Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Grønnbris
Skrevet (endret)

-

Endret av Grønnbris
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Grønnbris skrev:

Hei! Endelig skal vi inn på boligmarkedet, men jeg kunne trengt noen meninger herfra. Det har seg sånn at vi har muligheten til å kjøpe en utrolig fin prosjektert leilighet med 2 soverom, med nydelig utsikt og beliggenhet; MEN som ikke er ferdig før om nøyaktig to år. Dvs. leie i to år til, mens vi venter på at den skal bli ferdig.

Alternativ 2 er mindre attraktive leiligheter, med ett soverom, som vi kan flytte rett inn i. Fordel: Kommer oss ut av leiemarkedet med en gang. Ulempe: Vi ønsker barn om ca to år, vil altså trenge to soverom da. Dvs. at vi kanskje må selge om allerede to år. 

De innflytningsklare leilighetene er jo dyrere enn nybygget, selv om nybygget er av bedre standard. Jeg tenker da at de 220 000 vi betaler "ut av vinduet" mens vi leier i mellomperioden uansett vil bli tjent opp ved å sitte igjen med nybygget? Eller tenker jeg feil her? Hjelp!

Håper noen har noen tanker å dele rundt dette! 😊Eventuelt innspill til andre alternativer?

Jeg ville valgt å kjøpe en leillighet med ett soverom nå, og solgt og kjøpt leillighet i nybygget om 2 år.

Anonymkode: c2931...c55

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kjøpt leiligheten i nybygg når dere uansett forventer å trenge større leilighet i løpet av disse to årene. Alternativet med å kjøpe to leiligheter og selge en (kjøpe liten, selge liten, kjøpe stor) på en så kort periode vil koste dere ca 100 000 å selge, og worst case må dere betale dokumentavgift på to leiligheter som lett kan komme opp  over 100 000. Jeg tenker at de pengene dere taper på å leie, de går opp i opp med det dere måtte betalt hvis dere skulle kjøpt en mindre leilighet for så å selge og kjøpe en større. 

Hvis markedet fortsetter å stige så har dere også kjøpt en større leilighet med prisnivået i dag, dvs. at den kan være verdt mer enn hva dere betaler når dere får flytta inn i den. 

Anonymkode: 74af2...6e2

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville valgt å kjøpe en leillighet med ett soverom nå, og solgt og kjøpt leillighet i nybygget om 2 år.

Anonymkode: c2931...c55

Det er dyrt å kjøpe og selge leiligheter, ref. min forrige kommentar. I tillegg så er det antagelig slik at de må kjøpe leiligheten i nybygget i dag, dvs. at skulle markedet synke de neste to årene så eier de to leiligheter som kan synke i verdi og å være så eksponert mot variasjoner i boligmarkedet kan være risikabelt. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Husk at det koster dyrt til megler å selge. Jeg hadde ventet og kjøpt nybygget.

Anonymkode: 8f7fe...970

• Liker 4
Gjest Grønnbris
Skrevet (endret)

-

Endret av Grønnbris
AnonymBruker
Skrevet

Det står vel i finansieringsbeviset hvor lenge det er gyldig? Det gjorde iallefall det for noen år siden.

Anonymkode: 21c51...868

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Grønnbris skrev:

Takk for gode råd! 😊Eneste problemet jeg ser med alternativ 1 da, er om vi muligens må bli vurdert på nytt som lånetakere om to år? Er det noen som har erfaring med dette og vet hvordan det funker? Vi slet med å få dette finansieringsbeviset, siden jeg er student. Hva tror dere? Altså; er det slik at banken godkjenner lånet nå, og "lar det stå" til vi overtar leiligheten og trenger lånet, eller må vi søke på nytt og risikere avslag pga rente, endring i jobbsituasjon el.?

Det vet jeg ikke, jeg har kjøpt nybygg en gang selv men da bare 6 måneder før overtagelse slik at det problemet var der ikke. Dette må banken svare på, det er ikke noe farlig å spørre dem. Skjønner at dere må vite dette, ellers risikerer dere jo å måtte selge før overtagelse. 

Det er anbefalt et minimumsperspektiv på å bo der i minst 3 år når man kjøper en leilighet, så den alternative løsningen med å kjøpe liten leilighet først for så å flytte etter ca 2 år er egentlig ikke anbefalt. Men skjønner dere kanskje velger dette likevel dersom banken ikke garanterer at dere får lån ved innflytting om 2 år. Bakgrunnen for anbefalingen om å eie i minst 3 år er at det koster så mye å kjøpe og selge. 

• Liker 1
Gjest Grønnbris
Skrevet (endret)

-

Endret av Grønnbris
Gjest Grønnbris
Skrevet (endret)

-

Endret av Grønnbris
AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på at nybygg kan være et lite h*. Og bli mye dyrere enn dere trur. 

Alt av gulv, kjøkken og bad er standardvalg, og man vil jo gjerne ha det litt finere rundt seg enn trestavs laminat i stua, og billigste servantskapene på badet. Og endringer koster mye. Har to venner som har vært gjennom dette, og begge sier "aldri igjen". 

Ikke for å være negativ nå når du har bestemt deg :)  Men mange som trur nybygg er null stress. 

Anonymkode: e4298...982

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordelen med nybygg er jo at dere betaler ikke noe som helst før overtakelse. Dvs at egenkapitalen deres vil sitte å rente seg i 2 år til, det hjelper jo litt ifht den sure husleia dere må betale på i de to årene.

Anonymkode: 34c78...1c9

• Liker 2
Gjest Grønnbris
Skrevet (endret)

-

Endret av Grønnbris
Gjest Grønnbris
Skrevet (endret)

-

Endret av Grønnbris
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Grønnbris skrev:

Edit: Ser nå at jeg feilleste litt, trodde du mente utgifter med tanke på feil og mangler. Vi skal ikke gjøre noen tilvalg, så blir nok ikke dyrt for vår del :) Man velger jo selv hvor kresen/kravstor man vil være og ser dette an etter økonomien.

Ja, var det jeg viste til :) Har blant annet ei venninne som endte med å pusse opp badet etter ett år - da standarden var 15*15 hvite fliser på gulv og vegg. Og en annen som endte med 100 000 ekstra kostnader da de ville ha parkett og ikke laminat. 

Bra dere har tenkt gjennom det, og er fornøyd med stilen i prospektet. Da er nok nybygg midt i blinken for dere. 

Gjest Grønnbris
Skrevet (endret)

-

Endret av Grønnbris
Skrevet

vi fikk innvilget lån til nybygg i Oktober 2017, og det skal være ferdig til 2. Kvartal 2019. 

Ikke noe problem i det hele tatt :) Bankdama sa at lånebeviswt ville være gyldig til endelig overtakelse :) 

Lykke til! 

Skrevet (endret)
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, var det jeg viste til :) Har blant annet ei venninne som endte med å pusse opp badet etter ett år - da standarden var 15*15 hvite fliser på gulv og vegg. Og en annen som endte med 100 000 ekstra kostnader da de ville ha parkett og ikke laminat. 

Bra dere har tenkt gjennom det, og er fornøyd med stilen i prospektet. Da er nok nybygg midt i blinken for dere. 

Det er drøyt. Gjør man det har man enten alt for mye penger, eller så er man litt dum.
Kunne aldri falt meg inn å pusse opp et nytt bad fordi flisene har "feil" størrelse eller "feil" farge.

Endret av penny_
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Grønnbris skrev:

For de som måtte lure, det var helt i orden mtp. lang ventetid. Vi inngår bare avtalen med banken nå om vi kjøper nybygget, og får lånet om to år. Nå er prosessen i gang og jeg håper vi får kapret denne lekre leiligheten! 🤑

Nybygg er sjelden snakk om å kapre noe. Nybygg legges ikke ut som budkrig. De selges til fastpris, så det gjelder bare å stå langt nok fremme i køen.

Om det derimot er videresalg av kontraktsposisjon (altså at noen har kjøpt kontrakten før bygget er ferdig) så var det (vet ikke helt om det fremdeles er sånn) at kontrakten kunne selges videre i det åpne markedet. Da kunne det bli budkrig, og den som hadde kjøpt kontrakten og betalt 10% ved kontraktsinngåelse, kunne tjene ganske store penger på å selge kontrakten videre.

Det var ganske mange såkalte investorer som tjente mye penger på den måten.

Anonymkode: 668bc...b8c

Gjest Grønnbris
Skrevet (endret)

-

Endret av Grønnbris

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...