T-Rex Skrevet 2. august 2018 #1 Skrevet 2. august 2018 (endret) Jeg innser at jeg blir nødt til å kjøpe en smarttelefon. Det blir min første, da min nåværende telefon er ca 15 år gammel. Sånn i utgangspunktet bruker jeg bare telefon til å telefonere og sende sms-er (naturlig nok, siden det er det telefonen kan). Hva bør jeg tenke på, når jeg går til det drastiske skrittet å investere i ny telefon? Jeg har ikke egentlig tenkt å utvide bruksområdet så mye, men ser at jeg trenger funksjonalitet som billettkjøp osv. Spørsmålet er i avdelingen "hvor lang er en tråd", men jeg vil gjerne ha noe synspunkter på om jeg skal kjøpe noe så billig som mulig, eller satse på noe dyrere. Å kjøpe litt dyrt er greit, om jeg slipper å bytte telefon annethvert år - den bør holde i minst fem. Jeg er såpass gammel at det er slitsomt med nye ting. Vi snakker likevel om under 10.000. Endret 2. august 2018 av T-Rex
Hedy Lamarr Skrevet 2. august 2018 #2 Skrevet 2. august 2018 Motorola-mobiler vinner ofte tester hvor det som teller er en enkel, forholdsvis rimelig, men robust telefon med (antatt) lang levetid. 2
T-Rex Skrevet 2. august 2018 Forfatter #3 Skrevet 2. august 2018 Min aller første mobiltelefon (som jeg forøvrig bare lånte) var en Motorola. Minner... Jeg tenker litt på Samsung Note 8, men det blir kanskje i overkant?
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #4 Skrevet 2. august 2018 Anbefaler ikke Motorola hvis du vil ha noe som holder lenge, de får batteriproblemer som de ikke klarer å fikse på altfor mange telefoner. Søk etter motorola suddenly power off, f.eks. Det gjelder mange modeller. Det er ikke noen vits i å kjøpe en spesielt dyr telefon. De blir ikke vedlikeholdt lenge likevel og alle er gode nok så lenge ikke du f.eks. vil ha veldig godt kamera. Kjøp en billig, men ny modell med Android, og bytt den ut om noen år. Man kan ikke bytte batteri på de fleste, og det får dårligere kapasitet etter hvert uansett. Hvis du vil at det skal vare lengst mulig så lad den med USB 2 på datamaskin i stedet for egen lader, og prøv å holde batteriet mellom 20 og 80% ladet. Anonymkode: 8fb01...26f 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #5 Skrevet 2. august 2018 Dersom du ikke har brukt smarttelefon før, burde du begynne lett. Samsung Note blir brukt av folk som bruker mobilen til alt, også jobb. Jeg begynte med iphone, og må legge til at dette er IKKE den beste telefonen. Byttet nylig til Samsung Galaxy s8 og er fornøyd. Jeg ville ha et godt kamera. Dyrest er ikke best, som mange tror. Du vil få mye hjelp om du spør i butikken. Si prisklasse og hva den skal brukes til Jeg har også en Samsung smarttelefon som jeg har kjøpt og bruker i USA. Den kostet i underkant av 500kr. Funker fint den også. Desverre ikke mulig å få tak i så billig telefon i Norge. Anonymkode: e23d3...034 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #6 Skrevet 2. august 2018 Jeg har hatt en del smarttelefoner og må gjerne ha vann- og støtsikker mobil pga jobben (anlegg) og generelt klønete væremåte. Samsung er imho klart best blant Androidtelefoner til å levere noe som varer, du kan bytte batteri, de har en UI som er lett forståelig og ikke nedsyltet i tull ("bloatware"), skjermene er gode og tåler en del. Men ikke kjøp noe med internminne mindre enn 32 GB - det holder ikke. Videre har NOKIA noen svært robuste Windows-baserte smarttelefoner med god integrasjon mot Windows 10. Har flere kollegaer som skryter av det. Anonymkode: e477a...85b 2
Gjest Senil Skrevet 2. august 2018 #7 Skrevet 2. august 2018 Har samsung A5. Flott, enkel telefon som ikke er av de dyreste, men mer en gode nok for alle oppgaver.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2018 #8 Skrevet 2. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Men ikke kjøp noe med internminne mindre enn 32 GB - det holder ikke. Muligens ikke for deg, men for en som er vant til å bare bruke ringing og SMS er det gode sjanser for at 16 er nok i massevis. Jeg har aldri hatt mer selv, og det har ikke gitt meg problemer. Når det gjelder Windows på telefon så avsluttet Microsoft det prosjektet i fjor. Anonymkode: 8fb01...26f 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #9 Skrevet 3. august 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Muligens ikke for deg, men for en som er vant til å bare bruke ringing og SMS er det gode sjanser for at 16 er nok i massevis. Jeg har aldri hatt mer selv, og det har ikke gitt meg problemer. Når det gjelder Windows på telefon så avsluttet Microsoft det prosjektet i fjor. Anonymkode: 8fb01...26f Ha, det visste jeg ikke! Gjør meg egentlig litt trist at "det tredje alternativet" er borte. Når det gjelder internminne så gjorde jeg og flere jeg kjenner den tabben med første smarttelefon. Bytter man først til noe nytt, kan og vil man sannsynligvis endre bruksmønster. Anonymkode: e477a...85b 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #10 Skrevet 3. august 2018 10 timer siden, T-Rex skrev: Jeg innser at jeg blir nødt til å kjøpe en smarttelefon. Det blir min første, da min nåværende telefon er ca 15 år gammel. Sånn i utgangspunktet bruker jeg bare telefon til å telefonere og sende sms-er (naturlig nok, siden det er det telefonen kan). Hva bør jeg tenke på, når jeg går til det drastiske skrittet å investere i ny telefon? Jeg har ikke egentlig tenkt å utvide bruksområdet så mye, men ser at jeg trenger funksjonalitet som billettkjøp osv. Spørsmålet er i avdelingen "hvor lang er en tråd", men jeg vil gjerne ha noe synspunkter på om jeg skal kjøpe noe så billig som mulig, eller satse på noe dyrere. Å kjøpe litt dyrt er greit, om jeg slipper å bytte telefon annethvert år - den bør holde i minst fem. Jeg er såpass gammel at det er slitsomt med nye ting. Vi snakker likevel om under 10.000. Jeg betalte 2690 for min. Huawei mate 10 lite. Er godt fornøyd. Regner med jeg kan ha den i mange år. Hvis den ikke blir borte eller ødelagt. Det har man jo aldri noen garanti for... Anonymkode: e4f44...1e4 1
T-Rex Skrevet 3. august 2018 Forfatter #11 Skrevet 3. august 2018 Takk for tips! Jeg skal kikke litt på de foreslåtte telefonene.
hutula1 Skrevet 5. august 2018 #12 Skrevet 5. august 2018 Enkleste telefonen på markedet i dag.https://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/NOK8110Y/nokia-8110-4g-gul
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå