Gå til innhold

Dagen jeg ble Frue (veldig langt) 10.08.02

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter måneder, uker og dager med planlegging var endelig dagen vår her. Vi har gledet oss utrolig mye helt siden forlovelsen 25.12.01. Og endelig kunne vi oppleve denne utrolig følelsen av å være mann og kone. Det er vanskelig å unngå tradisjonelle klisjeer i en sådan stund, men at en slik dag er fantastisk er slett ingen overdrivelse.

De to siste dagene før bryllupet bar preg av en god del stress og vi hadde det veldig hektisk. Hjemme i huset vårt holdt svigerfamilien min til, slik at vi selv hadde rømt til min mor for å overnatte disse dagene. Spesielt hadde vi det travelt dagen før bryllupet. Vi hadde mye å ordne, men kunne endelig falle til ro klokka 23.00 i trygg visshet om at alt lå etter planen. Vi hadde også bestemt oss for å sove sammen denne kvelden, og jeg er veldig glad for at vi hadde tatt den avgjørelsen.

Da vi våknet lørdags morgen, hadde vi begge en god porsjon med kribling i magen. Klokken var da 04.30 og vi følte oss lys våkne. Vi ble liggende å drømme og tenkte på alt det vi skulle oppleve denne dagen, og vi var begge lettet da vi endelig kunne stå opp og komme i sving. Jeg tok en lang dusj og hadde en kjapp frokost før jeg endelig kunne sette av sted til frisøren. På vei til frisøren var jeg innom kirken der vi skulle vies og la ned en nydelig blomsterbukett i samme farger som brudebuketten på graven til min far. Det var en merkelig følelse av både sorg og glede akkurat da, og jeg at han så gjerne skulle ha opplevd denne dagen og vært utrolig stolt av datteren sin....

Jeg var hos frisøren 08.15, og det var godt å endelig kunne sette seg ned og slappe av før vi skulle ut i ilden. Jeg fikk Champagne og jeg fikk virkelig roet meg helt ned. Frisøren var også kjempeflink og vi kommuniserte veldig bra. Min største bekymring var at det begynte å plaske ned mens jeg satt der. Som alle andre bruder ønsket jeg meg flott vær på dagen vår.

Tiden hos frisøren gikk kjempefort, og det var helt utrolig at jeg ikke var nervøs. Jeg gledet meg bare så mye til å endelig se min forlovede igjen og kunne gå ut av kirken som hans kone. Klokka 11.00 var jeg ferdig påkledt da moren min kom for å hente meg. Jeg fikk også ordentlig god tid til å kikke på brudebuketten min. Det var en drøm av en bukett, mer perfekt enn jeg noen gang kunne ha forestilt meg. Aldri før har jeg sett et finere bukett, og det var en deilig følelse at jeg skulle ha denne buketten selv.

Da vi kjørte av gårde til kirken begynte sola og titte frem og alt regnet var for lengst forsvunnet. På veien måtte vi ha noen stopp for å feste pyntebåndene til bilen, og p.g.a. litt utålmodighet ble jeg nok litt amper på akkurat dette. Da vi endelig kom til kirken møtte kirketjeneren oss i døren. Vi fikk ordnet det lange slepet på kjolen min, rettet litt på sløret og før jeg visste ordet av det gikk kirkedørene opp. På forhånd hadde jeg fått et tips om å ikke se opp på min kommende mann med en gang. Men da dørene åpnet seg, var det rett og slett umulig å ikke se på ham. På en merkelig måte koblet jeg ut at og alle, og klarte bare å se ham. Han stod der oppe, blank i øynene. Tårene begynte umiddelbart å trille, og hele veien opp gråt jeg av glede. Da jeg kom opp og skulle sette med, så jeg også av min kjære gråt. Det var utrolig rørende å oppleve, da han ellers er en person som aldri tar til tårene. Da jeg satte meg ned kikket han på meg og sa stille til meg "Du er nydelig".

Under selve vielsen klarte jeg heller ikke å holde tårene tilbake, det var en nydelig sermoni med flotte salmer. Da endelig ekteskapinngåelsen kom, og min forlovede hadde sagt JA, var det endelig min tur. Og akkurat i det øyeblikket jeg også svarte JA, for 2.gang, da begynte tårene å trille igjen. I det øyeblikket var jeg også på nippet til å lene meg frem for å kysse min mann, men jeg tok meg i det og lot det være. (Aldri har jeg noen gang hatt så lyst til å kysse ham som akkurat da.) Da vi skulle sette ringene på hverandre, skalv vi begge to veldig, men det gikk heldigvis kjempefint. Etter en nydelig vielse, og ikke minst morsom tale (der han snakket om postordre-bruder og Asterix og Obelix), kunne vi endelig gå ut av kirken som mann og kone. Etter en hel masse gratulasjoner, gikk vi ut på kirketrappa. Vi følte oss helt kongelige der vi sto, med en massevis av mennesker som tok bilder. Og endelig kunne jeg kysse ham, vel og lenge.

Vi hadde for anledningen fått lånt oss en sportsbil Cabriolet, og da vi kjørte av gårde i denne alene var vi begge overlykkelige. Aldri har jeg hørt så mange godord om meg selv og aldri har jeg hatt det bedre enn akkurat den stunden. Han synes jeg var rett og slett perfekt, og han mente det aldri hadde vært noen flottere brud noen gang, ei heller noen flottere kjole. I hans øyne var alt rett og slett perfekt. Jeg kunne selvsagt si det samme om ham.

Hos fotografen gikk tiden kjempefort, og det ble tatt en god del bilder. Nå håper vi bare at alle bildene har blitt flotte og at vi blir skikkelig fornøyd. Det var også utrolig godt å få litt rolig tid hos fotografen før vi skulle vende nesa mot grendehuset der selve festen skulle være.

Da vi ankom grendehuset ble vi møtt av jubel. Det ble også tatt en hel masse bilder og vi fikk litt tid til å kikke på alle gaven før vi satte oss til bords. Ved middagsbordet ønsket vi velkommen. Vi hadde blomkålsuppe til forrett, og det er den nydeligste suppa jeg noen gang har smakt. Etter det var det tid for taler, både jeg og min mann skulle ut i ilden. Han holdt en fantastisk rørende tale, både til sine foreldre, min mor og til meg. Han var selv også veldig rørt, og måtte avslutte alen litt raskere enn planlagt p.g.a. dette. Men for meg spilte det ingen rolle, alle de nydelige ordene han hadde sagt var mer enn nok. Og naturligvis gråt jeg en skvett. Under talen min bare fortsatte jeg å gråte litt, men jeg klarte heldigvis å si noen ord. Jeg hadde garantert kommet til å angre hvis jeg ikke hadde gjort det. Etter noen ord direkte til min ektemann, sang vi en sang jeg hadde laget til ham.

Selve middagen gikk utrolig fort, og vi storkoset oss med reinsdyrsteik til hovedrett og ostekake til dessert. Noen av de største høydepunktene var da min kusine og han som nå har blitt min nevø, holdt tale. De er 9 og 10 år, og det var store øyeblikk. Begge gråt en god del, men gjennomførte det utrolig bra. Heldigvis fikk vi også talene skriftlig i ettertid, og det er kjempegode minner.

Vi fikk etter middagen litt ordentlig tid til å se på gavene, og ikke minst tid til å snakke med gjestene våre. Været var også så flott at vi alle kunne sitte ute på benkene der, men det var heldigvis ikke så altfor varmt heller. Tiden gikk kjempefort, og etter en hel masse bilder kom også kaffegjestene våre. Det var koselig at så mange hadde anledning til å komme til kaffen vår. Bryllupskaken smakte utrolig godt, og vi klarte heldigvis å skjære den uten noe krøll. Vi hadde utrolig mange gode kaker, og jammen meg ble det spist mer enn vi hadde regnet med. Men bryllupskaken ble det igjen 2 hele etasjer på.

Da det var tid for bryllupsvals, overrasket jeg alle sammen med en litt humoristisk sang til mannen min. Dette livet litt opp på stemningen, før vi skulle danse vår egen form for vals. Vi hadde et par kvelder i forveien bestemt oss for å danse etter Kjærlighetsvisa. Dette er en sang som betyr mye for oss og som vi synes er nydelig. Det var et stort øyeblikk da vi stod utpå dansegulvet med denne nydelig visa i bakgrunnen. Og jeg kan for oss begge si med sikkerhet at vi aldri noen gang kommer til å angre på at vi danset en rolig dans til denne sangen og ikke en tradisjonell vals. Under hele dansen trillet tårene mine, for meg var det bare oss to der og da og det var en utrolig deilig følelse.

Etter dansen hadde vi atter litt tid til å prate med gjestene, men vi begynte å bli fryktelig slitne og bestemte oss for å reise rundt 23.00. Etter å ha tatt personlig farvel med alle gjestene, kjørte min svigerfar oss til hotellet der vi skulle sove. Det var nydelig å endelig kunne være litt alene og endelig kunne fortelle hverandre hvor lykkelige vi var. Vi koset oss også med frukt og Champagne. Personlig hadde jeg ikke mye lyst til å ta av meg kjolen, men det var også godt å få alt sammen av seg og få tatt seg en skikkelig dusj. Det var også veldig godt å krype under dyna og kunne kalle hverandre for "mannen min" og "kona mi". Om selve bryllupsnatta er det vel ikke så mye å si, annet enn at selv om vi var veldig slitne nøt vi virkelig denne stunden sammen.

Da vi våknet dagen etterpå, var vi begge trøtte, men vi ble liggende å prate om alle de fantastiske inntrykkene fra kvelden før. Jeg fik også en fantastisk morgengave; et gullsmykke med stener på og en perle. Det var rett og slett utrolig nydelig og så "meg" som det kunne ha blitt. Jeg hadde også ordnet en morgengave til min kjære, et maleri av oss to sammen. Han fikk riktignok der og da bare noen bilder av det, mens maleriet ble hentet litt utpå dagen.

Klokken 11.00 fikk vi en utrolig god frokost på rommet. Vi brukte langt tid på å nyte maten før vi pakket sammen sakene og sjekket ut. Resten av dagen gikk med til mimring og til siste rest av rydding. Vi fikk også tid til å kikke på gavelisten vår og lese i gjesteboken vi hadde lagt frem.

Sett under ett var dagen så perfekt som den kunne ha blitt. Aldri har jeg følt meg mer lykkelig, og aldri har jeg sett mannen min lykkeligere. Vi var også heldige med været, og det var en stor lettelse at vi kunne være ute uten at det var stekende sol.

Nå i ettertid går det ikke en dag uten at vi må dra frem minnene. Vi har også fått noen bilder som det er koselig å titte på. Etter hvert skal det også legges ut bilder, slik at dere på KG får se.

Men så lenge får dere som fortsatt har dagen til gode, glede dere så mye dere kan. Men husk: ikke legg dere opp i for mange detaljer. Dagen blir minst like flott uansett (føler at jeg har masse tips å komme med på dette området nå). Og til dere som allerede er gift, nyt minnene dere har fra den fantastiske dagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*snufs*

Så vakkert!

Sitter her og gråter meg gjennom innlegget ditt.

Spinner en del tanker selv.

Om 3 uker er det min tur.....

Skrevet

Høres ut som dere hadde en flott dag.

Gratulerer til dere begge, og lykke til videre som mann og kone.

Skrevet

Ble så rørt av innlegget ditt... :cry:

Men jeg fikk nesten lyst til å gifte meg igjen da. *ler*

Det var jo bare et så romantisk bryllup ut ifra det du skrev.... :blunke:

Lykke til videre som mann og kone!

Skrevet

Hei kjære du!

Gratulerer så mye med VEL OVERSTÅTT!! Ååååå jeg ble sååå rørt av å lese innlegget ditt at jeg snufser ennå. :lol: Hulk hulk. Det hørtes jo bare fantastisk ut!!

Håper jeg får en like fin dag som deg! Gisp, det er ennå 4 uker å grue seg!! :o

Trenger jeg virkelig å grue meg sååå mye? Det jeg faktisk er mest redd for det er å la tårene flomme. Det er ikke akkurat meg, men jeg vet at jeg kommer til å gjøre det, derfor er det ekstra touchy!!

Gi meg så mange gode råd som du bare kan!!!

Klemser fra meg.... :wink:

Skrevet

Gratulerer med et vellykket bryllup! Det er en deilig følelse å vite at dagen ble perfekt. sikkert enda mer perfekt enn dere drømte om.

Gjest Anonymous
Skrevet

Virker som dere hadde en kjempeflott dag.

Lykke til som Mann og Kone.

Gratulerer.

:D

Skrevet

Gratulerer som mann og kone!!! Høres helt vidunderlig ut. :D Lykke til videre i livet.........

Skrevet

Gratulerer så masse! Høres ut som en utrolig deilig dag :D

Skrevet
Trenger jeg virkelig å grue meg sååå mye? Det jeg faktisk er mest redd for det er å la tårene flomme. Det er ikke akkurat meg, men jeg vet at jeg kommer til å gjøre det, derfor er det ekstra touchy!!

Det aller beste rådet jeg kan gi deg er: ikke grue deg! Du har absolutt ingen grunn til det, og jeg er kjempeglad for at jeg ikke rakk å være nervøs dagene før bryllupet! Og det å gråte, det er bare utrolig flott. Jeg er veldig lettrørt som person, men var sikker på at jeg ikke skulle gråte. Men alt da dørene gikk opp trillet tårene. Man skal ikke bruke krefter på å prøve å holde tårene tilbake en slik dag. Bruk heller krefter på å nyte omgivelsene og den utrolige stemningen. At man gråter er bare flott for dere begge to. Som sagt gråt min kjære, noe som var så uventet som det kunne få blitt. Noe større kompliment enn at han ble så rørt da han så meg kunne jeg aldri ha fått!

Ellers må jeg bare atter en gang si til dere bruder at dere ikke må henge dere sånn opp i alle detaljer. I ettertid husker man ikke slike ting, og dagen blir ikke noe flottere selvom man har mørkegrønne og ikke lysegrønne servietter. Jeg er utrolig glad for at vi kuttet ut å tenke på alle mulige småting i ukene før bryllupet!

Ellers anbefaler jeg dere å ha en gjestebok som gjestene kan skrive hilsner i. Vi hadde det og den ble flittig brukt. Utrolig koselig å ha i fremtiden!

Forøvrig bør man unne seg noen dager i fred og ro for å bare nyte de siste dagene som forlovet, før innspurten på bryllupsplanleggingen kommer. Jeg var så lei bryllup dagen før vi skulle ilden at jeg hadde ikke trodd det gikk an. Hadde det ikke vært for at vi hadde hatt noen roligere dager tidligere i uken hadde jeg nok flydd på veggen. Forøvrig bør man være flink til å fordele oppgaver ut til andre også. Vi gjorde alt selv, og vi slet oss nesten litt ut.

Det er så mange råd jeg kan komme med, men de aller fleste rådene vet dere nok om fra før.

Ellers må jeg bare si at jeg er ufattelig glad for at vi hadde vielsen 11.30. Man er så sliten på bryllupsdagen sin uansett, men siden vielsen var tidlig fikk vi mye ut av dagen og mye tid sammen med gjestene. Råder derfor folk til å ha en så tidlig vielse som mulig.

Skrevet

GRATULERE så mye som man og kone. :) Leste gjennom innlegget med tårer i øynene og så for meg hvordan dere hadde det. Virket som dere hadde en FANTASTISK dag. :)

Ønsker dere all lykke videre i livet og som mann og kone. :)

Skrevet

Vi hadde virkelig en helt fantastisk dag også, den kunne så absolutt ikke blitt mer perfekt på noen måter! Nå gleder vi oss til alle kommende dager vi skal dele som ektepar!

Skrevet

Gratulerer så mye med daeg, Augustbrud 02. Det høres som dere fikk den dagen dere begge har drømt om :D (Flott referat forresten :-))

Å bli rørt i en slik anledning er bare naturlig - flott å la følelsene få litt spillerom :)

Lykke til videre som mann og kone!

Klem fra

Skrevet

Drar denne litt opp jeg i tilfelle flere vil lese. :wink:

Skrevet

Gratulerer så mye! Både som mann og kone, og med en fantastisk dag!

Det er så deilig, ikke sant?

Skrevet

Det hørtes ut som om dere hadde en vidunderlig dag. Gratulerer så mye som mann og kone.

Er helt enig med deg at det beste en kan gjøre er å ikke henge seg for mye opp i detaljer, for da blir man bare utslitt. Jeg gikk uten klokke, og tror det var lurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...