AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #1 Skrevet 2. august 2018 Vi har en snill rolig baby som sovner fint om kveldene rundt 19-20. Merker det er behagelig med litt voksen tid selvom all tiden med mini er dyrebar😊 men jeg har flere sett med tantebarn. Jeg og baby er hjemme hos mine foreldre nå der også noen av tantebarna er. Jeg har sett at etter 5 års alderen ca er de umulig å legge. De er våken like lenge som oss voksne.  Akkurat nå hører jeg på en som roper etter pølse fordi han ikke liker brødskive sir han, samtidig dom det er tegnefilm på tvn på n’te timen 🙄 broren i stortrinnalder også våken. kjenner det er litt sliten . Klokken er 22.20 spørsmålet mitt er blir det vanlig at det blir slik? At barn etter hvert bare nekter å legge seg og at man mister voksentiden om kveldene?  Er jeg urimelig og dårlig som føler det er slitsomt med barna alltid våken? Anonymkode: 136cc...776
Blue Berry Skrevet 2. august 2018 #2 Skrevet 2. august 2018 Mine er 6 og 7 år og de legger seg kl 19.30-20.00. Aldri om de får lov til å legge seg kl 22-23. Kun nyttårsaften de fikk lov til å være lenge oppe 😄
Blueblizz Skrevet 2. august 2018 #3 Skrevet 2. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi har en snill rolig baby som sovner fint om kveldene rundt 19-20. Merker det er behagelig med litt voksen tid selvom all tiden med mini er dyrebar😊 men jeg har flere sett med tantebarn. Jeg og baby er hjemme hos mine foreldre nå der også noen av tantebarna er. Jeg har sett at etter 5 års alderen ca er de umulig å legge. De er våken like lenge som oss voksne.  Akkurat nå hører jeg på en som roper etter pølse fordi han ikke liker brødskive sir han, samtidig dom det er tegnefilm på tvn på n’te timen 🙄 broren i stortrinnalder også våken. kjenner det er litt sliten . Klokken er 22.20 spørsmålet mitt er blir det vanlig at det blir slik? At barn etter hvert bare nekter å legge seg og at man mister voksentiden om kveldene?  Er jeg urimelig og dårlig som føler det er slitsomt med barna alltid våken? Anonymkode: 136cc...776 Mine barn legger seg også senere i ferier. Til gjengjeld står de også senere opp! De holder rutiner på hverdager og i vanlige helger. Også i begynnelsen av ferien før det sklir ut 😊 Tror det er helt normalt, men skjønner jo litt hva du mener med voksentid, det har vært noen uker nå, med (for) seine kvelder på mine to gullunger. 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #4 Skrevet 2. august 2018 Min på 11 får legge seg sent, men dette er første sommeren han får det. Han la seg kl 19 til han begynte på skolen, etter det økte vi det litt etter litt. Når han var liten så sov han ikke lenger på morgenen selv om det ble senere. Men det gjør han nå. Anonymkode: 5d1ea...89f
Ullvott Skrevet 2. august 2018 #5 Skrevet 2. august 2018 Jeg har ingen barn selv, men er tante og «liksomtante» til flere i alderen 4 - 8 år. Det er helt vanlig at barna er lenger oppe i feriene enn ellers, og som @Blueblizz sier: da står de også senere opp. Denne sommeren har det dessuten vært så kokende varmt at den beste tiden å være utendørs på er litt utpå kvelden. 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #6 Skrevet 2. august 2018 I ferien har jeg og fireåringen lagt oss samtidig. Jeg legger meg ikke så sent, men jeg er mer opptatt av familietid enn voksentid. Fireåringen har sovnet før 22 og sover da til 8-9. Nå har barnehagen begynt igjen og vi skrur oss tilbake til leggetid kl. 20. Tar noen dager å stille oss inn. Da sover vi til 6-7. Anonymkode: 39c14...9c8 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #7 Skrevet 2. august 2018 23 minutter siden, Blueblizz skrev: Mine barn legger seg også senere i ferier. Til gjengjeld står de også senere opp! De holder rutiner på hverdager og i vanlige helger. Også i begynnelsen av ferien før det sklir ut 😊 Tror det er helt normalt, men skjønner jo litt hva du mener med voksentid, det har vært noen uker nå, med (for) seine kvelder på mine to gullunger. Akkurat sånn har Vi det å. Alle tre barna har i alle år fått være oppe lenge i ferier og det er fordi de sover lenge om morgenen. Så fort hverdagen er i gang er de rett tilbake i rutiner uten problemer. Anonymkode: 41275...f69 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #8 Skrevet 2. august 2018 5- og straks 7-åringen her legger seg kl 19, 9-åringen legger seg 20.30. Anonymkode: 139ed...d72
Gjest BearMama Skrevet 3. august 2018 #9 Skrevet 3. august 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har en snill rolig baby som sovner fint om kveldene rundt 19-20. Merker det er behagelig med litt voksen tid selvom all tiden med mini er dyrebar😊 men jeg har flere sett med tantebarn. Jeg og baby er hjemme hos mine foreldre nÃ¥ der ogsÃ¥ noen av tantebarna er. Jeg har sett at etter 5 Ã¥rs alderen ca er de umulig Ã¥ legge. De er vÃ¥ken like lenge som oss voksne.  Akkurat nÃ¥ hører jeg pÃ¥ en som roper etter pølse fordi han ikke liker brødskive sir han, samtidig dom det er tegnefilm pÃ¥ tvn pÃ¥ n’te timen 🙄 broren i stortrinnalder ogsÃ¥ vÃ¥ken. kjenner det er litt sliten . Klokken er 22.20 spørsmÃ¥let mitt er blir det vanlig at det blir slik? At barn etter hvert bare nekter Ã¥ legge seg og at man mister voksentiden om kveldene?  Er jeg urimelig og dÃ¥rlig som føler det er slitsomt med barna alltid vÃ¥ken? Anonymkode: 136cc...776 Min unge vil fÃ¥ regulerer leggetiden sin nÃ¥r han kommer opp i tenÃ¥rene og jeg ser at han fremdeles fungerer pÃ¥ morgenen og pÃ¥ dagen og klarer Ã¥ følge opp skole, lekser, fritidsaktiviter etc. Før dem tid skal han ha rutiner og fast leggetid. Han har perioder der han ikke vil legge seg. Ã…Â gi etter pÃ¥ sÃ¥nt nÃ¥r de er smÃ¥barn er helt og holdent egen feil og skaper dÃ¥rlige vaner. Voksentid eller ei er egentlig ikke hovedkjernen for meg, men et barn som har trygge rammer og forutsigbare rutiner med fast leggetid og gode søvnvaner. Â
Ulrikke Skrevet 3. august 2018 #10 Skrevet 3. august 2018 Det du beskriver er nok spesielt for ferien. Vil tro det fungerer annerledes i hverdagen! Min yngste fyller 13 i høst og selv om hun styrer litt selv nå kommer hun til å ha leggetid når skolen begynner, selv om det er ungdomsskolen vi snakker om! 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #11 Skrevet 3. august 2018 Det er ikke vanlig, men jeg vet mange lar det være sånn i feriene. Jeg har barn som våkner tidlig uansett hvor sent de er i seng, så vi har alltid holdt på leggetider også i helger og ferier (de får legge seg 1 time senere enn i hverdagen, og så hender det selvfølgelig unntak hvis vi har besøk eller det er noe spesielt), dette er også for å få ha litt alene tid på kvelden uten barn. Nå er eldste 13 år, og jeg ser jo at den alenetiden på kvelden nå ryker om jeg ikke skal være oppe halve natten selv (legger seg nå kl 22.30 i helger/ferier). Men i hverdagen er det streng leggetid uansett. Her ble det i vår sendt ut brev fra ungdomsskolen til alle foreldre fordi skolen slet med mange ekstremt trøtte og ukonsentrerte ungdommer, så skolen så seg nødt til å varsle da dette gikk ut over læringsmiljøet for alle. Nok søvn er viktig for barn og ungdom! Anonymkode: 7f723...a5a 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #12 Skrevet 3. august 2018 Det er ikke vanlig, men mange lar barna være lenge oppe i ferien så de forhåpentligvis sover litt lenger om morgenen. Hvis man ikke har noen leggerutiner vil barna selvsagt bli vanskelige å legge, men jeg tror ikke det er så vanlig å ha det sånn Anonymkode: 5715b...398
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #13 Skrevet 3. august 2018 Her er det leggetider, men de er noe forskjøvet, så ja lite med voksentid. Denne sommeren med denne varmen har gjort det umulig å legge barn så tidlig som tidligere somre. Med over 30gr og med sola fremdeles steikendes på så har vi ikke peset med å få de i seng til vanlig tid. Gjorde det mer behagelig for alle og var mer ute på kveldene da det var mer svalt der etterhvert. Så her ble leggetid ca 22 og opp igjen ca 9, det passet for oss alle. Noe av det jeg liker med ferier er å slippe å stå tidlig opp fordi man skal stresse avgårde, nei late sene morgener er deilig ferier her hos oss. Er selv vokst opp med at vi alltid, uansett dag, måtte tidlig opp, alltid!! Og det megastresset der har satt sånn spor i meg at nå nyter jeg hver sen morgen. Anonymkode: b24ed...0ba
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #14 Skrevet 3. august 2018 Egentiden utgår etterhvert som barna blir store, ja, men ikke så tidlig som 4-5 års alder Som mange har svart er nok dette et typisk feriefenomen. Om man vil ha det sånn eller ikke avhenger av både barn og voksne. Mine minste barn våkner i 6-tiden uansett, og ved å la dem være lenger oppe blir de bare sure og trøtte om morgenen og sovner på dagen i stedet, og så har vi det gående... ikke moro verken for store og små. Andre har barn som forskyver oppvåkningen, og tar heller en litt tøff uke for at både barn og voksne kan komme i ordentlig feriemodus, og det funker for dem. Smak og behag og anledning Bare ikke gjør som naboene mine, som underholder hele nabolaget en times tid hver kveld med overtrøtte småbarn som springer rundt og griner mesteparten av kvelden og avslutter med en halvtime JEG VIL IKKE LEGGE MEEEEEG NEEEEI-hyling når klokka er halv tolv. Hvem dette skal være hyggelig for, foreldre eller barna eller omgivelsene, sliter jeg veldig med å skjønne. Anonymkode: a5e7a...84e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #15 Skrevet 4. august 2018 Har en 7-åring. I helger og i ferier legger vi oss ofte samtidig, jeg kan til og med sovne først (men begge er da i seng). Min alenetid er på morgenen, jeg våkner alt fra 1-3 timer før barnet. Anonymkode: b1d48...404
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #16 Skrevet 4. august 2018 Helt vanlig i ferier og i helger hadde jeg hart behov for voksentid så hadde jeg ikke fått barn Anonymkode: d5a46...16b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2018 #17 Skrevet 4. august 2018 Jeg har barn på 3 og 5 år og vi la dem litt senere i ferien i håp om at de skulle sove lenger på morgenen. Men neida, de har våknet tidligere enn vanlig nesten hver dag og vært sure og grinete på dagen sådet funker ikke her. Vi prøvde å legge dem tidlig til vanlig tid, men på ferie når de skal legge seg på samme rom tøyser de mye og girer hverandre opp så dethar vært en kamp å legge dem... Blir godt med rutiner igjen kjenner jeg. Godt med ferie, men greit med hverdagen også! Anonymkode: 6d082...942
AnonymBruker Skrevet 5. august 2018 #18 Skrevet 5. august 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt vanlig i ferier og i helger hadde jeg hart behov for voksentid så hadde jeg ikke fått barn Anonymkode: d5a46...16b Tøyse kommentar! Nå er det jo gjerne sånn at man ikke vet hvordan man reagerer på det å få barn før etter at de har kommet. Og opplever man først da at man faktisk har behov for mer voksentid enn man var klar over så gjør man det beste ut av det. Anonymkode: b24ed...0ba
Kanutte Skrevet 5. august 2018 #19 Skrevet 5. august 2018 For våre barn har det vært forskjell i ferier og i hverdag. Men, det er alltid vi som har bestemt leggetiden. Jo mindre barn, jo mindre fleksibilitet i leggetiden. I hverdagen har vi styrt leggetid lenge. 15-åringen har fortsatt fast leggetid. 19-åringen styrer selv, men var særdeles fornuftig mens han gikk på skole. I ferier sklir det helt ut nå, men de er såpass store at det går greit (kjedelig med null alenetid, men det får vi ofte om morgenen).
Hactar Skrevet 5. august 2018 #20 Skrevet 5. august 2018 Mange drøyer nok leggetiden i ferien, men jeg opplever det ikke som vanlig at det skyldes at barna nekter å legge seg og derfor bare får styre på. Da handler det om sviktende rutiner og foreldre som ikke klarer/orker å sette grenser, og ikke noe du bare må regne med å finne deg i når barnet bikker fem. Nå er du heldig å ha en baby som sover fint. Min erfaring er at det blir enklere, og ikke vanskeligere, å legge til rette for legging og god søvn når de går over fra å være baby til å bli småbarn. Jeg hadde urolige babyer som sov lett og lite, men nå som tre- og seksåring legger seg fint og sover natta gjennom også på ferie. Eneste er at de våkner tidlig uansett, så her drøyer vi ikke leggetiden så mye om ikke noe helt spesielt foregår. Andre har barn som sover lenge når de legger seg sent, så da kan de velge å forskyve døgnet i ferien. Poenget mitt er at dette kan du som forelder velge selv ut fra hva som passer barn og familie best. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå