Gå til innhold

Svensk Politi skjøt og drepte 20-åring med DS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står det noe sted at politiet trodde Eric var denne voldsmannen? Jeg har fått det inntrykket at politiet ble tilkalt av bekymrede folk, som hadde sett Eric med et våpen. Så det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom disse sakene.

• Liker 4
Skrevet
11 hours ago, jabx said:

Eh, hvilken pistol? Den ser ut til å være formet som en pistol generelt. Man trenger da ikke å identifisere merke og modell for å si noe generelt om formen. Skjerpings, dette blir bare latterlig.

Sier du at noe er en replika så bør du også kunne si hva det er en en replika av. Det blir som om du i stedet for å si "Se et menneske!" sier "Se en tvilling". Hvis du da ikke kan redegjøre for hvem han er en tvilling til så blir det litt rart. I dette tilfelle er det vel korrekt å si at det er en våpnenlignende gjenstand som de fleste ikke kan skille fra et ekte våpen. Men å kalle det et replika er sterkt overdrevet. 

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som at Toys R Us og Brio kommer til å gjøre noe med salget av slike våpenleker. Hørte så vidt noe på nyhetene, men rakk ikke høre mye. Men trolig kommer de til å redusere eller fjerne salget av slike leker.

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, Brutex said:

Sier du at noe er en replika så bør du også kunne si hva det er en en replika av. Det blir som om du i stedet for å si "Se et menneske!" sier "Se en tvilling". Hvis du da ikke kan redegjøre for hvem han er en tvilling til så blir det litt rart. I dette tilfelle er det vel korrekt å si at det er en våpnenlignende gjenstand som de fleste ikke kan skille fra et ekte våpen. Men å kalle det et replika er sterkt overdrevet. 

I den første meldingen ble den kalt en replika. Du griper etter halmstrå. Jeg vil heller si at det er som å sammenligne "søsken" "bror" og "tvillingbror". En tvillingbror er både en bror og et søsken.

• Liker 3
Skrevet
11 hours ago, Apis said:

Enda mer tragisk vis det Aftonbladet skriver medfører riktighet, mannen de i utgangspunktet jaktet på satt allerede fengslet i en annen landsdel 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/rLjVWA/aftonbladet-politiet-jaktet-voldsmann-da-eric-20-ble-skutt-mannen-satt-allerede-fengslet

2 hours ago, T-Rex said:

Står det noe sted at politiet trodde Eric var denne voldsmannen? Jeg har fått det inntrykket at politiet ble tilkalt av bekymrede folk, som hadde sett Eric med et våpen. Så det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom disse sakene.

Nå har jeg lest svenske aviser, at han ble anholdt 2 dager før Eric ble skutt. Det er uansett ikke uvanlig i visse miljøer at de hjelper hverandre. For eksempel ved å true vitner til taushet. Man kan spekulere hvis og dersom i ettertid, men når man har en situasjon så må man handle ut ifra situasjonen. Hva om han ble anholdt mandag, trusselbildet oppdatert som ikke aktivt tirsdag, onsdag slippes han mot kausjon, han går rett dit og dreper eksen? Det hadde blitt et oppstyr da også.

Uansett hadde politiet en ukjent mannskikkelse ved noe som lignet på et våpen, som ikke svarte på anrop eller la ned den og rakte hendene i været.

Det er Downs som kompliserer bildet. Ingen hadde gått ut med slike angrep mot politiet hvis en hvilken som helst 20-åring hadde drukket seg full og gått rundt med en lekepistol, og ikke klart å reagere på  politiet. Det hadde vært like tragisk for familien, og de ville hevdet at politiet henrettet han bare fordi han var full, han var jo verdens snilleste gutt.

Det var ikke eksen som ringte politiet. Etter at jeg hørte Eric hadde en caps, falt en brikke på plass. Veldig få leiligheter er på bakkeplan. Jeg er sikker på at saken vil vise at den som ringte inn så han på avstand, så et våpen og en mann som gikk ustødig. Selvsagt går man ikke ut og konfronterer han, men ringer politiet.

Det er noen politihatere på et svensk forum som på alvor tror at de som ringte inn, sa at de så en med Downs som gikk rundt med et lekevåpen, og at politiet skjøt han fordi de er onde og hater handicappede....:ohmy:

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, ops2 skrev:

Nå har jeg lest svenske aviser, at han ble anholdt 2 dager før Eric ble skutt. Det er uansett ikke uvanlig i visse miljøer at de hjelper hverandre. For eksempel ved å true vitner til taushet. Man kan spekulere hvis og dersom i ettertid, men når man har en situasjon så må man handle ut ifra situasjonen. Hva om han ble anholdt mandag, trusselbildet oppdatert som ikke aktivt tirsdag, onsdag slippes han mot kausjon, han går rett dit og dreper eksen? Det hadde blitt et oppstyr da også.

Uansett hadde politiet en ukjent mannskikkelse ved noe som lignet på et våpen, som ikke svarte på anrop eller la ned den og rakte hendene i været.

Det er Downs som kompliserer bildet. Ingen hadde gått ut med slike angrep mot politiet hvis en hvilken som helst 20-åring hadde drukket seg full og gått rundt med en lekepistol, og ikke klart å reagere på  politiet. Det hadde vært like tragisk for familien, og de ville hevdet at politiet henrettet han bare fordi han var full, han var jo verdens snilleste gutt.

Det var ikke eksen som ringte politiet. Etter at jeg hørte Eric hadde en caps, falt en brikke på plass. Veldig få leiligheter er på bakkeplan. Jeg er sikker på at saken vil vise at den som ringte inn så han på avstand, så et våpen og en mann som gikk ustødig. Selvsagt går man ikke ut og konfronterer han, men ringer politiet.

Det er noen politihatere på et svensk forum som på alvor tror at de som ringte inn, sa at de så en med Downs som gikk rundt med et lekevåpen, og at politiet skjøt han fordi de er onde og hater handicappede....:ohmy:

Bare for å ta det med en gang, jeg tror ingen skjøt noen med kaldt blod og fullt overlegg, men det er viktig og snu alle steiner for og hindre slike tragedier og skje igjen, vis det som kommer frem i Aftonbladet medfører riktighet så bodde jo ikke damen på den aktuelle adressen lenger heller, så for meg så virker det og være en kommunikasjonssvikt innad i politiet 

Skrevet
5 minutter siden, Apis said:

Bare for å ta det med en gang, jeg tror ingen skjøt noen med kaldt blod og fullt overlegg, men det er viktig og snu alle steiner for og hindre slike tragedier og skje igjen, vis det som kommer frem i Aftonbladet medfører riktighet så bodde jo ikke damen på den aktuelle adressen lenger heller, så for meg så virker det og være en kommunikasjonssvikt innad i politiet 

Ja, men damen er ikke helt god, slik jeg har forstått det. Slike som holder seg med kriminelle kjærester er ikke kjent for å melde adresseendring. Beklager mine fordommer, etter å ha jobbet i belastete områder er det mer unntaket enn regelen, at man melder adresseendring.

Uansett, så gikk man rett inn og skjøt den 21-årige skytteren i Trollhättan. Etter det sa politiet klar at i trusselsituasjoner, så konfronterer første patrulje den mistenkte, og blir man truet, så skyter man på den største kroppsdelen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 5.8.2018 den 21.10, bananbøy skrev:

Det gjør den ikke. Du kan vel google som alle andre og se selv...

Ut i fra bildet er den feks. noe snarlik en PM-63 RAK (og sikkert en haug andre). Så jo, den ser absolutt ut som en maskinpistol.

Endret av studerende
  • Liker 4
Skrevet (endret)
2 timer siden, studerende skrev:

Ut i fra bildet er den feks. noe snarlik en PM-63 RAK (og sikkert en haug andre). Så jo, den ser absolutt ut som en maskinpistol.

Nei det er den absolutt ikke. 

PM 63 har

- Slide som går bak skjeftet. Det har ikke den på bildet, den har ingen ting bak skjeftet.

- Rett grep. Den på bildet har kraftig vinklet grep

- Kort løp. Den på bildet strekker seg langt fram forran skjeftet.

- Et grep under løpet. Den på bildet har ikke noe som stikker lavere enn avtrekkeren forran skjeftet

- En ladearm som stikker frem forran løpet. Den på bildet har ingen ting som stikker ut i front.

- Osv.

Du kunne ikke ha bommet mer om du hadde prøvd på det...

Endret av bananbøy
  • Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, bananbøy skrev:

Nei det er den absolutt ikke. 

PM 63 har

- Slide som går bak skjeftet. Det har ikke den på bildet, den har ingen ting bak skjeftet.

- Rett grep. Den på bildet har kraftig vinklet grep

- Kort løp. Den på bildet strekker seg langt fram forran skjeftet.

- Et grep under løpet. Den på bildet har ikke noe som stikker lavere enn avtrekkeren forran skjeftet

- En ladearm som stikker frem forran løpet. Den på bildet har ingen ting som stikker ut i front.

- Osv.

Du kunne ikke ha bommet mer om du hadde prøvd på det...

Jeg sa den var snarlik, ikke klin lik. Lykke til med en finanalyse av et slik våpen når det er litt mørk og du potensielt har sekunder på å gjøre en beslutning. Det er ikke en replika av en maskinpistol jeg kjenner til, men å si at det ikke ligner på en maskinpistol er åpenbart tøv.

• Liker 6
Skrevet
15 minutter siden, studerende skrev:

Jeg sa den var snarlik, ikke klin lik. Lykke til med en finanalyse av et slik våpen når det er litt mørk og du potensielt har sekunder på å gjøre en beslutning. Det er ikke en replika av en maskinpistol jeg kjenner til, men å si at det ikke ligner på en maskinpistol er åpenbart tøv.

Les tråden. Jeg har skrevet flere ganger at jeg er enig i at det er vanskelig eller umulig å skulle identifisere noe slikt for politiet i en presset situasjon.

Hva jeg poster imot er jabx sin karakterisering av dette som et replika våpen. Det er det på ingen måte. Dette er ikke en kopi av noe som helst virkelig våpen, det er et generisk lekevåpen akkurat som et vanngevær eller en "nerf gun" (slike som skyter skumgummi prosjektiler).

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, bananbøy skrev:

Les tråden. Jeg har skrevet flere ganger at jeg er enig i at det er vanskelig eller umulig å skulle identifisere noe slikt for politiet i en presset situasjon.

Hva jeg poster imot er jabx sin karakterisering av dette som et replika våpen. Det er det på ingen måte. Dette er ikke en kopi av noe som helst virkelig våpen, det er et generisk lekevåpen akkurat som et vanngevær eller en "nerf gun" (slike som skyter skumgummi prosjektiler).

Da misforsto jeg tydeligvis. Slik det så ut for meg skrev jabx at det lignet en maskinpistol noe du svarte "det gjør det ikke" til. Jeg var uenig, men tok tydeligvis feil av hva diskusjonen dreide seg om.

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, ops2 skrev:

.

Det er Downs som kompliserer bildet.

Og i like stor grad autisme, etter min mening. Særlig på språkdelen.

Jeg håper det hele bildet kommer ut og jeg føler virkelig med de som skjøt ham i god tro at han var en farlig, bevæpnet mann. Samtidig føler jeg med foreldrene som har mistet barnet sitt, men ønsker meg at denne saken fører til mer oppmerksomhet rundt støtteapparatet og foreldrene som omgås til daglig med personer med funksjonsnedsettelser og psykisk utviklingshemning. De må virkelig være bevisste sitt ansvar for de som ikke kan ta ansvar for seg selv. 

Skrevet
På 4.8.2018 den 10.07, HarryDotter skrev:

Så jeg er ikke seriøs fordi jeg poengterer noe du ikke liker å høre? Sprøyt.

Du agerer på følsene dine, basert på den informasjonen vi nå vet på trygg avstand i dagslys, flere dager etter hendelsen. Det er så skrekkelig lett å være etterpåklok!

Og igjen, ta det helt med ro. Politiet får gjennomgå nå. Det gjør de betjentene som skøyt også. Allt vil bli gjennomgått til fingerspissene. Du kan slappe helt av for det.

Men hva om denne mannen med DS, virkelig hadde fått tak i et ekte våpen og begynt å skyte rundt seg, på tross av politiets advarsler? Hva om 2-3 uskyldige ble drept, fordi politiet ikke uskadeligjorde gjerningsmannen raskt nok? Hva ville du sagt? Hva ville media skrevet? Tror du politiet ville blitt roset for tregheten sin? Tror du ikke det da ville bli debatt i sverige på hvorfor ikke politiet gjør nok, at de ikke er handlekraftige nok?

Sannheten er tydeligvis at politiet ikke kan vinne. Det er opptil oss innbyggere å leve etter loven og oppføre oss, slik at vi ikke havner i trøbbel. Og oppfører vi oss truende, må politiet gjøre jobben sin. Det er fakta og har ingenting med føleri å gjøre.

Vås? Som at politiet må eskortere AMBULANSER inn i områder, hvor innvandrere totalt har tatt kontrollen? Der svensk lov ikke lenger betyr noe. Jeg tenker nok heller at enkelte naive, poshe, priviligerte rike nordmenn bør få opp øynene og se på realitetene. Politiet i sverige er iferd med å miste kontrollen fordi politikerne driver et multikultur prosjekt, de selv ikke aner konsekvensene av. Det er nesten så jeg håper hele politidistrikter bare sier opp i hopetall, så får politikerne virkelig se hvor ille det har blitt. Stakkars politiet, som døgnet rundt, jobber med allt for lite resurrser mot stadig værre trusler de ikke lenger klarer å håndtere. Stakkars!

Jeg bare signerer denne. Godt skrevet!

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, Drizzt said:

Og i like stor grad autisme, etter min mening. Særlig på språkdelen.

Jeg håper det hele bildet kommer ut og jeg føler virkelig med de som skjøt ham i god tro at han var en farlig, bevæpnet mann. Samtidig føler jeg med foreldrene som har mistet barnet sitt, men ønsker meg at denne saken fører til mer oppmerksomhet rundt støtteapparatet og foreldrene som omgås til daglig med personer med funksjonsnedsettelser og psykisk utviklingshemning. De må virkelig være bevisste sitt ansvar for de som ikke kan ta ansvar for seg selv. 

Jeg synes dette blir helt feil vinkling. Man kan ikke nærmest stenge inne barn og psykisk utviklingshemmede for å unngå at de blir skutt av politiet. Her ser det ut som om det er mye som kan gjøres på kommunikasjonssiden hos politiet så da får man heller starte der.

Også må man selvfølgelig gjennomføre en uavhengig granskning.

Skrevet
16 timer siden, Bag skrev:

Jeg synes dette blir helt feil vinkling. Man kan ikke nærmest stenge inne barn og psykisk utviklingshemmede for å unngå at de blir skutt av politiet. Her ser det ut som om det er mye som kan gjøres på kommunikasjonssiden hos politiet så da får man heller starte der.

Også må man selvfølgelig gjennomføre en uavhengig granskning.

Hvor leste du noe om å stenge disse barna (og voksne) inne? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Drizzt said:

Hvor leste du noe om å stenge disse barna (og voksne) inne? 

Hvordan tenker du at deg at dette "økte ansvaret" rundt psykisk utviklingshemmede skal vise seg i praksis? Flere vakter? Mer gjerder og låste dører? Er ikke dette å stenge inne? Eller har du et helt annet forslag?

Endret av Bag
Skrevet (endret)

https://www.tv2.no/a/10002660/

Sitat

Expressen:

Vitne forsøkte å forklare politiet om Erics (20) tilstand – da fikk han en pistol rettet mot seg

Sitat

Virket som han ville leke

Moohialdrin Ali Al Surmi forteller Expressen at det virket som Eric ville leke da han kom bort. Han prøvde å snakke med 20-åringen, men skjønte at han ikke kunne prate eller svare.

– Jeg forstod at han hadde en form for funksjonsnedsettelse ettersom søskenbarnet mitt er likedan og ikke kan prate, sier han.

Sitat

Da 30-åringen prøvde å fortelle politiet om Erics tilstand, hevder han at han fikk en pistol rettet mot seg.

– Jeg ble lei meg på hans vegne og prøvde å prate med politiet og forklare hans mentale tilstand, men de ga meg ingen sjanse og rettet bare en pistol mot ansiktet mitt. Jeg ble forvirret og forstod ikke hva som skjedde, sier han til Expressen, og legger til:

– Politiet rettet pistolen mot meg, så jeg hevet hendene mine. Da senket politiet pistolen og jeg senket hendene. Det var det som skjedde og det jeg så. Jeg ville forsvare han, jeg er sikker på at han bare ville leke og at politiet hadde gjort en feil.

Endret av Drakan
Var ikke helt ferdig :P
Skrevet (endret)

https://www.tv2.no/a/10008720/

Sitat

To av politibetjentene som skjøt og drepte Eric (20) var nyutdannede

Sitat

To av de tre politbetjentene som skjøt og drepte Eric Torell (20) var helt ferske i politifaget. En av de hadde kun jobbet noen få uker.

Sitat

Nyutdannet og deltid

De to mannlige betjentene ble begge uteksaminert fra politihøgskolen i løpet av det siste året. Den ene så sent som i juni, mens den andre var ferdig i november i fjor.

Den kvinnelige betjenten hadde noe lengre fartstid som politi, og arbeider deltid, får Expressen opplyst. Alle tre jobbet ved Norrmalmspolisen, som er en del av Citypolisen i Stockholm.

Flere politikilder opplyser til avisen at det de siste årene har vært mangel på erfaring ute i feltet som en følge av politimangel. Særlig Stockholms-politiet skal ha blitt hardt rammet av dette.

Endret av Drakan
Bilde var i veien
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...