Gå til innhold

Slutte med p-pille

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! :) Jeg er en 23 år gammel kvinne som har bestemt meg for å slutte med p-pillen. Jeg har gått på p-piller siden jeg var 16 år. Har gått på forskjellige merker, men går per nå på Mercilon. Jeg har også slitt psykisk i mange år, og har en liten mistanke om at p-pillene bidrar til å gjøre det verre. I tillegg er det jo fare for blodpropp, og pillene tukler med kroppens naturlige hormoner og alt det der, og jeg vil rett og slett ikke gå på det lenger... Jeg er i et fast forhold, og kjæresten syns bare det er bra jeg dropper pillen og at vi heller tyr til kondom. 

Men hva kan jeg forvente skjer når man slutter på p-piller? Legen har sagt at jeg kan forvente en del humørsvingninger osv den første tiden, og kanskje uren hud? Jeg kan dog ikke huske at p-pillene har hatt noen innvirkning på huden min i det hele tatt. Jeg har vært i kontakt med lege naturligvis, men vil høre andres erfaringer. Hvordan ble sexlysten deres? Gikk dere ned/opp i vekt, merket dere noe spesielt på humøret? 

Anonymkode: 1d145...126

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan anbefale youtube-kanalen FemmeHead for mye bra info rundt pilleslutt. Sånn generelt er det veldig individuelt hvordan man reagerer når man slutter på pillen, akkurat som bivirkningene man får av pillene også er ulike fra dame til dame. Rett og slett fordi vi alle har vår egen personlige hormon-coctkail som er ganske forskjellig fra den kunstige cocktailen som pillene inneholder.

Det som skjer, er at kroppen plutselig må begynne å produsere sine egne hormoner igjen, og det kan ta litt tid før den klarer å få til riktig balanse mellom østrogen, progesteron og testosteron. Dette kan ta opptil et års tid for noen, mens for andre skjer det ganske raskt. 

Meg selv etter pilleslutt: har fått bedre humør og ser mer positivt på livet. Jeg mistet en del hår i prosessen, men det har begynt å komme seg igjen. Fikk fetere hud, men ikke kritisk. Bittelitt kviser rundt mensen, men langt ifra like mye som i puberteten. Min sexlyst og vekt har alltid vært stabil både på og av pillen, så ingen endringer der.. :) 

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...