Gå til innhold

Hvor viktig er det å bry seg om penger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Rosaboble15 skrev:

Avklar slike ting tidlig. Forklar forholdet du har til jobben, ditt syn på din nåværende stilling/sjefstillingen osv. tidlig. På den måten kan du luke ut de som har et annet syn enn deg tidlig, og du slipper å forelske deg i noen som har et så annerledes syn enn deg at de sannsynligvis kommer til å dumpe deg for dette før eller senere.

Jeg vet dette er vanskelig, men prøv å ikke la erfaringene med forrige date påvirke ditt forhold med den neste. Ha gjerne visse erfaringer (både gode og vonde) i bakhodet, men ikke bruk det mot den nye daten. Jeg datet selv en fyr for litt siden, som tydeligvis følte seg utnyttet økonomisk av den forrige, noe som kom til uttrykk da han plutselig begynte å skrike til meg at jeg var egoistisk, kjip og at jeg utnyttet ham fordi jeg ikke orket desserten han hadde kjøpt og som vitsstnok var alt for dyr. Da hadde jeg tatt alle kostnadene ved å komme meg dit (det var langt), kjørt omvei for å plukke han opp på veien og spandert middag. Følte meg ikke egentlig truffet av den skrikingen hans, men uansett hvordan han har forklart seg og sagt unnskyld i ettertid, så har jeg ikke vært på flere dater med han, og kommer ikke til å gjøre det i fremtiden heller. 

Husk at alle kan møte på kjipe mennesker, alle kan bli såret og det er normalt å føle seg litt utnyttet på en eller annen måte når noe ender litt brått og uventet.

Til slutt vil jeg bare gi deg en :klem: og ønske lykke til med datingen i fremtiden! For meg høres du ut som en mann med riktige prioriteringer og et fornuftig forhold til jobb og økonomi og jeg håper du finner noen som setter pris på det! 

Det gjør jeg alltid, og det gjorde jeg med henne når vi møttes. Forklarte spesifikt hvordan jeg hadde fått til denne reisen og at det var første gang jeg noen sinne var utafor Norge. At jeg aldri kom til å ta over sjefsjobben permanent fordi jeg følte ikke at jeg trengte mer og ville leve et liv som ikke bare besto av å jobbe. Hun hadde så full innsikt i økonomien min som det går ann å ha uten å ha direkte tilgang til bankkontoen min.

Akkurat det er jeg veldig bevist på, så akkurat nå tør jeg ikke å date overhode, det jævligste er at jeg forsatt er forelsket i henne for jeg ser et bilde fra et sted vi vært tenker på hvor bra vi hadde det der og da, hvor glad og trygg jeg følte meg for første gang i mitt liv. Og så faller jeg til jorda igjen når realiteten kommer tilbake. Jeg var ikke noen vent tils jeg gifter meg type fyr, men pga alt som hadde skjedd er jeg introvert som pga jobb må ha lært meg å bli ekstrovert. Men det krever konsentrasjon og måtte i starten bare late som at jeg hadde peiling på hva jeg gjorde i jobben mens jeg fant ut av det for å prøve å imponere. Så jeg var aldri flink med kvinner og bestemte meg for å vente tils jeg fant meg en kjæreste som likte meg slik jeg likte henne. Jeg faket selvfølgelig litt selvtilit når vi startet å date når jeg i realiteten var ekstremt nervøs. Men etter tredje date sa jeg til henne at jeg egentlig ikke hadde noen erfaringer med kvinner, hun var bokstavelig talt den 5 kvinnen jeg hadde kysset på 28 år. Var det som var så forvirrende også, for hun virket aldri å ha noen problemer med å lære meg opp i starten. Virket mer som hun syntes det var en gøy lek å måtte være litt lærer i senga. Men dette har ødelagt minnet mitt om første gangen min også, for jeg følte meg så ivaretatt den kvelden, og måten forholdet avsluttet på var som om det var med en annen person. Begynner jo å spekulere på om hun bare spilte rollen hun skjønte jeg villa ha slik at hun kunne få den reisen. 

Vil nettopp ikke begynne å mistenke en annen kvinne skulle jeg møte ei som jeg liker. Og det er ærlig talt ikke pengene hun "kostet" meg som sårer meg. Hadde hun gjort slutt på vanlig måte og sagt at hun dessverre ikke følte seg like forelsket i meg som jeg var i henne så ville jeg blitt lei meg men jeg hadde akseptert det. Tanken på at hun derimot aldri brydde seg og bare om opplevelsen jeg kunne gi henne den sommeren, fikk meg til å tro at jeg var på vei inn i et langt og seriøst forhold, og på toppen av det hele var utro. 

Jeg føler meg så utrolig dum som trodde på at dette var ekte, jeg vet jeg ikke er verdt like lite som faren min og de på skolen fikk meg til å tro. Men samtidig de gangene de angrep meg verbalt gjorde det vondt fordi det delvis føltes sant det de sa, og fikk høre flere ganger at bare prostituerte ville ha noe med meg å gjøre så jeg burde skaffe meg en godt betalt jobb så tidlig som mulig. 

Anonymkode: d49c4...846

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring, er at mine venninner som har vært opptatt av god økonomi, har selv jobbet hardt for det selv. Og har gjerne da møtt en lignende mann. Vi andre som ble sykepleiere, barnehagelærere osv, vi valgte mer normale menn. Så har vi noen ytterst få, som ville jobbe minst mulig selv, og få en rik mann. Hvordan det har gått med de, vet jeg ikke. Da de ikke var venner jeg hadde mye til felles med.

Vil vel tro en del unge kvinner drømmer om fin enebolig, to fine biler, to barn, fine ferier osv. Og dermed må de finne en mann som tjener bra. 

Jeg har aldri brydd meg om mannens økonomi, så lenge han kan forsørge seg selv. Men jeg bryr meg ikke om materielle ting.

Anonymkode: 694f1...d7f

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg alltid, og det gjorde jeg med henne når vi møttes. Forklarte spesifikt hvordan jeg hadde fått til denne reisen og at det var første gang jeg noen sinne var utafor Norge. At jeg aldri kom til å ta over sjefsjobben permanent fordi jeg følte ikke at jeg trengte mer og ville leve et liv som ikke bare besto av å jobbe. Hun hadde så full innsikt i økonomien min som det går ann å ha uten å ha direkte tilgang til bankkontoen min.

Akkurat det er jeg veldig bevist på, så akkurat nå tør jeg ikke å date overhode, det jævligste er at jeg forsatt er forelsket i henne for jeg ser et bilde fra et sted vi vært tenker på hvor bra vi hadde det der og da, hvor glad og trygg jeg følte meg for første gang i mitt liv. Og så faller jeg til jorda igjen når realiteten kommer tilbake. Jeg var ikke noen vent tils jeg gifter meg type fyr, men pga alt som hadde skjedd er jeg introvert som pga jobb må ha lært meg å bli ekstrovert. Men det krever konsentrasjon og måtte i starten bare late som at jeg hadde peiling på hva jeg gjorde i jobben mens jeg fant ut av det for å prøve å imponere. Så jeg var aldri flink med kvinner og bestemte meg for å vente tils jeg fant meg en kjæreste som likte meg slik jeg likte henne. Jeg faket selvfølgelig litt selvtilit når vi startet å date når jeg i realiteten var ekstremt nervøs. Men etter tredje date sa jeg til henne at jeg egentlig ikke hadde noen erfaringer med kvinner, hun var bokstavelig talt den 5 kvinnen jeg hadde kysset på 28 år. Var det som var så forvirrende også, for hun virket aldri å ha noen problemer med å lære meg opp i starten. Virket mer som hun syntes det var en gøy lek å måtte være litt lærer i senga. Men dette har ødelagt minnet mitt om første gangen min også, for jeg følte meg så ivaretatt den kvelden, og måten forholdet avsluttet på var som om det var med en annen person. Begynner jo å spekulere på om hun bare spilte rollen hun skjønte jeg villa ha slik at hun kunne få den reisen. 

Vil nettopp ikke begynne å mistenke en annen kvinne skulle jeg møte ei som jeg liker. Og det er ærlig talt ikke pengene hun "kostet" meg som sårer meg. Hadde hun gjort slutt på vanlig måte og sagt at hun dessverre ikke følte seg like forelsket i meg som jeg var i henne så ville jeg blitt lei meg men jeg hadde akseptert det. Tanken på at hun derimot aldri brydde seg og bare om opplevelsen jeg kunne gi henne den sommeren, fikk meg til å tro at jeg var på vei inn i et langt og seriøst forhold, og på toppen av det hele var utro. 

Jeg føler meg så utrolig dum som trodde på at dette var ekte, jeg vet jeg ikke er verdt like lite som faren min og de på skolen fikk meg til å tro. Men samtidig de gangene de angrep meg verbalt gjorde det vondt fordi det delvis føltes sant det de sa, og fikk høre flere ganger at bare prostituerte ville ha noe med meg å gjøre så jeg burde skaffe meg en godt betalt jobb så tidlig som mulig. 

Er nok lurt å prosessere dette litt før man begynner å date på nytt. Ikke for å være kjip at jeg skriver det, men enhver mann må stålsette seg for at man kan bli utsatt for golddiggere igjen. Livet er hardt i dagens samfunn, og individualisme og vellykkethet står sterkt, ikke minst for kvinner som søker en partner. Så det er dessverre ikke uvanlig at man opplever dette mange ganger før man eventuelt treffer en mindre materialistisk og jordnær partner. 

Vil foreslå at du lærer deg å bli litt mindre naiv. Når du dater noen, så bør man ikke tilby "sitt jordiske gods og gull" i begynnelsen (dvs. at man kjøper ting til dem eller tar dem med på dyre reiser), fordi man som du nå har fått oppleve, ikke vet om de liker deg som person eller kun det du kan tilby av opplevelser og ting. Dating bør være "low key" i begynnelsen, slik at man får lært hverandre å kjenne uten at man legger ut den røde løperen. 

Anonymkode: ed316...1f5

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at det er følelsen av å bli lurt som er det vondeste, det var det nok for han også, det var et eksempel på hvordan man kan skremme noen vekk hvis man velger å dra med for mye av gamle erfaringer inn i noe nytt. Nå skal det sies at det hadde kommet frem flere ting som gjorde at jeg var skeptisk til et forhold mellom oss, men det ble uansett den endelige bekreftelsen på at det aldri hadde fungert. 

Prøv å tenke at hun ikke er den eneste som kan få deg til å føle disse tingene, for det er hun faktisk ikke! Det blir selvfølgelig ekstra spesielt når hun på mange måter var din første, men det går over. Tenk heller på hva du har lært, både på godt og vondt og på hva du kan ta med videre med neste person du dater (jeg vet at du ikke er klar for det nå, men det blir du!). 

Kanskje hun spilte en rolle hele tiden eller kanskje hun bare forandrer personlighet når hun er interessert i noen, slik at det du så på slutten er sånn hun behandler de hun ikke er interessert i. Folk har ulike måter å takle det å gjøre det slutt på, har hørt mange rare historier om det, også med folk som ikke i utgangspunktet er dårlige mennesker.

Uansett håper jeg du fortsetter å leve det livet du trives med, og at du møter noen som setter pris på deg og som vil dele livet sitt med deg sånn som DU er!

AnonymBruker
Skrevet

For min del betyr økonomisk trygghet mye. At man vet hva man har å forholde seg til og nok til å klare seg. Jeg er ikke avhengig av en mann for å få økonomisk trygghet heldigvis, men var sammen med en mann en gang, som brukte opp alle mine penger, tok opp flere lån i mitt navn og lurte meg opp i stry. Vi var sammen i 2 år før jeg gjennomskuet ham ordentlig. 

Etter det bestemte jeg meg for at jeg aldri skulle la meg lure igjen, og jeg skulle finne en mann som tjente sine egne penger. Da jeg traff min nåværende mann hadde jeg fremdeles 50.000,- igjen å betale ned på gjelden exen skaffet meg. Da vi ble kjærester kort tid etter var jeg superærlig. Fortalte at jeg hadde en del gjeld, og hvorfor. At jeg jobbet beinhardt med å betale ned og at før den var vekke ville jeg ikke bruke noe særlig penger. Han tok det bra. Og hadde han ikke gjort det ville jeg tenkt at han var som ekskjæresten min.. 

Anonymkode: e79ee...b87

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Rosaboble15 skrev:

Jeg skjønner at det er følelsen av å bli lurt som er det vondeste, det var det nok for han også, det var et eksempel på hvordan man kan skremme noen vekk hvis man velger å dra med for mye av gamle erfaringer inn i noe nytt. Nå skal det sies at det hadde kommet frem flere ting som gjorde at jeg var skeptisk til et forhold mellom oss, men det ble uansett den endelige bekreftelsen på at det aldri hadde fungert. 

Prøv å tenke at hun ikke er den eneste som kan få deg til å føle disse tingene, for det er hun faktisk ikke! Det blir selvfølgelig ekstra spesielt når hun på mange måter var din første, men det går over. Tenk heller på hva du har lært, både på godt og vondt og på hva du kan ta med videre med neste person du dater (jeg vet at du ikke er klar for det nå, men det blir du!). 

Kanskje hun spilte en rolle hele tiden eller kanskje hun bare forandrer personlighet når hun er interessert i noen, slik at det du så på slutten er sånn hun behandler de hun ikke er interessert i. Folk har ulike måter å takle det å gjøre det slutt på, har hørt mange rare historier om det, også med folk som ikke i utgangspunktet er dårlige mennesker.

Uansett håper jeg du fortsetter å leve det livet du trives med, og at du møter noen som setter pris på deg og som vil dele livet sitt med deg sånn som DU er!

Takk, trengte å få d ut og få tilbakemelding på d

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg traff nåværende kjæreste for en tid tilbake var han veldig tilbakeholden med å snakke om økonomi osv. Vi startet å date på sommeren og var aldri hos han, da dro vi alltid på hytta til faren hans, som jo var fin, men ikke overdådig. Vi byttet på å betale for det vi gjorde og han var ikke mer enn normalt spandabel.

Nå, en stund etter som vi er samboere var dette et spill for galleriet, mannen var livredd for at jeg skulle velge han for pengene, og fikk det til å fremstå som han var på normalnivå. Sannheten er at han er veldig rik, men har hele voksne livet opplevd at folk har ønsket å utnytte han for penger, at damer har villet være sammen med han for å få en smak av hans livsstil.... Så ja, mange damer bryr seg dessverre om slik!

Anonymkode: 4fcb9...612

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...