Gå til innhold

Mor drikker alkohol

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei folkens

Jeg er så fortvilet akkurat nå, aner ikke hva jeg skal gjøre. Sitter og ser på barnevernets sider og vurderer sterkt å melde ifra om dette!
Det har seg at en venn av vår vennegjeng har to barn på 5 og 2 år. Disse har kommet til mine venninner og sagt at mor drikker alkohol og de blir redde. Jeg aner ikke hvor mye eller lite, men det skal visst være slik at hun ruser seg på det! Alkohol, altså!

Jeg har selv ingen barn, men er redd for hva som kan skje dersom jeg melder ifra til barnevernet. Er det for det beste? Moren er jo rusmisbruker opp i det hele som misbruker alkohol.... barna har heller ingen far. Jeg vil jo ikke være den som ødelegger livene deres, men jeg vet hvor skadelig alkohol kan være og kan absolutt ikke se for meg hvordan det er hjemme hos dem. Det må jo være den omsorgssvikten.

Noen som har erfaring med dette? Vurderer så sterkt å melde for jeg vet det er for barnas beste, men så vil jeg jo ikke være den som ødelegger heller....

Anonymkode: c7d06...5c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Send en bekymringsmelding. Bedre en gang for mye enn en gang for lite

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei folkens

Jeg er så fortvilet akkurat nå, aner ikke hva jeg skal gjøre. Sitter og ser på barnevernets sider og vurderer sterkt å melde ifra om dette!
Det har seg at en venn av vår vennegjeng har to barn på 5 og 2 år. Disse har kommet til mine venninner og sagt at mor drikker alkohol og de blir redde. Jeg aner ikke hvor mye eller lite, men det skal visst være slik at hun ruser seg på det! Alkohol, altså!

Jeg har selv ingen barn, men er redd for hva som kan skje dersom jeg melder ifra til barnevernet. Er det for det beste? Moren er jo rusmisbruker opp i det hele som misbruker alkohol.... barna har heller ingen far. Jeg vil jo ikke være den som ødelegger livene deres, men jeg vet hvor skadelig alkohol kan være og kan absolutt ikke se for meg hvordan det er hjemme hos dem. Det må jo være den omsorgssvikten.

Noen som har erfaring med dette? Vurderer så sterkt å melde for jeg vet det er for barnas beste, men så vil jeg jo ikke være den som ødelegger heller....

Du vet hun ruser seg på narkotika og har ikke noen bekymring på det, men når hun drikker skal du sende mld til barnevernet? 

Hva med å snakke med mor, og si hva barna forteller deg? 

Anonymkode: 622fe...69d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei folkens

Og hvorfor har ingen meldt ifra tidligere om at hun er rusmisbruker??  

Anonymkode: f7ee0...5c0

• Liker 3
Gjest Lily_88
Skrevet

Jeg ville ha sendt en bekymringsmelding. Så kan fagpersonell snakke med henne og barna. Det er fint å se noen bryr seg!

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ikke sende inn bekymring på vegne av andre, det er din venninne som må. Vet du i det hele tatt hvem hun er? Barn kan og ha problem med og ordlegge seg skikkelig i den alderen. 

Anonymkode: b052a...cdc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Du vet hun ruser seg på narkotika og har ikke noen bekymring på det, men når hun drikker skal du sende mld til barnevernet? 

Hva med å snakke med mor, og si hva barna forteller deg? 

Anonymkode: 622fe...69d

Beklager, skrev litt feil.

Hun ruser seg på alkohol. Tror ikke det er andre rusmidler inne i bildet...

Barna sier de blir redde når hun drikker, dette har de fortalt mine venninner. Vi er en gjeng, men de mener vi ikke burde gjøre noe, men de er selvsagt fortvilet...

Jeg tror det lureste er å kontakte barnevernet, eller ihvertfall sende en bekymringsmelding. Jeg kjenner flere som drikker alkohol, men heldigvis har de ikke barn. De har jo ikke mulighet til å ta vare på seg selv engang, så jeg mistenker hun utsetter sine barn for omsorgssvikt....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvorfor har ingen meldt ifra tidligere om at hun er rusmisbruker??  

Anonymkode: f7ee0...5c0

Dette vet jeg ikke. Kjenner ikke moren, men det ser ut som barna lider. De forteller det til mine venninner, men de sier de ikke burde gjøre noe, enten det eller at de ikke tørr...

Det er vel ganske straffbart å misbruke alkohol, er det ikke? Eller å utsette sine barn for omsorgssvikt? Jeg er bare redd for å ødelegge familien dersom jeg sender en bekymringsmelding om dette....

AnonymBruker
Skrevet

Meld!!

Det som plager meg mest med min (tapte) barndom, var alle som så og ikke gjorde noe..:/

Anonymkode: 3c6fc...c5e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan jo ikke sende inn bekymring på vegne av andre, det er din venninne som må. Vet du i det hele tatt hvem hun er? Barn kan og ha problem med og ordlegge seg skikkelig i den alderen. 

Hvorfor kan jeg ikke?

Jeg tenker selv det er lurest om jeg gjør, fordi de har det vondt. Jeg kjenner flere som misbruker alkohol og det gjør veldig vondt for de nærmeste....

Mine venninner kjenner henne bedre, men de sier vi burde la det ligge, det går over. De er fortvilet, men jeg vet ikke om de tror på barna.

Barna har kommet gjentatte ganger til mine venninner med sine bekymringer. De uttrykker at de blir redde og mamma blir annerledes. De sier hun blir "lat og ler mye", men de liker det ikke. De perioder hvor hun drikker, klarer hun ikke å gjøre noen ting...

Er det et godt grunnlag for å sende en bekymringsmelding?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Meld!!

Det som plager meg mest med min (tapte) barndom, var alle som så og ikke gjorde noe..:/

Anonymkode: 3c6fc...c5e

Utrolig trist å høre.... Håper livet går din vei fra nå av! For det burde det virkelig....

Sender deg stor klem med positive tanker ❤️

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan jeg ikke?

Jeg tenker selv det er lurest om jeg gjør, fordi de har det vondt. Jeg kjenner flere som misbruker alkohol og det gjør veldig vondt for de nærmeste....

Mine venninner kjenner henne bedre, men de sier vi burde la det ligge, det går over. De er fortvilet, men jeg vet ikke om de tror på barna.

Barna har kommet gjentatte ganger til mine venninner med sine bekymringer. De uttrykker at de blir redde og mamma blir annerledes. De sier hun blir "lat og ler mye", men de liker det ikke. De perioder hvor hun drikker, klarer hun ikke å gjøre noen ting...

Send. 

Anonymkode: 7018d...96a

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan jeg ikke?

Du kan, men tenk litt.

Du sender bekymringsmelding på en kvinne du ikke kjenner. Bakgrunnen er at en 5 åring og en 2 åring forteller noe til en av dine venninner. 

Du kjenner ikke barna og du kjenner ikke barnas mor, du tolker det du har fått høre og melder basert på det.

Da kan det kan høres ut som du bare videreformidler din egen forståelse av bygdesladder som venninene dine har fortalt deg.

Anonymkode: 19a72...182

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Meld i fra, jeg sliter i dag som voksen fordi moren min drakk, og hun drakk seg ikke dritings hver dag. Man mister mye som man trenger emosjonelt når en foreldre er rusa. Dette er ikke bra for barna, kan forårsake mer skade enn du tror. Hadde du meldt i fra om hun brukte heroin? Alkoholmisbruk er ikke noe annerledes for barna sånn sett.

Anonymkode: 4b76e...98b

AnonymBruker
Skrevet

Men altså en 5 og en 2 åring. Det en 2 åring sier er ikke akkurat mye å stole på. En 5 åring heller ikke . Ett godt eksempel her hjemme, vi hadde filmkveld på lørdag. Barna mine er 13 og 8. Vi hadde laget klar popcorn og så sier jeg til pappaen hva synes du om å ta ett glass rødvin. 8 åringen ble helt hysterisk det gikk ikke an! Detvar farlig! Kun ett lite da det er forbudt å drikke stort glass osv. Han fulgte med oss hele veien vi drakk det ene bitte lille glasset. Vi nippet den igjennom filmen og ble selvsagt ikke fler enn det ene glasset. Hvordan tror dere han på 8 hadde videre fortalt den historien?? 

Anonymkode: b6b56...ed4

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei folkens

Jeg er oppvokst med en mor som er rusmisbruker og alkoholiker. Du burde garantert melde ifra til barnevernet, disse barna har allerede sett og opplevd for mye hvis de sier at de blir redde. Jeg hadde ikke nålt med å si ifra, det er små uskyldige barn det er snakk om? Skaden er allerede skjedd, og barnevernet må gjøre sin jobb for å vurdere situasjonen. Dama trenger hjelp, og ungene kan bli livsvarig skada psykisk pga det hun driver med. 

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså en 5 og en 2 åring. Det en 2 åring sier er ikke akkurat mye å stole på. En 5 åring heller ikke . Ett godt eksempel her hjemme, vi hadde filmkveld på lørdag. Barna mine er 13 og 8. Vi hadde laget klar popcorn og så sier jeg til pappaen hva synes du om å ta ett glass rødvin. 8 åringen ble helt hysterisk det gikk ikke an! Detvar farlig! Kun ett lite da det er forbudt å drikke stort glass osv. Han fulgte med oss hele veien vi drakk det ene bitte lille glasset. Vi nippet den igjennom filmen og ble selvsagt ikke fler enn det ene glasset. Hvordan tror dere han på 8 hadde videre fortalt den historien?? 

Anonymkode: b6b56...ed4

Spørsmålet her er vel, hvorfor reagerte 8 åringen på den måten? Det er overhodet ikke normalt. Har h*n erfart dårlig opplevelser med alkohol, andre steder enn hos dere?

Uansett er det ikke til å shimse av når barn sier det, selv om du tenker at det kan være useriøst så kan det stå liv på spill. Så denne kommentaren var egentlig ganske unødvendig, vi alle vet jo at barn kan ha annerledes opplevelser av ting, men det betyr ikke at redselen ikke er ekte for dem. Så det burde bli tatt seriøst uansett! 

• Liker 6
Skrevet

Du kan sende inn bekymring vedrørende alle du har navn på og som du har sett eller hørt ruser seg eller driver med noe som ikke er greit. Dette er det dummeste jeg har hørt om. 

Man har MELDEPLIKT uavhengig om man er venn med personen eller ikke. Det gjelder både til barnevernet, og politiet hvis du er vitne eller vet om saker.

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet

Hvorfor kan jeg ikke?

Du sender anonym bekymringsmelding om at barna sier at mor drikker og at de er redd.

Skrevet

Alvorlig talt, 5-åringen er redd for mamma fordi hun drikker.

Selvfølgelig gir man disse barna en sjanse til å få undersøkt om dette er et problem, hva feiler det dere som svarer her? Fordi barnet er 5 år, skal man ignorere ropet om hjelp? Hvor mange år skal barna lide mens de vokser på seg nok alder til troverdighet?

Finner barnevernet ut at mor holder seg edru  og kapabel, henlegges saken. Har mor et problem, vil hun få veiledning, behandlingstilbud og bli stilt krav til, og bli kontrollert.

All tvil skal komme barna til gode. Det er _bekymring_ man melder. Man skal ikke vente til man vet 100 % sikkert at noe foregår. Slike bevis kommer kanskje ikke før det er for sent for barna, jfr Christoffersaken hvor ingen tok det alvorlig før bevis forelå i form av et lik.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...