Gjest Winza Skrevet 24. oktober 2018 #381 Skrevet 24. oktober 2018 1 time siden, Bag skrev: Her står det at Eric ble drept av skudd i ryggen. https://www.expressen.se/nyheter/advokat-polis-skot-ihjal-eric-med-skott-i-ryggen/ Endrer det noe for dere som forsvarer politiet eller mener dere fortsatt at politiets handling var korrekt? For en grusom hendelse
jabx Skrevet 25. oktober 2018 #382 Skrevet 25. oktober 2018 På 24.10.2018 den 12.15, Bag skrev: Her står det at Eric ble drept av skudd i ryggen. https://www.expressen.se/nyheter/advokat-polis-skot-ihjal-eric-med-skott-i-ryggen/ Endrer det noe for dere som forsvarer politiet eller mener dere fortsatt at politiets handling var korrekt? Det får etterforskningen vise. Han ble truffet av tre skudd, hvorav et i magen og et i ryggen. Det er altså ikke slik du så løgnaktig prøver å fremstille det, at han hele tiden sto med ryggen til og ble nærmest henrettet uten grunn. 3
Brutex Skrevet 25. oktober 2018 #383 Skrevet 25. oktober 2018 3 hours ago, jabx said: Det får etterforskningen vise. Han ble truffet av tre skudd, hvorav et i magen og et i ryggen. Det er altså ikke slik du så løgnaktig prøver å fremstille det, at han hele tiden sto med ryggen til og ble nærmest henrettet uten grunn. Så du mener fortsatt at de hadde god grunn til å avfyre 25 skudd? Det at det dødelige skuddet kom i ryggen betyr ingenting for deg? 2
Ritter Skrevet 26. oktober 2018 #384 Skrevet 26. oktober 2018 Til og med advokaten sier i reportasjen at "För at göra en korrekt bedömning så måste man ha tillgång til alla fakta, och det har vi inte än". Etterforskningen vil vise om politibetjentene kan klandres for det som hendte, ingen i denne tråden kan med sikkerhet bedømme dette uten å ha kjennskap til hele handlingsforløpet, og hvordan politibetjentene oppfattet situasjonen. En slik sak blir som nevnt ikke vurdert ut fra alt man har kjennskap til etterpå. 5
jabx Skrevet 7. november 2018 #385 Skrevet 7. november 2018 På 25.10.2018 den 23.30, Brutex skrev: Så du mener fortsatt at de hadde god grunn til å avfyre 25 skudd? Det at det dødelige skuddet kom i ryggen betyr ingenting for deg? Jeg mener at du synser for mye og hatet ditt mot politiet gjør at du ikke har mentale evner til å ta til deg fakta. 1
Brutex Skrevet 8. november 2018 #386 Skrevet 8. november 2018 On 10/26/2018 at 2:35 AM, Chaya said: Til og med advokaten sier i reportasjen at "För at göra en korrekt bedömning så måste man ha tillgång til alla fakta, och det har vi inte än". Etterforskningen vil vise om politibetjentene kan klandres for det som hendte, ingen i denne tråden kan med sikkerhet bedømme dette uten å ha kjennskap til hele handlingsforløpet, og hvordan politibetjentene oppfattet situasjonen. En slik sak blir som nevnt ikke vurdert ut fra alt man har kjennskap til etterpå. Du legger veldig vekt på hvordan politimennene oppfattet situasjonen og mindre på de faktiske forhold. Hvis jeg ser en politimann vifte med en pistol og det er andre sivile i nærheten, til og med barn, hva synes du jeg skal gjøre? Hvis han nekter å legge fra seg pistolen bør jeg skyte ham? Statistisk sett i Norge står mann i politiuniform høyt opp på statistikken når det gjelder drap på sivile. 1
slumkim Skrevet 8. november 2018 #387 Skrevet 8. november 2018 6 timer siden, Brutex skrev: Du legger veldig vekt på hvordan politimennene oppfattet situasjonen og mindre på de faktiske forhold. Hvis jeg ser en politimann vifte med en pistol og det er andre sivile i nærheten, til og med barn, hva synes du jeg skal gjøre? Hvis han nekter å legge fra seg pistolen bør jeg skyte ham? Statistisk sett i Norge står mann i politiuniform høyt opp på statistikken når det gjelder drap på sivile. Gjør dem det altså? Den statistikken var ny for meg, kan du vise til den noe sted? 1
Brutex Skrevet 10. november 2018 #388 Skrevet 10. november 2018 On 11/8/2018 at 3:02 PM, slumkim said: Gjør dem det altså? Den statistikken var ny for meg, kan du vise til den noe sted? For ikke mange år siden var det en norsk mann som fremsto som en politimann som drepte 77 mennesker. Det gir et enorm utslag i statistikken. Hvis jeg frykter at det samme er i ferd med å skje igjen er det greit om jeg skyter politimannen? Er det akseptabelt om min oppfattelse av situasjonen unnskylder min handling hvis det viser seg i ettertid at den ikke stemte med de faktiske forhold?
jabx Skrevet 10. november 2018 #389 Skrevet 10. november 2018 (endret) Han var altså ikke politimann. Ikke hadde han politiuniform heller, men en hjemmemekket greie. Det var dessuten en enkelthendelse. Så nei, du har ingen grunn til å gjøre noe som helst hvis en politimann "vifter med pistol". Endret 10. november 2018 av jabx
Brutex Skrevet 10. november 2018 #390 Skrevet 10. november 2018 3 hours ago, jabx said: Han var altså ikke politimann. Ikke hadde han politiuniform heller, men en hjemmemekket greie. Det var dessuten en enkelthendelse. Så nei, du har ingen grunn til å gjøre noe som helst hvis en politimann "vifter med pistol". Sikkert mulig at du kan avsløre en falsk uniform på ti meters avstand. Men nå gjorde altså ikke de som så han det. Nå er du også veldig inkonsekvent. I dette tilfelle vil du vurdere ut fra fakta mens i tilfelle fra Sverige avviser du fakta men vil vurdere ut fra politifolkas følelser og subjektive oppfatning.
Example Skrevet 10. november 2018 #391 Skrevet 10. november 2018 På 8.11.2018 den 8.52, Brutex skrev: Du legger veldig vekt på hvordan politimennene oppfattet situasjonen og mindre på de faktiske forhold. Hvis jeg ser en politimann vifte med en pistol og det er andre sivile i nærheten, til og med barn, hva synes du jeg skal gjøre? Hvis han nekter å legge fra seg pistolen bør jeg skyte ham? Statistisk sett i Norge står mann i politiuniform høyt opp på statistikken når det gjelder drap på sivile. Politiet har voldsmonopol i Norge. Juridisk så har du lite du skulle ha sagt. Folk flest har generelt stor tiltro til politiet i Norge, og du finner ikke mange sakene der politiet i Norge har skutt uten god grunn.
Brutex Skrevet 11. november 2018 #392 Skrevet 11. november 2018 1 minutt siden, Example said: Politiet har voldsmonopol i Norge. Juridisk så har du lite du skulle ha sagt. Folk flest har generelt stor tiltro til politiet i Norge, og du finner ikke mange sakene der politiet i Norge har skutt uten god grunn. Nødrett og nødverge gjelder for alle og er ikke noe politiet har monopol på. Juridisk ville du hatt lov til å skyte ABB selv om han fremsto som en politimann. Om en handling forekommer sjelden eller ofte er ikke relevant. Spørsmålet er om i hvilken grad en handling skal forsvares når det er konflkt mellom fakta og hva gjerningsmannen tror. Hvis jeg ser en politimann og er overbevist om at det er ABB versjon 2 skal jeg unnskyldes hvis jeg skyter og det var feil?
Example Skrevet 11. november 2018 #393 Skrevet 11. november 2018 2 minutter siden, Brutex skrev: Nødrett og nødverge gjelder for alle og er ikke noe politiet har monopol på. Juridisk ville du hatt lov til å skyte ABB selv om han fremsto som en politimann. Om en handling forekommer sjelden eller ofte er ikke relevant. Spørsmålet er om i hvilken grad en handling skal forsvares når det er konflkt mellom fakta og hva gjerningsmannen tror. Hvis jeg ser en politimann og er overbevist om at det er ABB versjon 2 skal jeg unnskyldes hvis jeg skyter og det var feil? Du kommer nok dårlig ut av det, med mindre vedkommende har gjort noe som åpenbart gjør at vedkommende ikke er en politimann på jobb. At ABB brukte nettopp forkledningen som politi, spiller selvfølgelig på dette. Det er strenge regler for bruk av våpen hos politiet i Norge, og du skal selvfølgelig ikke være en besservisser og blande deg inn i en situasjon du ikke kjenner til.
jabx Skrevet 11. november 2018 #394 Skrevet 11. november 2018 2 timer siden, Brutex skrev: Sikkert mulig at du kan avsløre en falsk uniform på ti meters avstand. Men nå gjorde altså ikke de som så han det. Nå er du også veldig inkonsekvent. I dette tilfelle vil du vurdere ut fra fakta mens i tilfelle fra Sverige avviser du fakta men vil vurdere ut fra politifolkas følelser og subjektive oppfatning. Alt dette er altså irrelevant, da det ikke er noe argument for at tilfeldige idioter i gata skal kunne skyte mot folk i politiuniform.
jabx Skrevet 11. november 2018 #395 Skrevet 11. november 2018 1 time siden, Example skrev: Politiet har voldsmonopol i Norge. Juridisk så har du lite du skulle ha sagt. Folk flest har generelt stor tiltro til politiet i Norge, og du finner ikke mange sakene ingen saker der politiet i Norge har skutt uten god grunn. Rettet litt på dette.
Elaine Marley Skrevet 11. november 2018 #396 Skrevet 11. november 2018 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Elaine Marley, mod.
Brutex Skrevet 11. november 2018 #397 Skrevet 11. november 2018 11 hours ago, jabx said: Alt dette er altså irrelevant, da det ikke er noe argument for at tilfeldige idioter i gata skal kunne skyte mot folk i politiuniform. Men det er greit at tilfeldige idioter i politiuniform skyter på uskyldige mennesker?
jabx Skrevet 11. november 2018 #398 Skrevet 11. november 2018 3 minutter siden, Brutex skrev: Men det er greit at tilfeldige idioter i politiuniform skyter på uskyldige mennesker? Nei, men det er ikke en relevant problemstilling.
Brutex Skrevet 11. november 2018 #399 Skrevet 11. november 2018 11 hours ago, jabx said: Rettet litt på dette. Mener du at det som skjedde i Sverige umulig kunne skjedd i Norge fordi du mener norsk politi er så mye bedre? Eller mener du at det samme kunne skjedd også her men at politiet er i sin fulle rett til å drepe folk med Downs? Eller mener du at politiet har rett uansett og at det ikke en gang er en teoretisk mulighet for at politiet kan gjøre feil? Hva hvis svensk domstol konkluderer med at politifolkene gjorde feil, vil du fortsatt hevde at de gjorde rett?
Brutex Skrevet 11. november 2018 #400 Skrevet 11. november 2018 11 hours ago, jabx said: Alt dette er altså irrelevant, da det ikke er noe argument for at tilfeldige idioter i gata skal kunne skyte mot folk i politiuniform. Hvis noen hadde skutt mot ABB vil du omtale de som tilfeldige idioter i gata? Hva hvis de hadde topp militær utdanning, ville du fortsatt ansett de som tilfeldige idioter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå