Gå til innhold

Sette barn for seg selv i klasserommet?

Fremhevede innlegg

Gjest Pjusk
Skrevet

Min eldste (2. trinn) må også sitte for seg selv i perioder. Han sier selv at dette er greit og at det da er lettere å konsentrere seg. Men hva han egentlig synes er jo ikke alltid lett å vite...

Er også enig med gjest i at vi har store klaser på førstetrinnet der alle skal passe i samme form - det er ikke like greit for de barna som ikke er gjennomsnittelige (om det er faglig eller mht. modenhet, og her mener jeg begge veier).

Videoannonse
Annonse
Gjest Embla s
Skrevet

Slik jeg leste hovedinnlegget, er det jo ikke snakk om å sette gutten alene på et rom (som det virker som om noen tror), men alene i klasserommet, noe som da sikkert betyr at han ikke sitter sammen med noen, og at han sitter litt fra de andre.

Skjønner godt at det sikkert ikke er morsomt å måtte sitte alene litt fra de andre, men samtidig hjelper jo læreren han ham til å ikke forstyrre de andre (og seg selv!!) så mye.

Så lenge gutten vet hvorfor (fordi han forstyrrer) ser jeg ikke noe galt i det! Og hvis uroen hans er viljestyrt (trenger faste grenser) så vil vel dette kunne motivere han til å legge av seg uvaner, og lære seg at det får konsevenser å ikke følge læreren.

Hvis uroen skyldes manglende impulskontroll og/eller konsentrasjonsproblemer og/eller stor kroppslig uro, er det desto viktigere å legge til rette for ham og hjelpe ham til å ikke forstyrre de andre. Og måten det kan gjøres på er å skjerme han, ev sette inn assistent.

Er også ganske viktig å huske på at elever som stadig forstyrrer de andre kan bli upopulære; de andre elevene kan komme til å gå grundig lei. Det er ikke noen god følelse for en liten gutt, så ved at han skjermes litt, kan han kanskje unngå dette også.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette var våsete sagt! For det første; hvor lenge sitter ungen slik tror du? For det andre, Hva kan du underbygge denne påstanden med?

les hele innlegget og se at jeg har forklart hvorfor jeg mener det,etter 3 skolebarn så har jeg litt erfaring med vår skole og mine barn.

Du kan ikke bare plukke ut det du finner best og bare sette frem sånt, les alt da mann!!

Skrevet

les hele innlegget og se at jeg har forklart hvorfor jeg mener det,etter 3 skolebarn så har jeg litt erfaring med vår skole og mine barn.

Du kan ikke bare plukke ut det du finner best og bare sette frem sånt, les alt da mann!!

det du skriver står ikke i forhold til det temaet eller realiteten i en 1. klasse.

De store ropebokstavene står i forhold til en gjest. Lykke til.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Poenget er vel at det kan være riktig og det kan være feil. Det spørs vel på hvor mye som er gjort på forhånd. De fleste lærerne er veldi flinke og skal sikkert være oppriktig sikker på at det er det riktigste tiltaket på dette tidspunktet. Men om de ikke virkelig har prøvd andre utveier først så blir det feil, for det synes jeg :)

Gjest Embla s
Skrevet
Men om de ikke virkelig har prøvd andre utveier først så blir det feil' date=' for det synes jeg :)[/quote']

men hvilke andre utveier kan de prøve da? Kjefting og straff?

Gjest Chrizzy
Skrevet

Ganske mye kanskje, belønningssystem (klistermerker og så videre), ta ungen ut av klasserommet for en alvorsprat, lage avtaler med ungen før timen, ha en prat om hva gjør man istedenfor det men har tenkt å gjøre. I alle 1 klasser er det en assisten tilstede, kanskje la assistenten sitte ved siden av så mye som det lar seg gjøre en periode?

Gjest Embla s
Skrevet
I alle 1 klasser er det en assisten tilstede' date=' kanskje la assistenten sitte ved siden av så mye som det lar seg gjøre en periode?[/quote'] Ja, det er jeg enig med deg i! Skulle ønske det var flere assistent-ressurser i skolen!!
Gjest Starya
Skrevet

Sønnen min hadde en assistent ved siden av seg en periode. Han surret ikke så mye da (forstyrret de andre mindre), men slet til gjengjeld mer med å klare å jobbe. Det var jo forsåvidt motivasjon til å klare å holde roen uten den "hersens" assistenten der. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
I alle 1 klasser er det en assisten tilstede' date=' [/quote']

Ikke tilfelle. Dessverre.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Det skal være det og det er det i de 1 klasasene jeg vet om her. Men så klart det er sikkert noen plasser det ikke er slik, kanskje mange for alt jeg vet :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Det skal være det og det er det i de 1 klasasene jeg vet om her. Men så klart det er sikkert noen plasser det ikke er slik' date=' kanskje mange for alt jeg vet :)[/quote']

I år er reglene endret, slik at det ikke trenger å være to voksne på 1. trinn. Derfor tror jeg at det mange steder nettopp blir kuttet der for å spare budsjett. Det er fælt, men sant!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...