Gå til innhold

Hvordan produsere mindre søppel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så oppgitt over all søpla vi produserer her i huset. Er det noen her som er flinke til å redusere avfall? Har dere noen tips?

Hovedproblemet er nok at det meste av mat kommer i store mengder plastemballasje. Bare etter å ha laget én middag er plast-søpla halvfull. Eksempel på en tacomiddag: Tortillas eller tortillachips er i plast, paprika og agurk er i plast, kjøttdeigen er i plast, rømmen er i plast, osten er i plast, tacosausen er i glass og metall.

Ting vi allerede gjør er å bruke matbokser i stedet for matpapir. Vi brukte tøybleier til ungene. Vi kjøper gjerne store bokser med f.eks. yoghurt heller enn porsjonspakker. (Samtidig er jo enkelte varer i porsjonsstørrelse praktisk, spesielt til matpakkene.)

Målet er ikke zero waste, men å få redusert søpla litt i alle fall.

Tips?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kan prøve å kutte unødvendige dilldall?

Skrevet
7 minutter siden, PussLe! skrev:

Vi kan prøve å kutte unødvendige dilldall?

Hva slags dilldall kan det være?

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Sushi skrev:

Hovedproblemet er nok at det meste av mat kommer i store mengder plastemballasje. Bare etter å ha laget én middag er plast-søpla halvfull. Eksempel på en tacomiddag: Tortillas eller tortillachips er i plast, paprika og agurk er i plast, kjøttdeigen er i plast, rømmen er i plast, osten er i plast, tacosausen er i glass og metall.

Her lages maten selv, mest på grunn av smak, men mindre avfall er jo en hyggelig bieffekt.

Tacomiddag: Lefser bakes. Salsa lages. Krydder lages. Grønnsaker kjøpes i store kvanta. Kjøtt i økonomipakker, der mesteparten fryses ned. 

Tilsvarende med brødmat og knekkebrød - baker alt selv. 

Kjøper økonomipakninger av rengjøringsmidler på Rusta og Staples. 

Bruker bærenett, og har søppel i nedbrytbare poser. 

Komposterer matavfall. 

Droppet alt av microplast som skylles "rett ut i havet". Tannkrem med slipeeffekt, peelingkrem, mm. 

Anonymkode: 4ce95...9ec

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Sushi skrev:

Hva slags dilldall kan det være?

Ting man egentlig ikke trenger men kjøper bare for å kjøpe :)

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her lages maten selv, mest på grunn av smak, men mindre avfall er jo en hyggelig bieffekt.

Tacomiddag: Lefser bakes. Salsa lages. Krydder lages. Grønnsaker kjøpes i store kvanta. Kjøtt i økonomipakker, der mesteparten fryses ned. 

Tilsvarende med brødmat og knekkebrød - baker alt selv. 

Kjøper økonomipakninger av rengjøringsmidler på Rusta og Staples. 

Bruker bærenett, og har søppel i nedbrytbare poser. 

Komposterer matavfall. 

Droppet alt av microplast som skylles "rett ut i havet". Tannkrem med slipeeffekt, peelingkrem, mm. 

Anonymkode: 4ce95...9ec

Takk for tips! Vi lager også mye selv, som tacokrydder, men ikke tacolefser og tortillachips. Høres godt ut å lage lefsene da, så det skal jeg sjekke ut. Fryser du ned lefser?

Jeg tror aldri jeg har sett paprika eller agurk uten plast rundt, eller i store kvanta... Men vurderer å kjøpe sånne grønnsaksnett som man kan bruke i stedet for poser til løk, epler og andre ting i løsvekt.

Hva slags kjøtt kjøper du i store kvanta, og hvor? 

Vi komposterer også matavfall og bruker bærenett. Hvor kjøper du nedbrytbare søppelposer?

Tannkremen må jeg jammen sjekke om har mikroplast, den har ikke slipeeffekt såvidt jeg vet.

52 minutter siden, PussLe! skrev:

Ting man egentlig ikke trenger men kjøper bare for å kjøpe :)

Ok, der tror jeg vi er ganske flinke allerede, men man kan alltids bli enda bedre :) Det å begrense forbruket er jo det beste man kan gjøre for miljøet.

Skrevet

Nå har jeg jammen bestilt meg grønnsaksnett :jepp: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...