Gjest Chrizzy Skrevet 9. mars 2005 #1 Skrevet 9. mars 2005 Hva synes dere, en 1 klassing som er urolig på skolen. Han ikke har ADHD, er født sent på året og er en "urolig lekegutt". Han oppfører seg rolig i perioder, men nå har han en urolig periode og er av dette blitt satt alene for seg selv i klasserommet. Moren er frustrert, gutten kan visst han vil. Det mente de visst i barnehagen også når han gikk der. Men at han var en sta unge som man måtte bruke litt vilje på. Hun lurer på om det ikke er skolen som ikke klarer å få gutten til å være rolig, fordi de sier at -Han får det ikke til, derfor fjerner de han litt sånn at andre får arbeidsro (sikkert han også). Ja, det jeg lurer på, tror dere det er bra for en elev å bli satt for seg selv, er det riktig måte og gjøre det på?
Gjest LoisLane Skrevet 9. mars 2005 #2 Skrevet 9. mars 2005 Jeg synes i utgangspunktet det er riktig å skjerme andre elever derosm gutten forstyrrer dem mye. Det gir også et signal om hva som er akseptert oppførsel i klasserommet og ikke.
nallemaja Skrevet 9. mars 2005 #3 Skrevet 9. mars 2005 hadde ikke funka på meg når jeg var liten iallefall. Da hadde jeg blitt enda mer sta, og følt meg urettferdig behandlet... Men samtidig må jo de andre elevene få litt arbeidsro. Kanskje gutten trenger å få lærdommen servert på en annen måte, fra en annen vinkel, få andre måter å angripe oppgaven på? Hvis det var min unge ville jeg blitt bekymret for hvordan dette ville utvikle seg etter noen år. Å bli flyttet for seg selv fordi man er bråkete kan være en dårlig og korttenkt måte å løse problemet på. Kankje det er en grunn(ubevisst fra ungen sin side)til at han er urolig. Kankje han ikke forstår ordentlig, kanskje han føler at læreren ikke har tro på at han KAN klare det eller lignende. om denne uroen er en ubevisst måte å prøve å få hjelp/oppmerksomhet/oppmuntring kan det å bare sette han for seg selv gi alvorlige bivirkninger senere i oppveksten... hadde noen slike i klassa selv, og måten de ble takla av læreren hadde mye å si for hvordan de klarte seg når de ble litt større. Lærerenes holdning ovenfor de forskjellige var faktisk veldig tydelige og smitta over på resten av elevene. På ungdomsskolen trengte de som ikke var så godt likt av lærerne i barneskolen problemer med å lære og måtte ha spes.undervisning i enkelte fag, mens de urokråkene som ble behandlet bedre kom på linje med oss andre...
Gjest Madeline Skrevet 9. mars 2005 #4 Skrevet 9. mars 2005 Det er viktig at han ikke får ødelegge arbeidsroen til de andre i klassen. Å sette han alene vil kanskje hjelpe, men det er ikke greit at det blir på permanent basis. Bør kanskje utredes om han har særkilte problemer/behov. Kanskje han trenger ekstra ressurser som kan ta seg litt mer av han? Det er ikke lett å være lærer i en slik situasjon. Skal læreren bruke veldig mye tid og krefter på å roe ned en elev, vil det gå ut over alle de andre. Forstår derfor hvorfor eleven blir satt for seg selv.
Gjest Chrizzy Skrevet 9. mars 2005 #5 Skrevet 9. mars 2005 Gutten sa selv at han ikke likte å bli satt der, men at han kunne synes at det at han fikk være i fred og kunne tulle mer når han sitter der. Tror grunnen til at mora føler seg fortvilet er at hun tror at gutten kan om han blir behandlet på en annen måte. at lærerinnen "bare" har bestemt seg for at han ikke får det til, og ikke tar tak i han. At han kanskje blir behandlet feil. Som mor så forstår jeg at det ikke er godt å tenke på at ungen blir satt alene?
Gjest Madeline Skrevet 10. mars 2005 #6 Skrevet 10. mars 2005 Gutten sa selv at han ikke likte å bli satt der, men at han kunne synes at det at han fikk være i fred og kunne tulle mer når han sitter der. Tror grunnen til at mora føler seg fortvilet er at hun tror at gutten kan om han blir behandlet på en annen måte. at lærerinnen "bare" har bestemt seg for at han ikke får det til, og ikke tar tak i han. At han kanskje blir behandlet feil. Som mor så forstår jeg at det ikke er godt å tenke på at ungen blir satt alene? Her bør kanskje foreldrene ta kontakt med skolen og prøve å finne en løsning. En lærer i en stor klasse gjør så godt h*n kan og det er ikke lett når en elev blir et uromoment. Ellers tror jeg de fleste skoler vil ha en bra dialog med foreldrene. Er foreldrene missfornøyde eller uenig i noe må de ta kontakt med skolen eller FAU. Da blir det i de fleste tilfellene en løsning på problemet.
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2005 #7 Skrevet 10. mars 2005 Jeg syns ikke det er greit å flytte en elev på permanent basis, altså for mer enn ut dagen, selvom han forstyrrer de andre. Det trengs tydeligere voksne i sånne tilfeller, så lenge gutten ikke har ADHD eller andre lignende diagnoser, kommer man lengst ved å behanlde gutten mest mulig som de andre i klassen. Ok så tar det kanskje en måned før ting er på plass. Men ved å bruke litt tid skaper en noe verdifullt, nemlig at gutten ikke ender opp med å se på seg selv som annerledes. Førsteklasse skal uansett brukes til skoletilpasning.
Gjest Starya Skrevet 10. mars 2005 #8 Skrevet 10. mars 2005 Sønnen min satt i en periode litt for seg selv i klasserommet (han var riktignok noen år eldre). De andre fikk fred for ham, han fikk fred for de andre. Selv om han ikke var kjempebegeistret for det, syntes han selv det hjalp. Men som sagt, han var eldre, og så selv nytten av det.
Gjest LoisLane Skrevet 10. mars 2005 #9 Skrevet 10. mars 2005 Jeg synes i utgangspunktet det er riktig å skjerme andre elever derosm gutten forstyrrer dem mye. Det gir også et signal om hva som er akseptert oppførsel i klasserommet og ikke. Bare for å utdype: Mente ikke som en permanent løsning!
Gjest Chrizzy Skrevet 10. mars 2005 #10 Skrevet 10. mars 2005 Flott med svar Er veldi usikker på hva jeg synes om dette. Det er noe som heter tilpasset opplæring, men jeg har problemer med å tro at det der er måten å gjøre det på. Forstår jo at de andre elevene trenger ro. Denne gutten er visst yngst i klassen også, og generellt så er han enda en "lekegutt", ikke en skole gutt. Han har ikke helt interesse for det som foregår på skolen enda, kan jo se ut som han faller mellom mange stoler stakkars, for det er klart det gjør noe med både han og medelevene at han sitter for seg selv i klasserommet, med pulten BORT fra tavlen. Forstår meg absolutt ikke på det :klø:
Mathias Skrevet 10. mars 2005 #11 Skrevet 10. mars 2005 Også de umodne skal lære seg å ikke forstyrre andre... Og det er ikke mye de i første sitter på pultene sine i løpet av en dag heller da......
Gjest Gjesta Skrevet 11. mars 2005 #12 Skrevet 11. mars 2005 Syns det er en helt grei måte å reagere på uønsket oppførsel på jeg. For hvor mange muligheter har man egentlig i et klasserom? :klø: K
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #13 Skrevet 11. mars 2005 Jeg synes det er dårlig gjort av hele systemet å plassere nesten 30 5-6 åringer i et klasserom og stille krav til de som mange/noen av barna ikke kan innfri. Greit at de andre trenger ro, men noen unger reagerer på at det skjer så mye rund de, at de ikke får lov til å leke eller gjøre andre ting de vil, hele kroppen deres lever jo. Det er herlig, egentlig så er de så fantastiske, helt til skolen får de inn i båsen sin. Hvor mye lærer ungene egentlig på skolen, i forhold til potensialet deres? Det er helt forferdelig å skulle undervise så mange elever, det er ikke rettferdig for ungene heller. Å vi er verdens rikeste land, mens skolene våre minner mer om fattigklasser. Er overbevist om at denne gutten hadde klart seg mye mye bedre i en mindre gruppe. Istedenfor så plasserer de han alene på en pult, med veggen MOT tavlen. Skjønner ikke noe jeg. Jeg mener, om alle bare godtar at ungene får "dårlig" undervisning, ja for jeg mener at de gjør det når vi har så store klasser som vi har. Eller når vi synes det er greit å "offre" noen for de andre. I disse klassene vil det "alltid" være en eller annen urokråke, en veldi flink, en passiv osv osv. En lærer har ikke mulighet å tilpasse undervisningen til alle, det er helt umulig over tid. Er det riktig, verdens rikeste land? Datt kanskje litt ut her :oops: Men jeg synes faktisk dette er fælt, å det er så mange elever der ute som havner mellom alle stoler. Det er ikke riktig. Mener ikke at det er lærernes skyld, det er hele systemet
Gjest Melk Skrevet 11. mars 2005 #14 Skrevet 11. mars 2005 Så bråkete 6-åringer skal få lov til å bråke uten at det skal få konsekvenser? merkelig holdning.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2005 #15 Skrevet 11. mars 2005 Hva synes dere' date=' en 1 klassing som er urolig på skolen. Han ikke har ADHD, er født sent på året og er en "urolig lekegutt". Han oppfører seg rolig i perioder, men nå har han en urolig periode og er av dette blitt satt alene for seg selv i klasserommet. Moren er frustrert, gutten kan visst han vil. Det mente de visst i barnehagen også når han gikk der. Men at han var en sta unge som man måtte bruke litt vilje på. Hun lurer på om det ikke er skolen som ikke klarer å få gutten til å være rolig, fordi de sier at -Han får det ikke til, derfor fjerner de han litt sånn at andre får arbeidsro (sikkert han også). Ja, det jeg lurer på, tror dere det er bra for en elev å bli satt for seg selv, er det riktig måte og gjøre det på?[/quote'] Noe må skolen prøve. Hva mener foreldre at de skal gjøre? Ikke kjekt når en elev ødelegger for andre
Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2005 #16 Skrevet 12. mars 2005 Små førsteklassinger tåler ikke slikt. Dette kan da umulig være bra. Om ungen blir satt vekk mange ganger og det ikke hjelper så er det vel på tide og tilkalle mer faghjelp til timene,pedagogisk hjelp. Skal man oppfostre flotte elever så må man møte de der de er. Alle er forskjellige og har ulike ståsted. Alle er unike og fine og la de da også få hjelp til å komme seg igang og få føle seg innlemmet i samholdet i klassen. tror ikke at straff på små barn hjelper uten litt ros i ermet i alle fall. Vi er ikke i 40 og 50 åra lenger.
Mathias Skrevet 12. mars 2005 #17 Skrevet 12. mars 2005 Små førsteklassinger tåler ikke slikt. Dette kan da umulig være bra. Dette var våsete sagt! For det første; hvor lenge sitter ungen slik tror du? For det andre, Hva kan du underbygge denne påstanden med?
Gjest Liz69 Skrevet 12. mars 2005 #18 Skrevet 12. mars 2005 Er de helt sikre på at han ikke har ADHD? Er PPT koblet inn? Burde han kanskje hatt usatt skolestart? Når så unge elever får problemer er det viktig at det håndteres riktig! Hvis ikke tror jeg bare det blir verre senere. Hva mener egentlig foreldrene selv?
Kristin S Skrevet 12. mars 2005 #19 Skrevet 12. mars 2005 Så lenge det hjelper ser jeg ikke at det gjør noe. Men hvis det derimot gjør det verre, må en jo finne andre løsninger. Dette er jo noe som jeg synes også bare bør være for en periode. Så flytte han tilbake sammen med de andre etter en stund hvis det har hjulpet. (Bare synd hvis det fortsetter som før når han blir flyttet tilbake) Men hvor mange muligheter han en egentlig? Hvis det er kun en voksen person i klassen og ingen assistenter som kan hjelpe til. Ganske frustrerende for en lærer. (Dessuten er situasjonen i skolen blitt helt forferdelig. Så mange barn som skulle hatt en assistent som ikke får det fordi at kommunen skal SPARE. Alt handler om det om dagen. Tenker ikke på de stakkars ungene....)
Brunhilde Skrevet 13. mars 2005 #20 Skrevet 13. mars 2005 Utsatt skolestart ja. Tror det er altfor mange umodne (og med det mener jeg nettopp født sent på året) seksåringer som starter i 1. klasse. Jeg har en 14 åring som var uheldig og kom i klasse med flere ekstremt urolige (uten ADHD) barn og han var så sliten nå skoledagen var slutt at det var vanskelig å se på. For mitt barn ville det vært en stor fordel å ha blitt skjermet noe fra urokråkene. Nå går han i 9. klasse og klassen fra barneskolen er delt. Senest i går snakket han om hvor deilig det var å gå i en klasse hvor det var mulig å høre hva læreren sa og hvor elevene har respekt for hverandre. Jeg kan ikke si at det er rett å fjerne barnet i det tilfellet Chrizzy beskriver, men jeg kan heller ikke si at det er rett at barnet skal få lov til å ødelegge skoledagen for sine klassekamerater ved å være urolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå