Gå til innhold

Psykiske diagnoser fungerer ikke

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at når noen får en diagnose, så føler de at de lettere blir forstått.

MEN jeg føler at diagnosesystemmet innen psykisk helsevern gjør vondt verre. Det ser ut til at folk først må ha en diagnose for at de skal få hjelp, men det kommer og an på hvilken diagnose. Får noen en asperger diagnose kan de få høre av hjelpeaparatet: "siden du har asperger kan vi ikke hjelpe deg". jeg kjenner en venninne av meg som har fått høre det.

Det settes diagnoser i hytt å pine, men det er kun en liten brøkdel av de med diagnose som får hjelp. Resten blir skjøvet til side og satt på uføretrygd livet ut for at det er det som er lettes og for at helsevesenet har ikke kapasitet til mer. Diagnose eller ei... det er på papiret... ikke noe mer å gjøre enn å stemple med diagnose så alle har et svar på "problemet"!

Anonymkode: 088e5...54c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig i det som du skriver.

Anonymkode: f017e...7fc

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår at når noen får en diagnose, så føler de at de lettere blir forstått.

MEN jeg føler at diagnosesystemmet innen psykisk helsevern gjør vondt verre. Det ser ut til at folk først må ha en diagnose for at de skal få hjelp, men det kommer og an på hvilken diagnose. Får noen en asperger diagnose kan de få høre av hjelpeaparatet: "siden du har asperger kan vi ikke hjelpe deg". jeg kjenner en venninne av meg som har fått høre det.

Det settes diagnoser i hytt å pine, men det er kun en liten brøkdel av de med diagnose som får hjelp. Resten blir skjøvet til side og satt på uføretrygd livet ut for at det er det som er lettes og for at helsevesenet har ikke kapasitet til mer. Diagnose eller ei... det er på papiret... ikke noe mer å gjøre enn å stemple med diagnose så alle har et svar på "problemet"!

Anonymkode: 088e5...54c

Det finnes ikke kapasitet til å hjelpe andre.

Anonymkode: 23647...4f5

Skrevet (endret)

Så hva er løsningen? Å kutte ut diagnoser og gjøre at ingen får hjelp?

Diagnoser er jo bare sett med symptomer.

Endret av jabx
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, jabx said:

Så hva er løsningen? Å kutte ut diagnoser og gjøre at ingen får hjelp?

Diagnoser er jo bare sett med symptomer.

Finnes ingen behandling for aspergers. Ingen hjelp å få fra helsevesenet.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen fungerende behandling for Aspergers, og man har ikke kapasitet til å hjelpe noen hvis behandlingen ikke fungerer. Det er feil å påstå at kun en brøkdel av diagnosene får hjelp. Gjerne nevn hvilke, siden du så bastant påstår dette. 

Anonymkode: bceaf...23f

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at ting endrer seg i retning av at det blir mindre fokus på diagnoser, men heller hva som er dine utfordringer, men (!), det gjelder kun hvis du allerede har en diagnose. Litt som at hvis du ikke er diagnostisert med depresjon, så sliter du heller ikke med depresjon selv om behandleren ser at det er depresjon du har. 

Anonymkode: 003fd...ce1

Skrevet

Diagnoser trengs for å kunne hjelpe de som kan hjelpes. Hadde jeg fått diagnosen bipolar, er det mulig det er en annen behandlingsmetode enn jeg som har moderat/alvorlig depresjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes ingen behandling for aspergers. Ingen hjelp å få fra helsevesenet.

Kanskje ikke for aspergere i sin helhet, men det går visst nok an å få hjelp for plagene de kan ha. Det finnes hjelp for OCD, men dessverre er det ikke alle det funker på, så det er mer som 50/50 sjanse om du blir bedre av det. Det finnes også medisiner til ADHD og depresjon, for de som har det.

Anonymkode: 11967...660

AnonymBruker
Skrevet

Folk er forskjellige. Noen blir psykere av å bli fortalt sin diagnose, andre får aha opplevelse og tar grep selv. Men i dette byråkratiets verden så må man ha diagnose på papir for å ha rett på noesomhelst hjelp.

Anonymkode: e236f...d10

• Liker 1
Skrevet

Hva er du ute etter - i forhold til behandling av Asperger?

Å bli frisk? Det fungerer da ikke..

Asperger kommer av en hjerneorganisk svikt/dysfunksjon, så det blir som å skulle gjøre en med down «frisk».

Det de derimot kan hjelpe til med, (og hjelper med), er å tilrettelegge for personen slik at å leve med Asperger blir enklere for personen.

De kan også hjelpe personen psykososialt, hvordan akseptere, leve med og gjøre det beste utav tilværelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen forslag til hvordan dette burde endres for å bli bedre? Mener du at psykiatere og psykologer burde slutte helt å sette diagnoser?

Anonymkode: f017e...7fc

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at de aner ikke årsakene til diagnosene de setter. Autisme, asberger og ADHD er forårsaket av kvikksølv i hjernen f.ex., men dette er det ikke "lov" å forske på en gang, da mister man legelisensen (ref. Wakefield).

Så lenge man ikke vet årsakene kan man egentlig ikke hjelpe. Noen kan få "plaster" på plagene sine, mens andre ikke kan det. Om man visste årsaken kunne man jobbe med det på en helt annen måte.

F.ex. vet jeg nå at min depresjon var forårsaket av fjerning av amalgam + en virusinfeksjon på nervesystemet, og etter jeg begynte å jobbe med dette har jeg ikke vært deprimert, altså ikke på to år. Kan fortsatt bli sur og lei og apatisk, men den der mørke depresjonen virker som den er helt borte.

Anonymkode: eac50...b7c

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at de aner ikke årsakene til diagnosene de setter. Autisme, asberger og ADHD er forårsaket av kvikksølv i hjernen f.ex., men dette er det ikke "lov" å forske på en gang, da mister man legelisensen (ref. Wakefield).

Så lenge man ikke vet årsakene kan man egentlig ikke hjelpe. Noen kan få "plaster" på plagene sine, mens andre ikke kan det. Om man visste årsaken kunne man jobbe med det på en helt annen måte.

F.ex. vet jeg nå at min depresjon var forårsaket av fjerning av amalgam + en virusinfeksjon på nervesystemet, og etter jeg begynte å jobbe med dette har jeg ikke vært deprimert, altså ikke på to år. Kan fortsatt bli sur og lei og apatisk, men den der mørke depresjonen virker som den er helt borte.

Det er da mange diagnoser vi vet grunnen for. 

Selv har jeg ptsd, og det kommer natuligvis nok av traumer. 

Anonymkode: 6efbf...bbc

AnonymBruker
Skrevet

Det er 3 hovedproblemer i psykiatrien.

1. Piller brukes i stor grad for å dempe symptomer uten at noen problemer/årsaker behandles. Folk blir ikke friskere, men hangler seg gjennom hverdagen. Moderne lobotomi fordi man ikke kan/vil eller har ressurser til å gi skikkelig hjelp.

2. Feildiagnostisering/feilbehandling basert på synsing fordi man ikke har tatt rede på det som ligger bak symptomene/oppførselen.

3. Legger skylda på pasienten når behandlingen ikke virker.

Anonymkode: 11d2a...ff0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått både hos DPS og privatpraktiserende psykologer, og jevnt over har de privatpraktiserende tidligere jobbet ved et DPS. De gir uttrykk for at de (heller) ikke liker fokuset på diagnoser, fordi det kan begrense den hjelpen du får, eller ikke får. Du er ikke syk nok, eller for syk. Eller du får kun en type behandling i så og så mange timer, selv om livet er mer komplisert og behovet er mer omfattende enn bare diagnosen. Og hva med alle de som ikke kommer inn under noen diagnose, men har tydelige og omfattende problemer? Jo, de stiller bakerst i køen. Og dette er gjerne personer som, med litt hjelp, raskt kunne klart å være tilbake i arbeid og fått livet på stell igjen. Istedet lar man det skure og gå, for det kun er de tyngste pasientene man har midler til å hjelpe. Det er trist. Ikke rart at mange må bli veldig mye verre før de får hjelp.

I det private er det annerledes. Jeg har opplevd mye mer helhetstenkning og at man tar seg den tiden det tar. Man setter ikke begrensningene i første timen. Og det er rom for å snakke om alt man grubler på.

Jeg skjønner at man må sette grenser og ha noe å gå etter. Men det ekskluderer mange som kunne klart å stable seg på beina med bare _litt_ hjelp. Det samme gjelder i NAV-systemet. Man MÅ ha en diagnose for å få støtte til noe. Hvorfor skal ikke en som trenger bittelitt hjelp en kort periode få det, når det hadde hjulpet vedkommende raskt tilbake til jobb og skattebetaling? Istedet må man kave til man stuper og blir trygdet.

Anonymkode: 85177...83c

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med en diagnose så kan man lettere behandle sykdommer. Feks er årsaken psykatriske diagnoser er arv, miljø eller begge deler. Årsakene til fysiske diagnoser kan være genetisk, resultat av livsstil og miljø. Når det er mistanke om sykdom så blir det foretatt utredninger. Første man gjør er å kontakte fastlegen. Kan ikke h*n  fastslå en diagnose så blir man henvist til spesialhelsetjenesten for en en utvidet utredning og i de aller fleste tilfelle få en diagnose. Kanskje trenger man medikamellbehandling, kanskje trenger man helsepersonell som har kompetanse på psykiske sykdommer eller atferdsvansker etc.

Det er selvfølgelig tilstander som ikke kan behandles medisinsk, men med tilrettelegging i hverdagen så kan mange leve et mer fullverdig liv. 

Anonymkode: 80e20...4ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...