AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #1 Skrevet 3. august 2018 Pga tidligere mani, de sier lamictal er for svak, men driter i buksa av litium. Så går uten noe nå unntatt depot og lever dermed i et helvete uten like. Helt uutholdelig. Gråter i smerte hele natta. Jeg må ha drept noen i mitt tidligere liv for å fortjene denne smerten. Anonymkode: 1bb90...603
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #2 Skrevet 3. august 2018 Så dumt. Har du mulighet til å bytte psykiater? Ellers kan det kanskje bare være like greit å bare godta det? En psykiater har jo som oftest rett? Anonymkode: 2f611...ba3 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #3 Skrevet 3. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så dumt. Har du mulighet til å bytte psykiater? Ellers kan det kanskje bare være like greit å bare godta det? En psykiater har jo som oftest rett? Anonymkode: 2f611...ba3 Godta hva? Å leve i et uutholdelig smertehelvete? Eller drite i trusai tide og utide? Anonymkode: 1bb90...603
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #4 Skrevet 3. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Godta hva? Å leve i et uutholdelig smertehelvete? Eller drite i trusai tide og utide? Anonymkode: 1bb90...603 Nei, jeg tenkte mer det å godta at du ikke får lamictal. Har du tatt opp det som du nevner med behandleren din? Så fall hva sier han eller hun om det? Finnes det ingen andre medikamenter du kan prøve som ikke har de bivirkningene som du nevner? Anonymkode: 2f611...ba3 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #5 Skrevet 3. august 2018 Nei her er det litium for alle penga selv om jeg driter ut sofaen min i søvne Anonymkode: 1bb90...603
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #6 Skrevet 3. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei her er det litium for alle penga selv om jeg driter ut sofaen min i søvne Anonymkode: 1bb90...603 Leit å høre det. Jeg har dessverre ingen andre råd å komme med til deg enn å prøve å få behandleren til å skjønne hvor hemmende det er for deg hverdagen. Jeg håper at du får en medisin som fungerer for deg etter hvert. Anonymkode: 2f611...ba3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #7 Skrevet 3. august 2018 Grunnen til at du nektes lamictal for bipolar 1, er fordi at lamictal ikke brukes eller hjelper mot bipolar 1. Det er ikke slik at du nektes en medisin som kan hjelpe deg. Anonymkode: 4a768...d93 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #8 Skrevet 3. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at du nektes lamictal for bipolar 1, er fordi at lamictal ikke brukes eller hjelper mot bipolar 1. Det er ikke slik at du nektes en medisin som kan hjelpe deg. Anonymkode: 4a768...d93 Den hjelper jo mot depresjonene som er det jeg sliter med PR dags dato Anonymkode: 1bb90...603
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #9 Skrevet 3. august 2018 Er det ingen andre anti-psykotika du kan bruke, eller får tilbud om? Vet om flere med Bipolar både 1 og 2, de må jo gå på flere forskjellige anti-psykotika for å være litt stabil. Zyprexa ? Anonymkode: c8177...bbb
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #10 Skrevet 3. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ingen andre anti-psykotika du kan bruke, eller får tilbud om? Vet om flere med Bipolar både 1 og 2, de må jo gå på flere forskjellige anti-psykotika for å være litt stabil. Zyprexa ? Anonymkode: c8177...bbb Jeg får abilify som depot en gang i mnd og zyprexa får jeg når jeg er manisk Anonymkode: 1bb90...603
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #11 Skrevet 3. august 2018 Jeg gikk på lamictal i 10 mnd og var stabil før jeg ble manisk da fjernet de lamictal istedet for å øke den og jeg ble deprimert. 10 mnd var lengre tid stabil enn på litium, likevel sverger de til den og nå har jeg begynt å lekke rompe på den...håpløst opplegg pardon my french Anonymkode: 1bb90...603
Raven Emerald Skrevet 3. august 2018 #12 Skrevet 3. august 2018 Jeg fikk Lamotrigin før, nå får jeg Quetiapin.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #13 Skrevet 3. august 2018 Akkurat nå, Raven Emerald skrev: Jeg fikk Lamotrigin før, nå får jeg Quetiapin. Er det samme som seroquel? Tåler ikke seroquel Anonymkode: 1bb90...603
Raven Emerald Skrevet 3. august 2018 #14 Skrevet 3. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det samme som seroquel? Tåler ikke seroquel Anonymkode: 1bb90...603 Ja, det er det samme, dessverre. =/
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #15 Skrevet 3. august 2018 Jeg har bipolar 1 og går på Lithium, Lamictal og Seroquel. Førstnevnte begynte jeg på for to år siden, og de to andre har jeg gått på i over 10 år. Jeg fikk et nytt liv etter jeg begynte med Lithium. Jeg har hatt to år uten manier eller depresjoner for første gang siden tidlig tenårene. Men det koster. Jeg fikk også veldig problemer med avføringen, dvs kronisk og veldig uforutsigbar diaré, halsbrann og mye kvalme. Noe som gjør at jeg må ta medisiner mot dette, men det hjelper ikke så veldig sånn jevnt over. I tillegg har jeg fått lavt soffskifte som en følge av Lithium, som gjør at jeg må ta medisiner mot det også. Men alt i alt er det så utrolig verdt det! Jeg har fått tilbake kontrollen over livet mitt med tanke på tidligere ukontrollerbare svingninger og haugevis med innleggelser. Jeg kan planlegge frem i tid og vite at jeg er "ved mine fulle fem" også om to måneder. Og for meg er det en veldig bra bytte mot alt annet av bivirkninger. Anonymkode: 74f54...5b3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #16 Skrevet 3. august 2018 37 minutter siden, AnonymBruker said: Den hjelper jo mot depresjonene som er det jeg sliter med PR dags dato Anonymkode: 1bb90...603 Snakk med behandleren din. Det er helt vanlig å kombinere medikamenter, f eks legge til antidepressiva. Anonymkode: 4a768...d93
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #17 Skrevet 3. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bipolar 1 og går på Lithium, Lamictal og Seroquel. Førstnevnte begynte jeg på for to år siden, og de to andre har jeg gått på i over 10 år. Jeg fikk et nytt liv etter jeg begynte med Lithium. Jeg har hatt to år uten manier eller depresjoner for første gang siden tidlig tenårene. Men det koster. Jeg fikk også veldig problemer med avføringen, dvs kronisk og veldig uforutsigbar diaré, halsbrann og mye kvalme. Noe som gjør at jeg må ta medisiner mot dette, men det hjelper ikke så veldig sånn jevnt over. I tillegg har jeg fått lavt soffskifte som en følge av Lithium, som gjør at jeg må ta medisiner mot det også. Men alt i alt er det så utrolig verdt det! Jeg har fått tilbake kontrollen over livet mitt med tanke på tidligere ukontrollerbare svingninger og haugevis med innleggelser. Jeg kan planlegge frem i tid og vite at jeg er "ved mine fulle fem" også om to måneder. Og for meg er det en veldig bra bytte mot alt annet av bivirkninger. Anonymkode: 74f54...5b3 Så bra virkning har ikke jeg av litium uansett Anonymkode: 1bb90...603
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #18 Skrevet 3. august 2018 Jeg var stabil/uten innleggelser i 6-7 år, men siste 6 årene har jeg ikke vært det. Vært inne for noen manier/psykoser og depresjoner. Men litium har tatt den verste smerten. Så kan like gjerne ta lamictal. Den holdt meg stabil i 10 mnd. Men kanskje var det abilifyen. Kanskje ville jeg holdt meg stabil om jeg hadde beholdt søvnen og holdt meg unna alk i syden Anonymkode: 1bb90...603
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #19 Skrevet 3. august 2018 I de 6-7 årene klarte jeg meg på 83+83 mg også. Nå ville sykehuset ha meg over i det dobbelte og det utløste lekk rompe selv da jeg reduserte dosen noe jævla drittmedisn Anonymkode: 1bb90...603
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #20 Skrevet 3. august 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: I de 6-7 årene klarte jeg meg på 83+83 mg også. Nå ville sykehuset ha meg over i det dobbelte og det utløste lekk rompe selv da jeg reduserte dosen noe jævla drittmedisn Anonymkode: 1bb90...603 Jeg føler med deg! Det er ikke lett å finne riktig medisin, eller rett dose og min erfaring er at noen leger ser seg blinde på én medisin. Selv hadde jeg diagnosen bipolar 1 i mange år, men nå er den justert til schizoaffektiv (beslektet diagnose). Jeg har hatt mange leger og forsøkt utrolig mange medisiner uten at det noen gang ble optimalt. Jeg er i tillegg sensitiv for medikamenter, men det er det ingen leger som tror på før de har sett det selv, selv om det står i journalen. Som sagt, legene har ofte "forelsket" seg i en medisin og tviholder på denne. Hver eneste nye lege jeg har kommet til har satt meg på lithium. Den første gangen fikk jeg en ganske høy startdose, fordi legen mente at det måtte virke fort og nektet for at det fantes nor som het lav toleranse for medikamenter. Det førte til forgiftning og nyresvikt. Nye leger har lest dette i journalen, men likevel bestemt seg for å prøve fordi det kommer til å fungere med langsom opptrapping. Det gjør ikke det! Når jeg leser din erfaring med medisinen er jeg nesten glad for at lithium er dødelig for meg, for da slipper jeg bivirkninger som dine. Jeg har brukt Lamictal lenge, selv om jeg har hatt flere manier. Jeg visste ikke at man kuttet ut den ved manier, for det har aldri vært et tema for meg. I tillegg går jeg på Seroquel Depot. Det er samme virkestoff som Quetiapin, men jeg tåler ikke den, hvor rart det enn høres. Jeg har nylig sluttet med Abilify og Zyprexa tar jeg kun ved manier. Jeg har hatt veldig god effekt av kognitiv terapi og har ikke hatt en mani på 4 år. Lykke til, håper du finner riktig medisin. Det er lov å bytte behandler. Anonymkode: dec1a...82c
Fremhevede innlegg