Gå til innhold

Uhygienisk tenåring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi på 13 har ikke dusja på mange dager. Hun skifter heller nesten aldri undertøy. Vi minner henne regelmessig på at hun må huske å skifte klær. Jeg tror ikke hun glemmer det, jeg tror heller det er det at hun ikke bryr seg. Hun er litt flinkere til å være hygienisk når det er skole, men nå som det er ferie, gir hun blaffen! Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: 4366a...04b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du minner henne ikke på det, du forteller at hun skal gå i dusjen! Ikke noen bønn. Å gjør dette helt til det går av seg selv 

Anonymkode: 26303...772

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Be henne gjøre det som den over skriver. Er hun deprimert eller har det vanskelig? Ellers er det vel ikke helt unormalt at tenåringer er litt uhygieniske 

Anonymkode: cb0e2...1ba

• Liker 1
Skrevet

Enig med de over. 

Skrevet

Ikke spør, eller minn henne på det. Si at hun må. Du kan eventuelt frata henne månedslønn (hvis hun får), eller lignende hvis hun ikke dusjer.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, la jenta velge selv! 

Her i huset må barna enten dusje(håret tas annenhverdag), eller vaske fjes, hender, underarmer, bryst, rygg og underliv og føtter hver dag. Helt uaktuelt å komme til frokost uten å se velstelt ut, og veldig lukte friskt! 

Selvom det er ferie, har de jo aktiviteter å gjøre om dagen, og venner å være med, så her er det ingen forskjell på årstid.

Nå høres jeg ut som en streng mor, men har satt meg ned med barna for å snakke med de om hvorfor det er viktig å stelle seg.

Anonymkode: 9d79a...d8d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var akkurat på samme måte da jeg var tenåring, grunnen til det var for meg var at jeg var deprimert. Du burde snakke med henne om det og ta henne med til fastlegen slik at dere kan få en henvisning til BUP der dere kan få hjelp fra psykolog.

Anonymkode: 8a543...3eb

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var akkurat på samme måte da jeg var tenåring, grunnen til det var for meg var at jeg var deprimert. Du burde snakke med henne om det og ta henne med til fastlegen slik at dere kan få en henvisning til BUP der dere kan få hjelp fra psykolog.

Kanskje greit å ikke overtolke. 

Anonymkode: f0590...70a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet å vaske meg da jeg var rundt 13. Helt bevisst, for å unngå at pappa kom for tett på. 

Jeg er nå 36, og mamma vet fremdeles ingenting. 

Sannsynligvis ikke tilfelle hos deg, men mange tenåringer er deprimerte for eksempel. 

Anonymkode: 76fb9...59a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje greit å ikke overtolke. 

Anonymkode: f0590...70a

Det er jo sant, men det at hun er deprimert kan være en grunn og man bør jo ta det alvorlig og gjøre noe med det? Det er jo ikke noe negativt om moren tar det opp med datteren og de får snakket med psykolog selvom det skulle vise seg at det ikke er depresjon som ligger bak?

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, la jenta velge selv! 

Her i huset må barna enten dusje(håret tas annenhverdag), eller vaske fjes, hender, underarmer, bryst, rygg og underliv og føtter hver dag. Helt uaktuelt å komme til frokost uten å se velstelt ut, og veldig lukte friskt! 

Selvom det er ferie, har de jo aktiviteter å gjøre om dagen, og venner å være med, så her er det ingen forskjell på årstid.

Nå høres jeg ut som en streng mor, men har satt meg ned med barna for å snakke med de om hvorfor det er viktig å stelle seg.

Anonymkode: 9d79a...d8d

Hva var grunnen?

AnonymBruker
Skrevet

Var akkurat lik da jeg var tenåring. Jeg brydde meg rett og slett ikke. Sto opp om morgenen og det "enkleste" var bare ta på klærne som lå rett foran meg på gulvet og starte dagen. Husker mamma og de tok det opp med meg mange ganger, men det hjalp aldri. 

Nå i voksen alder er jeg nesten for hygenisk. Så hun vil nok forstå det etterhvert at man må dusje/vaske seg daglig. Ta på rent undertøy og rene klær, pusse tenner osv. 

Anonymkode: d7df5...452

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...