Gå til innhold

Forslag til flytende mat?

lille humla

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Den smaker sjokolade. Om det du sier "at skal være sunt men som smaker...". Jeg bruker ikke dette fordi det skal være sunt, men fordi jeg trenger proteinene (kan ikke spise vanlig mat).

Anonymkode: 914d5...af2

Det var ikke ment som kritikk av deg, kjenner noen som faktisk liker det. Men smaken er forskjellig, jeg avskyr lukta som sagt. Venninner har forsøkt å få meg overbevist om at sånne sunne ferdige shaker er sunt og godt. Må innrømme at jeg ikke er så glad i søtt. 

Da må det være ekte varer som softis og god sjokolade og lakris. 

Hvis du ikke kan spise vanlig mat, men kan spise dette, hva er grunnen til det? Du trenger ikke svare, ble bare litt nysgjerrig. 

Endret av Atea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Atea skrev:

Det var ikke ment som kritikk av deg, kjenner noen som faktisk liker det. Men smaken er forskjellig, jeg avskyr lukta som sagt. Venninner har forsøkt å få meg overbevist om at sånne sunne ferdige shaker er sunt og godt. Må innrømme at jeg ikke er så glad i søtt. 

Hvis du ikke kan spise vanlig mat, men kan spise dette, hva er grunnen til det? Du trenger ikke svare, ble bare litt nysgjerrig. 

Takk :)  Jeg tok det ikke som kritikk. Jeg mener også at  proteintilskudd er unødvendig når man kan spise normal mat. Mange får også i seg for mye proteiner (noe som er uheldig, ettersom proteinoverskuddet legger seg som fett rundt innvollene. Man kan også få proteinforgiftning. Derfor er det viktig å ikke overdrive proteininntak. Og ved et vanlig kosthold med kjøtt/fisk + grønnsaker og det andre vi trenger er mer enn godt nok også for de som trener).

Om meg. Jeg har helsemessige utfordringer som er årsak til at jeg ikke kan svelge mat, og jeg har heller ikke helse til å koke og mose mat. Derfor må jeg velge den lettvinte løsningen (proteinpulver og melk), som jeg på ingen måte anbefaler andre for langvarig bruk, ettersom jeg absolutt for tiden mangler viktige næringsstoffer i kostholdet mitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Atea skrev:

Venninner har forsøkt å få meg overbevist om at sånne sunne ferdige shaker er sunt og godt

Venninnene tar feil. Normal mat er sunnere enn slike shaker. Shakene inneholder også kunstig søtstoff (noe som ikke er sunt). I media har det stått mye om at mange overdriver proteininntak ved bruk av slike shaker i tillegg til proteinrik mat, og det får helseskadelige følger (som nevnt over: proteinoverskuddet legger seg som fett rundt innvoller og et svært høyt proteininntak kan også gi proteinforgiftning). Mange blander jo proteinpulver i omtrent alt de spiser (proteinpannekaker, proteinmuffins osv). Så det er viktig å regne ut hvor mange gram protein man har bruk for. Ved et normalt kosthold derimot, med vanlig mat, tror jeg at de fleste får i seg akkurat passe mengde proteiner, uten å måtte regne det ut.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktsmoothies og grønne smoothies, google det. Og spis ofte og mere. Potetmos og annen most mat, lag "babymat" til hen.

Det er ikke proteiner man trenger egentlig, det er ikke der kaloriene er, det er ikke proteinet i seg selv som metter. For å få kalorier må man enten spise karbohydrater eller fett. Proteinpulver inneholder ofte både fett og sukker, og dyreprotein har mye fett, og melk har også sukker, så det er derfor det metter...

Anonymkode: 9d22f...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semulegrynsgrøt! Helt klumpfritt og vanlig mat :) Eller rømmegrøt dersom personen liker det bedre.. Smoothie, joghurt og is er allerede nevnt. Jeg ville heller fokusert på å få i meg NOE, heller enn at det skal være så sunt.. Det er vel sikkert bare snakk om noen dager til før det går greit å spise veldig kokt lapskaus og lignende? Spørs hva slags operasjon det er.. Prøv og varier smakene litt, tilby en kopp lunken te eller kakao :) 

Anonymkode: 2f150...ad6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.8.2018 den 11.39, lille humla skrev:

Jeg har prøvd å lage smoothie av bare banan, jordbær og juice (slik at det ikke er frø i den). Legen sa at h*n får leve på hvitvin og suppe (sikkert med ett glimt i øyet)...  Takk for svar, er litt bekymret. 

For en idiotisk lege.

Anonymkode: 427f8...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det? Fikk pasienten i seg noe flytende mat??? 

God bedring til pasienten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...