AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #1 Skrevet 3. august 2018 Hei. Er det noen med diagnosen Borderline her? Uten at jeg har tatt kontakt med lege noen gang ang det at jeg sliter, så ser jeg at alle kriteriene passer på meg. Unntatt rusproblematikk. Hva skjedde med dere? Hvordan fikk dere diagnosen? Medisiner? Og hvordan går det nå? Anonymkode: ba402...3ee
Gjest SelinaKyle Skrevet 3. august 2018 #2 Skrevet 3. august 2018 Jeg slet i mange år, ble henvist til psyk.pol for utredning, fikk diagnosen borderline. Det er 10 år siden. Har i perioder gått på antidepressiva. Er idag frisk fra diagnosen borderline, men sliter med depresjoner og litt annet plukk fremdeles.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #3 Skrevet 3. august 2018 10 minutter siden, SelinaKyle skrev: Jeg slet i mange år, ble henvist til psyk.pol for utredning, fikk diagnosen borderline. Det er 10 år siden. Har i perioder gått på antidepressiva. Er idag frisk fra diagnosen borderline, men sliter med depresjoner og litt annet plukk fremdeles. Hvordan tok du opp med legen hva du slet med? Har ei hyggelig dame til lege, men hun "hører" liksom ikke på meg. Jatter med og sier "jaha", og så skjer det ikke noe. Og jeg får liksom ikke tillit til henne, og klarer dermed ikke si rett ut hva som sliter på meg. Anonymkode: ba402...3ee
Gjest SelinaKyle Skrevet 3. august 2018 #4 Skrevet 3. august 2018 Bestilte time hos legen, ved spørsmål om hva jeg bestilte time for, sa jeg at jeg mistenkte depresjon og ønsket utredning. Til legen beskrev jeg symptomene mine, hun henviste meg til psyk.pol. Opplevde det som veldig enkelt å bli henvist videre. Et tips: ikke si at du tror du har borderline. Ikke fordi det er noe galt med borderline, men fordi leger generelt har lite til overs for selvdiagnostisering og kan ta deg mindre alvorlig av den grunn. Ville heller sagt til legen at du ønsker henvisning til utredning, og beskrevet hva som gjør at livet er vanskelig for deg. Hvis du føler du identifiserer deg med borderline, er det garantert en del alvorlige ting som påvirker hverdagen din og livet ditt, og det bør tas på alvor av en lege. Kan jeg spørre hva symptomene er? Hva er det som sliter på deg?
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #5 Skrevet 3. august 2018 Alt dette beskriver meg, men har ikke rusproblemer: Uvanlig ustabilitet i humør og svarthvittenkning. Lidelsen manifesterer seg ofte ved episoder med skifte mellom idealisering og devaluering av andre mennesker, kaotiske og ustabile mellommenneskelige relasjoner, skiftende selvbilde, identitet og atferd. Symptomer opptrer særlig i nære personlige forhold, såkalte tilknytningsforhold. Forstyrrelser knyttet til lidelsen kan også omfatte selvskading. Tendens til å oppleve hyppige, sterke og langvarige tilstander av ubehagelig spenning, ofte utløst av opplevd avvisning, av å være ensom eller oppfatte seg som mislykket. Personer med borderline kan vise labilitet mellom sinne og angst eller mellom depresjon og angst, og temperamentsfull sensitivitet for følelsesladet stimuli. Personer med borderline kan være svært følsomme for hvordan andre behandler dem og reagerer sterkt på det de oppfatter som kritikk eller nedlatenhet. Følelser for andre skifter ofte markant fra positive til negative, vanligvis etter en skuffelse eller oppfattet trussel om å miste noen. Selvbildet kan også endre seg raskt fra svært positivt til svært negativt. Impulsiv atferd er vanlig, inkludert alkohol- eller stoffmisbruk, usikker sex, pengespill, bulimi, risikabel bilkjøring etc. Tilknytningsstudier antyder at personer med BPD samtidig som at de i stor grad søker intimitet/nærhet til andre mennesker, kan være hyper-oppmerksomme på tegn til avvisning eller ikke å bli verdsatt, samt at de har en tendens til å utvikle usikre, unnvikende, ambivalente relasjonsmønstre. De kan se verden generelt som farlig og ondskapsfull, og ha en tendens til å se seg selv som maktesløse, sårbare, uakseptable og usikre i selv-identitet. Indre smerte og uro, angst, avmakt og defensive reaksjoner, eller begrenset mestring og kommunikasjonsevne. Anonymkode: ba402...3ee
Gjest SelinaKyle Skrevet 4. august 2018 #6 Skrevet 4. august 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Alt dette beskriver meg, men har ikke rusproblemer: Uvanlig ustabilitet i humør og svarthvittenkning. Lidelsen manifesterer seg ofte ved episoder med skifte mellom idealisering og devaluering av andre mennesker, kaotiske og ustabile mellommenneskelige relasjoner, skiftende selvbilde, identitet og atferd. Symptomer opptrer særlig i nære personlige forhold, såkalte tilknytningsforhold. Forstyrrelser knyttet til lidelsen kan også omfatte selvskading. Tendens til å oppleve hyppige, sterke og langvarige tilstander av ubehagelig spenning, ofte utløst av opplevd avvisning, av å være ensom eller oppfatte seg som mislykket. Personer med borderline kan vise labilitet mellom sinne og angst eller mellom depresjon og angst, og temperamentsfull sensitivitet for følelsesladet stimuli. Personer med borderline kan være svært følsomme for hvordan andre behandler dem og reagerer sterkt på det de oppfatter som kritikk eller nedlatenhet. Følelser for andre skifter ofte markant fra positive til negative, vanligvis etter en skuffelse eller oppfattet trussel om å miste noen. Selvbildet kan også endre seg raskt fra svært positivt til svært negativt. Impulsiv atferd er vanlig, inkludert alkohol- eller stoffmisbruk, usikker sex, pengespill, bulimi, risikabel bilkjøring etc. Tilknytningsstudier antyder at personer med BPD samtidig som at de i stor grad søker intimitet/nærhet til andre mennesker, kan være hyper-oppmerksomme på tegn til avvisning eller ikke å bli verdsatt, samt at de har en tendens til å utvikle usikre, unnvikende, ambivalente relasjonsmønstre. De kan se verden generelt som farlig og ondskapsfull, og ha en tendens til å se seg selv som maktesløse, sårbare, uakseptable og usikre i selv-identitet. Indre smerte og uro, angst, avmakt og defensive reaksjoner, eller begrenset mestring og kommunikasjonsevne. Anonymkode: ba402...3ee Bruk dine egne ord når du forteller legen hva du sliter med, hvis du klarer. Skriv det ned hvis det er enklere enn å Fortelle legen det muntlig. Veldig mange setter diagnose på seg selv før de kommer til legen, ikke gjør det. Bruk konkrete eksempler fra hverdagen din, og ikke heng deg opp i at det skal matche med BPD-symptomene.
Slowdive Skrevet 4. august 2018 #7 Skrevet 4. august 2018 Fikk diagnosen i fjor (som 18 åring). Ble først henvist for depresjon, men det kom tydelig frem at det ikke "bare" var depresjon som var problemet. Det tok rundt et år før jeg fikk diagnosen. Medisiner fungerer ikke spesielt bra, noe som er ganske innlysende da man ikke kan medisinere port personlighetsrelaterte problemer. Det går ikke bra med meg per nå, og livet med borderline er særs slitsomt. Har slitt såpass mye med borderline at jeg aldri hadde klart meg uten hjelp fra helsevesenet. Har blant annet prøvd å ta mitt eget liv fire ganger, og har blitt tvangsinnlagt to ganger. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #8 Skrevet 9. august 2018 På 4.8.2018 den 10.10, SelinaKyle skrev: Bruk dine egne ord når du forteller legen hva du sliter med, hvis du klarer. Skriv det ned hvis det er enklere enn å Fortelle legen det muntlig. Veldig mange setter diagnose på seg selv før de kommer til legen, ikke gjør det. Bruk konkrete eksempler fra hverdagen din, og ikke heng deg opp i at det skal matche med BPD-symptomene. Ja, skal absolutt si ting med mine egne ord. Ikke interessert i å selvdiagnostisere, men ønsket bare å skrive et hurtig svar til deg akkurat her inne takktakk for "praten". Anonymkode: ba402...3ee
Gjest SelinaKyle Skrevet 9. august 2018 #9 Skrevet 9. august 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, skal absolutt si ting med mine egne ord. Ikke interessert i å selvdiagnostisere, men ønsket bare å skrive et hurtig svar til deg akkurat her inne takktakk for "praten". Anonymkode: ba402...3ee Bare hyggelig! Håpe det ordner seg for deg og at du får hjelp. Hvis det skulle vise seg at du har borderline, så vit at man gjennom riktig behandling og hardt arbeid med seg selv kan leve et godt liv, og til og med bli kvitt diagnosen.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2018 #10 Skrevet 9. august 2018 Gå til fastlegen og si at du sliter psykisk og vil ha hjelp. Fortell hvordan du har det, ikke hvilken diagnose du tror du har. Det er desverre mange som har fordommer mot borderline og tror at man aldri blir frisK. Det er fult mulig å bli frisk, men det krever en innsats fra deg. Behandlingen som er anbefalt for borderline er DBT (dialektisk atferdsterapi). Det er en tøff behandling som krever at du selv vil bli frisk og er villig til å gjøre den innsatsen det tar. Anonymkode: f0a1a...9e7 1
aiba Skrevet 9. august 2018 #11 Skrevet 9. august 2018 Jeg var sikker på at jeg hadde borderline, men hadde bipolar istedet 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2018 #12 Skrevet 13. august 2018 På 10.8.2018 den 1.17, aiba skrev: Jeg var sikker på at jeg hadde borderline, men hadde bipolar istedet Hvordan går det med deg i etterkant? Gått i behandling? Hva hjelper og hva hjelper deg ikke? Ts Anonymkode: ba402...3ee
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå