Gå til innhold

Pendlerbil. Tips og råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Neste tre årene må jeg pendle 2 timer en vei til jobb, og har derfor behov for en god og økonomisk bil. Noen som har noen tips og råd rundt dette? Ser for meg å bruke max 60.000 kr. Er innom tanken på Ford, Kia eller Audi A3. Ser jeg kan få biler fra årsmodell 2008 - 2011 til den prisklassen. 

Anonymkode: 50b65...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt diffust spørsmål her. Hvis du mener at du kjører 4 timer pr dag, dvs. ca. 250 km x 230 dager i året så utgjør det nesten 60000 km pr år(!). Med så mange km så bør du fokusere på km kostnadene. De bør være lavest mulig, uansett kapitalkostnaden.

Du kan regne med 1 kr. km med fossilbil. Dvs, 60k bare i drivstoff.

Så kan du plusse på resten.Det kan variere mye med hvor rusten og dårlig teknikken er i bilen du skal kjøpe.

Allerede er ville jeg ha vurdert en elbil. Da trenger du knapt å tenke på drivstoff, eller vedlikehold i forhold til fossilbiler. Sannsynligvis vil en elbil/varebil, f.eks. leasing til kroner i mnd. med fri km være lurt å vurdere her.

Anonymkode: c402d...b2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for en Toyota Aygo. 

Anonymkode: a9904...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Neste tre årene må jeg pendle 2 timer en vei til jobb, og har derfor behov for en god og økonomisk bil. Noen som har noen tips og råd rundt dette? Ser for meg å bruke max 60.000 kr. Er innom tanken på Ford, Kia eller Audi A3. Ser jeg kan få biler fra årsmodell 2008 - 2011 til den prisklassen. 

Anonymkode: 50b65...1fc

Tenk komfort og støy. Liten bil som Aygo er elendig støydempet, liten stresset motor med lav utveksling med høyt turtall i 80km/t. Man mangler alltid et gir.

Hadde gått for minimum 1.6l , og helst diesel. Moment, forbruk og turtall. A3 vil være mitt førstevalg av de du nevner. 

Det finnes endelig sammelignigstester på nett. Du skal kjøre 60.000km pr år. En liten bybil er det dummeste du kan velge. Taxisjåføren tenker komfort. Prius kan også være fornuftig mtp forbruk, komfort og holdbarhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elbil. Den koster kun lånet.

Anonymkode: 4b96b...510

Tull! Du må ha service på de også, og den er faktisk ikke gratis på de heller!

Anonymkode: 8a37a...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Neste tre årene må jeg pendle 2 timer en vei til jobb, og har derfor behov for en god og økonomisk bil. Noen som har noen tips og råd rundt dette? Ser for meg å bruke max 60.000 kr. Er innom tanken på Ford, Kia eller Audi A3. Ser jeg kan få biler fra årsmodell 2008 - 2011 til den prisklassen. 

Anonymkode: 50b65...1fc

Bryr du deg om ingenting annet enn å komme fra A til B? Kia er superpålitelig, og med flaks får du en bil med restgaranti (7 år). Da ville jeg anbefalt en større service på merkeverksted slik at de kan fikse eventuelle garantirelevante feil.

Men...det beste valget er ikke å pendle 4t hver dag. Hybel er billigere enn bil.

Anonymkode: 99276...4a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull! Du må ha service på de også, og den er faktisk ikke gratis på de heller!

Anonymkode: 8a37a...a64

når jeg kjøpte elbil ifjor så inkl. også flere års service uten tillegg. Servicer på elbiler er forresten stort sett en softwareoppgradering som man må ta for å beholde garantien. Sånn går det når denne teknologien mangler flere tusen bevegelige deler i forhold til fossildrift😏

Anonymkode: c402d...b2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kia Rio. Det burde gå å få en 2012 modell for 60.000 og da har du fortsatt siste rest av garanti på 7 år.

Endret av Mannisinbestealder
Logisk feil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...