Drakan Skrevet 9. august 2018 #301 Skrevet 9. august 2018 Etter å ha lest flere artikler nylig er det faktisk slik at jeg finner det politiet har gjort, langt mer grovt. Å rette en pistol mot et vitne uten våpen er noe jeg vil si er langt være en at de drepte han med lekevåpen. Hva om de hadde drept vitne også? Da ville han ikke kunne sagt sin side av saken. 😮 Begge var uskyldige. Er også en artikkel til om saken hvor kvinnen som bode i området forteller at hun ikke kan skjønne at de ville skyte han og at hun ikke lenger bode der, og at hun virkelig håpet de ikke ville bruke saken med henne som unnskyldning. (skal se om jeg finner den, men lest litt mange artikler) 😕
Drakan Skrevet 9. august 2018 #302 Skrevet 9. august 2018 https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/rLjVWA/aftonbladet-politiet-jaktet-voldsmann-da-eric-20-ble-skutt-mannen-satt-allerede-fengslet Sitat Aftonbladet: Politiet jaktet voldsmann da Eric (20) ble skutt – mannen satt allerede fengslet Sitat Ifølge Aftonbladet var årsaken at det har eksistert et trusselbilde mot en kvinne som har koblinger til den aktuelle adressen. Avisen skriver at mannen tidligere har blitt anmeldt for å ha truet kvinnen med skarpe våpen og sprengstoff som har blitt plassert ut. Mannen var imidlertid ingen trussel, ettersom han allerede satt varetektsfengslet, noe han har gjort siden i vår. Det har nylig vært avholdt hovedforhandling i en sak der han er tiltalt for å grove trusler mot kvinnen politiet forsøkt å beskytte da Torell ble skutt. Sitat Expressen har vært i kontakt med kvinnen som er kritisk til politiets håndtering. – Jeg håper at politiet ikke prøver å skylde på denne hendelsen. Min eks sitter fengslet, og jeg bor ikke engang der, sier kvinnen til avisen.
Gjest Kristina S. Skrevet 9. august 2018 #303 Skrevet 9. august 2018 3 minutter siden, Drakan skrev: Etter å ha lest flere artikler nylig er det faktisk slik at jeg finner det politiet har gjort, langt mer grovt. Å rette en pistol mot et vitne uten våpen er noe jeg vil si er langt være en at de drepte han med lekevåpen. Hva om de hadde drept vitne også? Da ville han ikke kunne sagt sin side av saken. 😮 Begge var uskyldige. Er også en artikkel til om saken hvor kvinnen som bode i området forteller at hun ikke kan skjønne at de ville skyte han og at hun ikke lenger bode der, og at hun virkelig håpet de ikke ville bruke saken med henne som unnskyldning. (skal se om jeg finner den, men lest litt mange artikler) 😕 Jeg er enig i det uthevede. Det er jo veldig tydelig at han hadde DS. Helt innlysende. Hvis det var så mørkt og umulig for politiet å kunne se dette, som enkelte i denne tråden mener, så kunne de vel brukt lommelykt og ikke skutt i mørket. Et lite lysstreif på denne gutten/unge mannen ville vist at han hadde DS. Politiet handlet uaktsomt både i forhold til drapet, og det at de rettet en pistol mot et vitne ute våpen samt at de ikke ventet på innsatsstyrken. Og sikkert mer.
Drakan Skrevet 9. august 2018 #304 Skrevet 9. august 2018 Dette er bilde av lekevåpenet som Eric bar. Ved siden av kan man se tomhylser fra politienes våpen. Det er veldig tydelig at denne "Kopien" var for liten til å avfyre skudd. Og i tillegg, de skjøtt minst 7 ganger. Trodde selv denne leken var større og lignet en maskinpistol, men tydelig at det er mer en etterligning av en halvautomatisk eller helautomatisk leke. Litt vanskelig å finne et tydelig bilde av den, så kan hende jeg tar feil. Link til video og artikkel;https://www.tv2.no/a/10002328/
Drakan Skrevet 9. august 2018 #305 Skrevet 9. august 2018 (endret) Siden han var 20 år, så ble leken kjøpt for 15 år siden, noe som betyr at lekene den gang så litt mer realistisk ut. Rundt 90 tallet endret de lekepistoler, så for så vidt forstår jeg at de kunne ta feil av leken. Tror ikke merking av leker ble mer vanlig før i 2000, og i Sverige selger de enda litt realistiske leker. Likevel, forandrer ikke måten at de håndterte saken ekstremt feil. Og synes ingenting om at politi jobber deltid, eller at nytt politi skall sendes ut i store grupper. De trenger en stødig person som kan veilede dem til å handle rett, og burde ikke være mer en 1 ny politi i en gruppe på 3. Den kvinnelige betjenten som var den som jobbet lengst var kun politi på deltid. Er det en garanti for at hun klarte å tenke stødig med ny opplærte politi under seg? Hvor ofte jobbet hun etter hun ble politi? Om hun kun hadde 1 dag i uken fremfor 4, så kan hun lett ha falt ut av protokoll og håndtering av krise situasjoner. 😕 Om hun hadde en annen jobb ved siden av, kanskje hun surret med andre tanker. Politi burde være politi heltid, slik at ingenting annet blir blandet inn i jobben som politi. Er også lett at man lar seg styre av flertallet i det sosiale hiraki. Kanskje hun viste protokoll, men de yngre mente noe annet, og når partnere avfyrte, så støttet hun da sinne yngre medarbeidere. Vanskelig å si hva som helt har skjedd, men tenker uansett at de aldri burde vært i en slik gruppe. 😕 Politi har veldig mye de må vite og tenke på. Så kanskje den ansvarlige er politisjef, som satte de i en slik situasjon. Er jo noen som har sote å bestemt "denne kvinnen skal ha to ny lærte politikadetter" under seg. Kan man garantere at ny lærte politi kan holde roen i situasjoner som dette? Håper dette fører til reform av politiet, og at nye kadetter ikke blir satt i store grupper igjen. Burde ikke være mer en enn i hver gruppe for å sikre god opplæring. 😕 Også... at ny opplært politi ikke får lov å bruke skarpt før året etter de er ansatt, med mindre den eldre mener saken krever skarpt våpen (og da er det på ansvar fra den mer erfarne). Endret 9. august 2018 av Drakan
Gjest Kristina S. Skrevet 9. august 2018 #306 Skrevet 9. august 2018 1 time siden, Drakan skrev: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/rLjVWA/aftonbladet-politiet-jaktet-voldsmann-da-eric-20-ble-skutt-mannen-satt-allerede-fengslet Her står det forresten noe om svikt i det svenske politiets informasjonssystem: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vmj8rp/efter-dodsskjutningen-av-eric-20-tidigare-insats-i-vasastan-stoppade "Information som att en person sitter häktad måste man aktivt leta efter." Leser på Flashback at de diskuterer/kritiserer at disse politibetjentene jobbet i et såpass belastet område, at inntakskravene på politihøgskolen er senket i takt med at antallet studieplasser er fordoblet, diverse innkvoteringer og i det hele tatt mange faktorer som spiller inn.
Honey Dew Skrevet 9. august 2018 #307 Skrevet 9. august 2018 2 timer siden, Drakan skrev: Etter å ha lest flere artikler nylig er det faktisk slik at jeg finner det politiet har gjort, langt mer grovt. Å rette en pistol mot et vitne uten våpen er noe jeg vil si er langt være en at de drepte han med lekevåpen. Hva om de hadde drept vitne også? Da ville han ikke kunne sagt sin side av saken. 😮 Begge var uskyldige. Er også en artikkel til om saken hvor kvinnen som bode i området forteller at hun ikke kan skjønne at de ville skyte han og at hun ikke lenger bode der, og at hun virkelig håpet de ikke ville bruke saken med henne som unnskyldning. (skal se om jeg finner den, men lest litt mange artikler) 😕 En skal ikke tro alt en leser 2
Drizzt Skrevet 9. august 2018 #308 Skrevet 9. august 2018 (endret) 5 timer siden, Bag skrev: Hvordan tenker du at deg at dette "økte ansvaret" rundt psykisk utviklingshemmede skal vise seg i praksis? Flere vakter? Mer gjerder og låste dører? Er ikke dette å stenge inne? Eller har du et helt annet forslag? Med en voksen myndig person med seg hele tiden. Eventuelt sikre låser så de ikke stikker av midt på natta ut av bygningen. Det er ikke å ''stenge dem inne''. Det er ikke verre enn det man gjør for å holde tyvene ute av huset sitt. Edit: Hvis de på død og liv skal vandre ute midt på natta, må de ledsages av en voksen. Ellers må de sove trygt inne i sin egen seng slik ''alle'' gjør. Endret 9. august 2018 av Drizzt
Juniper Skrevet 9. august 2018 #309 Skrevet 9. august 2018 I en av artiklene jeg leste så kom det fram at denne naboen måtte ha hjelp av sin bror for å oversette fra arabisk, og at han ikke hadde sagt halvparten av det som påstås i Expressen sin artikkel. Det er heller ikke nevnt noen pistol i fjeset. Det sto at opplysningene hadde kommet via foreldrene, og at han var feilsitert. Jeg husker ikke hvor jeg leste det, står sikkert link inne på en av de mange reportasjene som er linka til her. Noen av de svenske tabloidavisene, særlig Expressen, gjør hva som helst for gode overskrifter. Hvis noen av politibetjentene har opptrådt upassende vil jeg tro det kommer fram i granskningen. Jeg har stor forståelse for politiet i denne saken. Politiet i Stockholm lever i en helt annen virkelighet enn vi gjør i Norge. Særlig natterstid. Det er ikke veldig lenge siden de hadde terrorangrep i form av en desperado med lastebil og bombe. Vi må ha forståelse for at politiet kjører etter føre var-prinsippet, og når han de så med det de trodde var en pistol ikke reagerte på beskjed, så var jo resultatet gitt. Jeg synes det er forkastelig at media gjør seg til talerør for fortvila foreldre som prøver å klandre alle andre enn seg selv, for å slippe å kjenne på ansvaret for egne handlinger eller mangel på forutseenhet. Vi må huske på at mannen ble meldt savnet etter at politiet hadde gått til aksjon. Faren gikk ut for å lete selv istede for å ringe og melde han savnet umiddelbart. Det var åpenbart ikke noe varsling på døra, for mannen hadde vært savnet lenge nok til at han rakk å skremme en del mennesker som ringte politiet, og politiet rakk å gå til aksjon. Dette er tragisk! Både for familien som mistet en sønn og for politiet som ble satt i en umulig situasjon. 4
Bag Skrevet 9. august 2018 #310 Skrevet 9. august 2018 On 8/6/2018 at 3:48 PM, Honey Dew said: Da får du også regne med å bli drept. Du går ikke inn i slike tilfeller, du kontakter politi I en slik situasjon er det fare for at man blir drept både om man involverer seg og om man ikke gjør det. Det samme gjelder politiet.
Bag Skrevet 9. august 2018 #311 Skrevet 9. august 2018 I denne tråden er det tydeligvis tre grupper: De som anklager politiet, de som allerede nå frikjenner politiet og anklager foreldrene, og de som vil vente på resultatet av etterforsningen. Den siste gruppen er minst.
Gjest Kristina S. Skrevet 9. august 2018 #312 Skrevet 9. august 2018 (endret) Slettet. Endret 9. august 2018 av Kristina S.
Gliffy Skrevet 9. august 2018 #313 Skrevet 9. august 2018 7 hours ago, Kristina Schwartz said: Jeg er enig i det uthevede. Det er jo veldig tydelig at han hadde DS. Helt innlysende. Hvis det var så mørkt og umulig for politiet å kunne se dette, som enkelte i denne tråden mener, så kunne de vel brukt lommelykt og ikke skutt i mørket. Et lite lysstreif på denne gutten/unge mannen ville vist at han hadde DS. Politiet handlet uaktsomt både i forhold til drapet, og det at de rettet en pistol mot et vitne ute våpen samt at de ikke ventet på innsatsstyrken. Og sikkert mer. Hva så om de kunne se at han hadde ds? Om man ser en mann med ds som holder et skytevåpen mot deg og nekter å legge det fra seg, så frykter man fortsatt for sitt liv. Jeg ville i alle fall ikke syns det var mindre skremmende med en mann med ds og våpen, enn en mann uten ds som hadde våpen. Politiet så en person med skytevåpen som ikke la det vekk når de kommanderte han til det. Nå vet vi jo at det var et lekevåpen, men det kunne jo ikke politiet vite når de var i situasjonen. 5
Gjest Kristina S. Skrevet 9. august 2018 #314 Skrevet 9. august 2018 8 minutter siden, Gliffy skrev: Hva så om de kunne se at han hadde ds? Om man ser en mann med ds som holder et skytevåpen mot deg og nekter å legge det fra seg, så frykter man fortsatt for sitt liv. Jeg ville i alle fall ikke syns det var mindre skremmende med en mann med ds og våpen, enn en mann uten ds som hadde våpen. Politiet så en person med skytevåpen som ikke la det vekk når de kommanderte han til det. Nå vet vi jo at det var et lekevåpen, men det kunne jo ikke politiet vite når de var i situasjonen. Den diskusjonen har gått tidligere i tråden.
Elaine Marley Skrevet 9. august 2018 #315 Skrevet 9. august 2018 (endret) Tråden er ryddet for brukerdebatt. Elaine Marley, mod. Endret 9. august 2018 av Elaine Marley 1
Gliffy Skrevet 9. august 2018 #316 Skrevet 9. august 2018 11 minutter siden, Kristina Schwartz said: Den diskusjonen har gått tidligere i tråden. Fra hva jeg kan se har det blitt sagt at politiet burde lære seg om mennesker med ds, og egentlig ikke noe mer. Det ga ikke noe svar på det jeg lurte på egentlig. Var det noe annet jeg ikke har fått med meg?
Drizzt Skrevet 9. august 2018 #317 Skrevet 9. august 2018 1 time siden, Gliffy skrev: Fra hva jeg kan se har det blitt sagt at politiet burde lære seg om mennesker med ds, og egentlig ikke noe mer. Det ga ikke noe svar på det jeg lurte på egentlig. Var det noe annet jeg ikke har fått med meg? Tråden sensureres med jevne mellomrom, så sikkert mye du ikke har fått med deg.
jabx Skrevet 9. august 2018 #318 Skrevet 9. august 2018 På 7.8.2018 den 7.25, Brutex skrev: Sier du at noe er en replika så bør du også kunne si hva det er en en replika av. Det blir som om du i stedet for å si "Se et menneske!" sier "Se en tvilling". Hvis du da ikke kan redegjøre for hvem han er en tvilling til så blir det litt rart. I dette tilfelle er det vel korrekt å si at det er en våpnenlignende gjenstand som de fleste ikke kan skille fra et ekte våpen. Men å kalle det et replika er sterkt overdrevet. Jeg anbefaler deg å lese det jeg skriver, og heller kverulere mindre. 1
jabx Skrevet 9. august 2018 #319 Skrevet 9. august 2018 12 timer siden, Drakan skrev: https://www.tv2.no/a/10002660/ Han kom etter at fyren allerede var skutt, så hva er poenget ditt?
jabx Skrevet 9. august 2018 #320 Skrevet 9. august 2018 12 timer siden, Drakan skrev: Etter å ha lest flere artikler nylig er det faktisk slik at jeg finner det politiet har gjort, langt mer grovt. Å rette en pistol mot et vitne uten våpen er noe jeg vil si er langt være en at de drepte han med lekevåpen. Hva om de hadde drept vitne også? Da ville han ikke kunne sagt sin side av saken. 😮 Begge var uskyldige. Er også en artikkel til om saken hvor kvinnen som bode i området forteller at hun ikke kan skjønne at de ville skyte han og at hun ikke lenger bode der, og at hun virkelig håpet de ikke ville bruke saken med henne som unnskyldning. (skal se om jeg finner den, men lest litt mange artikler) 😕 Du går automatisk ut ifra at vitnets beskrivelse faktisk stemmer overens med virkeligheten. Og så glemmer du visst at han går bort og begynner å prate med politiet mens det foregår en "skarp aksjon". Politiet fokuserer naturligvis på aksjonen som foregår, og da må eventuelle pratesyke sivile vike unna. De har ikke tid til å stå og dille mens aksjonen fortsatt pågår. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå