Gå til innhold

Sliter med å takle kritikk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid vært en ganske sart sjel. Blir fort lei meg og får dårlig samvittighet. Sliter spesielt med å takle kritikk. Når jeg gjør noe feil, og andre kommenterer det blir jeg utrolig lei meg og flau at jeg rett og slett blir dårlig og må gå et sted og grine det ut. Føler meg så ydmyket at jeg ikke orker å se dem i øynene dagen etterpå.

Sliter spesielt med å takle kritikk av folk som er eldre enn meg, kolleger og lærere. Vil jo ikke at de skal oppfatte meg som dum. Dette er veldig slitsomt for meg og jeg lurer på om det finnes noen måte å lære seg å takle dette på. Er det fler som har det som meg?

Anonymkode: 28001...183

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har det som deg og jeg har også hatt det slik så lenge jeg kan huske. Da var jeg var mindre, kanskje helt opp til jeg var rundt 12 år begynte jeg alltid å gråte ved det minste tegn på kritikk. Jeg gjør heldigvis ikke dette lenger, det er jo ikke noen god løsning og det fører jo heller ikke noen plass. Jeg går til psykolog. Jeg har ikke fått tatt opp akkurat denne problemstillingen med henne enda, men jeg tenker å gjøre det når jeg får muligheten. Det kan kanskje være aktuelt for deg og? Jeg har prøvd å finne måter å takle det på egenhånd og det som jeg synes fungerer best er å se på den kritikken som man får som konstruktiv og tenke at de sier det i beste mening. Jeg tenker også at det beste er å prøve å se på det som en mulighet til å forbedre meg og bli en bedre person om jeg klarer å ta til meg og endre meg etter det de sier at jeg kan bli bedre på etc. Det som er viktig å huske på er at man ikke burde ta til seg all kritikk fra absolutt alle, da selvsagt ikke all tilbakemelding stemmer eller vil gjøre deg bedre enn det du allerede er. Det er jo til tider relativt vanskelig å skille disse to, hvilken kritikk man burde ta til seg og hvilken kritikk man ikke burde høre på, men jeg tenker og tror at det er noe man blir bedre på etter hvert som man mottar ulik kritikk fra forskjellige personer opp gjennom.

Anonymkode: 9e0d4...4a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...