefri kveld gir. De blir større, og en dag går det av seg selv.

Anonymkode: 66e7f...477

Vi kommer til å sitte med han en stund til, pga. Overgang til ny barnehage, men dette er ikke noe vi ønsker å fortsette med på sikt, siden han kan bruke veldig lang tid på å sovne. Jeg tenker at om vi klarer å få skikkelig faste rutiner nå, før leggetid, så kanskje det vil gå raskere. Vi har sklidd helt ut fra vanlige rutiner i sommer, hvor han da har brukt over en time på å sovne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ventet til han er tryggere i barnehagen, og så når tiden er inne ville jeg prøvd å forberede han allerede før barne TV feks. :"når mamma har lest og sunget for deg i kveld skal hun gå ut i gangen og sitte der til du sovner" 

Når det går fint ville jeg prøvd å strekke det til naborommet og til slutt stua. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 4,5 år og vi har hatt samme rutine lenge. Kveldsmat, kveldsstell, lese nattahistorie, snakker litt mer om hvordan dagen har vært, hva han ser frem til neste dag, og så går den av oss som legger ham ut av rommet. Vil han at vi skal være inne hos ham så gjør vi det en liten stund, sier vi kan ligge der i ti minutter eller så. Er han fortsatt våken etter ti minutter så godtar han at vi går, sjelden eller aldri noe tull.

Om det er en del endringer rundt ham ville jeg venta med å innføre nye rutiner hjemme. Og når dere skal begynne med noe nytt så ta det gradvis.

Anonymkode: e0911...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...