Gjest Lykkelita Skrevet 9. mars 2005 #1 Skrevet 9. mars 2005 Hvem har aldri hørt om alle som drar til Hollywood for å få seg berømmelse, og som etter en stund kommer hjem igjen for å kaste seg på statistikken over misslykkete forsøk. Jeg har i den forbindelse en liten solskinnhistorie som kanskje passer under Reiseliv forumet, eller hvor det nå enn måtte bli flyttet til. Historien min er egentlig veldig lang, så jeg skal prøve å fatte meg i korthet. Men altså, jeg en jente på 27 dro for 4år tilbake på ferie til LA, hadde et kjempe opphold og forelsket meg i byen. Hjemme igjen satt jeg bare og lengtet tilbake, og så på alle bildene, jeg var på en måte der enda. Jeg bestemte meg for at jeg en dag skulle flytte iallfall midlertidig "over there". Og som sagt så gjordt. Sommeren 2003 dror jeg over som au-pair for 8mnd. Vertskapfamilien var en hyggelig familie på 5, hvor jeg ble godt mottatt og hadde en unik jobb. Etterhvert som tiden gikk og jeg ble kjent med mer og mer folk i område ble jeg enda mer bestemt på at her vil jeg bo. Tiden gikk men jeg opplevde masse flotte nye ting å se og prøve i LA, ja man kan faktisk feriere lenge bare i LA. Det nærmet seg hjemreise for meg eter 8mnd i LA. stappet av opplevelser gjorde jeg meg klar for å dra. Dagen var kommet og på LAX vi stod, hele familien var der for å ta farvel med meg, da jeg fikk et brev fra Liuna, fruen i huset. Fikk ikke lese det før jeg var kommet ombord på flyet fikk jeg streng beskjed om. På vei ombord i flyet tenkte jeg mange ganger på at om jeg ikke skal bo her, så skal jeg alltid dra tilbake hvert år. Selv om jeg ikke var helt tilfreds med tanken. Jeg klarte å holde meg med å åpne brevet til take-off. Brevet var langt, fryktelig langt. Tror Liuna hadde brukt flere dager kanskje uker på brevet. Takker og lovord sto i lange setninger. Med en hilsen til slutt at dersom jeg noen gang ville bosette meg i LA, så hadde hun jobb for meg, ikke som au-pair, men i båtselger bransjen, som Marvin (mannen) drev på med. Skulle fatte meg i korthet skrev jeg og prøver forsatt Jeg ble så hoppende glad og tårede sprutet, betjeningen lurte på om jeg var ok, noe jeg da kunne defenitivt bekrefte. Flyturen hjemover var lang, og tankfull, med masse drømmer, som kanskje skulle gå i oppfyllelse dersom jeg torde å satse riktig. Hjemme igjen, hvor jeg fikk summet meg, og hatt lange telefonsamtaler med Liuna, så fikk jeg endelig bestemt meg. Jeg drar. Det formelle var på plass, til og med flybilletten. Nå har jeg vært i LA i 5mnd, er bare hjemme en tur for å ordne siste rest av dette landet, iallfall for noen år. Og ja jeg tjener mer enn jeg ville tenket meg, har fått meg en kjempe leilighet som firmaet tidligere hadde kjøpt, på flott avbetaling ordning, bil, sykkel og en liten hund,og ikke minst blades det må man jo ha, nå mangler bare mannen, men han dukker vel opp før eller siden. Og været er bare så sinnsykt fint, iallfall når jeg får nyte det på stranden i helgene. Ville bare fortelle min lille solskinnshistorie før jeg logger meg av telenor ADSL for godt!!! Kommer kanskje en oppdatering fra USA ved en sener anledning!! Klikk innom!! Byebye Norwegian!
Gjest gjest1 Skrevet 10. mars 2005 #3 Skrevet 10. mars 2005 Så morsomt! Det ordner seg for snille piker, og du har tydeligvis vært snill og gjort et godt inntrykk siden de tilbød deg jobb! You go girl! håper vi hører fra deg igjen når du har kommet deg tilbake på plass og er i gang med livet igjen!
søndagsengel? Skrevet 10. mars 2005 #4 Skrevet 10. mars 2005 I morgen er det en uke til jeg reiser til LA... :-) Kanskje jeg også kommer med en liten solskinnshistorie?
Gjest AnnePåLandet Skrevet 11. mars 2005 #5 Skrevet 11. mars 2005 åååå hørtes så gøy ut å bo i LA, kom med en oppdatering Lykkelita!!!
Gjest Pet Skrevet 11. mars 2005 #6 Skrevet 11. mars 2005 Fin historie, men hva har det med Hollywood å gjøre?
Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2005 #7 Skrevet 12. mars 2005 Fin historie, men hva har det med Hollywood å gjøre? Hollywood er jo en del av LA da Pet. Og i innledningen skriver hun jo om folk som drar til Hollywood for å prøve lykken, er liksom der man skal bli rik å berømt! Gled deg heller over historien som hun forteller. Jeg syntes det var hyggelig å høre at noe tørr å satse og får faktisk til ting!
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2005 #9 Skrevet 12. april 2005 Kommer det snart en oppdatering eller?? venter i spenning, flott historie. :-)
Gjest Lykkelita Skrevet 29. april 2005 #11 Skrevet 29. april 2005 OPPDATERING FOLKENS!!! Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering fra mitt liv i LA. Som dere kan lese paa forste innlegg saa bor jeg for tiden i LA. Her har jeg tenkt aa bo i flere aar enda. Trives kjempemasse, har faatt meg masse nye venner, og familien jeg bodde hos tidligere er som min egen famile for meg, innviterer meg paa middag ofte. Har det som plommen i egget her jeg. Jobben gaar veldig bra, stortrives og gjoer en meget tilfredstillende jobb sies det. Fint det. Saan ellers kan jeg si at jeg har utforsket mye av LA i den siste tiden, har kjoept meg ny bil, en cab bmw, kjekk liten jentebil, som jeg freser rundt i LA med. Fikk nettopp sett i et harry stereoanlegg, masse lyd, hehe... kjekt for meg det.... Ellers så var jeg linselus paa tv her en dag, da det var repotasje fra jobben, syntes det var litt kult jeg... Tipper dere hjemme nyter vaar-vaeret god, surfer innom vg hver dag for aa holde meg oppdatert fra minilandet norge.... ser at toska er tatt, bra jobba politiet! Naar jeg nevner politi, saa har jeg vaert paa date med en som jobber i LAPD, en hyggelig kar som er broren til en venninde som jeg har faatt meg her borte. Gjekk greit det, men tviler paa det blir noe mer med oss enn venner. Ikke helt min type. Alt gaar liksom paa skinner for meg for tiden, hele livet er perfekt...... begynner aa lure naar nedturen kommer, huff, maa ikke tenke saann da..... Moette faktisk paa en familie fra norge som har bosatt seg her i LA for 11 aar siden, fruen i familien overhoerte meg paa en cafe, da jeg satt aa snakket i mobilen med en norsk venninde. Hun tok kontakt med meg og vi ble sittende i flere timer aa snakke om alt mulig. Naa sender vi meldinger til hverandre av og til, proever aa holde kontakt med dem, synes de var saa hyggelige. Naa er det nesten to mnd. siden jeg sist var i norge, og faktisk saa savner jeg veldig lite derfra, bortsett fra familie og venner da. 27-28-29may drar jeg til Vegas for aa vinne masse penger....hehe... eller tape om du vil... Skal bli en riktig fornoeyelse aa komme seg innover i "the desert" skal bo paa et hotell som heter stratosphere, skal visstnok vaere et meget stort hotell med noe tivioli greier paa taket... blir spennende iallfall. Vel, det var det for denne gang. Faar se om jeg kommer med mer oppdatering ved en senere anledning, visst noen er interessert da.... Hilsen fra Lykkelita i LA
Gjest Melk Skrevet 29. april 2005 #12 Skrevet 29. april 2005 Var det vanskelig å få green card? Artig å lese om dine erfaringer.
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2005 #13 Skrevet 30. april 2005 Flott "historie". Morsomt å lese om noen som lykkes. :-)
Gjest EtterforskerLupe Skrevet 3. august 2005 #14 Skrevet 3. august 2005 Ellers så var jeg linselus paa tv her en dag, da det var repotasje fra jobben, syntes det var litt kult jeg... Ser at i oppdaterings innlegget så skrives Å med AA, men på teksten oppfor så er det merkelig nok lurt seg inn en Å, lurer på troverdigheten her jeg.....
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2005 #15 Skrevet 3. august 2005 (endret) Ellers så var jeg linselus paa tv her en dag, da det var repotasje fra jobben, syntes det var litt kult jeg... Ser at i oppdaterings innlegget så skrives Å med AA, men på teksten oppfor så er det merkelig nok lurt seg inn en Å, lurer på troverdigheten her jeg..... ← Utrolig bra observert! Ganske rart, ja... Nå kan man vel sette inn å'er ved å bruke "insert - symbol" i Word, og du kan vel også programmere inn en tastekommando slik at du slipper å klikke deg inn på det hver gang. Men rart at hun skulle ha gjort dette bare èn gang, og midt inne i teksten. *mistenksom* Men for å være litt mer kynisk, se er vel ikke dette en så utrolig fantastisk historie egentlig. Siden hun brukte "Hollywood" var jeg sikker på at hun hadde en gryende skuespillerkarriere å skryte av, jeg... Så sånn sett er vel ikke historien det typiske daydream material. Endret 3. august 2005 av cruel
Gjest Hanna - ii Skrevet 4. august 2005 #16 Skrevet 4. august 2005 Hvordan fikk du arbeidstillatelse som "Selger" i USA? Vet at det er svært strengt i forhold til hvilke yrker som får lov til å jobbe der borte, bedriftene må som regel dokumentere at de er absolutt avhengige av den type ekspertise og arbeidserfaring utenlandske har, så jeg trodde ikke "Selger" kom under den regelen? Fint om du kunne svare.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2005 #17 Skrevet 5. august 2005 Hvordan fikk du arbeidstillatelse som "Selger" i USA? Vet at det er svært strengt i forhold til hvilke yrker som får lov til å jobbe der borte, bedriftene må som regel dokumentere at de er absolutt avhengige av den type ekspertise og arbeidserfaring utenlandske har, så jeg trodde ikke "Selger" kom under den regelen? Fint om du kunne svare. ← Jeg kan svare... det er ikke så strengt som du vil ha det til. Bedriften søker og argumenterer for at de vil ha deg i jobb. Deretter garanterer de for at du blir værende der. Fixer greencard, no problemo.... nesten like lett som om du skal søke studielån fra statens lånekasse. Jeg jobbet selv i USA fra jeg var 26-29og 31-34år, og kom hjem i Mars dette året. Jobbet føste gang som gaffeltruck reperatør, nå siste gang med utvikling og salg av offshore-boreutstyr. Så, sånn er det! og drar tilbake til vinteren igjen tror jeg....... er drita lei av denne "siste Russiske Stat" eller kall det Norge om du vil.....
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2005 #18 Skrevet 6. august 2005 Jeg kan svare... det er ikke så strengt som du vil ha det til. Bedriften søker og argumenterer for at de vil ha deg i jobb. Deretter garanterer de for at du blir værende der. Fixer greencard, no problemo.... nesten like lett som om du skal søke studielån fra statens lånekasse. Jeg jobbet selv i USA fra jeg var 26-29og 31-34år, og kom hjem i Mars dette året. Jobbet føste gang som gaffeltruck reperatør, nå siste gang med utvikling og salg av offshore-boreutstyr. Så, sånn er det! og drar tilbake til vinteren igjen tror jeg....... er drita lei av denne "siste Russiske Stat" eller kall det Norge om du vil..... ← Da skjønner jeg bare ikke hvordan systemet fungerer der borte, har nemlig venner som har jobbet under L1-visum i maaange år før de fikk Green Card. Så det kan da ikke være "no problemo"?
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2005 #19 Skrevet 6. august 2005 Da skjønner jeg bare ikke hvordan systemet fungerer der borte, har nemlig venner som har jobbet under L1-visum i maaange år før de fikk Green Card. Så det kan da ikke være "no problemo"? ← Var nå sånn for meg iallfall.... no problemo... arbeidsgiver trekker i rette tråder, det er viktigst. Fikk GC etter omlag to uker der borte jeg.... tror ikke jeg var sånn kjempehelidig akkurat, flere som jeg har kontakt med, blant annet en danske, samme historie for hans del, null problem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå