Gå til innhold

Legehjelp på ferie

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg har en begynnende uvi. Økt tissetrang(nesten så jeg tisser på meg hvrf gang). Ingen smerter enda. Er samtidig veldig rød og irritert i slimhinner. Er på ferie hos mine foreldre. Her er  det10 min til lokalt legekontor, ca 45 min til legevakt. Kan jeg be lokal legevakt sjekke urinen,eller må jeg til legevakt? Min fastlege har ferie, men fastlege kontoret er ca 3t kjøring unna..

Anonymkode: fbf0f...631

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sist det skjedde meg skrev jeg bare ned hva jeg trengte, viste det til lokal lege, og fikk med meg resept. Tok ikke betalt en gang. Antibiotika sitter ofte mye løsere i utlandet. 

Anonymkode: 5f2f9...09a

AnonymBruker
Skrevet

Legevakten er nok veien å gå når du er på ferie.

Anonymkode: b0eb2...ebb

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sist det skjedde meg skrev jeg bare ned hva jeg trengte, viste det til lokal lege, og fikk med meg resept. Tok ikke betalt en gang. Antibiotika sitter ofte mye løsere i utlandet. 

Ts sier da ikke noe om at h*n er i utlandet. 3 timer til eget legekontor, betyr jo at det er i Norge eller nære grensen i Sverige, og Sverige har også legevakt som da ts bør besøke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte lokal legevakt og spurte hvordan jeg skulle gå frem i en tilsvarende situasjon i en liten norsk by. De tok noen telefoner og fikk ordnet det så jeg fikk komme på et lokalt legekontor til akuttime samme dag. (Vet ikke om det er vanlig å gjøre det sånn da)

Anonymkode: 29fce...09f

Skrevet

Er du i Norge eller utlandet? I utgangspunktet skal man vel gå på legevakt dersom man ikke er på hjemstedet sitt og kan oppsøke fastlegen sin. Men du kan nok ringe et lokalt legekontor å fortelle problemstillingen, kanskje de har mulighet å ta deg inn. Ellers kan du gå til privatlege. 

Er det i utlandet så kan du kontakte reiseforsikringen din og be om råd. Normalt sett kan du dra til en lege og ta vare på kvittering som du så leverer inn til forsikringsselskapet. Men lurt å konferere med dem først.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts sier da ikke noe om at h*n er i utlandet. 3 timer til eget legekontor, betyr jo at det er i Norge eller nære grensen i Sverige, og Sverige har også legevakt som da ts bør besøke.

Virkelig. Hva er vitsen med å fokusere på å kritisere de som forsøker å hjelpe? 

Bitre mennesker, altså... Kom deg ut, møt mennesker, få opp humøret. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror jeg har en begynnende uvi. Økt tissetrang(nesten så jeg tisser på meg hvrf gang). Ingen smerter enda. Er samtidig veldig rød og irritert i slimhinner. Er på ferie hos mine foreldre. Her er  det10 min til lokalt legekontor, ca 45 min til legevakt. Kan jeg be lokal legevakt sjekke urinen,eller må jeg til legevakt? Min fastlege har ferie, men fastlege kontoret er ca 3t kjøring unna..

Hvis du har hatt dette flere ganger før ville jeg ringt legekontoret til fastlegen og bedt om konsultasjon på telefon. Ellers er legevakt veien å gå.

Anonymkode: afec2...137

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må ringe og spørre. Akutt sykdom skal taes inn når det er kapasitet, er der ikke kapasitet så er legevakt stedet å oppsøke med urinprøve.

Anonymkode: 7c5b8...520

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ringe og høre med lokalt legesent. Min datter har fastlege i studentbyen og da hun var i hjembyen og ble syk så ringte hun hennes tidligere legesenter. De ga henne akutt behandling. Dvs de sjekket urinprøve og skrev ut resept. Husker ikke en gang om hun så legen. 

Anonymkode: 2b6e6...53b

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig. Hva er vitsen med å fokusere på å kritisere de som forsøker å hjelpe? 

Bitre mennesker, altså... Kom deg ut, møt mennesker, få opp humøret. 

😂 Hvordan man kan virke bitter utav et innlegg som beskriver at ts mest sannsynlig er i Norge grunnet HI, er for meg et mysterium. Og det er da heller ikke kritikk. Men et lite hint om at man bør lese før man svarer. Takk for god latter btw, blir aldri vant til hvor mye folk kan misforstå hvis de bare vil

AnonymBruker
Skrevet

Du stikker innom nærmeste legekontor og forklarer saken. Ta med urinprøve. De på labben sjekker prøven, og om det trengs får du skrevet ut resept. 

Anonymkode: 17615...ab8

AnonymBruker
Skrevet

Ring nærmeste legekontor, forklar saken. Du får mest sannsynlig beskjed om å stikke innom med urinprøve. 

Anonymkode: 2675d...b50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...