Gå til innhold

Svensk Politi skjøt og drepte 20-åring med DS

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 timer siden, Apis skrev:

Har du sett en med Downs bevege seg, spenstig og rask er vel ikke de første ordene du tenker på?

Hva har spenstig og rask med saken å gjøre? Hvorfor svarer du ikke på det jeg skriver i stedet for å forandre tema?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
21 minutter siden, Bag skrev:

Det føles litt absurd å lese kommentarene her hvor tydeligvis noen synes mere synd på politifolkene enn på foreldrene. Like absurd er det med de som mener at vi ikke må dømme politifolkene før politiets etterforskning er ferdig men som allerede nå er klare på at foreldrene er skyldige.

Det har ikke noe med å synes mer synd på den ene eller den andre. Det har med at de som angriper politiet ikke har saklige argumenter, men bare driver med følelsesladde utbrudd og ignorerer fakta.

De som snakker om at foreldrene er skyldige reagerer sannsynligvis bare på usaklighetene som slenges mot politiet og svarer tilbake med samme mynt. Så da kan du se hvor absurde politihaternes argumenter er.

• Liker 4
Skrevet
10 hours ago, An0nymBruker said:

Var det samme patrulje som 20-åringens far snakket med? Faren fortalte: "– Jag ser tre polisbilar. Jag frågar poliserna om de har sett någon pojke med Downs syndrom. Det har de inte, säger Rickard Torell.  – De säger att de inte kan skicka någon att leta efter honom för de har en insats på gång. De säger åt mig att ringa 112. Jag gör det och går sedan tillbaka till poliserna på gatan igen.– Sedan kommer en polis fram till mig och säger att de har skjutit honom och att han är avliden. Jag tror inte att det är sant, säger han." https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/eric-20-skots-till-dods-av-polis/

@ops2 vet du om det var det? Du nevnte også det med pojke.

Jeg har ikke sett noen steder at faren ringe 112 før han traff på tre patruljebiler.

Ikke en eneste gang i alle intervjuene med foreldrene. Ja, det som står over er det eneste jeg har lest om at faren kontaktet politiet. Da var det for sent.

Jeg tror, og dette er min mening, at en av grunnene til at foreldrene retter slik hard kritikk mot politiet, er deres egen følelse av skyld. Eric stakk ofte av, både hjemmefra og fra institusjonen. Han var ikke godt nok sikret. Hva om han hadde blitt funnet av en sadist som hadde torturert han til døde? Blitt påkjørt og dødd? Siden foreldrene er overveldet av sin sorg og skyld, får de utløp ved å demonisere politiet.

For eksempel kan man bruke døralarm, som man slår på etter at Eric har lagt seg. Bare foreldrene kan betjene denne. Hvis Eric sto opp om natta og prøvde å gå ut, ble alarmen utløst. Dette hadde de ikke.

• Liker 10
Skrevet
9 minutter siden, ops2 skrev:

Jeg tror, og dette er min mening, at en av grunnene til at foreldrene retter slik hard kritikk mot politiet, er deres egen følelse av skyld. Eric stakk ofte av, både hjemmefra og fra institusjonen. Han var ikke godt nok sikret. Hva om han hadde blitt funnet av en sadist som hadde torturert han til døde? Blitt påkjørt og dødd? Siden foreldrene er overveldet av sin sorg og skyld, får de utløp ved å demonisere politiet.

Dette er også min mening. Det er for tidlig for dem å ta innover seg hele bildet. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har blitt mer skeptisk til reportasjer om politi som skyter ubevæpnete menn uten grunn.

Mens politiets etterforskning pågår, kan familien til den skutte uttale seg til pressen uten at noen stiller spørsmål ved det som blir sagt. Av respekt for den etterlatte, eller fordi reporteren er enig med moren, og derfor ikke ser noen grunn til å betvile noe som helst.

Mens politiet ikke kan uttale seg om saken mens etterforskningen pågår.

En nabo beskriver hvordan han løp og var "busig" når han lekte. (Busig = bråke, rampestreker, erte)

"Anniqa Lindberg tror att Eric nog såg det som en lek och inte förstod att det var på allvar, när poliserna ropade att han skulle släppa vapnet.– Eric var en riktigt busig och glad kille. Han kunde ju inte prata och behövde hjälp med mycket, men springa kunde han."

Et vitne har beskrevet hvordan han traff på Eric den samme natten. Moren beskriver et intervju med et vitne som "Han sa att jag log mot pojken för jag såg på en gång att han hade Downs syndrom och hade en leksakspistol". Når det slett ikke er det vitnet sier.

Moohialdin har en familjemedlem med Downs och såg att Eric hade samma syndrom. Eric verkade vilja leka med honom, berättar Moohialdin för Aftonbladet.– Det var lite läskigt, för det var mitt i natten och jag såg en pistol i hans hand. Jag visste inte om den var på riktigt eller på låtsas, säger Moohialdin Ali Alsurmi via sin bror Sohaib Ali Alsurmi.

. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21AqjR/vittne-traffade-eric-precis-fore-skotten-han-ville-leka

Man viser et beskåret bilde av lekepistolen i artikkelen: https://www.expressen.se/nyheter/erics-mamma-polisen-har-varit-knapptyst/

og den eneste grunnen må være at viser man hele bildet, er den leketøyspistolen liggende ved siden av et par hansker. Har man hanskene å sammenligne med, ser man at den er på riktig størrelse med et håndvåpen, og i halvmørke og på avstand er det ikke mulig å se at det er en leke. Sammenlign det med farens uttaleser om at den er "liten" og "klart en leke". Den kan like gjerne oppfattes som et mindre automatvåpen, en Intratec DC-9  hvis man senket oppløsningen på et bilde av dette våpenet. http://modernfirearms.net/en/handguns/handguns-en/u-s-a-semi-automatic-pistols/intratec-dc-9-eng/

Sannsynligheten for at en mann med Downs og ikke språk er ute om natten med en plastpistol og vil leke politi og røver? Meget liten.

Og sist, han hadde caps på seg. Denne ville gjort det enda vanskeligere å se ansiktet tydelig, med mindre det var klart opplyst. Prøv selv å la en venn ta på seg en caps og gå ut om natten med han. Det er lyst nok til at dere kan gå rundt og se større ting, men ser du ansiktet hans tydelig på 5-10 meters avstand? Hva hvis han står med ryggen til en lyskilde (som at man står med ryggen til en lampe i en trappeoppgang)?

• Liker 8
Skrevet

Dette ligner mer på en våpenreplika enn noe annet. Sammenligner man med hanskene som ligger i nærheten så ser det ut til å være i full størrelse.

Hvorfor lyver foreldrene eller hvem det var om dette?

97500A38-8810-48A0-89DA-171E7977B8A6.jpeg

• Liker 8
Skrevet
På 2.8.2018 den 18.31, Kariannne skrev:

Det er en gutt med Downs Syndrom og en lekepistol. Om ikke politiet er bedre trent til å avgjøre en situasjon burde de ikke vært politi. Helt sykt! Håper politibetjenten som skjøt får passelig straff!

Men hvordan mener du politiet skal vite at det er en gutt med Downs syndrom og lekepistol om de er på avstand og lysforholdene er dårlige? Det er klart det er ekstremt lett å vite forskjellen når en sitter i godstolen foran pcen, men i en hektisk situasjon på kvelden, der det er helt unaturlig at en funksjonshemmet gutt skulle gå rundt og vifte med en lekepistol, kan det være hakket verre. Det er tross alt tre politimenn, og de som ringte politiet og var bekymret, som har trodd denne personen var en trussel.

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, jabx said:

Dette ligner mer på en våpenreplika enn noe annet. Sammenligner man med hanskene som ligger i nærheten så ser det ut til å være i full størrelse.

Sannsynligvis lyver ikke foreldrene med vilje, de har fortrengt alle andre muligheter enn at politiet henrettet gutten deres med kaldt blod.

Når denne araberen vitnet om at han traff Eric snakker med journalistene, så sa han jo at han ikke kunne se om pistolen var ekte eller en leke. Og han var ute om natten, og så Eric i samme lys som politiet gjorde. Forskjellen var at politiet hadde fått vite at en farlig kriminell hadde drapstruet en kvinne som bodde på den adressen.

" – Det var lite läskigt, för det var mitt i natten och jag såg en pistol i hans hand. Jag visste inte om den var på riktigt eller på låtsas, säger Moohialdin Ali Alsurmi via sin bror Sohaib Ali Alsurmi. "

"Han hade en pistol i handen och gick mot mig och jag blev förvånad och rädd, säger han. Han var först osäker på om pistolen var äkta eller inte, men förstod sedan att det var en låtsaspistol."

"Moohialdin såg att han hade ett vapen och blev först rädd då han inte visste om det var äkta eller inte. – Jag såg senare att det var ett leksaksvapen, att det inte var ett riktigt. Han satt bredvid mig i ungefär fem minuter och tittade på mig."

Moohialdin fikk sett på Eric i fem minutter mens han satt ved siden av han, og kunne da slå fast at han hadde Downs. Men at våpenet var et leketøy, kunne han ikke si før "senare". Det virker også som at han endrer litt på historien fra artikkel til artikkel. Man det kan skyldes at han bare snakker arabisk, og at det blir feil i oversettelsen. Uansett hvilken reportasje man leser, så kunne han ikke si at det var et leketøy før "senare".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/vittne-stotte-pa-20-arige-eric-bara-minuter-innan-skjutningen

https://www.expressen.se/nyheter/vittnet-moohialdin-jag-forsokte-varna-polisen/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21AqjR/vittne-traffade-eric-precis-fore-skotten-han-ville-leka

• Liker 7
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, jabx skrev:

Haha dine innlegg blir bare mer og mer absurde. Kan ikke du fortelle meg kjære allviter, hvilket våpen er dette en replika av?

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, bananbøy skrev:

Haha dine innlegg blir bare mer og mer absurde. Kan ikke du fortelle meg kjære allviter, hvilket våpen er dette en replika av?

Det ligner på en pistol.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, jabx skrev:

Det ligner på en pistol.

Nei det gjør det ikke. Men go ahead, og vis oss din kunnskap: Hvilken pistol er det det er en replika av?

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, bananbøy skrev:

Nei det gjør det ikke. Men go ahead, og vis oss din kunnskap: Hvilken pistol er det det er en replika av?

Var det ikke foreldrene som sa at det lignet på en maskinpistol? Aner ikke om det er en replika av en konkret modell, jeg leste kun at den lignet veldig på en kpist (maskinpistol).

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Drizzt skrev:

Var det ikke foreldrene som sa at det lignet på en maskinpistol? Aner ikke om det er en replika av en konkret modell, jeg leste kun at den lignet veldig på en kpist (maskinpistol).

Det gjør den ikke. Du kan vel google som alle andre og se selv...

Skrevet

Vi kan alle, i etterpåklokskapens lys, være enig i at mannen ikke burde vært skutt.

Imidlertid bør vi alle også være enige om at politimannen som skjøt, ikke ville skutt om han visste at det dreide seg om en mann med downs og en lekepistol. Han er sannsynligvis svært trist og nedbrutt nå.

Saken undersøkes nå av svenske myndigheter. De vil finne ut om situasjonen var slik at det burde være opplagt at den drepte ikke var en fare for offentligheten, eller ikke. Vi må bare avvente detaljene.

• Liker 4
Skrevet
På 4.8.2018 den 9.00, HarryDotter skrev:

Slapp av. Du kan føle deg helt trygg på disse "idiotene". Bare la være å oppføre deg rabiat og truende, midt på natten, med noe som på avstand ligner et livsfarlig våpen!

Jeg snur dette litt rundt for å kanskje endre perspektivet til dere som slakter politiet. Tror du virkelig, med hånden på hjertet, at de politibetjentene var triggerhappy den natten? Tror du de akkurat hadde sittet på pauserommet på stasjonen, sett Rambo 3, og håpet på at de skulle få en tilkallelse om en galning med våpen, som de kunne skyte og drepe med god samvittighet?! Tror du ikke politiet har utallige timer med drilling på hvordan de skal opptre i slike situasjoner? Tror du ikke hver og en av de politibetjentene vet inderlig godt hvor store konsekvenser bruk av tjenestevåpenet får, uansett om bruken var 100% berettiget eller ikke? Vet du hvor mye de må igjennom, bare de velger å trykke på en avtrekker i skarp situasjon?

Så NEI. Jeg kan så godt som garantere deg at politiet skøyt, fordi de oppfattet misstenkte som livsfarlig.

Han var vel ikke akkurat rabiat av det jeg kan komme på. Han hadde stukket av, og jeg tror folk hadde kontaktet politiet da han fektet med en lekepistol. De har sikkert trodd at den var ekte. Og trodd at det har vaert et ekte vaapen. 

Det samme gjorde politiet. Synd for alle parter at dette måtte skje. Tragisk for politiet at de ikke så at det var et leketoey. Verst for familen som har mistet en soenn

Skrevet
13 hours ago, bananbøy said:

Jeg har allerede linket til en side med mindre automatvåpen. Det er tydelig at du ikke klarer å lese innlegg med mer enn tre setninger. Det er tusenvis av våpenmodeller, ingen kan si "ja, det er en xxx" på flere meters avstand, i gryningen, inne i et gårdstun med vegger og trær som skygger.

For øvrig har jeg lest at våpeneksperter sier at de ikke ser forskjell på falsk og ekte våpen, spesielt ikke på avstand.

• Liker 5
Skrevet (endret)
1 time siden, ops2 skrev:

Jeg har allerede linket til en side med mindre automatvåpen. Det er tydelig at du ikke klarer å lese innlegg med mer enn tre setninger. Det er tusenvis av våpenmodeller, ingen kan si "ja, det er en xxx" på flere meters avstand, i gryningen, inne i et gårdstun med vegger og trær som skygger.

For øvrig har jeg lest at våpeneksperter sier at de ikke ser forskjell på falsk og ekte våpen, spesielt ikke på avstand.

Hvor da? Jeg gidder da ikke å rote gjennom alle linker du måtte legge ut. Da får du vise til våpenet på nytt. Hvilket våpen er det det er en replika av? For jeg har aldri sett et ekte slik våpen og jeg har ganske god kunnskap om temaet for å si det slik.

jabx skrev at det var et replika våpen. Det betyr en utvendig så og si identisk utseende kopi av et spesifikt våpen. Når man kommer med en slik påstand må man jo kunne si hvilket våpen det liksom skal være en kopi av.

Fakta er at dette er ikke noe replika våpen, det er et generisk utseende lekevåpen på linje med et vanngevær, ol. Det ser ikke ut som noen typer av ekte våpen. Det er alt for stort til å være noen form for pistol, det mangler magasin og magasinbrønn for å være noe maskinpistol, det er for lite og smalt for å være noe form for kort pumpehagle, det er åpenbart ingen form for rifle eller karabin, osv.

Men det er helt riktig at dette er vanskelig eller umulig for en politimann å identifisere, eller i det hele tatt fundere over i en kritisk situasjon, og ihvertfall ikke på natta på avstand, ol. Men å påpeke jabx sitt bullshit er likevel på sin plass.

Endret av bananbøy
  • Liker 2
Skrevet

Vel, siden du ikke gidder å lese så gidder ikke jeg hjelpe deg. Ok?

Jeg prøver å dokumentere det jeg skriver og legge ned arbeid i å linke. Selv om jeg vet det er nytteløst på KG, hvor folk ikke gidder å lese. De foretrekker korte, skråsikre påstander uten linker.

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, ops2 skrev:

legge ned arbeid i å linke.

LOL!

Det er argumentene dine du skal legge arbeid i. Lenker er bare for å understøtte argumenter. Å slenge rundt seg med lenker er helt meningsløst, også forvente at andre skal lese alt du slenger rundt uten at du har gjort det selv en gang er toppen av arroganse.

Hvis du mener å vite hvilken type våpen det liksom skal være en kopi av så tar det deg 2 sekunder å skrive betegnelsen på våpenet her.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...