Gå til innhold

Svensk Politi skjøt og drepte 20-åring med DS

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 timer siden, Kristina Schwartz skrev:

Jeg er enig i det uthevede. Det er jo veldig tydelig at han hadde DS. Helt innlysende. Hvis det var så mørkt og umulig for politiet å kunne se dette, som enkelte i denne tråden mener, så kunne de vel brukt lommelykt og ikke skutt i mørket. Et lite lysstreif på denne gutten/unge mannen ville vist at han hadde DS.

Politiet handlet uaktsomt både i forhold til drapet, og det at de rettet en pistol mot et vitne ute våpen samt at de ikke ventet på innsatsstyrken. Og sikkert mer.

Hvordan vet du hva politifolkene gjorde og så? Det var midt på natten. Og nei, det er ikke så enkelt å se alle mulige detaljer som du og jeg har all verdens tid til å studere i ro og mak i ettertid.

Din påstand om at politiet handlet slik og slik er ren idioti siden du ikke sitter med alle fakta i saken. Du går også ut ifra at alt dette vitnet sier er korrekt, og at han er korrekt gjengitt i media. Som alle vet, har vitner en tendens til å huske feil, og media har en tendens til å sitere feil.

Skjerp deg.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 timer siden, Drakan skrev:

1368197628_lekevpen.png.e497fecb13b3a47cb67b2f0dde5d59e6.png
Dette er bilde av lekevåpenet som Eric bar. 
Ved siden av kan man se tomhylser fra politienes våpen. Det er veldig tydelig at denne "Kopien" var for liten til å avfyre skudd.

Du har klippet bort hanskene som lå ved siden av, og som viser at våpenet var i vanlig størrelse.

Og hvem i all verden er du som kan påstå hvilke våpen som kan avfyre skudd eller ikke? Du sitter her i timesvis og studerer saken i ro og mak og så konkluderer du med ditt og datt, men du var ikke der da det skjedde, og du sto ikke i mørket midt på natten og måtte ta avgjørelser i løpet av sekunder eller mindre.

Skjerp deg.

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, Juniper skrev:

I en av artiklene jeg leste så kom det fram at denne naboen måtte ha hjelp av sin bror for å oversette fra arabisk, og at han ikke hadde sagt halvparten av det som påstås i Expressen sin artikkel. Det er heller ikke nevnt noen pistol i fjeset. Det sto at opplysningene hadde kommet via foreldrene, og at han var feilsitert. Jeg husker ikke hvor jeg leste det, står sikkert link inne på en av de mange reportasjene som er linka til her. 

Jøss, løy media igjen! Helt uventet!

Gjest Kristina S.
Skrevet
24 minutter siden, jabx skrev:

Hvordan vet du hva politifolkene gjorde og så? Det var midt på natten. Og nei, det er ikke så enkelt å se alle mulige detaljer som du og jeg har all verdens tid til å studere i ro og mak i ettertid.

Din påstand om at politiet handlet slik og slik er ren idioti siden du ikke sitter med alle fakta i saken. Du går også ut ifra at alt dette vitnet sier er korrekt, og at han er korrekt gjengitt i media. Som alle vet, har vitner en tendens til å huske feil, og media har en tendens til å sitere feil.

Skjerp deg.

Hvordan i alle dager kan du sitere meg når jeg hadde blokkert deg? Veldig irriterende. Kan du forklare meg hvordan jeg slipper å bli sitert av deg? Du har sikkert lengre fartstid her enn meg.

Skrevet (endret)
13 timer siden, Kristina Schwartz skrev:

Et lite lysstreif på denne gutten/unge mannen ville vist at han hadde DS.

Kan jeg spørre om du mener at politiet skal unnlate å skyte når en person med psykisk utviklingshemming truer dem med våpen? Tror du ikke at en person med psykisk utviklingshemming er i stand til å skade eller drepe noen?

Mange personer med utviklingshemming har nevrologiske skader eller forstyrrelser som bidrar til at terskelen for å bli sint og ty til vold er betydelig lavere enn for andre. Dette kan for eksempel ha sammenheng med frontallappforstyrrelser og nedsatt evne til fortolkning og forståelse. Derfor er det en umulig oppgave i løpet av sekunder å skulle tolke i hvilken sinnstilstand en person som bærer våpen er i, uavhengig av om personen er psykisk utviklingshemmet eller ikke.

Endret av Katana
Tilføyde informasjon
  • Liker 5
Skrevet
1 time siden, jabx skrev:

Du har klippet bort hanskene som lå ved siden av, og som viser at våpenet var i vanlig størrelse.

Og hvem i all verden er du som kan påstå hvilke våpen som kan avfyre skudd eller ikke? Du sitter her i timesvis og studerer saken i ro og mak og så konkluderer du med ditt og datt, men du var ikke der da det skjedde, og du sto ikke i mørket midt på natten og måtte ta avgjørelser i løpet av sekunder eller mindre.

Skjerp deg.

Det lå ikke noen hanske ved siden av. 
Ikke kommenter om du ikke kan bidra til saklighet. Jeg har ikke konkludert noe, jeg ser ut fra det avisene/media/nyheter har servert så langt.

Vennligst link til saklighet fremover eller la være å siter andre for å fremme dine egne meninger uten hold i noen fakta eller media.

Skrevet
56 minutter siden, Drakan skrev:

Ikke kommenter om du ikke kan bidra til saklighet. Jeg har ikke konkludert noe, jeg ser ut fra det avisene/media/nyheter har servert så langt.

Vennligst link til saklighet fremover eller la være å siter andre for å fremme dine egne meninger uten hold i noen fakta eller media.

Nei? Hva kaller du det som ligger der da?

Skjermbilde 2018-08-10 kl. 01.56.02.png

• Liker 2
Skrevet (endret)
41 minutter siden, gobbledigook skrev:

Nei? Hva kaller du det som ligger der da?

Skjermbilde 2018-08-10 kl. 01.56.02.png

Det er for utydelig til å avgjøre hva det er. Plastposer? Ammo vesker? 
Jeg er ikke interessert i å spekulere ut fra et utydelig bilde. 😕 Fokuset mitt var å vise våpenet i forhold til normale hylster og hvordan våpnet så ut (da flere har lurt på dette)

Bilde av ammo vesket som kunne vært hva som lå på baken. 

229242565_ammoveske.png.0151f7cdaf61b3afe97b8497d589c2a8.png

For så vidt om det er hansker, så kan det være fra noen med små hender også. 
Man kan ikke beregne noe ut ifra hansker, jeg f.eks har "small" i hansker. Om det er hansker kan det være ekstremt små hender.

Det eneste man kan med sikkerhet beregne ut ifra når det gjelder størrelse er steinene eller hylstrene når det gjelder leken. Hender er ikke universal 1 størrelse. Så det er irrelevant omså det skulle vise seg at det er hansker.

Endret av Drakan
fant et bilde av ammo veske også...
  • Liker 1
Skrevet

Det er ganske enkelt helt umulig å si noe om denne tragiske hendelsen uten mer informasjon enn det som til nå har blitt offentliggjort. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
18 timer siden, jabx skrev:

Du går automatisk ut ifra at vitnets beskrivelse faktisk stemmer overens med virkeligheten. Og så glemmer du visst at han går bort og begynner å prate med politiet mens det foregår en "skarp aksjon". Politiet fokuserer naturligvis på aksjonen som foregår, og da må eventuelle pratesyke sivile vike unna. De har ikke tid til å stå og dille mens aksjonen fortsatt pågår.

Nettopp. Politiet har en jobb og gjøre. Hva hvis politiet ikke hadde gjort noe og det viste seg at 20-åringen bar på et ladd våpen. Hadde det også vært greit for de som kritiserer politiet?

Endret av Honey Dew
  • Liker 3
Skrevet
3 hours ago, Honey Dew said:

Nettopp. Politiet har en jobb og gjøre. Hva hvis politiet ikke hadde gjort noe og det viste seg at 20-åringen bar på et ladd våpen. Hadde det også vært greit for de som kritiserer politiet?

Jeg tror du må forsøke å finne en balanse her. At politiet har en jobb å gjøre betyr ikke at de kan skyte ned hvem som helst som bærer noe som kan oppfattes som et våpen.

Skrevet (endret)
50 minutter siden, Bag skrev:

Jeg tror du må forsøke å finne en balanse her. At politiet har en jobb å gjøre betyr ikke at de kan skyte ned hvem som helst som bærer noe som kan oppfattes som et våpen.

Det kommer an på situasjonen. 20-åringen la ikke bort våpenet når politiet ba om det. De kunne og skulle ikke stå klare og vente på det første skuddet som kunne komme. Støtter politiet helt i dette.

Ps. Jeg vet ikke hvorfor kommentarfeltet mitt blir så stort. Det går ikke an å gjøre det mindre heller

Stort kommentarfelt er fjernet

Perelandra, mod.  

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Skrevet
19 timer siden, Drakan skrev:

Jo, det lå faktisk hansker ved siden av. Jeg husker nå at jeg til og med la ut bildet:

Mine meninger er basert på nettopp fakta, i motsetning til politihaterne som bare baserer seg på følelser og vrangforestillinger.

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Bag skrev:

Jo, det kan de hvis vedkommende fremstår som en dødelig trussel

• Liker 5
Skrevet
12 hours ago, jabx said:

Jo, det kan de hvis vedkommende fremstår som en dødelig trussel

Synes du det er greit om jeg skyter ned en politimann hvis han fremstår som en dødelig trussel for befolkningen? Hvor overbevist må jeg være for at du synes det er greit?

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Brutex skrev:

Synes du det er greit om jeg skyter ned en politimann hvis han fremstår som en dødelig trussel for befolkningen? Hvor overbevist må jeg være for at du synes det er greit?

Hva hadde du sagt hvis denne 20-åringen hadde et ladd våpen da og drepte politiet? 

• Liker 1
Skrevet
On 8/9/2018 at 11:53 PM, Kristina Schwartz said:

Hvordan i alle dager kan du sitere meg når jeg hadde blokkert deg? Veldig irriterende. Kan du forklare meg hvordan jeg slipper å bli sitert av deg? Du har sikkert lengre fartstid her enn meg.

Hva, så du vil sensurere hva han leser? Du forstår visst ikke hvordan blokkering foregår. Du blokkerer deg selv fra å lese det han skriver. Du blokkerer ikke han fra noe som helst!

Det du ber om, å slippe å bli sitert, er enkelt. Du skriver ikke noe.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg har ikke hatt så god tid til KG de siste dagene, men her går det unna for fullt ser jeg.

Kan bare nevne at jeg bor minst 50 mil nord for Stockholm, så her er det mye mer lyst om natten. Jeg var tilfeldigvis oppe i halv fire-tiden i forrige uke, og tenkte at nå skulle jeg se hvor godt lys det var. Joda, jeg så alt ute godt. Men jeg bor så jeg ser ned på gaten, altså ikke på gateplan. Ser jeg en mann med caps som holder en pistol(lignende) i hånden, så ser jeg ikke ansiktet hans.

Jeg går ihvertfall ikke ut for å se nærmere på det han holder, eller for å se på ansiktet hans. Jeg ville ringt politiet. Spesielt hvis jeg bor i Malmö, Göteborg eller Stockholm. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKzddl/aftonbladets-granskning-avslojar-131-doda--over-520-skottskadade

Hva jeg hadde sett av ansiktet hans, hvis jeg sto og så rett på han, er ikke det samme i Midtnorge eller Nordnorge som i Sørsverige. Jo nærmere Polarsirkelen, jo lysere blir det om natten. Selv i mitt tilfelle, så gjør en caps det mye vanskeligere å se ansiktstrekk. Jeg kunne med hånden på hjertet si at jeg måtte være nærmere enn 5 meter, og se på ansiktet i minst 10 sekunder, for å kunne se at det var en med Downs.

Gjør du det? Går du helt tett innpå en med våpen, når du er i en situasjon hvor psykisk utviklingshemmete med en treårings evne til å forstå, ikke skal befinne seg? De skal ikke være ute på gaten midt om natten.

Det er nå 7400 svar på tråden om dette på Flashback forum, og et eller annet sted leste jeg der at Eric gikk mot politiet med pistolen i utstrakt hånd foran seg da han ble skutt. Beklager, men jeg klarer ikke lete gjennom flere tusen innlegg der. Vil dere se selv så er tråden her, det var et eller annet sted etter side 350. https://www.flashback.org/t2963885

En med normalt utviklete evner skjønner hva "slipp våpenet" betyr. Men for en autist kan det være vanskelig å forstå. Han har jo ikke et våpen, hva mener de? Han tar alt bokstavelig. Han kan ikke slippe et våpen, så han må vise de hva han har. Han går mot de for å vise fram....

Med fasiten i hånd, i ettertid, så kan man være etterpåklok. Men i de sekundene, så gjorde politiet det eneste de kunne gjøre.

Jeg mener fremdeles at det skulle vært alarm på døren, så han fikk problemer med å stikke av. Du lar ikke en bolig være usikret, så en med Downs og Autisme kan gå ut om natten. Det er livsfarlig for han. Han kunne blitt ranet, mishandlet, påkjørt eller tatt seg inn på et farlig område, som en byggeplass. Selv om han ikke tok med annet enn en bamse på vei ut.

Endret av ops2
la til mellomrom
  • Liker 8
Skrevet (endret)
On 8/10/2018 at 2:22 AM, Drakan said:

Det er for utydelig til å avgjøre hva det er. Plastposer? Ammo vesker? 
Jeg er ikke interessert i å spekulere ut fra et utydelig bilde. 😕 Fokuset mitt var å vise våpenet i forhold til normale hylster og hvordan våpnet så ut (da flere har lurt på dette)

Bilde av ammo vesket som kunne vært hva som lå på baken. 

229242565_ammoveske.png.0151f7cdaf61b3afe97b8497d589c2a8.png

For så vidt om det er hansker, så kan det være fra noen med små hender også. 
Man kan ikke beregne noe ut ifra hansker, jeg f.eks har "small" i hansker. Om det er hansker kan det være ekstremt små hender.

Det eneste man kan med sikkerhet beregne ut ifra når det gjelder størrelse er steinene eller hylstrene når det gjelder leken. Hender er ikke universal 1 størrelse. Så det er irrelevant omså det skulle vise seg at det er hansker.

For en som ikke kan se at det er hansker, så klarer du å se at det er pistolhylser, og ikke sigarettsneiper eller flattråkket tyggegummi?

Du er objektiv, andre spekulerer. Well played, sir. Well played indeed.

Endret av ops2
la til 1 ord
  • Liker 6
Skrevet
8 timer siden, ops2 skrev:

For en som ikke kan se at det er hansker, så klarer du å se at det er pistolhylser, og ikke sigarettsneiper eller flattråkket tyggegummi?

Du er objektiv, andre spekulerer. Well played, sir. Well played indeed.

Jeg trenger ikke se det, i artikkelen jeg linket sto det at det var hylster og lekepistol. 
Hva annet som lå omkring blir bare spekulasjon uten et tydeligere bilde å gå etter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...