AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #1 Skrevet 3. august 2018 Jeg trenger råd. Mitt barn tidlig i tenårene har blitt forsynt med alkohol av en som er gammel nok til å kjøpe, og jeg har tatt skjermdump fra barnets telefon som dokumenterer dette. Jeg vil naturlig nok få en slutt på langingen, for denne fyren langer til flere barn. Men når bevisene jeg har, kommer fra mitt barns telefon, synes jeg det blir vanskelig å anmelde. Jeg kan stå for en anmeldelse, men det vil jo ikke gå ut over meg - langeren og mitt barns omgangskrets vil få vite at bevisene kommer fra barnet mitt, med de sosiale følgene det vil få. Noen som har vært borti noe lignende, eller har fornuftige innspill? Anonymkode: 0c38d...1fd
Gjest making.a.mess Skrevet 3. august 2018 #2 Skrevet 3. august 2018 La være å anmelde, men snakk med langeren isteden.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #3 Skrevet 3. august 2018 Ikke anmeld, men snakk med barnet ditt og med langeren (hvis hen er å få tak i). Anonymkode: eed89...918 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #4 Skrevet 3. august 2018 Hadde snakket med langeren å fått vedkommende til å tro at jeg kom til å anmelde. Det vil antageligvis skremme vedkommende om du manipulerer litt. Anonymkode: 730d5...f64 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #5 Skrevet 3. august 2018 Snakk med sønnen din! «Langere» får man tak i fler av hvis den ene forsvinner. Fortell barnet hvorfor han ikke bør drikke alkohol før han er myndig, forklar hvilke følger det kan komme av å drikke alkohol, for både ung og gammel. Forklar på en ordentlig måte at dette er en svært dårlig ide, og at det kan få seriøse følger. Ikke kjeft, og ikke «nekt» han, da vil han gjøre det bak ryggen din. Fjern lommepenger en stund, og kjøp det han trenger til han selv. Ha en god samtale om dette der han skjønner hvor dumt det er å utsette seg selv for slikt. Anonymkode: a373e...338 3
Vackra Skrevet 3. august 2018 #6 Skrevet 3. august 2018 Hvor gammelt er barnet, og hvor gammel er langeren? Syntes det er stor forskjell på om 14åringen din kjøper av en mann på 45år bak skolen, og en 18/20-åring som kjøper med for 17åringen din. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #7 Skrevet 3. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde snakket med langeren å fått vedkommende til å tro at jeg kom til å anmelde. Det vil antageligvis skremme vedkommende om du manipulerer litt. Anonymkode: 730d5...f64 Enig. Send skjermdumpen fra ditt telefonnummer, og forklar at ditt barn er kun 14 år og at det er straffbart å lange alkohol til mindreårige. Si at du kommer til å varsle andre foreldre og gå til felles anmeldelse dersom dette ikke opphører umiddelbart. Anonymkode: d6e78...997 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #8 Skrevet 3. august 2018 Anmeld. Han er voksen og burde vite bedre. Som mor hadde jeg godt fra konseptene hvis noen hadde forsynt mine mindreårige barn med alkohol. Jeg hadde anmeldt tvert Anonymkode: b8109...597 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #9 Skrevet 3. august 2018 Du kan ripe polititet om han? At du mistenke at han langer til flere mindreårige? Anonymkode: 8cf62...8c4 1
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 3. august 2018 #10 Skrevet 3. august 2018 Det er straffbart å kjøpe alkohol til mindreårige, så hvis du vet hvem det er, så ser jeg ikke problemet i å anmelde.
waco Skrevet 3. august 2018 #11 Skrevet 3. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg trenger råd. Mitt barn tidlig i tenårene har blitt forsynt med alkohol av en som er gammel nok til å kjøpe, og jeg har tatt skjermdump fra barnets telefon som dokumenterer dette. Jeg vil naturlig nok få en slutt på langingen, for denne fyren langer til flere barn. Men når bevisene jeg har, kommer fra mitt barns telefon, synes jeg det blir vanskelig å anmelde. Jeg kan stå for en anmeldelse, men det vil jo ikke gå ut over meg - langeren og mitt barns omgangskrets vil få vite at bevisene kommer fra barnet mitt, med de sosiale følgene det vil få. Noen som har vært borti noe lignende, eller har fornuftige innspill? Anonymkode: 0c38d...1fd Skal vi se, - du har oppdratt en unge til å tenke selv. Denne ungen din som tenker selv kjøper alkohol av andre mennesker. Derfor skal du anmelde den personen? Hvorfor tror mennesker at det kommer noe konstruktivt ut av å gjøre noe destruktivt? Hva tenker du skjer om du anmelder denne personen? - Barnet ditt kommer aldri til å drikke alkohol? - Barnet ditt kommer til å drikke alkohol av en annen? Hvorfor har du tatt skjermdump av telefonen til ungen din? Respekterer du ikke privatliv? Hva hvis dere hadde vært i asia, der hvor det ikke finnes aldersgrense for alkohol, - er det etter din mening, - ungen din sin skyld at den ønsker alkohol, eller alle andre sin skyld? I tyskland er det 16 årsgrense for øl. Jeg er livredd mennesker som er villige til å skade mennesker på grunn av loven. 3
waco Skrevet 3. august 2018 #12 Skrevet 3. august 2018 15 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Det er straffbart å kjøpe alkohol til mindreårige, så hvis du vet hvem det er, så ser jeg ikke problemet i å anmelde. Bare fordi noe er straffbart så betyr det ikke at man må være straffelysten? Hvorfor har du så voldsomt lyst til å anmelde mennesker når du vet at konsekvensen er straff?
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #13 Skrevet 3. august 2018 Om man vil kjøpe alkohol av noen, så får man det til. Jeg ble nylig 18 år gammel, men har drukket alkohol siden jeg var 15 år. Tidlig å begynne, synes jeg nå, men jeg fikk likevel lett tak i når jeg ønsket. Kjenner få myndige (18-20 år) som ikke selger alkohol til mindreårige, så lenge de får litt "tips"/penger for det. Om du ønsker å anmelde er det opp til deg, men vil gjøre deg forberedt på at det neppe vil stoppe barnet ditt i å drikke. De aller fleste mindreårige tenåringer drikker, til og med de som har rundlurt foreldrene til å tro noe annet. Det min mor gjorde da hun fant ut at jeg drakk alkohol var å snakke med meg. Hun sa klart og tydelig at dette var noe hun verken likte eller støttet, men hun ville ikke at jeg skulle være redd for å få straff eller kjeft av henne om noe skulle skje. Hun ville jeg skulle vite at jeg alltid kunne komme til henne, og det har hjulpet meg langt. Har flere venninner som har tilbragt flere netter ute på gatene fordi de ikke har turt å dra hjem med promille, mens jeg har alltid kunne ringe moren min og blitt hentet, uansett hva. Anonymkode: 117e8...704 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #14 Skrevet 3. august 2018 6 timer siden, waco skrev: Bare fordi noe er straffbart så betyr det ikke at man må være straffelysten? Hvorfor har du så voldsomt lyst til å anmelde mennesker når du vet at konsekvensen er straff? Fordi det er ulovlig å selge/gi alkohol til mindreårige Anonymkode: b8109...597 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #15 Skrevet 3. august 2018 Drikker dere alkohol i 15 års alderen så mister dere hjerneceller og forblir på 15 års stadiet. Vi foreldre må være brennstrenge på at 15 åringer IKKE skal drikke. Det er en grunn til at det er 18 og 21 år på alkohol. Anonymkode: 64168...dab 1
BiancaWhite Skrevet 3. august 2018 #16 Skrevet 3. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er ulovlig å selge/gi alkohol til mindreårige Anonymkode: b8109...597 Bare derfor?! Ikke fordi du tenker på barnet altså? Er litt fascinert av slike som skal anmelde /ha meninger styrt av en lov. Til ts, tok barnet ditt bilde av langeren? Med alkohol og skrev "han har kjøpt alkohol til meg"? Hvordan beviser bildet at ungen din har fått alkohol?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #17 Skrevet 4. august 2018 Hvor gammel er barnet ditt da? For som en annen skrev, så er det forskjell på om barnet er 14 år eller 17 år. Jeg har en datter på 17 år, som får kompisen sin på 18 år, til å kjøpe rusbrus til henne, de gangene hun skal på fest. Jeg anmelder jo ikke det. Og selvfølgelig prater jeg med datteren min, men hun smakte ikke alkohol før hun var 16, er først som 17 hun startet å drikke. Og hun forteller meg alt, jeg vet hvor hun er, hun svarer alltid på mld eller telefonen da hun er på fest, hun kommer alltid hjem da hun skal. Og hun drikker ikke store mengder. Jeg vil mye heller vite hva min 17 åring gjør. Jeg prøver heller å lære henne at man drikker ikke for mye, holder seg unna alt av dop, hjemmebrent rører man ikke. Og man tar ikke imot fra andre. For til neste år, har hun lov til å drikke. Hun har og venner, som ikke får lov til å drikke, og blir litt mer hardt straffet da de drikker, noen av de har blitt pumpet, flere av de måtte bli hentet av foreldrene, da de er alt for fulle. Noe sånt har aldri skjedd min datter. Anonymkode: f9a3f...076
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #18 Skrevet 4. august 2018 10 timer siden, BiancaWhite skrev: Bare derfor?! Ikke fordi du tenker på barnet altså? Er litt fascinert av slike som skal anmelde /ha meninger styrt av en lov. Til ts, tok barnet ditt bilde av langeren? Med alkohol og skrev "han har kjøpt alkohol til meg"? Hvordan beviser bildet at ungen din har fått alkohol? Les hva jeg skrev. Jeg skrev MINDREÅRIGE og da dreier det seg om et BARN. Derfor anmelder jeg det. Vennligst ikke tillegg meg meninger som jeg ikke har Anonymkode: b8109...597 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #19 Skrevet 4. august 2018 Dersom et tema er følsomt hjemme hos deg så kan du omgå endel direkte tiltak ved å finne ut av hvilken butikk som solgte varene og tipse kommunens bevillingskontor om langing. Anonymkode: be596...d69
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #20 Skrevet 4. august 2018 Du kan anmelde eller la være, men barnet ditt vil alltid få tak i alkohol, kanskje fra en mindre bra person/plass. Anonymkode: d68d7...75b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå