Gå til innhold

Om psykisk hjelp "haster"

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har det ikke godt. Jeg har prøvd å bestille legetime før for å be om hjelp, men når legetimen har kommet har jeg en "god dag" eller bare feiger ut, tør ikke fortelle så jeg har funnet på andre grunner til at jeg er der. Vil gjerne ha hjelp selv om jeg føler det går bra der og da, fordi jeg vet at det brått blir veldig ille igjen. Men jeg synes det er vanskelig å be om hjelp. Jeg vet ikke egentlig hvorfor jeg ikke har det noe bra. For noen måneder siden brøt jeg sammen, da var jeg helt alene og fikk ikke snakket med noen om det eller snakket om det senere med noen. Tør ikke snakke med foreldrene mine fordi jeg er redd de skal bli bekymret og lei seg. Pluss at jeg skammer meg. Vi er heller ikke en familie som prater om vonde eller vanskelige ting, så jeg er vant med å holde alt inne i meg selv. 

Men hva gjør jeg om jeg føler at det haster litt med hjelp? At jeg ikke har tid til å vente på legetime. Om jeg føler jeg er i ferd med å bryte sammen eller har et sammenbrudd igjen? Er det noen steder jeg kan dra?

Anonymkode: f2a33...175

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bestilt en hastetime til legen mandag morgen, og bedt bedt om en henvisning til psykolog.

Mental Helses Hjelpetelefon
(hele døgnet)
telefon 116 123

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Legevakten.

Anonymkode: fdc54...e63

AnonymBruker
Skrevet

Som allerede nevnt kan du både bestille hastetime hos fastlegen i morgen eller dra til legevakten. De aller fleste kommuner har også akutt ambulant team som du kan kontakte hele døgnet, de vil da komme hjem til deg og gjøre en vurdering av hva som er mest hensiktsmessig hjelp for deg i situasjonen som du er. Dette kan enten være oppfølging av dem, henvisning til psykolog eller innleggelse på psykiatrisk akuttavdeling eller DPS.

Anonymkode: cd2f4...f4b

Skrevet

Bestill legetime så fort du kan. Kanskje du kan skrive et lite brev til legen din hvor du forteller alt og så leverer du dette på kontoret rett etter timen er bestilt. Levér det til de som er i skranken og be de gi det videre til din lege. Kanskje det kan være en løsning dersom din lege ikke har kapasitet før om "lenge".

AnonymBruker
Skrevet

Når man sliter med noe psykisk er det vanlig at det svinger litt opp og ned. Man har gode og dårlige dager. Så er man kanskje til legen på en god dag og bagatelliserer problemet både for seg selv og for legen. Og så er det skam oppå der. Det er en god idé å skrive ned de tingene som plager deg, før legetimen, og gi det til legen. Ellers risikerer du at legen ikke har nok å ta tak i for å kunne hjelpe deg. 

Anonymkode: 5d7dc...f82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du snakke med en venninne/venn/tante/kollega etc? Det er utrolig vanlig å "slite"- du er ikke nødvendigvis syk. Men du kan ha en depresjon, da hjelper det å kontakte legen. Legen vil sannsynligvis teste deg med et spørreskjema,da får du en scoore. Kanskje du vil ha hjelp av medisiner,ellers finnes det noe som heter rask psykisk helsehjelp i mange kommuner. Det er et lavterskeltilbud. Det blir verre om du prøver å holde det inni deg. Stol på meg-jeg har opplevd det. Snakk ut-psykisk helse er ikke skamfullt!! Du viser styrke ved å være sårbar. Klem og lykke til

Anonymkode: 1d6f7...e52

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være lurt å skrive ned stikkord om tankene dine på et ark som du tar med deg til legen. Og blir det vanskelig å si noe, så bare legger du fram arket og gir til legen når du er der. Da kan h*n få samtalen igang videre! 

Blir det akutt før du får time kan du ta kontakt med den lokale legevakten eller ambulant akutteam. De fleste byer skal ha det. 
Er det fare for liv her og nå ringer du 113. 

Anonymkode: 00144...c55

Skrevet

Legevakten, som tidligere nevnt! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...