Gå til innhold

Noen som månedshandler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei av 0 dra på butikken hver dag og nå starter en på skole og to i bhg. Kunne tenkt meg ett mye bedre system. Har matskap og masse oppbevaringsplass, men aldri kommet inn idet. 

Tips og ideer mottas med takk! 

Anonymkode: 870fa...845

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg månedshandler alt av tørr- og frysevarer, hygieneartikler, vaskemidler, og andre husholdningsprodukter.

Utover dette setter vinipp ukemeny, og ukehandler pålegg, frukt, grønt, og ferskvarer.

Veldig kjekt :)

Anonymkode: cb821...5d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nå forskjell på å dra på butikken hver dag og en gang i mnd.

Jeg ukeshandler og syns det fungerer greit. Har middagslister for en mnd da, så jeg handler gjerne kjøtt og fisk for lengre periode for å ha i fryseren, Og planlegger middagene etter hva som er tilgjengelig i fryseren.

Sklir av og til ut med middagslistene og da syns jeg det er vanskeligere, blir altfor mye impulshandlin da. Så for min del er middagslister et must for å klare å opprettholde storhandelen.

Handleliste må også til,,men det er gjerne noe man trenger litt tid på å komme inn i. Men etterhvert lærer man seg hvor mye som går og det går på rutine hva som trengs av basisvarer til hver uke. Frukt og melk må ofte fylles på med en gang i løpet av uken.

Jeg har ofte fri på formiddagene så handler gjerne på torsdager etter å ha levert i bhg. Evt på kvelden år mannen er hjemme fra jobb. Å handle med unger unngår jeg så langt det lar seg gjøre, det er sjelden gjennomførbart.

Anonymkode: 75e48...b2a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk dere :) skal skrive handleliste og prøve meg fram :)

Anonymkode: 870fa...845

AnonymBruker
Skrevet

Jeg storhandler en gang pr mnd og handler noe ferskvarer utenom når det trengs. 

Har stor fryser som jeg bruker flittig. 

I løpet av måneden skriver jeg ned hva jeg trenger etterhvert som jeg kommer på det. Alltid vanskelig å huske alt når handledagen har kommet. Renskriver lista når dagen nærmer seg. Jeg er kanskje litt rar, men jeg liker å skrive det i den rekkefølgen som det er å finne i butikken jeg handler i for å slippe å gå frem og tilbake, kanskje glemme noe på lista osv. 

Skriver også ukesmenyer slik at jeg alltid vet hva jeg skal ha til middag. Da vet jeg hva jeg skal forberede eller ta opp fra fryseren i tide. Har jeg en svært travel uke så lager jeg ofte lunchbokser for hele uka på søndagen, så jeg slipper å tenke på det. Kan også lage middagsbokser, men om man er mange til middag så kan det være litt slitsomt. Jeg lager derimot ofte store porsjoner av visse middagsretter og fryser det ned i passe porsjoner. Greit å varme opp i mikroen dersom planene endres i siste liten og man trenger noe raskt å spise

Anonymkode: 7d160...48e

AnonymBruker
Skrevet

Min matlaging baserer seg på ferske råvarer, dvs hva som er i sesong, tilgjengelig og aller best til enhver tid. Middagsidéer tar form med utgangspunkt i en ekstra fin flyndre i fiskebutikken, en frisk norsk blomkål, ferskt kjøtt fra Bondens marked... etc. Og så handles det øvrige inn.

Middagsplaner endres og tilpasses også etter været, og selvsagt etter andre utforutsette ting som oppstår i hverdagen. Så jeg kunne aldri månedshandlet, og aldri lagett middagsplaner for en måned eller mer i slengen. Jeg bruker også fryseren mye, men da hovedsaklig til å fryse ned rester av middager eller bakst som jeg kan ty til på travle dager.

Jeg kan se at det er praktisk å basere kostholdet hovedsaklig på tørrvarer og frosne råvarer for folk som har sterkt behov for forutsigbarhet pga tidsklemma, men jeg synes prinsippet tar vekk det beste, kjekkeste og helt grunnleggende ved god matlaging, dvs å bygge opp retter rundt de ferske sesongråvarene. Jeg vil heller ha tørr pasta, mel, gryn, linser, hermetiske tomater etc som "tillegg" å spe på med, og ferske grønnsaker, fisk og kjøtt som kjerne og basis.

Anonymkode: 96f01...fab

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville ukeshandlet. Eventuelt månedshandlet forbruksvarer og tørrvarer. Synes en mnd er litt mye. For min del kan en del endringer skje i løpet av en mnd. F.eks. middagsbesøk og annet som gjør at man ikke får brukt det man likevel har handlet inn. 
Begynner du å ukeshandle så lærer du også av eventuelle "feil", f.eks. at du merker du ikke har behov for like mye av en ting eller mer av noe annet. Da går det også fortere neste gang. Husk å tenk litt praktisk når du ukeshandler. Skal du kjøpe en pakke gulrøtter f.eks, så er det greit å sørge for at flere måltider inneholder dette og ikke at du kun trenger 2 gulrøtter til ett måltid. Da blir ofte ting liggende, blir gammelt og må kastes. 

Skrevet
On ‎8‎/‎6‎/‎2018 at 7:25 AM, AnonymBruker said:

Min matlaging baserer seg på ferske råvarer, dvs hva som er i sesong, tilgjengelig og aller best til enhver tid. Middagsidéer tar form med utgangspunkt i en ekstra fin flyndre i fiskebutikken, en frisk norsk blomkål, ferskt kjøtt fra Bondens marked... etc. Og så handles det øvrige inn.

Middagsplaner endres og tilpasses også etter været, og selvsagt etter andre utforutsette ting som oppstår i hverdagen. Så jeg kunne aldri månedshandlet, og aldri lagett middagsplaner for en måned eller mer i slengen. Jeg bruker også fryseren mye, men da hovedsaklig til å fryse ned rester av middager eller bakst som jeg kan ty til på travle dager.

Jeg kan se at det er praktisk å basere kostholdet hovedsaklig på tørrvarer og frosne råvarer for folk som har sterkt behov for forutsigbarhet pga tidsklemma, men jeg synes prinsippet tar vekk det beste, kjekkeste og helt grunnleggende ved god matlaging, dvs å bygge opp retter rundt de ferske sesongråvarene. Jeg vil heller ha tørr pasta, mel, gryn, linser, hermetiske tomater etc som "tillegg" å spe på med, og ferske grønnsaker, fisk og kjøtt som kjerne og basis.

Jeg vil også helst gå fysisk i butikken og planlegge måltider ut fra sesong, men jeg har vært nødt til å handle en gang i måneden. Det gikk greit. Vi hadde fryser og jeg bakte og laget det meste fra bunnen. Det ble aldri kjedelig, men det hadde også ulemper. Billig ble det i alle fall, jeg var flink til å beregne hvor mye av alt. 

Anonymkode: 84cc9...e5f

Skrevet
På 6.8.2018 den 7.25, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke en fiskebutikk i byen engang... og jeg bor ikke i en småby eller i innlandet.

Det høres herlig ut. Jeg skulle ønske jeg visste hvordan jeg får det beste ut av en uer og hva slags tilbehør som kler den, den ene gangen i året jeg ser en slik en i fiskedisken. Det krever jo litt forkunnskap å ta det på sparket. 

Men klarer du å opprettholde matlaging som hobby med trøtte og sultne barnehageunger? Og gjøre det så raskt at det ikke tar mye tid av ettermiddagen til de små? Evt involvere dem i mer fancy matlaging enn spaghetti bolognese? Eller har du god tid pga store barn eller dere er to voksne matinteresserte med ettermiddagen fullt disponibel?

Anonymkode: 07ccc...47f

Skrevet

Går fint å ukeshandle og spise sesongbasert.  Trenger et par tre uker på å komme i rutinen, men etterhvert går det av seg selv. 

Det første du bør gjøre er å lage en liste over hva du har i fryser og skap. Da får du brukt opp ting før de blir for gamle og må kastes. 

Vi lager meny på onsdag eller torsdag og så handler vi enten torsdag/fredag eller lørdag etter hva som passer for oss. Jeg bruker blogger, ukeblad osv for inspirasjon til nye retter eller variasjon over gode gamle.

Vi har faste ting på menyen hver uke som en vegetardag, suppedag, 2 fiskedager, fredagspizza og disse kan gjerne kombineres. Se også på timeplanen for familen, har dere en dag med veldig kort tid mellom jobb/skole og aktivitet, perfekt for restemat eller pastarett.

Når du skriver handleliste husk også at dere trenger frokost, lunsj, mellommåltider, kveldsmat. 

Anonymkode: b11c6...163

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...